2013
|
|
XVI. mendetik honako euskal historia ere hutsune jatorrizko baten inguruan idatzi behar da, ezkorki, negatiboki, hain zuzen, euskal eliteek euskarari uko egin eta estatu zentralisten aurrean beren buruak subordinatzen dituzten momentu horretatik, euskal masa meatzari, nekazari eta arrantzaleak subordinatzen dituzten momentu
|
horretatik
abiatuta. Euskal historia subjektu ezkor baten inguruan idatzi behar da:
|
|
Poesiaren zentraltasunaren arrazoiez eginiko hausnarketen ildoan, Retolazaren iradokizunek berretsi egiten dute Koldo Izagirreren antologiaren sarreran aipaturiko argudio nagusia, hots, poesiagintza dela genero zentrala XX. mendean, genero
|
horretan
abiatu direlako gure literaturan aurrerapauso guztiak. Euskal sistemaren kanonizazioari buruzko hausnarketan, euskal literaturaren sistemaren barne eragileei erreparatzen diete K. Izagirrek eta I. Retolazak, autonomia bat aitortuz literaturari esparru soziopolitikoetatik.
|
2016
|
|
II Errepublika garaian Errepublikaren Gobernuan 1937ko maiatzaren 7tik abenduaren 11ra arte Justizia arduraduna izan zen Manuel Iruxo legegizonaren autobiografiatik nahiz beste iturri batzuetako testigantzetatik abiatuta marrazten du Erkorekak haren lekukotza. Testuan zehar ematen dituen datuen eta hauen interpretazioaren bidez, lekukotza
|
horretatik
abiatuta Iruxo Gerra Zibilaren memoria leku bilakatzen da, pertsonaiaren balio eta jokamolde humanista kristaua azpimarratuz eta, beraz, gerraren humanizazioaren sinbolo gisa zedarrituz.
|
|
Beste ezpal bateko eztabaida historiko edo juridiko luzeetan sartu genuke. Nolabaiteko abiadako kontsentsutzat emango dugu zazpi lurraldetako Euskal Herria, edo hainbat samur iritsi ahal izango litzatekeen kontsentsutzat behintzat, termino, neurri eta baldintzapen batzuetan bederen?, eta oinarri
|
horretatik
abiatuko ditugu gure proposamenak.
|
|
Ez dago beste inor presio hori egin lezakeenik, ezta gu bezain interesaturik ere presio hori egiten. Euskaldunon komunitatea presio bide
|
horretan
abiatzeaz, nire irabazteko bigarren gidalerroa, intsumisio linguistikoaz.
|
|
Zer esan nahi dute zenbakiok? Zenbat euskaldun bihotzeko gaude, euskaraz jakinda euskaraz bizi nahi eta ahalean euskaraz bizi garenak, edota berehala bide
|
horretan
abiatzeko prest gaudekeenak?
|
|
Eta ez da ere harritzeko, urtetan batez ere ezker abertzalearen inguruko herritarrak izan direnez euskararen alde batere mugitu direnak instituzioetatik kanpo (nahiz instituzioetan ere mugitu). Gaur egun ordea, behin erakunde armatuaren kontua bukatzear edo bukatua dela eta ezker abertzale osoa birpentsatze eta berreratze prozesuan, ezin aukera hobea genuke identifikazio
|
horren gainetik
abiatzeko, eta oso bereziki euskalgintzaren erakunde asko, orain artean ezker abertzalearen barruti edo izan direnak?, ez desagerrarazteko edo instituzionalizatzeko, baizik eta zabaltzen joateko, esparru ideologiko horretatik kanpoko euskaltzaleak ere biltzen saiatuz, instituzioetatik kanpo (ere) ezinbestean jarraitu behar dugun lanetarako.
|
2018
|
|
Globalizazioaren aldi honetan eta batez ere (post) kolonialitatearen eta multikulturalitatearen esperientziak aztertzeko garatu diren ikuspegi teoriko metodologikoek tresna aproposak garatu dituzte diglosia egoeran murgilduta bizi izan diren hizkuntza eta literaturetara hurbiltzeko. Alde horretatik ere zenbait urrats emana da dagoeneko eta honako hausnarketa hau ere bide
|
horretatik
abiatuko da.
|
|
euskal kultura komunitateko kideendako erranahitsu bilakatu bai, baina, gainera, garai berrietarako erabilgarria zela zabaltzen hasi zen. Prozesu
|
horrekin
abiaturiko moldaketak aukera eman zuen estatuarekiko erlazioak kamustu bideak bertzela aitzinatzekoa, parada eskainiaz balioztatzeetan oinarrituriko aitzinera bide paraleloa gauzatzekoa.
|
|
" Elkarreragin eremu" kontzeptua John B. Thompson soziologoak garatu zuen Ideology and Modern Culture: Critical Social Theory in the Era of Mass Communication lanean (1990), Pierre Bourdieuren azalpenetan oinarrituta4 Lan
|
horretatik
abiatuta, eta teoria etnosinbolistaren printzipioak kontuan izanik, 2015ean5 egokitu genuen forma sinbolikoen azterketarako Thompsonek erabiltzen zuen kontzeptu taldea; gisa horretan, baliabide sinbolikoen, horien balioztatzeen nahiz eragileen azterketara moldatu genuen oinarri teoriko multzoa.
|
|
Zentsurarekiko hurbilpen zabal
|
horretatik
abiatuz, aurretiazko errepresio neurriek (testu jakin batzuk suntsitzea, desagerraraztea, horien banaketa galaraztea, idazle, editore nahiz banatzaileen jazarpena e.a.) debekatutakoaren esparrua, erreprimitutakoarena, finkatzen dute. Zentsuraren lana da ekoizten diren diskurtsoak zaintzea, errepresioak mugatutako egiaren diskurtsotik aldendu ez daitezen.
|
2019
|
|
Haren idazlana, beraz, puntu
|
horretatik
abiatuz jorratu litzateke bai ala bai, hizkuntzaren ezaugarri formaletan sakondu nahi izanez gero, behintzat. Alabaina, ez dugu hemen bidaia hori era sistematikoan burutzeko asmorik, alde batetik lan honen xederako interes gehiegirik ez lukeelako eta, bestetik, alferlana litzatekeelako, aipatu irizpide ortodoxoen arabera espero zitezkeen ezaugarriak ez baitira uste bezain maiz eta garbi ageri haren obran, eta bai, aldiz, berezko hizkerari ez bide dagozkionak franko.
|
2020
|
|
Beraz, beste kategoria funtzionaletan bezala (postposizioena, kasurako), erraz zerrendatu lirateke bere osagaiak eta nekez gehituko lirateke kide berriak. Ideia
|
horretatik
abiatuta, esan liteke, beraz, euskarazko partikula modalen kategoria honako hauek osatzen dutela:
|
|
24). Ideia
|
horretatik
abiatuta, nazioarteko joko zelaian agerpena egiteko, bi aukera edo estrategia aitortu ohi zaizkie bazterreko literaturei: asimilazioa edo desberdintzea.
|
2022
|
|
Lan horretan artikulu zientifikoen laburpenak euskaraz (ere) argitaratzen dituzten eta prestigio zientifikoa duten aldizkarien sailkapen bat proposatzen da. Sailkapen
|
horretatik
abiatuta, 2019 urteko ale guztiak argitaratuta dauzkaten Giza Zientzietako aldizkariak hautatu dira. Ez dira kontuan hartu 2020ko laburpenak; izan ere, pandemiaren egoera dela-eta, aldizkari askok 2021 urtearen erdian aurreko urteko aleak artean argitaratu gabe zeuzkaten.
|