2003
|
|
Orduz geroztik badute asko erranik,
|
hizkuntzari
eta hizkuntzei buruz, ala san Agustinek ala Leibnizek ala Rous seauk ala Herder edo Humboldtek, eta, gutarik hurbilago, Saussure, Jakobson, Sapir, Martinet edo Chomskyk.
|
2004
|
|
Horrexegatik, gutxienekoa, eztabaida honetan, bortxaren erabilera da. Horren eraginik gabe ez baitago ulertzerik
|
hizkuntzen
eta hizkuntza herrien arteko hil edo biziko kinka ezin larriagoa. Problema ez da honelakoetan bortxaren jardunbidea, soziologiaren irakaspenik arruntenak irakatsiko ligukeen gisa; bortxaren monopoliorik eza baizik.
|
|
Erdaldunei erdara hutsean bizitzea ezinezkoa eta guri espainierarik gabe bizitzea gero eta errazagoa egiten zaigun heinean bakarrik goaz aurrera, gainerakoan ez, euskararen aldeko elebitasun bilakaerari joera horixe bakarrik doakiolako. Gainerako juzguak, gehien gehienetan, ganoragabekoak izan ohi dira, ikuspegiaren murritzak ez baitu holakoetan aintzat hartzen bi
|
hizkuntzen
eta hizkuntza komunitateen arteko sokatiraren dialektika. Sokatiraren jokoan alde bateko indarrek irabazten dutena bestekoek galdu egiten dute.
|
|
Pentsamenduaren erakustaldietan harria jasotzen bezain zolia den Iñaki Perurenak zera dio: . Gaur euskararen kontra ez dagoela askok esaten du, baina ez al da kontra egotea alde ez egotea??. 608 Zer da, izan ere, gaur eta hemen,
|
hizkuntzen
eta hizkuntza herrien arteko harremanak eratuak dauden bezala eratuta egonda, euskararen alde egotea. Lurraldez, erabilera esparruz eta gizarte estatuz hondoa jota dagoen hiztun herri batean zer nolako engaiamendu neurria galdegiten dio euskal hiztunari?
|
|
Gaitasun diskurtsiboa:
|
hizkuntzen
eta hizkuntza aniztasunaren didaktikan giltzarri, Hik Hasi, 2003, 39.
|
|
bidenabar esateko, baita bakarrizketaren eitea hartzen duenean ere. Azken funtsean, bakarrizketarik ez dago
|
hizkuntzarik gabe
eta hizkuntzarik ez dago herri komunitaterik gabe.
|
2006
|
|
Unamuno aurkitu da abelera kuriosoan, batetik, Amerika krioloa bere ideia panhispanistan biltzeko, garrantzi guztia
|
hizkuntzari
eta hizkuntzari bakarrik eman beharra zeukala, arraza diferentziak eta gutxietsiz edo zabartuz; baina bere burua definitzeko, pertsona den aldetik nahiz idazle bere gisako den neurrian, arraza beste elementurik ez daukala – euskotarra da; eta bere ni horrixe berak pisu handi samarra esleitu ohi dionez, nolanahiko dohain, izpiritu, arbasoengandiko leinargitasun, odol eta historiaz kargatu beh... Hau bai, paradoxa da, aporia ez bada.
|
2007
|
|
Herder-ek historia, ez bere goitik (Estatuak), baizik behetik ulertu gura du (herri gogoa). Izan ere, izaki zinez razional eta libre, norbere burujabe eta pertsona, ez gara bilakatzen ez Estatuan eta ez zuzenbide politikoan (Konstituzioan edo), baizik
|
hizkuntzan
eta hizkuntz komunitatean, hots, herri kulturan, herri gogoan. Beste gauza bat da, Estatuak hori badakiela, eta horregatixe berak bilakatu gura izaten duela meneko guztien hizkuntz eta kultur komunitate bakarra.
|
|
Gure gaianago sartzeko, herritasunean fundamentala hizkuntzaren balioa da. Herder luterotarrari, batzuek sinetsarazi nahi izaten digutenaren aurka, norbanakoa interesatzen zaio, pertsona, gizabanakoa bere kontzientzia intimoan409 Pertsona
|
hizkuntzaren bidez
eta hizkuntzan iristen da bere baitaren kontzientziara; eta hori ez da bestela agitzen, besteen baitaratuz baizik une berean: gizabanakoa komunitate batean bakarrik da banako, komunitatean bilakatzen da norbera, identitate baten barruan da diferentea.
|
2008
|
|
Haatik, ez da halakorik gertatu, eta egun ere bide beretik segitzen du kazetaritza abertzale elebidunak. Elebitasunaren logika sozialean, erabilera baliorik ez duen
|
hizkuntza
eta hizkuntza herria beti galduan atera ohi dira.
|
2011
|
|
esaten zuten sozialismoaren pean ez zegoela nazionalitaterik. Gutxiengoen aurkako erasoak etengabeak izan ziren orduko hartan; jatorrizko
|
hizkuntzak
eta hizkuntza horietan argitaratutako agerkariak debekatu egin zituzten? .
|
2014
|
|
Renanentzat espiriturik ez baitago, arrazarik ez badago. . Caliban, ek (1878), arrazaren espirituak sortzen duela
|
hizkuntza
eta hizkuntzan arrazaren espiritua trasmititzen dela oroitarazten digu, razionaltasuna ariarren pribilegioa dela berriro gogoratzeaz gain1892. Zer da nazioa?, konferentziaren hurrengo urtean, Renanek beste hiltzaldi ospetsu bat eman zuen, kalapitatxoa sortu zuena,. L. Islamisme et la science?
|
2015
|
|
1.1 Esparru elebidunak: ezinbesteko
|
hizkuntzaren
eta hizkuntza baztergarriaren eremuak
|
|
1.1 Esparru elebidunak: ezinbesteko
|
hizkuntzaren
eta hizkuntza baztergarriaren eremuak
|
|
Esparru elebidunak ezinbesteko
|
hizkuntzaren
eta hizkuntza baztergarriaren eremuak dira. Har dezagun Xavier Vilhar Trilho irakasle galiziarra lagun zer esan gura dugun azaltzeko (1986:
|
|
Esparru elebidunak, beraz, ezinbesteko
|
hizkuntzaren
eta hizkuntza baztergarri edo superfluearen esparruak dira. Eta hala ere, hizkuntza gutxituen hizkuntza politikak diseinatzerakoan, oraindik elebitasun orekatua aipatu izan ohi da helburutzat.
|
|
1 Bete honako taula hau, hitzezko
|
hizkuntza
eta hizkuntza aljebraikoa erlazionatuz:
|
|
Hitzezko
|
hizkuntzaren
eta hizkuntza
|
|
1 Osa ezazue, hitzezko
|
hizkuntza
eta hizkuntza aljebraikoa erlazionatuz:
|
2016
|
|
1 Bete honako taula hau, hitzezko
|
hizkuntza
eta hizkuntza aljebraikoa erlazionatuz:
|
|
1 Osa ezazue, hitzezko
|
hizkuntza
eta hizkuntza aljebraikoa erlazionatuz:
|
2017
|
|
Eta behar bezala ikasi ezin den hizkuntza, nola erabil daiteke behar hainbat eta behar den gaitasun komunikatiboz? Gurpil zoroaren zurrunbiloan amiltzen dira horrelakoetan
|
hizkuntza
eta hizkuntza hori mintzo den komunitatea, eta irtenbiderik ez zaio ikusten, egiturazko dinamika soziolinguistiko berri bat abian jarri ezean281.
|
2019
|
|
–Eskerrik asko, gaurtik aurrera lasaiago egingo dut lo?. Euskarak eta euskaldunok munduko
|
hizkuntzen
eta hizkuntza komunitateen artean dugun kokapena oso beste era batera ikusteko aukera ematen baitu ariketa honek.
|
|
Ez hori bakarrik, estatuek, askotan,, makillaje? hutsa diren hizkuntza gutxituen aldeko agiriak sinatu eta neurriak hartu arren, ez dute benetako borondaterik
|
hizkuntzen
eta hizkuntza komunitateen desagerpena ekiditeko.
|