2000
|
|
Hedabide txiki horretatik asmo handiko proiektua aurrera eramaten saiatu zen, gure hizkuntzari beste kultura maila emateko nahiarekin. Euzko Gogoa ren kasuan, ipar nagusiak filosofia,
|
hizkuntza
eta literatura klasikoak izan ziren, agian elitistegiak ziren oinarrietatik abiatuta. Zoritxarrez, gure herrian ez ziren planteamendu hauek justifikatzeko beharrezko baldintzak betetzen:
|
2001
|
|
EGUSKITZA, A., (ik. " Zuzendariari gutuna", Anaitasuna 318,, 31); KINTANA, X.(" Euskal errealitate baten bila", Anaitasuna 322,, 14); IZAGIRRE, K.("
|
Hizkuntza
eta literatura", Zeruko Argia 694, 28) eta LERTXUNDI, A.(" 100 metro. Ramon Saizarbitoria", Zeruko Argia 684, 29) gogora ditzakegu.
|
|
Dena den, erromantikoei zor zaizkie kontzientzia nazionalarekin zer ikusizuzena duten hainbat kontu: harrotasun nazionala (identitateari, lurraldetasunari,
|
hizkuntzari
eta literaturari dagokiona); iraganari buruzko halako oroitzapenkolektibo bat; folklore hitzak biltzen duen ahozkotasunaren garrantzia eta herri altxorrarekiko arreta.
|
|
Gauzak horrela, normala da jaso duguna gorde nahiizatea, eta ez da inolako eskandalurik sortzen frantses batek edo espainiar batekesaten badu, tentuz ibili beharra dagoela ingelesaren itzal luzearen aurrean. Bainalogika hori desagertu egiten da, untxia prestigitadore baten kapeluan bezala, eremuurriko
|
hizkuntza
eta literaturei aplikatzean. Paradoxak!
|
|
–Modernitatea euskal literaturan()?, Elkar Lanean, Lur Entziklopedia Tematikoa.
|
Hizkuntza
eta Literatura, Lur, (Besterenartean, R. Saizarbitoriaren nobelagintza aztertzen du).
|
|
idatzirik dagoena literatura izango dugu saio honetan, nahiz paperek artikulu fedekoak edo etxearen zein erleen gobernua tratatu. Komeni baita dagoeneko esatea, bestetan sartu baino lehen,
|
hizkuntza
eta literatura elkarrekin bortizki kateatuak agertzen zaizkigula euskararen kondairan barrena. Izan ere, hizkuntzaren lurrak eta mugak mehartu eta murriztu ahala, hedatzen eta aberasten ari dira literaturarenak.
|
2002
|
|
Eleberri esperimentalen azterketa bukatzeko, Patri Urkizuren (1946) Sekulorum Sekulotan (1975) obra abangoardista aipatu nahi genuke. Madrileko UNEDen irakasle den lezoar hau, EIEko lehendakari izan zen artean eta Eusko Ikaskuntzako
|
Hizkuntza
eta Literatura Sailaren arduraduna da gaur egun. Euskal literaturaz eta antzerkiaren historiaz argitara eman dituen saiakera lan ugariek (Literatura eta Kritika, 1970; Euskal teatroaren historia, 1975; Euskal antzertia, 1984..) hainbat sari lortu dituzte. Urkizuren poesia liburuen artean, Dorrejilko Kanta (1977) eta Zeren azken finean (Kutxa, 1984) dira aipagarri.
|
|
Stephen Crane ren" The Red Badge of Courage" saiakera (Euskal Herriko Unibertsitatea, 1999). 1981etik aurrera Euskal Herriko Unibertsitatean dihardu, Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura irakasle.
|
|
Ganteko Unibertsitatean, Flandria betean, irakaskuntza osoa frantsesez gauzatzen zen. Salbuespen txiki eta bakarra, nederlanderazko
|
Hizkuntza
eta Literaturari buruz 1855ean estrainatu zen ikastaroa.
|
2003
|
|
Ingelesa ohi darabil jatorri hizkuntza bezala. Urte luzeetan ingeles irakaslea izanik, hizkuntza horrekiko atxikimendu berezia zuen, eta argi zekusen ingelesak hizkuntza gisa duen kontzeptuak adierazteko zehaztasuna eta hizkuntza horretan garaturiko literaturarik onena euskaraz ematea bide emankorrak zirela euskal
|
hizkuntza
eta literaturarentzat. Itzulpengintza ugaria eskaini ez arren, bere laburrean lan zehatza eta eredugarri gertatzen dena, bai behintzat.
|
|
Ikastetxean egon naz hori entzutean txarrena zetorkiolata prestatu zen; atzetik atzamarrak mugitzen hasi zen, urduri, gurutzatuz eta elkarren artean igurtziz eta zure
|
Hizkuntza
eta Literaturako irakasleagaz alkartu naz... Harroputza halakoa!
|
|
Rosak berehala gogorarazi zion
|
Hizkuntza
eta Literaturako irakaslea zela.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 3 LMH. 2 zikloa.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 3 LMH. 2 zikloa.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 4 LMH. 2 zikloa.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 4 LMH. 2 zikloa.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura II. Batxilergoa. ELORDI AKORDARREMENTERIA, Jon; HURTADO MENDIETA, Irene; MIELGO MERINO, Roberto; URIBE URBIETA, Kirmen; YARTO MENDINUETA, Lourdes.
|
|
Egoki.
|
Hizkuntza
eta Literatura. 1 DBH.
|
|
Egoki.
|
Hizkuntza
eta Literatura. 2 DBH.
|
|
Esaizu. Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. DBH 1 (b).
|
|
Esaizu. Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. DBH 2 (b).
|
|
Esaizu. Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. DBH 3 (b).
|
|
Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. Batxilergoa 1 Proiektuak.
|
|
Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. Batxilergoa 2 Proiektuak.
|
|
Murgil. Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. DBH 2 (b).
|
|
Murgil. Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. DBH 3 (b).
|
2004
|
|
Duela hogeita bost urte helduen alfabetatze kanpainak hasiberriak ziren, eta Mikel bera ere hantxe izan zen, 1970ean, Deriokoan. Beranduago, 1974an, sorturiko lema izan arren," Dakigunetik ez dakigunera" izenburuko izpirituz eta metodologiaz eratu zen lehen" Udako Euskal Ikastaroa" n, euskal
|
hizkuntza
eta literatura irakasle izan zen. Gaur egunean euskalkien landare mendrea jagon nahi luketen hainbatek, orduan, fede berriaren argitan, ozenki arbuiatu zuten bidea.
|
2005
|
|
Zentro bakoitzak soilik bere kideak ordezkatzen ditu, ez herrialdea. Hala, estatu batean dagoen
|
hizkuntza
eta literatura bakoitzeko pen club bana izan daiteke. Urtero ordezkarien batzarra egiten dute.
|
|
Espainiako Hezkuntza Ministerioko Gizarte Zientzien Azpibatzordeak titulazio banaketa hau proposatu du: Espainiako Hizkuntza eta bere Literatura, Filologia Klasikoa (Latina eta Greziera), Ekialdeko Hizkuntzak eta Kulturak eta Europako
|
Hizkuntza
eta Literatura Modernoak. Azkenekoan sartuko lirateke Euskal Filologia, Kataluniakoa eta Galiziakoa.
|
|
Aldarrikapena ez dator egileen eskutik, argitaletxearen eskutik baino. Horrek guztiak zirkuitua irudikatzen du,
|
hizkuntza
eta literatura helburuak nahasten diren zirkuitua. Baina nahas mahas horretan seguru gaude idazleen eta irakurleen asmoak ez bat.
|
|
Hala ere, Zaratek ez du hizkuntza arazoa bateko edo besteko eredu baten inguruan bakarrik planteatzen, batasuna hizkera idatziaren eta mintzatuaren arteko orekan ere badatza.
|
Hizkuntza
eta literaturaren arteko elkarlana dakar horrek. " Idatz eta Mintz" eta Platonen oihartzunak dakartzan" Egiederko Alegi" narrazioak ditugu horren adibide.
|
|
Irakasleek onartzen dute testuliburuari lehentasuna ematen diotela ikasleek liburutegietan aurki ditzaketen beste informazio iturri batzuei baino. Baina batez ere
|
hizkuntza
eta literatura liburuak, gizarte zientziak, geografia eta historia, natur zientziak eta atzerriko hizkuntzak kontsultatzen dituztenak. Egoera arintzeko, txostenaren egileek derrigorrezko irakurketa denbora iradokitzen dute Lehen eta Bigarren Hezkuntzako ikasle guztientzat, arlo eta irakasgai guztietan.
|
|
Koldo Mitxelenak lan ikaragarria egin zuen euskal
|
hizkuntza
eta literaturaren alde. Euskara Batua lehen pausoak ematen hasi zen 1969an.
|
|
T. VIII:
|
Hizkuntza
eta literatura. (i).
|
|
Hezkuntza elkartasuna ikasiz, lerro artean irakurtzen,
|
hizkuntza
eta literatura alorrerako. Material didaktikoa.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 1 Baliabideen karpeta. DBH.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 1 Batxilergoa. (b).
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 1 DBH. Lehen zikloa.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 1 LMH. Lehen zikloa.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 1 Orientabideak eta lanerako proposamenak. Batxilergoa.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 2 LMH. Lehen zikloa.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 3 DBH. 2 zikloa.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 3 LMH. Bigarren zikloa.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 4 DBH. 2 zikloa.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 4 LMH. Bigarren zikloa.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 5 LMH. 3 zikloa.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura 6 LMH. Hirugarren zikloa.
|
|
curriculum materialak:
|
hizkuntza
eta literatura: gure literatura:
|
|
Egoki.
|
Hizkuntza
eta Literatura 4 (DBH). ARANBERRI, Idoia; BILBAO, Kristina; SAINZ BIZKAIA, Marta; ARROYO, Josu; LOPEZ, Iratxe; CALLE, Leire; BASTERRETXEA, Ainhoa; SANTXO, Joseba/ Basterretxea, Ainhoa*.
|
|
Murgil. Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. DBH 3 (b).
|
|
Murgil. Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. DBH 3 Irakurgai liburua.
|
|
Murgil. Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. DBH 3 Irakurgai liburua.
|
|
Murgil. Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. DBH 4 (b).
|
|
Murgil. Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. Batxilergoa 1Aeredua.
|
|
Murgil. Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. Batxilergoa 1Aeredua.
|
|
Murgil. Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. Batxilergoa 2Aeredua.
|
|
Murgil. Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. Batxilergoa 2Aeredua.
|
|
Murgil. Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. DBH 1 (b).
|
|
Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura 1, 4 DBHO (Batxilergoa). (b).
|
|
Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. DBH 1 ABASOLO, Resu; AREXOLALEIBA, Julen; BILBAITUA, Marian; GARMENDIA, Jesus; SAINZ, Matilde; BASTIDA, Maider; ZUBIONDO, Eneritz// Landa, Ivan.
|
|
Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. DBH 1 Irakaslearen gida didaktikoa.
|
|
Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura. DBH 2 ABASOLO, Resu; AREXOLALEIBA, Julen; BILBAITUA, Marian; GARMENDIA, Jesus; SAINZ, Matilde; BASTIDA, Maider; ZUBIONDO, Eneritz// Landa, Ivan.
|
2006
|
|
Deustuko Unibertsitateko Euskal Filologoaren profilaren arabera, Eus� kal filologoak gai izan behar du egoera ezberdinetan, bai ahoz bai idatziz, modu egokian eta eraginkorrean komunikatzeko;
|
hizkuntza
eta literatura auzitan irizpide argiak izateko; euskal hizkuntza eta literatura, ikaslearen ezaugarrien arabera, irakasteko; eta euskara normaltzeko prozesuetan iritzi profesionalak emateko. Soziolinguistika irakasgaiaren bitartez, azken soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain 43 gaitasuna lantzen da.
|
|
Deustuko Unibertsitateko Euskal Filologoaren profilaren arabera, Eus� kal filologoak gai izan behar du egoera ezberdinetan, bai ahoz bai idatziz, modu egokian eta eraginkorrean komunikatzeko; hizkuntza eta literatura auzitan irizpide argiak izateko; euskal
|
hizkuntza
eta literatura, ikaslearen ezaugarrien arabera, irakasteko; eta euskara normaltzeko prozesuetan iritzi profesionalak emateko. Soziolinguistika irakasgaiaren bitartez, azken soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain 43 gaitasuna lantzen da.
|
|
|
Hizkuntza
eta Literatura irakasgaiak 25 ordu gutxiago izanen ditu Lehen Hezkuntzako ordutegietan, Hezkuntza eta Zientzia Ministerioak atzo autonomiei aurkeztu zien gutxieneko irakaskuntzen proposamenaren arabera. Proposamen hori onartu egin zen.
|
|
Lehen zikloa 1.085 ordukoa da, bigarrena 20 ordukoa (1.120 ordu) eta hirugarrena 1.100 ordukoa. Proposamenaren arabera, Matematikako 560 ordu, Atzerriko Hizkuntzako 385 (lehen zikloan hasten dena) eta
|
Hizkuntza
eta Literaturako 875 Ministerioak justifikatzen du hizkuntza orduak murriztea hizkuntzak irakasteko orduen igoera “nabarmena” izan dela. Orduak ere galtzen dituzte:
|
|
Matematikak 50 irakastordu irabaziko ditu DBH osoan, eta 385 ordura iritsiko da. Gaztelaniako
|
Hizkuntza
eta Literaturak 10 ordu galduko ditu, baina lehen ikasgaia izaten jarraituko du, 475 ikastordurekin. Gizarte Zientzietako eta Geografia eta Historiako programak (280 ordu) eta Teknologiak (55 ordu eta 140 ordu) ere 20 orduz murriztuko dira.
|
|
M. Azkue-k" irabazi" dio251 1891: hainbat oposizio gehiagotan alferrik ahalegindu ostean, azkenean Salamancan
|
hizkuntza
eta literatura grekoaren katedra erdietsi du. Salamancan –orain profesore– periodo berri bat abiatzen du:
|
|
Zure lanean erabat estutu dituzu
|
hizkuntza
eta literatura, erabat estutu gaituzu irakurleak...
|
|
Plangintza hau egitean eta jarraipenean parte hartzen dutenen artean, liburutegiko irakasle arduraduna da gehien sartzen dena (ikastetxeen %47, 8), Zuzendaritza Taldea (%21, 7) eta
|
Hizkuntza
eta Literaturako Mintegia hurrengoak izanik. Hirugarren irudian, parte hartzeari dagozkion emaitzak behatu daitezke.
|
|
Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura 1 DBH. (b).
|
|
Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura 3 DBH. (b).
|
2007
|
|
Unai Elorriaga idazlearen lanari buruzko hainbat artikulu bildu ditu Oihenart, Eusko Ikaskuntzaren
|
Hizkuntza
eta Literatura Koadernoak aldizkariaren 22 zenbakiak. Jon Kortazarrek koordinatu duen ale monografikoak SPrako tranbia nobela, Elorriagak Espainiako Sari Nazionala jaso aurretik zein ondoren hedabideetan izandako isla eta haren estiloaren ezaugarriak ditu hizpide, besteak beste.
|
|
Estreina mediebalistek protestatu zuten, eta Ernazimentuaren ikertzaileek. Orain N. Shumate ren estudio bat etorri zaigu erakustera,
|
hizkuntza
eta literatura klasikoetako profesorea bera, diskurtso nazionalista eta inperialista moderno modernoenak autore latinoen erretorika nazionalista eta inperialistaren bariazioak baino ez direla: Nation, Empire, Decline.
|
|
Espainolak egiaz nazio bat izatera ez omen dira inoiz iritsi, eta omen da, Estatua sortzeko unean arraza germaniarreko elite bulartsu bat falta izan zaielako. Gehiago zehaztera eta sakontzera gelditu gabe, horrelako zerbait Chamberlain ek errusiarrei buruz iradokitzen du, kreazio indibidualetarako behialako kalipua(
|
hizkuntzan
eta literatura zaharrean erakusten dutena), gero galdua baitute,, odol behere, ezgermaniarrekin, nahasketengatik ahuldua dagoelako arraza871 Are gehiago, Chamberlain en Italiako historiaren irakurketak inspiratu izan dezake Ortega-ren Espainiako historiarena(, izan ahal zen eta izan ez zen?
|
|
Jakob Grimm-en frasea famatua da (oraindik 1854an): , zer daukagu guk amankomunik gure
|
hizkuntza
eta literatura baino??. Alta,, sekulartasuna?
|
|
–Where a number of men are united into one political body, the occasions of their intercourse must be so frequent, for defence, commerce, and government, that, together with the same speech or language, they must acquire a resemblance in their manners, and have a common or national character, as well as a personal one, peculiar to each individual?. Karaktere nazionala eta hizkuntzari erreferentziak ik., orobat, 250 or. (5 eta hur. arrazoiak), eta 253 or., ohar eszeptikoak karaktere nazionalaren eta
|
hizkuntza
eta literaturaren arteko influentziaz.
|
|
Herder-en herriaren izpiritua (edo herriaren arima, herriaren jeinua, edo aiurria, karaktere nazionala, denak nahaski berak darabiltzan moduan esateko) Montesquieu-ren bera da, agian gehi denboraren izpiritua (historikotasuna): bakarrik izpiritu hori, hertsiki politikan edo jurisprudentzian gabe, zabal zabalago, batetik historiako gertakari inportante guztietan, bestetik kulturan oro har, eta bereziki
|
hizkuntza
eta literaturan (herri kanta, ipuin eta sagetan, mitologian) manifestatzen da, gero hauek atzera herri gogoan eragin daragitela. Hortik Herder-en garrantzia. Volksgeistaren teoria?
|
|
Politikoki, egotekotan, demokratismoaren edo populismoaren bulka bat dagoela, esango genuke266, teorizazio hauen tankeran, ez nazionalismoarena; eta hura ere zentzu kulturalagoan, are batzuetan zentzu komertzial gorrian, politikoan baino (Alemania bat oraindik errigoroski feudalean) 267 Belaunaldi hauen sentimendu minbera da, Europako beste
|
hizkuntza
eta literatura modernoak Printzeen abaro eta babespe aberatsetan loratu diren bitartean, literatura alemanaren pizkundea goitik inolako instituzioren laguntzarik gabe ari zela goititzen, idazle eta profesore apal askoren lanaren obra, herriaren indarrak bakarrik eutsia (aristokrazia frantsestua da). Jakin behar da garaiko intelektualeria eta unibertsitate alemanetako jendea jatorriz kalerri edo burgotar txikerra baino ez zela, irudi sozialean marjinazioko multzo probintziano hutsa (Printzeek intelektual frantses eta italiarrak biltzen zituzten beren saloietan):
|
|
Jakin behar da garaiko intelektualeria eta unibertsitate alemanetako jendea jatorriz kalerri edo burgotar txikerra baino ez zela, irudi sozialean marjinazioko multzo probintziano hutsa (Printzeek intelektual frantses eta italiarrak biltzen zituzten beren saloietan): profesoreak, oso gaizki ordainduak, gosea eta miseria gorrian bizi ohi zirela268; estudianteak, etorki apalenetakoak ekonomikoki; idazleak, judu herrariak, tipo erdi zoro, erdi abentureroak269 Goethe-k (berak Mezenas bat lortuko du!), Schiller-ek, mingoski salatu dute behin eta berriro goi klaseen utzikeria
|
hizkuntza
eta literatura alemanarekiko270; eta beste hainbestetan harrotu dira, hala ere hizkuntza eta literatura alemanak. Augustorik eta Medicirik gabe, eta Erret Akademia arauemailerik ere gabe?, intelektual herritar ezeukien ahaleginaz bakarrik duelako bere burua modernizatu eta goi mailaraino altxatu271. Gure nazioko estatu gora eskolatuek literaturarik batere ez dute, herriak ordea, gizaseme arruntak... Schlegel-ek 1802an272 Oraindik 1854an, horrezkero bai, ideia hauen politizazioa zentzu nazionalistan martxan dagoenean?, J. Grimm-ek bi anaien hiztegi aleman handiaren hitzaurrean honela salatzen du/ harrotzen da:
|
|
Jakin behar da garaiko intelektualeria eta unibertsitate alemanetako jendea jatorriz kalerri edo burgotar txikerra baino ez zela, irudi sozialean marjinazioko multzo probintziano hutsa (Printzeek intelektual frantses eta italiarrak biltzen zituzten beren saloietan): profesoreak, oso gaizki ordainduak, gosea eta miseria gorrian bizi ohi zirela268; estudianteak, etorki apalenetakoak ekonomikoki; idazleak, judu herrariak, tipo erdi zoro, erdi abentureroak269 Goethe-k (berak Mezenas bat lortuko du!), Schiller-ek, mingoski salatu dute behin eta berriro goi klaseen utzikeria hizkuntza eta literatura alemanarekiko270; eta beste hainbestetan harrotu dira, hala ere
|
hizkuntza
eta literatura alemanak. Augustorik eta Medicirik gabe, eta Erret Akademia arauemailerik ere gabe?, intelektual herritar ezeukien ahaleginaz bakarrik duelako bere burua modernizatu eta goi mailaraino altxatu271. Gure nazioko estatu gora eskolatuek literaturarik batere ez dute, herriak ordea, gizaseme arruntak badu bat?, idazten du A. W. Schlegel-ek 1802an272 Oraindik 1854an, horrezkero bai, ideia hauen politizazioa zentzu nazionalistan martxan dagoenean?, J. Grimm-ek bi anaien hiztegi aleman handiaren hitzaurrean honela salatzen du/ harrotzen da:
|
|
Schlegel-ek 1802an272 Oraindik 1854an, horrezkero bai, ideia hauen politizazioa zentzu nazionalistan martxan dagoenean?, J. Grimm-ek bi anaien hiztegi aleman handiaren hitzaurrean honela salatzen du/ harrotzen da: Frantzian, Espainian, etab., hizkuntza horien hiztegiak subentzio publikoei eskerrak egin diren bitartean, hiztegi alemana aitzitik gauzatu ahal izan da eskerrak, herriaren jaidurari bere ama hizkuntzarenganako?, eta argitaratu ahal izan da eskerrak, herriaren partaidetza beroari? 273 Herriko jende xume burgo eta landatarra da
|
hizkuntza
eta literatura alemanari eusten diona. Grimm-entzat, hastapenetako herri kolektiboa da balada eta ipuinen, autorea?.
|
|
A. Bastian antropologoak Berlinen, F. Müller etnografoak Vienan707, etab. Viena eta Berlin artean (bietan izan da profesore) W. Scherer ek
|
hizkuntzaren
eta literaturaren estudio natur zientifikoa instauratu du, h. d., positibista eta darwinista, eta hala, lehen hizkuntza ariarrari loturik jatorrizko arraza ariar noble bikain baten existentzia baietsi du, zeinen izpirituaren barianteen espresioak baitira hizkuntza moderno ariarrak (hizkuntza alemana, bere barne indarrak gerran eta jokoan ematzen zituzten antzinako germaniarren mendu suharraren ad...
|
|
A. Bastian antropologoak Berlinen, F. Müller etnografoak Vienan707, etab. Viena eta Berlin artean (bietan izan da profesore) W. ...ren estudio natur zientifikoa instauratu du, h. d., positibista eta darwinista, eta hala, lehen hizkuntza ariarrari loturik jatorrizko arraza ariar noble bikain baten existentzia baietsi du, zeinen izpirituaren barianteen espresioak baitira hizkuntza moderno ariarrak (hizkuntza alemana, bere barne indarrak gerran eta jokoan ematzen zituzten antzinako germaniarren mendu suharraren adierazpidea) 708
|
Hizkuntza
eta literatura eta arraza lotuzko sistema arrakastatsuena Europan Taine rena izan da hala ere.
|
|
Gure> Herria> aurkeztu zuen Société> des> Sciencies, > Lettres, > rts> et> dEtudes> Régionales> de> Bayonnek 1920ko abenduko bileran, euskal ohitura,
|
hizkuntza
eta literatura ez adituengana hurbiltzeagatik laudatuz:
|
|
«Where a number of men are united into one political body, the occasions of their intercourse must be so frequent, for defence, commerce, and government, that, together with the same speech or language, they must acquire a resemblance in their manners, and have a common or national character, as well as a personal one, peculiar to each individual». Karaktere nazionala eta hizkuntzari erreferentziak ik., orobat, 250 or. (5 eta s. arrazoiak), eta 253 or., ohar eszeptikoak karaktere nazionalaren eta
|
hizkuntza
eta literaturaren arteko influentziaz.
|
|
Lichtenberg fisika esperimentalean, J. G. H. Feder logika eta metafisikan, eta batez ere Ch. G. Heyne antzinako
|
hizkuntza
eta literaturetan. Heyne ren alaba Therese ezagutu du, G. Forster-en emaztea.
|
|
Arte grekoak, arkitekturan, eskulturan? Jainkoen ikusmolde bat, gizakiaren kontzeptu bat, ederraren sentiera eta bizitzaren gozaera bat, labur, gizarte grekoaren mundu ikuskera, polisaren aiurria, materialki begien bistaratzen duen eran, horixe den dena islatzen du, eta are bikainago,
|
hizkuntza
eta literatura grekoak. Eta berdin beste edozein hizkuntzak.
|
|
gnoseologikoak bai (Condillac, etab.), baina antropologikoak ere bai (Herder, Humboldt), baita literario eta nolabait kultural politikoak ere, eta horiek hizkuntza gutxietsien defentsarekin daukate zerikusia.
|
Hizkuntza
eta literatura alemanaren pizkunde modernoa gomutatu behar da.
|
|
Jakob Grimm-en esaldia famatua da (oraindik 1854an): «Zer daukagu guk komunik gure
|
hizkuntza
eta literatura baino?». Alta «sekulartasuna» deitu ohi dena, hasia dago; ez da nahikoa esatea, herriak, hizkuntzak, Jainkoak sortu zituela (hauxe da, bestalde, hizkuntzaren jatorria eta naturaren inguruko saioen bolada?
|
|
Erupzioa ez da egon filosofian bakarrik,
|
hizkuntza
eta literaturan ez da egon txikiagoa29 Goethe() eta Schiller() gaur literatura alemanaren dioskuroak badira, euren egunetan biek hamaika aldiz plainitu eta salatu dute hizkuntza alemanaren utzikeria gobernuen eta klase gorenen aldetik. «La noblesse d. Allemagne aime fort qu, on lui parle latin», esanarazten dio Victor Hugo-k pertsonaia bati Hernanin (I, 3).
|
|
Goethe bera idazle frantsesa izateko asmotan hasi da literaturan. Wilhelm von Humboldt-ek bere anaiari idatziriko gutunak Parisen frantsesez daude, etab. Hizkuntzen interesa eta estudioa Alemanian, filosofiko eta zientifikoa,
|
hizkuntza
eta literatura alemanaren pizkundearekin baterakoa izan da, gero euren bide autonomoan joateko. Humboldt bera pertsonalki Goethe eta Schiller-en adiskide min mina izan da, hizkuntza alemana goititzeko borrokan lekuko eta partaide (eta gure artean Orixe eta Zaitegi-k bezala, erro mantikoen aurka barik, erromantikoek baino gehiago, edo esklusiboago?
|
|
Batez ere Monzon, Zaitegi (Guridi) eta Krutwigen ekarpenak. Ik. Iztueta 1991, 969(" 54 txostenetatik, 29
|
hizkuntza
eta literaturari buruzkoak dira", 976).
|
|
Eta irakurtzean, eduki literarioari ala hizkuntzari ematen zaio garrantzia handiagoa?
|
Hizkuntzari
eta literaturari, biei. Zerk egiten du liburu bat on?
|
2008
|
|
Ikaslez betetako 40 autobusetik gora gerturatu ziren azokara.Herrialde gonbidatuaAurtengo herrialde gonbidatua Finlandia izan da. " Harritzekoa izan da, aurten, Suomi
|
hizkuntzak
eta literaturak izan duten
|
|
8 Euskaljakintza: Ordiziako Jakintza Ikastolan DBHO 2 mailako Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura irakasgaiko bloga. http://www.euskaljakintza.com
|
|
Etxaburu, J., eta Yarto, L., 2004,
|
Hizkuntza
eta Literatura 1, Giltza Edebé taldea, Sondika.
|
|
eskuliburuetan datozen literaturari eskainitako atalak erabat aspergarriak dira, ez dute inoren pizten, ez diote inori literaturan barneratzeko gustua sorrarazten". Bestalde,"
|
Hizkuntza
eta literatura" irakasgai bakarra da, eta hortik literatura ateratzen da galtzaile.
|
|
Uztarketaren ondorioz,
|
hizkuntza
eta literatura nazionalari eskainitako arloak hiru jakintzagai bildu zituen: hizkuntzaren irakaspena, literatur testuen irakurketa eta literatur historiaren irakaspen teorikoa.
|
|
EAEko nahiz Nafarroako Euskal
|
Hizkuntza
eta Literatura (EHL) irakasgairako curriculuma aztertzen hasita, lehenago aipatutako historizismoaren zantzuak antzeman daitezke. Hain zuzen ere, curriculumek zehazten dute ikasleek irakurri eta landu behar dituzten idazleak historiografia literarioak nabarmendu dituen berberak direla.
|