2005
|
|
" Ulertze oro, beti eta aldi berean, ez ulertze bat da; ideien eta sentimenduen bat egite oro, aldi berean, desadostasun bat da" 99 Hizkuntza, azken finean, ez du hitz egiten duenak bakarrik zehazten edo finkatzen baizik eta baita entzuten duenak ere, eta honengatik aitortzen dio Humboldtek hainbesteko garrantzia elkarrizketari, alegia, beti eta bakarrik hizkuntzari esker ematen den elkarrizketari. Azken hau beharrezkoa da, batetik," pentsamenduen ekoizpen ekintzarako" 100, ze elkarrekin
|
hitz
eginez ikasten du batek gogoeta egiten:
|
2006
|
|
Baina, gaude,
|
hitz
egiten ikasten bainoago, hitzak esaten irakasten zitzaiola gazteari, alegia, hitzak bere kabuz lotzen eta tolesten bainoago, esan behar ziren hitzak esaten irakasten zitzaiola106 Aedoen izenean ere (aeidoj) biltzen da bereizketa semantiko hau: aei aurrizkiak betiko edo amaitzen ez diren —aldatzen ez diren— gauzak adierazten du eta, beraz, aedoak izan, ziren gertakariak kantatzen zituen, aedoa hitzen esalea (muon rhthr) besterik ez zen, mitoen (Uoj) narratzailea, inondik ez arrazoien (logoj) emailea.
|
|
• Itzulera eta
|
hitz
egiten ikasi duelako erakuspena: Odiseoren bila —heldutasunaren bila— abiarazi duen espediziotik itzultzen denean, ezin ugariagoak dira Telemako nagusitu delako seinaleak:
|
2007
|
|
Zentzu honetan interesgarria da ere etika komunikatiboari begirada bat botatzea, hain zuzen berori gizakiaren berezko gaitasun linguistikotik abiatzen delako eta, ondorioz, bere helburua giza elkarrizketa erantzulea ahalbidetuko duten baldintzak sortzea edota hobetzea delako. Hezkuntzak hizkuntzarekiko duen interesaren muina, beraz, hizkuntzaren antropologia pedagogiko sakon eta orohartzaile batean kokatzen da, zeinaren arabera
|
hitz
egiten ikastea giza izaki bezala portatzen ikastea den eta heziketa linguistikoa formazio gizatiarra den. Horrenbestez, eta bukatzeko, zera berrets dezakegu:
|
|
Hemen kontu nagusia, orokorrean, hauxe da: gizakiek elkarri entzuten eta elkarrekin
|
hitz
egiten ikastea. Ze, sinple esanda, gizakiek elkarrekin hitz egiten duten lekutan, egiaz, ez dute bonba atomikorik botatzen edo beste modu batez saiatzen dira elkar menperatzen.
|
|
|
Hitz
egiten ikastea, giza izaki bezala portatzen ikastea da: arau batzuei lotzea da, bai, baina ez bakarrik arau gramatikal eta semantiko batzuei, baizik eta baita hainbat arau psikologiko, logiko, epistemologiko, pragmatiko eta sozio-kulturalei ere.196
|
2010
|
|
Jarraian, bada, hemen aztergai nagusi den" hizkuntzaren jabekuntzari" erreparatuko diogu, hasieratik gogoratuz —Anularekin batera— helburua" haurrek
|
hitz
egiten ikasteko eta euren gurasoen hizkuntza ulertzeko duten gaitasun harrigarria aztertzea eta azaltzea" 223 dela. Hasteko, eta Azurmendiri jarraituz224, hizkuntz jabekuntzaren inguruko hiru teoria ezagunenak laburtuko ditugu, egiaz gizakia, errealitatea eta berorren ezagutza kontsideratzeko modu ezberdinetan oinarritzen direnak.
|