2001
|
|
Definizioz nazionala den[...] hizkuntzarekin duen errotiko lotura dela-eta, literaturondarea erakunde nazionalei lotuta ageri zaigu.
|
Hizkuntza
aldi berean estatu auzia (hizkuntza nazionala, politika objektua) eta tresna literarioa denez, literatur kapitalaren pilaketa, fundazio fasean bederen, beti egiten da esparru nazionalean[...] 20.
|
2008
|
|
Hala ere, Noah, bost eta erdikoa, gai da hiru hizkuntzetan nork bere kasa moldatzeko, hizkuntza bakoitza noiz eta norekin erabili behar duen argi eta garbi identifikatuz”. Bi
|
hizkuntza
aldi berean ikasteak beste hizkuntza batzuk ikasteko erraztasun handiagoa ematen dio haurrari Bestalde, hizkuntza batean baino gehiagotan komunikatzeko gai izateak dakarren abantaila nabariaz gain, guraso bat bere semeari ama hizkuntzan hitz egiten diotenak harreman hurbilagoa sortzen du haien artean, eta komunikazioa errazten du hizkuntza hori hitz egiten duten senideekin, Colin Baker ek dioen b... Era berean, “bi hizkuntza aldi berean ikasteak beste hizkuntza batzuk ikasteko erraztasun handiagoa ematen dio haurrari”, dio Baker ek bere Gidan, funtzio hori kontrolatzen duen garunaren zatia garatuago baitago hizkuntza bakar batean hitz egiten duten beste haurrekin alderatuta”.
|
|
Bi hizkuntza aldi berean ikasteak beste hizkuntza batzuk ikasteko erraztasun handiagoa ematen dio haurrari Bestalde, hizkuntza batean baino gehiagotan komunikatzeko gai izateak dakarren abantaila nabariaz gain, guraso bat bere semeari ama hizkuntzan hitz egiten diotenak harreman hurbilagoa sortzen du haien artean, eta komunikazioa errazten du hizkuntza hori hitz egiten duten senideekin, Colin Baker ek dioen bezala, zeina “Haur elebidunen guraso eta irakasleentzako gidan” elebitasunean aditu entzutetsuenetako bat baita. Era berean, “bi
|
hizkuntza
aldi berean ikasteak beste hizkuntza batzuk ikasteko erraztasun handiagoa ematen dio haurrari”, dio Baker ek bere Gidan, funtzio hori kontrolatzen duen garunaren zatia garatuago baitago hizkuntza bakar batean hitz egiten duten beste haurrekin alderatuta”. Halaxe berresten du Gloria Ruizek, familia giro elebidunean (gaztelania ingelesa) hazitako hiru seme alabaren amak, ikastetxe elebidun gaztelania frantsesa batera joan baitira:
|
2011
|
|
No functione. Esaldi horrekin. Izorratuta dago edo ez du funtzionatzen? adierazi nahi izan dugu hiru
|
hizkuntzatan
aldi berean (gazteleraz, frantsesez eta ingelesez), eta, agidanez, trikimailuak, funtzionatzen, digu.
|
|
Imagen: Neeta Lind Bere semea elebiduna izatea eta gutxienez bi hizkuntza menderatzea familia askoren helburu nagusia da gaur egun. Adituek diotenez, hori lortzeko funtsezkoa da oso gaztetatik hastea, eta, horretarako, haurrei, ahalik eta kasu gehienetan, bi
|
hizkuntzek
aldi berean komunikazio hizkuntza gisa funtzionatzen duten egoera eta jarduerak erakustea gomendatzen dute. Gurasoek hainbat estrategia erabil ditzakete familian elebitasuna sustatzeko Eskolaz haratago, gurasoek zenbait estrategia erabil ditzakete familian elebitasuna sustatzeko eta bi hizkuntzen aldi bereko ikaskuntza indartzeko.
|
2012
|
|
Elebiduna izatea bi hizkuntza desberdin zuzentasunez erabiltzen jakitea da. Haur batek trebetasun hori lor dezan, oso txikitatik bi
|
hizkuntzek
aldi berean irakas hizkuntza gisa funtzionatzen duten egoera eta jarduerak erakustea komeni da. Horretarako, familiek hainbat baliabide eta material erabilgarri (liburuak edo DVDa, esaterako) erabil ditzakete, txikienei eguneroko bizitzan bi hizkuntzak erabiltzen laguntzeko.
|
|
Besteak beste, azterlan honek eta beste batzuek azpimarratzen dute gaitasun handiagoa dutela haur elebidunen arreta kontrolatzeko eta oroimena gehiago garatzeko. Bestalde, Colin Baker ek —elebitasuneko aditu ospetsuenetako batek— ‘Haur elebidunen guraso eta irakasleentzako gida’ lanean dioenez, “bi
|
hizkuntza
aldi berean eskuratzeak beste hizkuntza batzuk ikasteko erraztasun handiagoa ematen dio haurrari”. Espezialista horren arabera, “funtzio hori kontrolatzen duen garunaren zatia hizkuntza bakar batean hitz egiten duten beste haurrekin alderatuta garatuago dagoelako” gertatzen da hori.
|
2013
|
|
ume guztiek ikasten dute ondo. Ikerketak abiatu genituenean, pentsatzen genuen bi
|
hizkuntza
aldi berean ikasteak gatazka intelektuala ekar zezakeela haur batentzat, baina ez da hala. Hizkuntzetarako gaitasuna berezkoa dugu; denok ikas ditzakegu bi hizkuntza aldi berean, baina gaitasun hori adinak mugatuta dago.
|
|
Ikerketak abiatu genituenean, pentsatzen genuen bi hizkuntza aldi berean ikasteak gatazka intelektuala ekar zezakeela haur batentzat, baina ez da hala. Hizkuntzetarako gaitasuna berezkoa dugu; denok ikas ditzakegu bi
|
hizkuntza
aldi berean, baina gaitasun hori adinak mugatuta dago. Jaio osteko lehen urteetan erraza da; adin mugen inguruan oraindik eztabaidatzen ari gara, baina badakigu gutxi gorabehera 7 urteetatik aurrera zailtasun gehiago dagoela, eta 15 urteetatik aurrera adina jada ez dela faktore esanguratsua:
|
|
Nik bederen ez daukat argi nola ehundu daitekeen eremu publiko bat, hots, iritzi publiko bat, gizarte zibil bat, berezko komunikazio espazio bat edo nolanahi deitzen diogula? hizkuntza batean, beste bat sustatu nahi den aldi berean; edota, are, bizpahiru
|
hizkuntzatan
aldi berean. Eredu gutxi aurkituko dugu historian, eta eredu gutxi ere inguruan.
|
2017
|
|
etxea, lagunartea?? ezin dutela beren betekizun komunikatiboa taxuz burutu
|
hizkuntzak
aldi berean funtzio nazionalean eraginkortasunik ez baldin badu.
|
|
El liberalismo es pecado, (Barcelona, 1891) edizio monumentala da, zortzi
|
hizkuntzatan
aldi berean, tamaina handian eta irudi ugariz hornituta. Hizkuntza horietako bat euskara da (besteak:
|
2022
|
|
Hizkuntza irakaskuntza goiztiarrari beha, oro har, ikerketek erakutsi dute txikitatik hizkuntza bat baino gehiagotan murgiltzeak mesede egiten diela funtzio kognitiboen eta prozesu linguistikoen bilakabideei (Berken, Gracco eta Klein, 2017; Maluch eta Kempert, 2017); hain zuzen ere,
|
hizkuntzak
aldi berean jaso edota hizkuntzamaila altuak dituzten ikasleen emaitzak nabarmen hobeak dira hirugarren hizkuntza ikasterakoan (Kalashnikova eta Mattock, 2014; Maluch eta Kempert, 2017; ThomasSunesson et al., 2016). Gainera, ikasle elebakarraren eta elebidunaren hizkuntzaikaskuntza prozesuak bereizten ditu (Jessner, 2016); izan ere, ele bat gehiago ikasteak esperientzia handiagoa dakar, eta hiztun eleaniztuna bultzatzen du beste gaitasun eta estrategia multzo ezberdinak garatzera.
|