2007
|
|
886 HEIDEGGER, M., Artelanaren jatorria eta beste, Klasikoak, Bilbo 2004, 179, 184 Gero hizkuntzari buruz ere gizakiaren hiru zation paralelismo bat irakurtzen da: . Soinu egitura eta grafismoa
|
hitzaren
gorputz bezala pentsatzen ditugu, doinua eta erritmoa arima bezala, eta esanahiari dagokiona hizkuntzaren espiritu bezala. Hizkuntza gizakiaren esentziarekiko parekotasun batean pentsatzen dugu, hau animal rationale den aldetik, hau da gorputz arima espiritu batasun bezala irudikatua denez?
|
2009
|
|
barnealdera eta bere baitara erortzen ariko balitz bezala sentitu baitzuen, bizkar ohi baino konkorragoa zuenak halako zerbait aditzera ematen zuen behinik behin?, etxe bat barnealdera eroriko litzatekeen moduan, zurezko habeak eta gapirioak pipiatu eta zuhirindu bezain laster; gero, baina, adimenak gidatutako kontraerasoan, indignazioa eta sumina piztu zitzaizkion, harik eta indignazioak hitz bakarreko pentsamendu baten forma hartu zuen arte, berehalako batean: . Erokeria!?,
|
hitzarekin batera
gorputz eroriaren suspertzea eta goraldia sumatzen zuela, bere onera itzulita: nola pentsa zezakeen, bada, Teofilo Mariak, bere ekintza hura Gabinori eta Gabinoren gorputzari probetxuzko gerta zekiekeenik, gorputzak ontzi komunikatuak balira bezala?; gorputzak, izan ere, ez ziren ontzi komunikatuak, azalak mugatutako ontzi bakartuak baizik, gorputz batetik eroritako eskua edo oina, belarria edo sudurra, betiko erortzen baitziren eta usteltzen, beste gorputzei itsatsi gabe; baina ez ote zuen arimak zeresanik auzi hartan guztian??; galdera egin orduko etorri zitzaion Damasori betiko erantzuna:
|
|
kaltea, baina, egina zegoen, Damasok ikusi zuena ikusi baitzuen, eta irudia buruan itsatsia geratu baitzitzaion; Damasok, beraz, ikusi berri zuèn irudiaren erasoa sentitu zuen, begietatik hezur muinetaraino hedatutako erreakzio batean, hezur muinetan nabaritu baitzuen, ongi nabaritu ere, begietan segundo batez pilatutako energia negatibo guztia, halako eran, non hezurrak bat batean ahuldu, hautsi eta berak –Damasok– barnealdera eta bere baitara erortzen ariko balitz bezala sentitu baitzuen –bizkar ohi baino konkorragoa zuenak halako zerbait aditzera ematen zuen behinik behin–, etxe bat barnealdera eroriko litzatekeen moduan, zurezko habeak eta gapirioak pipiatu eta zuhirindu bezain laster; gero, baina, adimenak gidatutako kontraerasoan, indignazioa eta sumina piztu zitzaizkion, harik eta indignazioak hitz bakarreko pentsamendu baten forma hartu zuen arte, berehalako batean: " Erokeria!",
|
hitzarekin batera
gorputz eroriaren suspertzea eta goraldia sumatzen zuela, bere onera itzulita: nola pentsa zezakeen, bada, Teofilo Mariak, bere ekintza hura Gabinori eta Gabinoren gorputzari probetxuzko gerta zekiekeenik, gorputzak ontzi komunikatuak balira bezala?; gorputzak, izan ere, ez ziren ontzi komunikatuak, azalak mugatutako ontzi bakartuak baizik, gorputz batetik eroritako eskua edo oina, belarria edo sudurra, betiko erortzen baitziren eta usteltzen, beste gorputzei itsatsi gabe; baina ez ote zuen arimak zeresanik auzi hartan guztian...?; galdera egin orduko etorri zitzaion Damasori betiko erantzuna:
|
|
sutsu
|
hitzetan
gorputzean
|
2013
|
|
J&I
|
hitz
gorputzean
|
|
Ez dugu corpusaren inguruko adibiderik jarri, baina berau dugu beharbada oreka dinamiko horren zelairik oparoenetakoa.
|
Hitz
gorputza gaurkotuz garatzea jarraidura eta irekidura ariketa mila adarduna izan da. Bereziki terminologien alorrean, etengabe egin beharreko jolasa da.
|
|
Entzun egin behar zaiola esango nuke, lehen gauza batzuetan asmatu duenak berriz ere badu-eta asmatzeko arriskua.
|
Hitz
gorputza izaki irekia da, eta betoz probak. Jarraidura eta irekidura, dena dela, oreka konplexua da, eta gehiegi irekiz gero txapuzak nahiz galerak ere gertatzen dira.
|
|
Eraikuntza tentsioan dagoen hiztun komunitateak, eraikuntza tentsioan du bere
|
hitzen
gorputza ere.
|
2014
|
|
Agentzia
|
hitzak
gorputz eta identitate zapalduaren erresistentziari eta botere hartzeari egitendie erreferentzia eta jendartean askatasunez ekin eta aukeratzeko gaitasunari, biktima subjektu aktibobihurtzeari eta boterearen berrizendatze immanenteari.
|
2015
|
|
Hatzak, azazkal zainduekin? esaten dituen
|
hitzen
gorputza sentitu nahiko balute bezala igurzten ditu, apala eta lasaia den ahotsari urduritasun apur bat erantsiz. Ikusten duenaren begietara, estilo klasikoan jantzitako neska irribarretsu bat da Zuriñe.
|
2017
|
|
Mixelek hartu zuen
|
hitza
gorputzari begiratuz. Ikus dezakezuen bezala, gauza guti egoten da baina ongi so egiten baduzue ohartuko zarete xehetasun batzuetaz. Lehenik lepoan.
|
2019
|
|
Ondoren Maria Sara doktorea engainatu zuen mugimendu bat egin zuen, irudi zuen altxatzera zihoala, baina ez, indarra hartzeko modu bat baizik ez zen, esatea erabaki zuen esaldiaren erdian ez gelditzeko, eta honek esan nahi du, gutxi gorabehera, une horiek, eta uneak beti dira asko, segundoak gutxi izanik ere, biek oreka kulunkarian bizi izan zituztela, zuzentzailea arduradunaren mugimendua, bere borondatearen kontra, jarraitzera behartuta, arduradunak bere bulkadaren norabidea aldatuz, konturatu zenean gizonaren asmoaren nolakoaz okertu zela. Zineak jakin luke, antzerkiak berak baino hobeki, keinu dantza fin hauen berri ematen, keinuok zatitu eta berriz osatu ditzakeelarik, hurrenez hurren, baina komunikazioari buruzko esperientziak frogatu du irudikatzeko modu ustez ugari horiek ez dutela hitzaren beharra gutxiagotzea ekarri, edozein hitzen beharra,
|
hitzek
gorputzaren ekintzez eta gorputzen arteko eraginez gutxi esaten dakiten arren, gorputzean dagoen borondateaz edo gorputza den borondateaz, beste izenik ezean sena deitzen dugun horretaz eta emozioen kimikaz horren gutxi esaten dakiten arren, horretaz guztiaz eta gainerakoaz ere gutxi esaten dakiten bezala, baina gainerakoaz ez gara mintzatuko, hitzik ez dagoelako, hain zuzen ere. Baina gu hemen zineaz edo antzerkiaz, are bizitzaz, ari ez garenez, esan behar duguna esateko denbora luzeago eralgi behar dugu, batez ere konturatu egiten garelako lehen, bigarren eta are hirugarren saioaren ondoren, gaietako zati oso txiki bat baizik ez zatekeela azaldurik geldituko, hala eta guztiz ere interpretazioen oso menpe, eta, komunikazio ahalegin laudagarria egin eta gero, hau guztia esanik, itzul gaitezen hasierara, nahasturik jada, fokuratzeplanoa hurbiltzeko edo urruntzeko zorian, trebeziarik gabe, interesgunearen ertzak belatzeko arriskuarekin, interesgunea bera, nolabait esateko, identifikagaitz bihurtzeraino.
|
|
Aipagarri da, Miren Amuriza, Andoni Egaña eta Maialen Lujanbioren arteko mahai inguruan, Lujanbiok nola aipatzen duen ‘hustasun’ horrek sortzen duen betekada sentsazioa," emakumeak markatuta gaude eta asko okupatzen dugu", benetan gutxi okupatuagatik (lautik bat baino ez da emakumezkoa bertsolarien artean, ikerketaren zenbakiek diotenez). Hiru bertsolariek, nor bere buruaren baina baita ibilbide kolektibo banaren ordezkaritzat ere hartuta, ikerketak jalgitako zenbaki eta ondorioak euren bertso jarduera eta pentsamendutik igaro dituzte, teoriari bizipena jarriz,
|
hitzari
gorputza.
|
2020
|
|
Bidaiak ez du helmuga zehatzik, garrantzitsuena bidaia bera baita. Zenbat gozatu izan dudan
|
hitzetik
gorputzera doan bidean pertsonaiei bizia ematen; infinitu gehi mila gozatu dut. Existitzen ez diren zenbakiak asmatu ditugu:
|
2022
|
|
" Atxikimendua funtsezkoa da;
|
hitza
gorputzera ekarri behar da"
|
|
Hori da, eta atxikimendua funtsezkoa da.
|
Hitza
gorputzera ekarri behar dugu; buruan bakarrik badugu, ihes egingo digu.
|
|
Nagore bere historia kontatzera animatu da, lehenengo idatziz eta gero jende aurreko aurkezpenak eginez Mari Luz Esteban antropologoaren konpainian. William S. Burroughs idazle estatubatuarrak hizkuntza birus estralurtar bat dela eta sortzen duen gaixotasunaz libratu ahal izateko erremedio bakarra idaztea dela adierazi zuen, soilik
|
hitza
gorputzetik atera eta gorpuztuz osatuko ginela. Badirudi Nagorek Burroughs en gomendioa jarraitu duela.
|
|
• Logotipo zaharraren" euskarari ziurtagiria"
|
hitzei
gorputza eman zitzaien, hots, letra mota aldatu zen nabarmentzeko helburuarekin.
|
2023
|
|
Argi eta garbi, kontzeptuak erabateko adiera aldaketa izan du, gaur egun TERFek (Trans Exclusionary Radical Feminist) haien buruak izendatzeko erabiltzen duten kontzeptua denez gero. Hori dela-eta, “feminismo erradikal” kontzeptua alde batera utzi, eta garaiko definizioarekin geratuko naiz “bollera”
|
hitzari
gorputza emateko. Garai batean izan zuten baliokidetza terminologikoa aitortze aldera, testuan zehar tartekatu egingo ditut “lesbiana” eta “bollera” hitzak, nahiz eta egungo euskal testuinguruari buruz aritzean “bollera” hitza hobetsiko dudan, subjektu politikoaren esanahia zabaltzen duelako eta neoliberalismo etnozentrismo heteroarau hiruko aliantzaren aurrean (Altamira, 2020) posizio argia erakusten duelako.
|