2004
|
|
Jakina, hizkuntzaren eta, demagun, esaterako, ekonomiaren izaera, ez dira maila bereko egitateak gizarte errealitate horren egituran.
|
Hizkuntzaren
dimentsioa, nahi izanez gero, unibertso sinbolikoaren arloan koka dezakegu, unibertso material hutsetik bereizteko. Nolanahi ere, eta leherrenak egingo bagenitu ere, nekez frogatuko genuke hizkuntzaren unibertso sinboliko hori errealitate errealaren baitako osagarri eraikitzailea ez izatearen tesia.
|
|
Giza izaeraren ehundura ideologiaren hariz josita baldin badago, ez dago zertan harritu
|
hizkuntzaren
dimentsio politikoa onartzeko orduan. Zenbait euskaltzalek, betiko leloan temati, euskararen gaia dimentsio politikoaren aurrekotzat joaz, kosta ahala kosta, izaera zatar hori erauzi nahi izaten dio gure mintzairari, kutsadura ziztrin horretatik libratzeko edo.
|
|
Xabier Aierdiz mintzo gara, zehazki. Harrigarria, zinez,
|
hizkuntzaren
dimentsio soziala eta politikoa aho batez onartzen diren aldi hauetan Unibertsitatearen esparrutik horrelakorik proposatzea. –Nire kezka:
|
|
Azala harrotu orduko, giza eta gizarte inplikazio sakonak dituen ur uherretan sartzen ari gara oharkabean.
|
Hizkuntzaren
dimentsio soziala daukagu, hala, behin eta berriro, gatazka iturri zabal honen hondar hondarrean.
|
|
Aitor dezadan, neure aldetik, euskararen normaltze kontu hau nola ikusten nuen gaztetako grinaren esanetara niharduenean. Euskararekiko grina hutsak
|
hizkuntzen
dimentsio sozio-politiko sakona ikusteko gaitasunik ez zidan eskaintzen. Uste nuen aski zela hizkuntza bat zegoen tokian bestea kokatzea.
|
2017
|
|
–Askatasunaren hizkuntza nazio hizkuntza da,[?] eta baita elkartasunaren hizkuntza ere? 306 Txepetxen hitz horiek aintzat hartuta,
|
hizkuntzaren
dimentsio nazionalak bakarrik egiten gaitu nor gaurko gure munduan. Hizkuntzaren estatus eta funtzio etnokulturalak ez dauka ahalmenik hiztunen artean nazio sentimendua eta batasuna ehuntzeko.
|
2018
|
|
Lacanen azalpenaren arabera, esanahi kulturala sortzeko beharrezkoa da amaren gorputzarekiko hastapeneko harremana erreprimitzea. Kristevak auzitan jartzen du suposizio hori, eta argudiatzen du «semiotikoa» dela hastapeneko amaren gorputz hark bideratutako
|
hizkuntzaren
dimentsio bat, zeina, Lacanen hasierako premisa gezurtatzeaz gain, subertsiorako iturri agorrezina den Sinbolikoaren baitan. Kristevarentzat semiotikoak adierazten du jatorrizko aniztasun libidinal hura kulturaren beraren barruan, zehazkiago hizkera poetikoan, non esanahi anitzak eta irekitasun semantikoa diren nagusi.
|
|
Hortaz, Kristevak aldi berean aldarrikatzen eta ukatzen du semiotikoa emantzipaziorako ideal bat dela. Esaten digu
|
hizkuntzaren
dimentsio hau normalean erreprimituta dagoela, baina aldi berean ezinezkoa dela hizkera mota horri etengabe eustea.
|
|
Feminista frantses batzuek hizkuntza alternatibo bat proposatzen dute Faloak edo aitaren legeak gobernatzen duen hizkuntzaren ordez, eta horrela kritika egiten diote Sinbolikoari. Kristevak «semiotikoa» proposatzen du,
|
hizkuntzaren
dimentsio espezifikoki amatarra, eta bai Irigaray eta bai Hélène Cisoux écriture feminine delakoarekin erlazionatu ohi dira. Wittigek, hala ere, ez du inoiz bat egin joera horrekin, bere ustez hizkuntzaren egitura ez baita ez misoginoa ez femeninoa berez, ezpada helburu politiko definituetarako erabiltzekoa den tresna bat.
|
|
|
Hizkuntzaren
dimentsio semiotikoari buruzko teorian badirudi Kristevak hasieran onartzen dituela Lacanen premisak, baina gero haien mugak erakusten ditu, eta proposatzen du subertsio gune espezifikoki femenino bat hizkuntzaren baitan aitaren legearen kontra matxinatzeko. Lacanen arabera, aitaren legeak esangura linguistiko oro? «Sinbolikoa» deritzona?
|
|
Erabat ematen zaio buelta Kristevaren formulazioari: orain Sinbolikoa eta semiotikoa ez dira amaren ekonomia libidinalaren errepresioaren edo agerpenaren arabera azaltzen diren
|
hizkuntzaren
dimentsioak. Interpretazio honetan amaren ekonomia bera reifikazio bat da, ezkutatzen eta hedatzen duena emakumeei ezarritako nahitaezko amatasuna.
|