2014
|
|
Franco hil ondotik (1975), espainiar estatuan laster eratu ziren Autonomia Erkidegoak, eta Autonomien Estatua delako antolamenduaren barrenean (el estado de las autonomías) erkidego horiek zenbapaitekoerabakimen politikoa erdietsi zuten.
|
Horrek
bidea irekia utzi zuen hizkuntza politikak beste norabide batean jartzeko, bai Euskadiko Autonomia Erkidegoan eta bai Nafarroako Foru Komunitatean, euskarari dagokionez. Estatu frantsesean, berriz, errateko moduan euskarari ez ikusia egiten zioten agintaritzatik.
|
|
Gainera, eredu egiazki elebidunetan eskolatzeko joera handiagoa da ikasmaila txikiagoetan, eta
|
horrek
bidea ematen du pentsatzeko B eta ereduen aldeko hautuak iraunen duela bere orain arteko joera goranzkoan. Ondoko 9 taulak, berriz, erakusten du matrikulazioaren bilakaera ikas mailaka eta ereduka antolatua, azken lau ikasturteetan.
|
|
Ereduen sistema honen ebaluaziorako ikerketek adierazten dute A eredua oraingo formulazioan garbiro ezindua dagoela legeak ezartzen duen konpetentzia euskaraz erdiesteko, eta beraz iduri du eredu horren ezaugarriak aldatu egin direla baldin eta haren legezko helburuak bete nahi badira. B eta ereduek emaitza hobeak lortzen dituzte nahiz eta eredu horietako ikasleek oraindik ez duten beretu, estatistikoki, euskarazko gaitasun bat gaztelaniazkoaren parekoa, eta
|
horrek
bidea ematen du pentsatzeko sistema hobetu daitekeela. Bestalde, Hezkuntza Marko Hirueledunaren ebaluazioak, goian ikusi bezala, bidea ematen du esperientzia horretan sakontzeko, hark dakartzan aldaketa metodologikoekin.
|
2015
|
|
Beste zerbaiten beharra sumatzen zuen. Horrela, kritika
|
horretatik
bide berria jorratzera joan zen,, patronage, jostetatik atera eta antzerkigintza amateurra indartzen hasi zen. Urte hauetan dakigu antzerki munduan berrikuntzak izan zirela bereziki Hazparne, Luhuso eta Makean.
|
2016
|
|
Erabaki
|
horrek
bidea eman digu, umiltasunez eta ez horrenbeste indarrez, Gabriel Arestiren lanen zertzeladak aurkitzen saiatu garenoi, handiko eta hemendiko berri gehiago emateko.
|
2018
|
|
Kontrasterako Euskal Herrian bertan, eta Bizkaian hain zuzen ere (formazio diskurtsibo hispaniarrak burdinarekin sarrien lotzen zuen lurraldean), sorturiko poema pare baten kasuak dauzkagu, zeintzuek ihes egiten dioten burdinaren topikoari, irudikatzen dituzten egoerek
|
horretarako
bide emango zuketen arren, Egiaren laudoriozko kantuak jarduera militarraren bitartez eta Bertso bizkaitarrek burdin mearen inguruko liskarrak aipatzen dituztenez gero. Hortaz, euskal subjektu literarioaren kontzientzia bikoitzaz den bezainbatean, badirudi euskaldunak objektu gisa irudikatzeko erabilitako burdinaren topikoa errazago onartuko duela diasporako subjektu euskaldunak Euskal Herritik mintzatzen denak baino.
|
|
Batetik, eremuen teoriaren araberako ikerketa programa bat aurkezten da, lehenago proposatu izan direnen osagarri, euskal ikasketetan zentsura eta itzulpena elkarrekin gurutzatzen diren esparruetako eragin sortzaileak eta ezabatzaileak agerrarazteko; izan ere, funtsezkoa da gisa horretako marko orokor bat, ikerketa esparru berriak ikusarazten dituena, Memoria Historikoa Literatura Iberiarretan ikerketa taldea (MHLI) Archivo General de la Administracion (AGA) erakundean egiten ari den hustuketa laneko datuak sailkatzeko. Ildo horretan, ikerketa galderak proposatzen dira marko
|
horren
bidetik, besteak beste, AGAko datuak ustiatzeko. Bestetik, ikerketa programa hori baliatzen da euskal eremuko Frankismoaren zentsura instituzionalari buruzko datuak sailkatzen hasteko (testu idatziekin lotutako zentsura kasuen adibideetara jotzen da) eta itzulpena ukitzen duten gizarte egituren osagaiak eta diskurtsoak, sortutako eta ezabatutako corpusak eta kanonak, eta zentsura ekiditeko edo zentsuratzeko itzulpen estrategiak hizpide hartzeko.
|
2020
|
|
Behin hitza hartzeko onespena jasota ere, ordea, erdigunea urrun geratu ohi da. Euskal literaturak linbo horretan eraiki behar izan du bere izatea, zenbaitetan bazterreko espazio
|
horretan
bide propioa eginez, zenbaitetan existitzeko baimen eske eta nazioartera ateratzeko baldintzen pean. Ikusi denez, Mendebaldeko tradizioaren, eta ondorioz, Munduko Literaturaren irizpideen arabera, euskal literatura bazterrekoa eta gutxiagotua izango da beti, are gehiago Espainiako eta Frantziako literatur sistemen begietan.
|
2021
|
|
lanean hasitako autoafirmazioarekin jarraituko du, hizkera berri bat azalaren kodean zifratuz. Izan ere, Meabe eta Borda (2018) bat datoz gorputzak poesian oso gutxi sartu direla esatean, eta euren belaunaldiak
|
horri
bide eman diola azaltzean. Meabek dioenez," gorputzetik eta gorputzei buruz hitz egiteak jarraitzen du oraindik ere izaten transgresio modu bat" (2018).
|
2023
|
|
Barquínek (2002) kulturartekotasuna eta kultur aniztasuna ezberdindu ditu, eta lehena da, elkarreragina duten hizkuntzen zein kulturen elkarrekiko mendekotasuna garatzea xede duena, batak besteari ekarpena egitea. Haurrek adierazitako sentimenduetan eta munduko kulturak eta hizkuntzak elkartu diren pirata bidaian, argi ikusten da
|
horretarako
bidea jarri dela. Hezitzaileak egindako balorazioei erreparatuta ikus daiteke hori:
|