2010
|
|
balio integratzailearekin zerikusia dutenak eta" barrendik" irteten direnak, hain zuzen. are gehiago, balio integratzaileari baino instrumentalari lehentasuna ematea kaltegarria izan daitekeela eta batzuek inposizio bezala hartu dezaketela esaten da. orain arte aurkeztu diren emaitzak aintzakotzat hartuta, ideia batzuk azpimarratu behar dira: ...a balioa irabazi duen pertzepzio orokorra positiboki baloratu behar da. tresna balioa oso lotuta dago arestian aipaturiko ageriko ospearekin, eta ez dago zalantzarik euskarak azken hamarkadetan nabarmen igo dela. euskara normaltzeko neurriak hartzen hasi zenean euskara zein egoeratan zegoen kontuan hartuta, aurrerapen handi bezala hartu behar da aipaturiko pertzepzioa. edonola ere, zaila da esaten
|
hizkuntzaren
balio instrumentala handitu izana zein eraginari esker gertatu den: erakunde publikoen kanpoko eraginari esker, gizartean hizkuntzaren ageriko ospea handitu delako, ala arrazoi biek bultzatuta. bestetik, interesgarria da euskararen egoeran dagoen hizkuntza bati, berreskuratzeari begira, balio instrumentala emateko izan behar luken kanpoko sustapena baloratzerakoan, partaideek muga ezberdinak ipintzea. batzuen ustez (ikus du b, (5) aipua), kanpoko sustapena beharbeharrezkoa da, ez da zalantzan ipintzen euskararentzat tresna balioa izatea oso garrantzitsua dela. alabaina, du b partaideak ez du uste tresna motako kanpoko sustapena euskara berreskuratu eta normaltzeko eraginkorra izango denik, baldin eta" zerbait gehiago" ez badago, hots, balio integratzailerik ez badauka.
|
2011
|
|
Ageriko eta ezkutuko jarrerak eta aurreiritziak dauzkagu hizkuntza batzuen alde edo kontra egitera eramaten gaituztenak. Ikasteko gogoa eta ardura sortzen dutenak, edota kontrakoa bideratzen dutenak. euskarari buruz erdaldunen jarrerak aztertu genituenean (Amorrortu et al. 2009) ezagunak diren
|
hizkuntzen
balio instrumental eta integratzaileez gain, barne eta kanpo motibazioa aipatzen genuen, alegia hizkuntza bat ikasteko beharra, erabakia, barneko onarpenez egiteak arrakastarako aukera gehiago ematen duela, kanpotik, edo behartuta egiten den ikasketak baino. honek badu garrantzia, jakina, hizkuntza gutxitu bat ikasteko bitartekoak erabakitzeko orduan.
|
2019
|
|
" Batez ere,
|
hizkuntzaren
balio instrumentalari ematen zioten garrantzia. (...)... ez zioten begiratzen horren guztiaren ostean zeuden alderdi sozial, historiko, politiko eta ideologikoei." (Larrea eta Bilbao, 2010:
|
|
Bestalde, hppa garatzeko eskumena hegoaldeko herri erakundeek eskuratu zutenean, euskalgintzaren adar sozialak eta instituzionalak, alderdikeria tarteko, bide paraleloak hartu zituzten; ez konbergenteak. hala ere, ika mika eta konfrontazioa gertatu arren, gizartearen alderdi sozial, historiko, politiko eta ideologikoak izan dira euskalgintza sozialaren zein instituzionalaren oinarri. Eredu teknokratikoan jomuga nagusia den
|
hizkuntzaren
balio instrumental soila ez da izan euskalgintzaren zioa. Beraz, euskara biziberritzearen aldeko ahaleginak, hppren eredu teknokratikotik lekutan, bete betean kokatzen dira aurrekoari kontrajartzen zaion partaidetzazko ereduan.
|
|
Azken urteotan, ordea, gero eta sarriago entzuten da euskalgintzan bertan ezinbestekoa dela
|
hizkuntzaren
balio instrumentala areagotzea. horrela, euskararekiko motibazio pragmatikoa areagotuz, gizarte sektore gero eta zabalagoak bilduko lirateke gure hizkuntzara. Ildo horretan koka daitezke adibide hauek:
|
2022
|
|
Erabileraren egoera zehazteko, halaber, erabilera aitortua eta erabilera erosoa bereizi ditu. Azken Inkesta Soziolinguistikoan euskaldunen euskararen batez besteko erabilera zenbat zen jasotzen du lehenengo adierazleak, hiztunek eurek esandakoetan oinarrituta; erabilera erosoaren bidez, berriz,
|
hizkuntzari
balio instrumentala emanda soilik euskaraz zenbat egingo litzatekeen erakutsi du, modu orokorrean. Hiztunek erosoen zaien hizkuntzan egingo lukete une oro, hizkuntza bata edo bestea hautatzeko inolako afektuzko arrazoirik edo politikorik ez balego bezala.
|