Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 8

2003
‎Hizkuntza ikasi eta erabiltzekomotibazioa ren garrantzi ukaezina boluntarismo hutsarekin nahastu zen. Hizkuntzaren gizarte dimentsioa ia ezezaguna zitzaigun (ikus Jakin 128: 134), eta hizkuntz motibazioek gehienetan sustrai soziala dutela ez zen kontuan hartu.
2010
‎euskarak behar adinbateko indar izango ote duen (hiztun kopuruz, harreman sareen zabal iraunkorraz eta eguneroko jardun gune nagusien sendoaz), bere buruari eutsi eta, belaunez belaun transmitituz, espazio fisiko zein soziofuntzional jakinetan hiztun elkarte osasuntsu baten eguneroko adierazpide izaten jarraitzeko. Hori da galdera nagusia, hizkuntzen gizarte dimentsioaren gainean zientzi arauz informaturik dagoen aditu eta arduradun jendeak bere buruari lehenik eta behin egin ohi diona. Aldian behingo zentso emaitzak gorabehera, euskaltzaleen ekimen ohargarriak eta egungo lege markoak (EAEkoak bereziki) eskaintzen duen babes laguntza instituzionala kontuan izanik ere, gure hizkuntza zaharraren iraupena da benetan ikuskizun dagoena:
2011
‎batetik, argazkiak bideoak bezain elementu egokiak direlako errealitatea geureganatu eta biltegiratzeko; bestetik, amerikarrak maisu izan ditugulako bideogintzan ere: ez zen ordurako egia, eta denborak are nabarmenago erakutsi du ikuspegi haren muga, argazkia bakarrik ateratzen zutenik soziolinguista amerikarrek. hizkuntzaren gizarte dimentsioa aztertzerakoan soziolinguista haiek egin duten bideberritzelana irakurri eta aintzakotzat hartu ez badugu gurea da errua, ez bide berritzaileena. hots, ezjakintasun handiz ez bada ezin esan liteke Charles A. Ferguson, Joshua A. Fishman eta konpainia azterbide estatiko deskriptibora mugatu izan direnik. Fishman enak130 dira, aitzitik, 1964ko" Language maintenance and language shift as a field of enquiry", geroztikako azterbide zinetiko dinamiko askoren iturburua, 1966ko Language Loyalty in the United States erraldoia eta 1985ko The Rise and Fall of the Ethnic Revival.
2015
‎EHSaren berezko metodoaren helburu nagusia, bertako hizkuntzaren gizarte dimentsio historikoa lantzeko baliabideak eskuratzean datza. Honen inguruko funtzionamenduaren ikuspegi laburtua laugarren atalean eskaintzen da (157tik 171rako orrialdeetan).
2016
‎450 1959an sortu zenetik Estatu Batuetako soziolinguistikaren hazkundearekin aski loturik garatu izan da gogoetagune hori. Hizkuntzaren gizarte dimentsioaz jabetzen eta zientziaarauzko hurbilbideak zabaltzen ekarpen sendoa egina du horrek ere, SILek bezala.
‎475 Hizkuntzen gizarte dimentsioa zientzia arauz lantzen duten espezialisten eta instantzia teknikoen laguntza kontuan hartzekoa da gure ustez. Bestek du azken hitza, jakina, baina aurrelan horrek onura baizik ezin ekar diezaioke erabakidun orori.
‎gogoratu, beste hainbaten artean447, Heinz Kloss en behinolako Forschungsstelle448, Estatu Batuetako SIL International449 eta Washington DCko Center for Applied Linguistics450, William F. Mackey ren Quebec-eko International Centre for Research on Bilingualism451/ CIRAL (Centre International de Recherche en Amenagement Linguistique)/ CEFAN, egungo ICRML (Institut canadien de recherche sur les minorités linguistiques)/ CIRLM (Canadian Institute for Research on Linguistic Minorities452) edota Wurm en Tokioko International Clearing House for Endangered Languages (ICHEL) 453, 1982tik 2010era arte indarrean egondako European Bureau for Lesser Used Languages (EBLUL) 454 eta, hizkuntza kontuetan baino herri txikien problematika osoan zentratuago, Flensburg eko European Centre for Minority Issues (ECMI) 455 Saio horiek aski diferenteak (izanik) dira xede helburuz, espezializazio oinarriz, iraupen ahalmenez eta antolamendu neurriz. Gogoeta gune horietariko gehienek aski bilakaera bihurria izana dute bestalde456 Beren argi ilun guztiekin ere, hizkuntzaren gizarte dimentsioa oro har, eta aurrera begirako lehentasun enfasi soziokulturala (uniMikel Zalbide – Mintzajardunaren egoera eta azken urteotako bilakaera. Aurrera begirako erronkak bus en ordez, edota horrekin batera, pluribus ikuspegian oinarrituriko filosofia zabala) era monografikoan aztertu eta lantzeko sortuak ditugu iniziatiba horietariko gehienak (ez guztiak) eta, alde horretatik, bada hor zer ikasi457 Eredugarri da, alde askotatik, ICRML/ CIRLM institutua458 Hango kontuak ez dago hemen hitzez hitz kopiatzerik, alde askotatik.
‎Metodologia liburua da; hizkuntza soziologiaren eta soziolinguistikaren teorietan oinarritzen da, batez ere, metodologia hori. Hizkuntzen gizarte dimentsioaren historia aztertzeko prestatu da berariaz.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia