Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 29

2023
‎Delituaren zantzuak antzemateko, Tributu administrazioaren mendeko ikuskapenaren langileek egiaztapeneta ikerketa prozeduraren barruanaurretiaz egiaztatu behar dute ea betebeharpekoak bere egoera erregularizatu duen. Horiek horrela, TFAOen 250 artikuluko borondatezko erregularizazioaren kontzeptua aplikatuko dute; kontzeptu hori bat dator Zigor Kodearen 305.4 artikuluak ezarritakoarekin, hau da, tributu zorra erabat onartuta eta zorraren osagai guztiak (kuota, errekarguak eta interesak, autolikidazioa aurkeztu zen unetik aurrera sortutakoak) ordainduta egon behar dira. Aitorpenaren kasuan, aitorpenaren ondoriozko likidazioa ordaindu behar da tributu arauak ezarritako epean.
‎Ildo horretatik, organo legegileak zuzenean zaintzen dute aurrekontuaren betearazpena, Gobernua kontrolatzeko ohiko tekniken bitartez. Kontrol hori batez ere politikoa da, eta beraren osagairik garrantzitsuena Kontu Orokorra da. Kontu hori agiri oso konplexua da; bertara, aurrekontuaren betearazpena xehetasunez jaso eta, oro har, sektore publikoaren jarduera finantzario ekonomikoa zehazten duten kontuen multzoa biltzen dira.
‎Horren erakusgarri dugu, Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zerga. Istanteko zergetan, ordea, zerga egitatea, bere izaeragatik, epealdi jakin batean agortzen da; horrek ez du esan nahi egitate hori bat batekoa izan behar denik, baizik eta ez dela etenik gabe luzatzen (adibide moduan aipa daiteke ogia erostean ordaintzen dugun Balio Erantsiaren gaineko Zerga).
‎Ez dago jarduteko gaitasun berezirik Tributu zuzenbidean. Beraz, jarduteko gaitasun orokorra aplikatzen da, Kode Zibilak araututakoa13 Jarduteko gaitasun orokor hori bat dator Tributu zuzenbideko jarduteko gaitasunarekin. Ikus ditzagun, bada, nortzuk diren gai tributuen arloan ondorio juridikoak dakartzaten egintzak burutzeko.
‎16 Zenbatespen objektiboko metodoa zerga oinarria zenbatzeko metodo bakarra erabiltzean, ez dagoen ekonomia ahalbidea zergapetu daitekeenez eta zuzeneko zenbatespena zehazteko aukerarik ematen ez denez, ekonomia ahalbidearen konstituzio printzipioaren kontrakoa da (urriaren 26ko 182/ 2021 KAE). batzuk erabiltzen dira (energiaren kontsumoa, instalazioen luze zabalera, langileak), zenbatekoa kalkulatzeko. Zenbateko hori jarduera alor horretako batez bestekoa izan behar da (moduluak artez egin badira), baina ez dator bat benetako etekinarekin. Ildo horretatik, errenta fiskal deritzo moduluen arabera kalkulatutako zenbatekotik benetako etekinera bitarteko aldeari.
‎Hitzarmen kolektibo bidez, eta ekoizpen jardueraren sektoreko edo enpresako lanbide osaera aintzat hartuta, osaera horrekin bat datorren hautesleku berri bat ezar daiteke. Halakoetan, jarraian azalduko diren hauteskunde arauak hautesleku kopuru horretara egokituko dira.
‎Edozein kasutan ere, dela akordio dela negoziazio kolektibo bidez, mailaketa horrekin bat etorriz ezarritako eskuordeen kopurua gehi daiteke, enpresako edo, hala denean, lantokiko plantillaren arabera enpresa edo lantokiari dagokion eskuordeen kopurua kontuan hartuta.
‎Gaueko lanaren arauketa LELTBren 36 artikuluan jaso da. Bada, arauketa horrekin bat etorriz, gaueko lana da gaueko 10etatik goizeko 6etara egiten dena. Eta gaueko langilea da ohikotasunez bere eguneroko lanaldiaren 3 ordu baino gehiago gauez egiten duena, bai eta urteko lanaldiaren herena baino gehiago gauez egin dezakeena ere.
‎Langileak eskubidea du oporrak oso osoan izateko aldez aurretik ezarritako alditik kanpo, aldi horrek bat egiten duenean aldi baterako ezgaitasun egoerarekin. Esangura horretan, LELTBren 38.3 artikuluaren 3 idatz zatiaren arabera, oporraldiak bat egiten duenean haurdunaldiaz, erditzeaz edo edoskialdi naturalaz besteko aldi baterako ezgaitasunarekin, eta ezgaitasun horrek langileari eragozten dionean, oso osoan edo zati batean, oporrak izatea, halakoei dagokien urtean, orduan langileak oporrak izan ditzake aldi baterako ezgaitasuna amaitu ostean, betiere, oporrak sortu diren urtea amaitu direnetik 18 hilabete baino gehiago igaro ez badira.
‎Urteko oporraldi ordainduetan gertatzen denean aldi baterako ezgaitasun egoera, langileak eskubidea du geroago izateko urteko oporrak, aldi baterako ezgaitasun egoera horrekin bat egin dutenak (ikusi 2012ko ekainaren 21eko EBAE, C/ 11 gaia).
‎Sistema Berezi horrekin bat etorriz, enplegatzaileak gauzatu behar ditu kokatze egintzak (afiliazioa, altak eta bajak). Eta langileak familia etxe desberdinetan zerbitzuak emanez gero, betebehar hori izango du enplegatzaile desberdin bakoitzak.
‎Garai horrek bat egin zuen Primo de Riveraren diktadurarekin. Garai horretan aurreko garaietako lan arloko arautegia sendotu zen.
‎Lege horren arabera, Lan Ministerioak bakarrik zuen eskumena lan arloko legeak onetsi, aplikatu eta ikuskatzeko (Zioen Azalpena). Gainera, horrek bat egiten zuen sindikatu askatasuna eta negoziazio kolektiboa ukatzearekin. Bestela esanda, hitzarmen kolektiboei ateak zarratzen zitzaizkien, lan harremanak arautzeko iturri gisa.
‎Borondatezkotasunak esan nahi du lanak oinarri duela langileak askatasunez emandako adostasuna. Ideia hori bat dator lan egiteko askatasunaren printzipioarekin; printzipio hori Konstituzioak sendotu du eta lan kontratua sortzeko alderdien artean behar den loturari datxekio. Gainera, borondatezkotasuna ez da mugatzen kontratua egiteko unera.
‎Manu horretan estatuaren eta gizartearen arteko elkarrekintza antzematen da. Gainera, horrek bat egiten du sindikatuek eta enpresaburuen elkarteek gizartean izan behar duten egitekoarekin, 7 artikuluaren ildotik.
‎O SCtipulatio: betebeharrak formula sinplea zen; izan ere, hizpaketa gauzatzeko nahikoa zen hartzekodun izango zenak galdera bat egitea, eta, jarraian, zordunak galdera horrekin bat zetorren erantzuna ematea.
‎(b) Konstituzio Auzitegiak" lan" kontzeptuari esangura zehatza eta mugatua eratxiki dio; bada, esangura hori bat dator kontzeptu horren ohiko erabilerarekin, hots, inorentzako lanarekin. Horrenbestez, Konstituzio Auzitegiak ulertu du lan legeria dela arautzen dituena lan harremanak, hau da, ordaindutako zerbitzuak inorentzat ematen dituzten langileen eta enpresaburuen arteko harremanak.
‎Labur zurrean esanda, halakoak dira legeen eta hitzarmen kolektiboen arteko harremanak edo hitzarmen kolektiboen eta lan kontratuen arteko harremanak. Horrenbestez, printzipio horrekin bat etorriz, lan zuzenbidean baliteke hurrengo printzipio orokor hau iraultzea: hierarkian gorago dagoen arauak beherago dagoenari begira lehentasuna duela dioen printzipioa; hurrean ere, beheragoko arauek goragoko arauen edukia hobetzen badute, beheragoko arauek izango dute lehentasuna.
‎Egiatan, epaileari zuzendutako interpretazio irizpidea da, eta aplikagarri da epaileak lan zuzenbideko manu arauemaile baten gainean interpretazio desberdinak egin ditzakeenean. Horrela, printzipio horrekin bat etorriz, halako kasuetan, aplikagarri izango da langilearentzat onura gehien dakarren interpretazioa. Antzeman daitekeenez, lan zuzenbidearen izaera babeslean oinarritutako printzipioa da berau, ez baita ahaztu behar historian zehar izaera hori izan dela lan zuzenbidearen ezaugarri nagusia langileari begira.
‎(h) Lan arautegia betetzen dela kontrolatzea. Egiteko hori batik bat Lan Ikuskatzailetzak gauzatu ohi du, hurrengo atalean ikusiko den moduan.
‎Horregatik, 25 artikuluan zehazten ziren Estatuak eta autonomia erkidegoek udalei eman behar zizkieten gaien zerrenda, zerrenda irekia zen; horrekin batera, artikulu horren lehenengo paragrafoan klausula orokor bat ezartzen zen udalen alde euren interesekoak ziren gai guztiak jorratzeko aukera zabalduz. Horrekin bat zetorren gaitasun orokorreko klausula indartzen zuen 28 artikuluak. Bestetik 26 artikuluak ezartzen zituen udalek gutxienez eman beharreko zerbitzu publikoak, euren populazioaren gaineko sailkapen bat eginez.
‎Gainera, alderdi politikoen hautetsiak izaten dira eta alderdiek berezkoa duten ideologiaren arabera jarduten dute. Horregatik bat egiten dugu Martin MATEOk esandakoarekin.
‎Toki erakundeen jardunaren gaineko kontrolak egotea legezkotasun nozioen berezkoa da, eta, ildo horretan, antolamendu deszentralizatuko zuzenbideko estatu guztiek arautzen dituzte euren ordenamendu juridikoan toki erakundeen jarduna kontrolatzeko mekanismoak. Gure ordenamendu juridikoak ere hala egiten du, eta hori bat dator EKn dagoen toki autonomiaren diseinuarekin. Horri dagokionez, UTRILLA FERNANDEZ BERMEJOk ezartzen du une eta leku bakoitzean indarrean dagoen kontrol ereduaren azterketak tokiko autonomiaren azken mugak zehazteko balio duela.
‎Azkenean, ETELren 115.3 artikuluari jarraituz, zorpetzearen, aurrekontuaren eta kontabilitatearen araubidea zehazteko eskumena lurralde historikoak dauka eta araubide horren mende jartzen da finantza zaintzako organo eskudunen funtzioen egikaritza. Erabaki horrek bat egiten du 2001eko Aurrekontu egonkortasunari eta Finantza jasangarritasunari buruzko Legeaz geroztik printzipio horiek zehaztu dituzten arau guztiekin (AEFJLO barne). 2002ko Ekonomia Itunak ere logika berdinean idatzi zela esan daiteke, azken finean aurrekontu egonkortasunaren eta finantza jasangarritasunaren gaineko kontrol tekniken egikaritza lurralde historikoen eskuetan uzten zen.
‎Finantza zaintza zaintza egoera horretatik batetik hasten zen eta egoera hori Administrazioarekiko Auzibideko Probintzia Auzitegiak adierazi behar zuen, ebazpen baten bidez. Hortaz, zaintza espedientea judizializatzea zekarren. Zaintza espedientea Ogasun Delegatuak hasten zuen, egoeraren berri zuenean, udalaren hartzekodunen batek salatzen zuenean edo herritar batek salatzen zuenean.
‎Beste autore batzuek, ordea, GRAJAL CABALLERO bezala, ez dira iritzi honetakoak532 Horien iritziz, ez da AEFJLOn likidazioa edo ekitaldia ixtea, aipatzen eta edozein aurrekontu egonkortasunaren helburuen ebaluazioaren ondorioz ez betetzea gauzatzean EFP egiteko betebeharra sortuko da. Iritzi hori bat egiten du 1463/ 2007 Errege Dekretuaren 19 artikuluak adierazitakoarekin eta logika ere badu: neurri zuzentzaileak zenbat eta arinago hartu, lehenengo konponduko da arau fiskalen urratzea eta, gainera, bat egiten du AEFJLOren 18 artikuluak adierazitako prebentzio neurriekin.
‎Horretarako, TAAJLk erabilitako bidea, TAOLaren aldaketarekin, bikoitza da: ...era konkretu batzuetan finantza zaintzako organo eskudunaren zuzeneko esku hartzea eskatzen du, aurretiazko txostenaren teknika erabilita (batzutan loteslea eta bestetetan loteslea ez dena); eta bestetik, Galán Vioquek lehen aipatutako hitzak erabilita, aurrekontu egonkortasunaren eta finantza jasangarritasunaren printzipioetara egokitzeko" obsesioarekin", finantza zaintzari AEFJLOk eta horrekin bat datozen arauek ezartzen dituzten kontrolak jarrita.
‎Bestetik, EAEko Estatutuaren 3 artikuluak beren beregi adierazten du lurralde historikoek berezkoak dituzten autogobernu antolakuntza eta erakundeak aratzeko, berrezartzeko eta eguneratzeko aukera izango dutela. Horrekin bat egiten du Estatutuaren 24.2 artikuluak eta 37 artikuluak lurralde historiko bakoitzak berezkoa duen antolaketarako eta foru organoen antolaketarako berezko foru araubidea garatuko duela. EAEko araubideaz gain, TAOLk ere berezitasun hori adierazten du eta 2 xedapen gehiarriaren 1 atalean adierazten denez, EKren 1 xedapen gehigarriarekin eta EAEko Estatutuaren 3, 24.2 eta 37 artikuluekin bat eginez, Araba, Bizkaia eta Gipuzkoako lurralde historikoek berezkoak dituzten erakundeak askatasunez antolatuko dituzte.
‎Baina, SPKLren 4 artikuluak legearen aplikagarritasuna beste era batera bideratzen du: salbuetsitako negozio juridiko horiek berezkoak dituzten lege berezietan oinarrituko dira (gure kasuan TOLTBk eta horrekin bat datozenak) eta, lege berezi horietan hutsuneak egonez gero, SPKLren printzipioak aplikatuko dira461 PLEITE GUADAMIYASek Kataluñako Generalitatearen Administrazio Kontratazioari buruzko Batzorde Aholkulariaren otsailaren 27ko 5/ 2014 txostena komentatzean aipatzen duen bezala, gogoan izan behar da kontratazio publikoa gidatu behar duten printzipioak errespetatu behar direla, eskaintza onenak ...
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia