Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 22

2008
‎IELaren teoriak aurreikusten duenez gure artean ere IELaren eraikuntzan eta funtzionamenduan hizkuntza dimentsioa ezaugarri garrantzizkoenetakoa da, onerako eta txarrerako. izan ere, zenbait euskal osagarri negatiboki korrelazionatzen baitira (3 eta 4 Taula). Aldiz, espainiar osagarriekin ez da hori gertatzen, azken finean espainiarra prototipo moderatuago moduan agertzen baita.
‎• IELaren teoriak aurreikusten duenez —eta emaitzek etengabe erakusten dutenez—, gure artean ere IELaren eraikuntzan eta funtzionamenduan hizkuntza dimentsioa ezaugarri garrantzizkoenetakoa da, onerako eta txarrerako. Horrek zera esan nahi du:
2009
‎Hizkuntzen historia sozialaren azterketa iker eremu berria da bai soziolinguistikaren eta baita linguistikaren diziplinetan. Hizkuntzen historia linguistikoak eta hizkuntzen historia konparatuak anitz dira baina hizkuntzaren dimentsio sozialaren azterketa sistematizatua bere garapen historikoan ez da ohiko ikerketa eremua. Zer esanik ez euskararen kasuan.
‎Hizkuntzen historia sozialaren azterketa iker eremu berria da bai soziolinguistikaren eta baita linguistikaren diziplinetan. Hizkuntzen historia linguistikoak eta hizkuntzen historia konparatuak anitz dira baina hizkuntzaren dimentsio sozialaren azterketa sistematizatua bere garapen historikoan ez da ohiko ikerketa eremua.
2010
‎Europako kontseiluko Ministroen Batzordeak. gutxiengo nazionalen babesa arautzen duen lehen ituna dela esan daiteke. diruz sustatu du europako batasunak. egun hiru eremu jorratzen ditu MerCator sareak: ...k laguntzea edota ekintza zehatzak abian jartzea. ekintza planaren arabera, irakatsi beharreko hizkuntza taldeak eskualdeko, gutxiengoen eta etorkinen hizkuntzak jaso lituzke. hala ere, ekintzek ez dute hori ezagutzen; esaterako, atzerriko hizkuntzen ikaskuntzari begirako SoCrateS programa batasuneko hizkuntza ofizialei (irlandera eta luxenburgera barne) begira besterik ez dago. europa eraikitzean hizkuntzek dimentsio politikoa eta ekonomikoa hartu dute, eta horrek eragina dauka batasuneko jardueretatik kanpo geratzen diren hizkuntzetan. tamalez, europako batasunak ez du kontuan hartzen eraikitzen ari diren europa horretan hizkuntza gutxiagotuak alboratzeak ekar ditzakeen ondorioak, bai eta hizkuntza horien barne garapenean ere. zer pentsa eman lieke horrek guztiak, berdintasunean oinarritutako europ... hizKunTz eSKuBideen deKlarazio uniBerTSala azken hogei urteotako errepasoa egiten ari garela, ezin saihestu hizkuntza komunitateen berdintasuna lortzeko gizarte zibilak egindako ekarpena:
2011
‎Bistan da, ordea, bestelako konstelazio bat eraiki duela Fishman-ek. Berrikuntza horietatik abiatuz, izan ere, hizkuntzen dimentsio indibidualak eta kolektiboak kontrastatuz lau situazio paradigmatiko azpimarratzen ditu Fishman-ek 1967an, geroztik hain famatua egin den taulan. hona, eskematizatuz, bi aldagai dikotomikoen araberako lau situazio polar horiek: (a)(+ diglosia,+ elebitasuna):
‎Landutako ezagutza teoriko praktikoan oinarritutako diskurtsoa eraiki, egituratu eta sendotu. diskurtsoa antolatu eta mailakatu plano ezberdinetan dimentsio eta errealitate ezberdinei egokitzeko eta erantzuteko: euskara hizkuntzaren dimentsio orokorra, balizko aplikazio ezberdinak hizkuntza lurralde ezberdinetan (ueMA, Lasarte..), subsidiaritatea non, funtzioen esklusibotasuna non, gutxiengoen diskurtsoa non... diskurtsoaren bidez, hizkuntza ekologiaren dibulgazioa egin maila ezberdinetan, hezkuntza arautuaren formazioan eta gizarte alorreko espazioetan: gizarte eztabaidak eta hausnarketak prozesu parte hartzaileen bidez, gaiaren sozializaziorako gizarte sareak, komunikabideetan eragiteko eta komunikazio ildo bat zabaltzeko lobby baten eraketa, esperientziak egikaritzen ari direnen arteko ezagutzaren truke foro baten sorkuntza, edota gasteiz europear hiriburu Berdea bezalako aitzakiarekin ekitaldi bereziak antolatu hizkuntza ekologiaren inguruan. gizarte erantzukizunaren kontzeptuaren bidean sakondu. gizarte erantzukizuna hizkuntza ekologiaren diskurtsoarekin jantzi eta planteagarria den kasuetan arauetan irizpideak finkatu, aplikatu eta ebaluatu. hizkuntza nagusia euskara duten lurraldeetan, hizkuntza ekologiaren diskurtsoari erantzungo dioten ‘habitat’ berezkoak eta zainduak sortu, euskarak naturalki funtzio hegemonikoa izango duen espazio ekosistemikoen gisara ulertuta. hausnarketan sakondu:
2012
‎Ikerketa lan horietan erabilitako analisitresnen arabera landutako kasu praktikoa da proiektu hori. Bertan, kultur politika eta hizkuntza politikaren begiradak bateratu ditu egileak kultur bizitza hizkuntza dimentsioaren ikuspegitik aztertuz. • Hitz gakoak:
‎Azken edizioan ikasle izan den Amaia zinkunegi teknikariak, Nekane Goikoetxearen zuzendaritzapean, egin duen Gradu ondo Amaierako proiektua dago lan honen muinean. Bertan saiatu da kultur politika eta hizkuntz politikaren begiradak bateratzen eta emaitza izan da kultur bizitzaren azterketa egitea hizkuntz dimentsioaren ikuspegitik.
2015
‎Garai berdinean eta alderdi politikoen legeztatzearekin batera hizkuntzaren dimentsio politikoa agerian geratuko zen, eta, orokorrean, euskararen inguruko diskurtsoak modu lerratuan eratuko ziren: alde batetik alderdi abertzaleei loturikoak; bestaldetik alderdi estatalistei loturikoak, lerro bakoitzaren barruan ikuspegi ezberdinak egonda ere.
2016
‎Xabier Erizeren ekarpenak oinarri hartuta, gizarte antropologia eta teoria feministatik abiaturiko hausnarketa proposatzen du Jone Miren Hernandezek. " Jarrera eta motibazio kontzeptuez harago... Hizkuntza kultura, praktikak eta emozioak" artikuluak" azken hamarkadetan hizkuntzaren dimentsio subjektiboak izandako garapenean" jartzen du soa, hizkuntza kulturaren garapenean, identitatea eta praktika gorpuztuetan, eta ekintza eta emozioen arteko loturan arreta jarriz.
‎Eta testu honen kasuan, garrantzitsuagoa dena: zer esan daiteke kultura horrek hizkuntzaren dimentsio subjektiboetan izandako eraginaren inguruan?
‎Artikuluak helburu bikoitza du. Alde batetik, erreparatzea azken hamarkadetan hizkuntzaren dimentsio subjektiboak izandako garapenean, eta bestetik, ibilbide honen ondorioz, irudikatzea aurrera begira planteatu daitezkeen erronka eta eginkizun berriak. Ariketa hau, nagusiki, gizarte antropologiatik eta teoria feministatik burutuko da.
‎Izaera partziala duen ariketa da, beraz. Gainera, hizkuntzaren dimentsio subjektiboak ertz asko eduki ditzakeela jakinik, kasu honetan hiru aspektutan jarriko da arreta: (1) hizkuntza kulturaren garapenean, (2) identitatea eta praktika gorpuztuetan (3) eta ekintzen (performancea) eta emozioen arteko loturan.
‎Helburua bikoitza litzateke. Alde batetik, erreparatzea —oso gainetik bada ere— azken hamarkadetan hizkuntzaren dimentsio subjektiboak (eta bere baitan biltzen diren elementuek) izandako garapena, eta bestetik, ibilbide honen ondorioz, irudikatzea aurrera begira planteatu daitezkeen erronka eta eginkizun berriak. Argitu behar da, ariketa hau egilearen erreferenteak diren diziplina eta paradigmatik egingo dela, alegia, gizarte antropologiatik eta teoria feministatik.
‎Bestalde, hizkuntzaren dimentsio subjektiboak ertz asko eduki baditzake ere, kasu honetan hiru aspektutan jarriko da arreta: (1) hizkuntza kulturaren garapenean, (2) identitatea eta praktika gorpuztuetan (3) eta ekintzen (performancea) eta emozioen arteko loturan.
‎2 Gurean ere, hizkuntzaren gaineko ikerlan mota berezi bat zabaltzen ari da euskaren historia soziala aztergai duena. Horrelakoetan hainbat gizataldek edota hiztun zehatzek utzitako markak mugarri gisa agertzen dira, hizkuntzaren dimentsio sortzaile horietako bat agerian utziz.
‎Komunikazio funtziorako tresna ez ezik, hizkuntzek atxiki dituzte norbanako eta talde identitateari zein estatus sozioekonomikoari beste hainbat balio eta ezaugarri ere. Hortaz, askotariko gizarte egoerak ongi ulertu eta kudeatu ahal izateko, beharrezkoa litzateke hizkuntzen dimentsio horiek ongi ezagutzea. Horren adibidea aukitzen dugu hizkuntza ideologien ezagutzan sakontzea zein beharrezkoa den aldarrikatzen duen ikerlan aitzindari batean:
‎Komunikazio funtziorako tresna ez ezik, hizkuntzek atxiki dituzte norbanako eta talde identitateari zein estatus sozioekonomikoa ri beste hainbat balio eta ezaugarri ere. Hortaz, askotariko gizarte egoerak ongi ulertu eta kudeatu ahal izateko, beharrezkoa litzateke hizkuntzen dimentsio horiek ongi ezagutzea.
2023
‎Horregatik, ulertu daiteke Balear Uharteetako, Valentziako eta Kataluniako Estatutuek zehaztapen gehiagoz lantzea tokiko hizkuntzaren xehetasunak. Hiru estatutu horien hitzaurreek, terminologia desberdinak erabiliz, hizkuntzaren dimentsio politiko identitarioa azpimarratzen dute (Pla, 2010: 103).
‎– Bukatzeko, erronka moduan identifikatzen dugu euskaltasuna, euskal hizkuntzaren dimentsio sozio historiko eta kulturala, urruti geratzen zaiola ikaslegoari. Ondorioz, euskara kosifikatuta hautematen dute askok, gauza bat balitz moduan, eta ez identitate kultural ireki eta garaikide baten oinarri moduan.
‎batetik, haurra edo heldu hasi berria komunitate batean txertatu ahal izateko jarduerak hizkuntza erabiliz egiten dira; bestetik, sozializatzeko prozesuan haurrak zein hasi berriak barneratuko du hizkuntza nola erabili behar den dena delako komunitate edo talde horretako kide bihurtzeko. Hizkuntzaren barneratzea edo jabekuntza ez dagokie bakarrik hizkuntzaren dimentsio fonologiko, lexiko, morfosintaktiko eta testual diskurtsiboei, baita, hizkuntza erabilera bakoitzaren balio sozialari ere. Horrela, egoera elebidun edo eleaniztunetako sozializazio prozesuetan haur edota edozein hasi berrik ikasten duena da hizkuntza bakoitzak zein balio sozial daukan egoera zehatzetan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia