Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 39

2008
‎Hau da, Azkueren idealean, euskal herrialdeen independentzia berek mugatzen zuten, hala komeni zitzaielako, ez printzipio gisa ez zutelako independentziarako eskubiderik. Eta iraganerako bezala etorkizunerako ere hori bide zen Azkueren proiektua: independentziari uko egitea, trukean lotura lausoko (konfederal edo are soilik aliantzazko) multzo zabalago eta seguruago baten baitan euskal autogobernu zabala erdietsi ahal izateko.
‎Emozioetatik haratago arrazoi estrategikoek ere gomenda zezaketen halako erretorikaerabiltzea, azken finean bere burua antiseparatista gisa agertuz VatikanoakAzkuerekiko edo bere proiektu autonomistekiko izan zezakeen mesfidantzauxatzen zuen. Zeren Azkuek Vatikanoari aurkezturiko arrazoi ofiziala autonomiaren alde egiteko, hots, separatismoa hil beharra, berez ez zen sostengatzen: egiazko helburua separatismoa hiltzea bazen, horretarako bide zuzenena ez zenautonomismoa bultzatzea, baizik espainolismoarekin bat egitea. Izatez, 1921ekoune hartan Bizkaiko Diputazioan Liga de Acción Monárquica alderdi espainolistak agintzen zuen eta «separatistak» (hots jeltzaleak) boteretik kanpo zeuden.
‎Bestalde, ohikoa izaten da jarrera politikoak indartzeko eta legitimatzeko«naturalizatu» nahi izatea, horretarako bide errazena iraganera proiektatzeaizanik. Era horretara, egungo ideal bat, ez da soilik oraingo eskari tangentzialgisa aurkezten, baizik antzinatik datorren ideal iraunkor gisa, hots, ideal iabetiko eta beraz n­atural gisa.
‎Sabindar horiek, seguruenik, aldi batez (Oñatiko kongresutik eta Akademia egiazki sortu bitarteko eratze epean, hots, 1918 urte bukaeratik 1919ko uda arte) esperantza izan zuten Akademia beren gustura eratu zela. Horretarako bidea akademiko sortzaileen taldean hainbat sabindar sartzea izan behar zuen, eta gainerakoak hautatzeko aldizkari jeltzaleen gehiengoa segurtatzea. Baina beren hegemonia lortzeko asmo horiek porrot eginik, Bilbo aldean Akademiaren aurkako taldetxo bat sortu bide zen. Kirikiño?
‎Orduan, Akademiaren sorrera prozesutik berek beren burua baztertu ostean, kontraeredu gisa inolako garantia eta formalidaderik gabeko prozesu eratzaile alderdikoia aipatu zuten (soilik aldizkari jeltzaleen ordezkariei toki eginez eta besteak baztertuz). Hori bide zuen gogotan. Ojarbidek? «formalidadeen» aipua egitean.
‎Agian, autonomia estatutua onartu izan balitz, euskal erakunde publikoek bestelako aitortza bat egin zioketen Euskaltzaindiari. Itxaropen hori bide zuen Azkuek, zeren autonomiarekin euskal eskolak sor zitezenean bertako testuliburuak Akademiak berretsi zituela aipatu zuen inoiz410 Jose Antonio Agirrek, hain zuzen, 1936ko uztailaren hasieran, Gerra Zibila hasi aurretxoan, aukera horixe aipatu zion Azkueri: «a V. debemos mucho todos los amantes de nuestro Pais y quiera Dios que una vez aprobado el texto autonómico podamos elevar al rango merecido a la Academia de la Lengua, que debe a V. su vida, y entronizar definitivamente en la historia de nuestro pueblo a su insigne director»411 Ikusten denez Agirrek estatutuaren bidez Euskaltzaindiari beste maila bat emateko aukera aipatzen zuen.
‎Nolanahi ere Azkueren kezka konstanteetako bat euskaldun alfabetatuak formatzea zen. Horretarako bideetako bat euskarazko hezkuntza bultzatzea zen. Izan ere estatuek, mugaren alde batean frantsesa eta bestean gaztelania irakastean, hizkuntza ofizialen inguruan irakurle komunitate nazionalak ari ziren eraikitzen, euskara diglosiak eraginda marjinatuz zihoan bitartean.
2009
‎Elkarrekin egotea baino, elkar ezagutzea, komunikazioa, baloratzen ditu Villasantek. Arantzazuko Biltzar horrek bide berri bati hasiera eman zion, 1958an Bilbon egin zenak segida (hor egosten da euskal hitzen adierazpena), eta zirkulua biribilduz amaitzen da atzera Arantzazun batasunarekin.
2010
‎Eta hain zuzen Atocea horien jarraian errazago agertzen dira BE inplizituak. Horretarako bide ematen dute, halaber, galderek:
‎Bistan da interpretazio bat ala beste aukeratzea ez dela hutsaren hurrengo erabakia: aski ondorio diferenteak ateratzen dira, segun bidegurutze horretan bide bat ala beste aukeratzen den. Lehenengo kasuan,, ikasle guztiei aukera bera?
‎246 Hirurogeiko hamarkadan gertatu zen, dakigularik, euskaldun jendearen eta kristau bizitza tradizional horren bide banatzea. Apaizgaitegiak eta komentuetako fraide eskolak, behintzat, garai inguru hartan (eta handik aurrera) hustu ziren nabarmen.
‎bakarrik erakartzen ditu jarduerahorrek. Ez da murriztapen ideologiko hori bide egokia, luze zabaleko gazte atentzioa indartzeko. Halako mugarik tartean ez denean ere tematikak berak murrizten du, sarri, gazteentzako eskaintza eta beraien parte hartzea.
‎denok denokin era inkonpartimentatuan, gogoak hala emate hutsaz, ele batean egin ordez ele bitan egingo dugu, gaur ez bada bihar. Ez dago munduan halako adibide ezagun bakarrik, eta hizkuntzen atzera aurrerak arakatu dituen aditu jendeak aho batez dio erredundantzia funtzionaleko elebitasun sozial hori bidera ezina dela belaunez belauneko perspektiban.
‎Gipuzkoako Ikastolen Elkartea guraso elkarte gisa eratzea gaizki ikusia izan zen irakasle batzuen aldetik. Baztertuta sentitu ziren, eta horrek bide eman zuen ikastolen jabetzari buruzko eztabaida eragiteko. –Norenak dira ikastolak??, galdetzen zuten.
‎Helburu hori bidearen iparrean zegoen beti, baina egunerokoak. EAEko federazioen eta Partaideren arteko eztabaidak berak, adibidez, moteldu egiten zuen.
2012
‎Itzultzea, berriz, bide ezin egokiagoa izan daiteke, batetik, literaturan ezer esateko ez duten baina hizkuntzari buruzko proposamen interesgarriak badituzten euskalariek zerbait irakats diezaguten euskara hobeago horretako bidean eta, bestetik, idazten eta argitaratzen dena bideratu ahal izateko hizkuntzak orain gehien behar dituen hiztegi alorretatik (Ruiz 2009: 816).
‎Funtzio egitura horrez gain, mintzagai egiturari ere erreparatu diogu; hau da, informazio ezaguna eta berria esapide batean estrategikoki ordenatzeko moduari. Horrek bide eman digu oinarrizko enuntziatuan zein komunikazio egitura nagusitzen den aztertzeko, osagaien hurrenkera komunikazio233 zereginek edo komunikazio legeek ordenatuko baitute.
‎b) Mitxelenaren norentzakoak azterketa sakonagoa luke eta Harreraren Estetikak ireki dezake horretarako biderik. Prosa aberats honek irakurleari eskatzen dion ahalegin berezia nolabait bideratzeko eta ahal balitz errenteriarrarengana iristeko egokia izan daiteke era horretako azterketa.
‎hau diskurtsotik bertatik bideratzen saiatuko denez, diskurtsoan utziko ditu kooperaziozko harreman horrek bere aztarnak. Esatariari, norentzakoaren konfiantza, sinesgarritasuna eta hurbileko izatea lortuko badu, komeni zaio bien arteko interakziozko harreman hori bide, egokitik, eramatea; edo, behintzat, edozein elkarrizketak betetzen dituen arauak (Grice 1989) kontuan izateaz gain, gizalegez eta kortesiaz, inoren, irudia?
‎Guri, urte batzuk pasatu ahala, zail gertatzen zaigu jakiten, zergatik bidali zuten Ameriketatik?, baina, ziurrenik, berak buruan duen norentzako hori jakitun da, biek batean duten informazio pragmatiko horrek bide emango baitio hitzez hitz zergatia esaten ez badu ere, horren azpian dagoenaz jabetzeko.
‎Goiko azpiatalean, E2 enuntziatu parentetikoak E1 oinarrizko enuntziatuan zein gune hartzen duen aztertu dugu, bereziki funtzio egitura kontuan izanik; hau da, E2 enuntziatua zein funtzioren aurretik, tartean edo ondoren kokatzen duen Mitxelenak aztertu dugu. Horrek bide emango digu oinarrizko enuntziatuan zein komunikazio egitura nagusitzen den aztertzeko, osagaien hurrenkera komunikazio124 zereginek edo komunikazio legeek ordenatuko baitute.
‎– . Zein dut horretarako biderik erosoena eta, horrela esan badaiteke, dotoreena??, galdetzen dio bere buruari aurreratzean bizilagunik gabe,, txoria airean bezala?, bizi nahi duen senar gizarajoak. (LIB: 128).
‎edo, transkategorizazio? horrek bide ematen die beren baitan, beren kabuz, bete ezin zituzten harremanak gauzatzeko.
2013
‎D. Abbadie zen Larresoroko eskolako zuzendaria. Saint Pierrek gazte gazterik ezagutu zuen, beraz, Eskualduna ko jendea, eta horrek bidea ireki zion geroago astekari hartan idazten hasteko.
‎Alemaniak bere inguruko lurren jabe egin nahi zuelaesplikatu zuen honek ere. Alemanak jarrera horretan bide zeuden, aitzinekourteetan hala irakatsi zitzaielako:
‎Hots, soldaduak zerbaiti lotu behar zitzaizkien jasangaitza aiseago jasateko. Erlijioa izan zen horretarako bide bat. Baina muturreko egoera hark bultzaturik hartzea erlijioaren bidea ez zen apaizek eta Elizak zinez nahi zuten egoera.
2016
‎Antzerkiaz eta bereziki hemen egiten den antzerkiaz oso kritika gogorra egiten du, hau da sekulan edo beharbada lehenago irakurri dugun Letek egiten zuen kritika horren bidetik, egin den kritika gogorrena. Bi aldiz kermezetako antzerkien mailan gelditzen dela erraten du, nahiz eta azken urteetan aurkeztu diren antzerkiak komunikazio helburu anitzak izan eta publikoarekiko bide berriak jorratu.
2019
‎Gauzak horrela, hizlari horien soslaia estrategikoa da, beren eginkizuna erakunde ofizialen eta herri­eragileen arteko zubi­lana egitean datzalako, neurri handian. Horren bidetik, eragile mota guztien arteko antolamendu, koordinazio eta planifikazio mailak gero eta handiagoak dira. Plangintza mota berri baterako gako ugari azaldu zen saioan zehar, besteak beste lehentasunezko xede­taldea den gazte jendearen aukera paregabea edo lankidetzan oinarritu behar duen jarduteko modu berritzailearen premia.
‎Proiektu horren bidez euskarari esparru berriak eskaini nahi dizkiogu eta modu horretan ume zein gazteei aukerak eman horietan ere euskaraz bizitzeko, euskaraz gozatzeko. Horretarako biderik egokiena eskolaz kanpoko kirol eta aisialdi eskaintzan eragitea da; hori izango da, hain zuzen ere, gure helbururik behinena proiektu honi dagokionez.
‎1917ko hauteskundeek jeltzaleen eskuetan utzi zuten Bizkaiko Aldundia, ahaldun nagusi Ramon de la Sota Aburto zela. Horrek bidea zabaldu zion erakundeek euskararen akademia sortzeko eman beharreko behin betiko bultzadari. Euskara, kontserbatzeko eta zabaltzeko?
‎Badira, alabaina, beste batzuk, aspaldikoak eta ez hain aspaldikoak, lan egiteko gogoa izan dezaketenak. Horiek ere «Euskaltzaindiratu» behar, horretarako bideak (kolaborazioak, euren erabakimenaren gaiak eta abar) erraztuz.
‎8 Euskara batuaren erabilera sozialari laguntza eman behar zaio, eta begien bistakoa da erabilera horri bidea erraztu behar zaiola, gaur egun gero eta zabalagoa baita euskara batuaren presentzia Euskal Herriko herrialde guztietan. Horretan ere, artez uztartu behar dira Euskaltzaindiaren betiko zereginak, alegia, euskara batuari buruzko formulazio linguistikoa eta sustatze lana, Akademiaren sortzaileek jarri zituzten Iker eta Jagon sailetan, hurrenez hurren.
2021
‎43.9.2b Hau da berraztertzaileen (azken batean, azken buruan, azken finean) balio nagusia: diskurtso markatzailearen bidez aurretik esandakoa (birformulakizunean esandakoa) berraztertzen da eta hausnarketa edo azterketa horri bidea ematen zaio atal birformulatzailean, azken hori behin betikotzat hartuz. Beste era batera esanda, diskurtso markatzailearen bidez diskurtsoan lehenago —birformulakizunean— adierazitakora itzultzen da esataria, baina ez bertatik funtsezkoena ateratzeko, baizik eta birformulakizunean adierazitako hori beste ikuspuntu berri batetik aurkezteko atal birformulatzailean.
Horrek bide ematen digu bada k goi mailako literatura testuetan duen erabilera aztertzeko, batez ere ‘estilo diskurtsibo’ delakoaz ehotako liburuetan, hots, egileak zerbait kontatzeko edo frogatzeko solasaldi lauaz, lasaiaz eta soseguzkoaz ontzen dituenetan. Horietan ere agertzen baita bada, lehen eta orain, Hegoaldeko eta Iparraldeko testuetan.
‎503); esaten dena beste norbaiti entzuna den neurrian, ezin dugula erabat ziurtatu egia den ala ez. Interpretazio horretarako bide ematen du, esaterako, honako adibide honek: Orain duela lau, bortz aste izan omen da behin, bilku ixil hori; gero, berriz, egun hotan.
‎Testuinguru hori gabe arraro egingo zaigu askotan perpausa. Edo pentsatuko dugu, aurkaritzako juntadura erabiliz norbaitek zerbait esan duelarik, testuinguruan izango dela kontrakotasun horri bidea emango dion zerbait10.
2023
‎Diplomazia lana zen Margaritaren ardura, Europako ordezkari guztiak ezagutzen zituen eta haiekin maila guztietako gaiak aipatzen zituen. No labait anaiari lana errazten saiatzen zen, diplomazia eremu zabala izanik, konplexutasun horretan bideak zabaldu behar zizkion anaiari eta erabakien hartzeko unean konfiantzako informazioa eskaintzen zion. Hau zen Margaritaren be netako ardura, Frantziako erregeak agintzen ziona betetzea, Erresumaren interesak zaintzea eta defendatzea.
‎Gure inguruko hizkuntzetan, apika, ahozkoaren lanketa eta ebaluazioa ez dira gehiegi lantzen eskolan; baina, inork ezin du ukatu euskararen kasuan ez lantzeak dituen eragin kaltegarriak euskararen aurrerabidean. Euskarazko irakaskuntzak emaitza onak eman dituela argi dago, baina era berean onartu beharra dago, emaitza horiek hobetu litezkeela eta horretarako bideak jorratu behar direla, eta bideak esaten dugunean, neurtu eta ebaluatuko ditugun bideak esan nahi dugu, alegia, jarraipen zehatza izan behar dutela eta urrats sendoak emateko modua izan.
‎Inplementazioan, ordea, ikastetxeek ahozkoa propio lantzeko erabakian, antzeko tokian gaudela esanen genuke, ez baitu lehentasunik ikastetxeen programazioetan. Ikasleen ahozko komunikazio gaitasuna lantzeko erabakia neurri batean ikastetxeen esku dago, curriculumak horretarako bidea eta eskakizuna bermatzen baititu, baina, hala ere, horretan ez da aurrerapauso handirik ikusten. Arazo nagusienak, gure ustez, erabakiak hartzeko borondatean daude, antolamendu mailako arazoei eragiten baitio horrek zuzen zuzenean.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia