2009
|
|
Esan bezala, mendeko aldagai nagusia
|
hizkuntzaren
abstrakzio maila izanzen.
|
|
Bi epaile trebatukidatzitakoaren% 10 kodifikatu zuten, adostasun indize onargarria lortuz (CohenenKappa 0,77 eta 0,79ren artean egon zen). Kodifikapen honetatik mendeko aldagainagusia eratu zen, erabilitako
|
hizkuntzaren
abstrakzio maila, hain zuzen.Horretarako, Maass eta kolaboratzaileek (1989) proposatutako formula erabili zen:
|
|
Estereotipoek hizkuntzaren erabileran zuten eraginaaurreikusten zuten hipotesiak egiaztatzen ote ziren frogatzeko egindako bariantzaanalisiaren emaitzak dira, hain zuzen, non faktoreak manipulatutako aldagaiaskeak izan ziren, alegia, aktoreen generoa, portaera edo jardueraren izaera eta testuingurua. Mendeko aldagaia zen
|
hizkuntzaren
abstrakzio mailak 1etik 4rako baliohar dezake, balio altuagoei abstrakzio maila handiagoa dagokielarik.
|
|
|
Hizkuntzaren
abstrakzio mailaren eta sexismoaren arteko harremana aztertzeko egindako korrelazioen emaitzen berri ere ematen da.
|
|
1 taula.
|
Hizkuntzaren
abstrakzio mailaren batezbestekoakmanipulatutako egoeren arabera.
|
|
Bigarren ikerketan ere, aktorearen generoaren eta rol portaeraren estereotipikotasunaren arteko interakzioak eragin esanguratsua izan zuen aktoreak deskribatzeko erabilitako
|
hizkuntzaren
abstrakzio mailan (F (1,177)= 11,21; p < 0,01; eta2= 0,06) (ikus 2 taula). Rol estereotipikoarekin bat egiten zuen emakumea (X= 2,11) estereotipoaren aurka egiten zuena (X= 1,78) baino abstraktuagodeskribatu zen; gizon tipikoaren (X= 1,88) eta ez tipikoaren artean (X= 1,97), aldiz, ez zen ezberdintasun esanguratsurik egon.
|
|
2 taula. Egoerak deskribatzeko erabilitako
|
hizkuntzaren
abstrakzio mailaren batezbestekoak aktorearen generoaren eta portaeraren estereotipikotasunaren arabera.
|
|
Izan ere, norberaren taldearen portaera negatiboa konkretuagodeskribatu zen lanean (X= 1,76) etxean baino (X= 2,07). Beste taldearen portaerapositiboak eta negatiboak
|
hizkuntzaren
abstrakzio maila berdintsuan deskribatuziren, laneko zein etxeko testuinguruan.
|
|
Sexismoari helduz (ikus 5 taula), emakumezko protagonista deskribatzekoerabilitako
|
hizkuntzaren
abstrakzio mailak korrelazio positiboa izan zuen etsaitasunezko sexismoarekin laneko portaera negatiboetan. Etxeko testuinguruko portaeranegatiboetan, berriz, ez zen korrelaziorik egon.
|
|
Etxeko testuinguruko portaeranegatiboetan, berriz, ez zen korrelaziorik egon. Halere, etsaitasunezko sexismoaketxeko testuinguruan emakumezko protagonistak burututako portaera positiboadeskribatzeko erabilitako
|
hizkuntzaren
abstrakzio mailarekin ere joerazko korrelazio positiboa izan zuen. Honela, emakumeekiko etsaitasunezko jarreretan zenbateta altuago puntuatu, orduan eta abstraktuago deskribatu zen emakumezkoarenportaera negatiboa lanean; norabide berdina ikusten zen etxeko portaera positiboaren kasuan.
|
|
|
Hizkuntzaren
abstrakzio maila
|
|
Azkenik, hirugarren ikerketan, norberaren taldeko eta beste taldeko protagonistek burutzen zituzten portaera positiboak eta negatiboak deskribatzeko
|
hizkuntzaren
abstrakzio maila ezberdina erabili zen etxeko eta laneko testuinguruetan.Hain zuzen, laneko testuinguruan norberaren taldeko portaera positiboa abstraktuago deskribatu zen portaera negatiboa baino. Beste taldearen kasuan ez zen horrelako erabilerarik eman.
|
|
Hizkuntzaren erabilerak, estereotipoak iraunarazteko eta talde arteko harremanak erregulatzeko elementuabada, jarrera sexistekin harremana izango zuela espero zen. Halere, erabilitako
|
hizkuntzaren
abstrakzio mailak ez du anbibalentzia handiko sexismoarekiko harremanenpiriko argirik azaldu. Izandako emaitzen arabera, sexismoak azalarazteko eraezberdinak ditu hizkuntzaren erabileran.
|
|
Deskribapen zehatzek (X k laguntzen dio) gertaera isolatua dela adierazten dute, ez dagoela derrigorrez aktorearen ezaugarri edoegoera psikologiko iraunkorrei lotuta. Beraz, hizlariak erabiltzen duen
|
hizkuntzaren
abstrakzio mailaren arabera, entzuleak ekintzaren irudikapena egiten du etaetorkizunerako igurikimenak egiten ditu.
|
|
Hizkuntza erabiltzea errealitatea aldatzeko tresna da, hizlariaren helburuakedo asmoak lortzekotan (Semin, 2001). Eredu honen arabera, gertaera behagarribera
|
hizkuntzaren
abstrakzio maila ezberdinez deskriba daiteke eta hitz konkretuedo abstraktuetan egindako irudikapen horrek inferentziak bultzatzen ditu. Beraz, gertaera bera era ezberdinetan irudikatzen da hizkuntzan, hizlariaren motibaziomotaren arabera.
|