2000
|
|
1.2.NAZIONALISMOA, KULTURA,
|
HIZKUNTZA
ETA ESKOLA
|
|
1.2 Nazionalismoa, kultura,
|
hizkuntza
eta eskola 17
|
2008
|
|
Euskaldun berri asko eta asko, aldiz, kontrako egoeran bizi da. Erdara dute lehen
|
hizkuntza
eta eskolan edo euskaltegian ikasi dute euskara. Gainera, familia giroa erdalduna dute, hortaz, neba arreben artean ez bada, nekez aurkituko dute norekin hitz egin.
|
|
Ezer baino lehen, argitu dezagun, haurren eta gazteen artean kontsumo euskaldunean dagoen alde izugarri horren arrazoia ez dela gaurko haurrak gaurko gazteak baino euskaldunago datozelako. Izan ere, Zarauzko haurren eta gazteen artean egon badaude aldeak batzuen eta besteen hizkuntza gaitasunean, ama hizkuntzan, etxean erabiltzen duten
|
hizkuntzan
eta eskolako hizkuntza ereduan. Eta egia da, oro har, haurrak euskaldunago datozela.
|
2009
|
|
hizkuntza ikaskuntzaren prozesua; hizkuntzak ikasteko motibazioa; eta hizkuntzak ikastearen inguruan adierazitako sentimenduak. Diskurtso analisia etxeko
|
hizkuntza
eta eskolako ereduen argitan egin da. Hona hemen azterketarako kontuan hartu diren alderdiak:
|
|
Ikasleek idatzitako kontakizunak aztertzeko, bi dimentsio hartu dira kontuan: norberaren etxean hitz egiten diren
|
hizkuntzak
eta eskolako hizkuntza eredua. Edukiak aztertzeko orduan, gai hauek hartu ziren irizpide nagusitzat:
|
|
Arazoaren konponketa azkartzeko hainbat zailtasun daude, besteak beste heziketa profesionaleko zikloen ugaritasunak berak ere zaildu egiten du konponbidea. Baina euskara soilik gaztetxoen
|
hizkuntza
eta eskolakoa izango ez bada, baizik eta heldu aroko hizkuntza eta lan mundukoa ere izango bada, uste dugu herri aginteek heziketa profesionalean dagoen arazo honen konponketarako neurri eraginkorrak hartu behar dituztela, hainbat ziklo euskaraz egiteko aukera azkartzeko xedea hartuta.
|
|
Denboraren poderioz gero eta arrotzago bihurtuko da euskara euskaldun gehienentzat. Ama
|
hizkuntzaz
eta eskolaz euskaldunak izan arren airean nagusituko diren hizkuntzak erdaldunak izango dira. Euskaldunontzat euskal arnasa gero eta bakanagoa izango da.
|
2010
|
|
Bada, horren haritik, eta aurrera eginez, Titonek bereziki aipatzen ditu Bernsteinen ikerketa sozio-linguistikoak, non"
|
hizkuntza
eta eskola" elkarreraginean kontsideratzen diren. Oinarrian konbentzimendu sakon bat dago:
|
2011
|
|
Ikasle horiek eskolaz kanpo ere euskaraz dihardute, aisialdiko jarduerak euskaraz egiten direlako herri horretan. Hortaz, oso litekeena da ikasle horientzat etxeko
|
hizkuntzaren
eta eskolakoaren artean etena dagoen neurri berean, eskolako hizkuntzaren eta kaleko hizkuntzaren artean jarraipena egotea. Euskaraz eskolatu, eta kalean ere, ikaskideekin eta aisialdian, euskaraz.
|
|
batetik, samierazko irakaskuntza dago, norvegiera bigarren hizkuntza modura ikasgai delarik. Samiera da ikasleen etxeko
|
hizkuntza
eta eskolako komunikaziorako hizkuntza nagusia. Káre izeneko irakasle baten lekukotzaz baliatzen da Hirvonen eredu honetako eskola baten ezaugarriak emateko (30 or.):
|
2014
|
|
Bestalde, gizarteeta testuinguru ereduak erakutsi duenez, gizarte sareak eragin handia du identitatearen eta jarreren konfigurazioan, eta hizkuntza erabileran hautemandako konfiantzak bitartekari lanak egiten ditu. Azkenik, beste zenbait ikerlanek azpimarratu dutenez, etxeko
|
hizkuntzak
eta eskolak berebiziko garrantzia dute nerabeen jarreren eraketan. Aldagai horiexek probatuko ditugu, Kataluniako eta La Franjako zenbait herritako nerabeek erakutsitako katalanarekiko jarrera linguistikoak azaltzen saiatzeko.
|
|
Gizarteeta testuinguruereduak erakutsi duenez, gizartesareak eragin handia du identitatearen eta jarreren konfigurazioan, eta hizkuntzaerabileran hautemandako konfiantzak bitartekari lanak egiten ditu. Beste zenbait ikerlanek azpimarratu dutenez, etxeko
|
hizkuntzak
eta eskolak berebiziko garrantzia dute nerabeen jarreren eraketan.
|
|
— Euskara umeendako
|
hizkuntza
eta eskolako hizkuntza gisa kokatu eta honen aurrean aldaketa bat behar dutelarik; gaztetxoek uko egiten diote euskararen eguneroko erabilerari.
|
|
• 3.ARDATZA: Euskara umeendako
|
hizkuntza
eta eskolako hizkuntza, ote?
|
2018
|
|
2.2 Hezkuntza,
|
hizkuntza
eta eskola arauak
|
2023
|
|
Nahiz eta hasiera batean ikasle profil jakin bat izan ikerketa horien jomuga (hau da, migratzaileak, edota gutxiengo etnikokoak), hizkuntzaren dimentsioa aintzat hartuta jarduteak edozein ikasleri dakarzkio onurak. Finean, ikaslearen lehenengo
|
hizkuntza
eta eskolako hizkuntza berberak diren kasuetan ere, ulermen sakonagorako bidea urratuko dio artikulu honetan jorratu dugun ikuspegiak.
|