2010
|
|
geroztikako bilakaera ekonoteknikoa da hori, lautatik hirutan. Hizkuntzen erabilera profesionalean, lan esparruko harreman sareen bilakaeran,
|
hizkuntzazko
konpartimentazio soziofuntzionalaren aplikazioan eta horrek ezinbestekoa duen eskola trataeran ondorio garrantzitsuak ditu teknologia berrien eta lan esparruaren transformazio sakon horrek.
|
2011
|
|
Baina gure gizarte konplexuan mintzairen arteko harremanak aztertzeko baliagarriak al zaizkigu dikotomia paretzat agertutako kategoria horiek? ...; dituztela onartu du baina diglosiaren oinarrian dagoen konpartimentazio soziofuntzionalaren ikusmolde hierarkiko eta dikotomikoa ez du zalantzan jarri. demolinguistikoki, oro har, gure elebitasun tasa apal apala da eta horrek zaildu egiten du mintzairen erabilera tokibanatzeko edozein planteamendu (zalbidek arnasgune deitzen dituen horietan kontua bertzelakoa bada ere). erabiltzen ohi ditugun bi
|
hizkuntzen
konpartimentazio soziofuntzionala posiblea litzateke gizartea elebiduna balitz, elebiduna portzentaje oso oso altuan; eta elebidunok hizkuntzen arteko hautua erabilera esparruka eginen bagenu. Baina ez da hori, urrundik ere, gure egoera. eskura ditugun hizkuntzekin eratzen ditugun harremanak ez ditugu irmoki eta zorrozki tokibanatzen. ezin dugu. zalbideren iritziz, behinola izandako konpartimentazioa galduxe dago:
|
|
Erabiltzen ohi ditugun bi
|
hizkuntzen
konpartimentazio soziofuntzionala posiblea litzateke gizartea elebiduna balitz, elebiduna portzentaje osooso altuan; eta elebidunok hizkuntzen arteko hautua erabileraesparruka eginen bagenu.
|
2012
|
|
Deskonpartimentazioa mintzaldaketaren atariko posible eta, sarri, probablea da. Bi
|
hizkuntzen
konpartimentazioa, diglosia egonkorra, apurtuz doa. Horren ordez, diglosiarik gabeko elebitasuna hedatuz doa.
|
2016
|
|
Beste modu batean esanik, diglosia da herrian oraindik nagusi: H eta L
|
hizkuntzen
konpartimentazio funtzional egonkorra180, erabateko mintzaldaketa larririk gabea181, praktikatzen dute herritarrek oro har. d) Etxean hasten dira arnasguneko haurrak euskaraz egiten ikasten: euskaraz egiten da etxean, beti, eta eginez ikasten dute haurrek euskara.
|
2019
|
|
XXI. MEnDEKO
|
hIZKUnTZA
KOnpARTIMEnTAZIOA
|
|
zer izan daiteke XXI. mendearen lehen erdi honetan," euskara erdara konpartimentazioa"?
|
hizkuntzen arteko
konpartimentazioaz edo diglosiaz hitz egiten dugunean deskribatzen dugun errealitatea oso polarizatua da: X hizkuntzak behe mailako funtzioak eta Y hizkuntzak goi mailako funtzioak. eta egoera horiek, garai bateko banaketei dagozkie, normalean. erabili izan diren adibideetatik arabierarena da, bere horretan mantentzen den ia bakarra.
|
|
• Hitz gakoak: arnasgune,
|
hizkuntza
konpartimentazio, erasandako arnasgune.
|
|
I.3 Oinarrizko formulazio teoriko bati aurrez aurre heltzeko adorea probetxu handiko sarrera autobiografikoaz eta ekinbide konkretuetara pasatzeko gogoaz gainera badu kike amonarrizen irizpenak aparteko ezaugarria: euskaltzaleok erantzun eske daukagun oinarrizko formulazio teoriko bati aurrez aurre heltzeko adorea izan du. gure artean inor gutxi bezala,
|
hizkuntza
konpartimentazioaz hitz egitera ausartu da. euskara erdaren konpartimentazio soziofuntzional egingarriaz eta komenigarriaz mintzatu da, labur baina argi. konpartimentazio soziofuntzionalaren gaiak, batez ere bidelagun duen diglosiak, ez du pozbide handirik sortzen gure artean. deabruari ur bedeinkatuak baino beldur biziagoa ematen digu konpartimentazio soziofuntzional delakoak.
|
|
" zer izan daiteke XXI. mendearen lehen erdi honetan euskara erdaren konpartimentazioa?
|
hizkuntzen arteko
konpartimentazioaz edo diglosiaz hitz egiten dugunean, deskribatzen dugun errealitatea oso polarizatua da: X hizkuntzak behe mailako funtzioak (ditu), eta Y hizkuntzak goi mailakoak. egoera horiek garai bateko banaketei dagozkie normalean.
|
|
X hizkuntzak behe mailako funtzioak (ditu), eta Y hizkuntzak goi mailakoak. egoera horiek garai bateko banaketei dagozkie normalean. (..) errealitate soziolinguistiko hori(..) aldatu egin da eta, berarekin batera, euskaraerdaren konpartimentazio zurruna (ere bai). gaur egun, euskaldunen artean elebitasuna unibertsalizatu egin da, eleaniztunak gero eta gehiago direlarik, eta
|
hizkuntzen arteko
konpartimentazioari dagokionez (zera) aurreikus genezake: epe motz ertainean, arnasguneetako hiztun eta egoera gehienak, gutxi ala gehiago, elebidunak, eta kasu eta esparru batzuetan eleaniztunak izango direla(..). konpartimentazio horretan euskarak ahalik eta esparru gehien bete ditzan, oinarrizko helburu batzuk jarri genituzke, aurrez jakinik, hemendik aurrera," euskara nagusi" izango den esparruak," euskara hutsezko" ak baino gehiago izango direla normalean." arnasguneetan lortu beharreko sei helburu aipatzen ditu kike amonarrizek, adibide modura. hiru ohar egin nahi dizkiogu bere azalpen mamitsuari:
|
|
|
Hizkuntzen arteko
konpartimentazioaz edo diglosiaz hitz egiten dugunean, deskribatzen dugun errealitatea oso polarizatua da: X hizkuntzak behe mailako funtzioak (ditu), eta Y hizkuntzak goi mailakoak.
|
|
mintzaeta idatz jardunaren intragroup esparrurako konpartimentazio moldea da kikek sei helburu horien bidez planteatzen diguna. zehazkiago esanik, arnasguneen intragroup harremanetarako formulazioa da berea. argi gelditzen da, bere goiko pasartea patxadaz irakurtzen bada, euskaldunon eta erdaldunen (tartean erdal elebidun askotxoren) intergroup planoa ere hor dagoela. hor dagoela eta, gizarte urak (hemen eta mundu zabalean) norabidez erabat aldatzen ez badira hor egongo dela gero ere, begien bistako etorkizunean. euskara hutsezko hiztun elkarterik ez da bere formulazioan planteatzen. Bere hitzetan esanik" euskaldunen artean elebitasuna unibertsalizatu egin da, eleaniztunak gero eta gehiago direlarik, eta
|
hizkuntzen arteko
konpartimentazioari dagokionez (zera) aurreikus genezake: epe motz ertainean, arnasguneetako hiztun eta egoera gehienak, gutxi ala gehiago, elebidunak, eta kasu eta esparru batzuetan eleaniztunak izango direla(..)". hots, arnasguneetako herritarrak ere euskaraz eta erdaraz (zenbait erdarez) baliatuko direla etorkizunean, epe motz ertainetan.
|