Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2001
‎Absolutu eta erlatibo hitzek ez dute zentzurik gure ezagumenaren arazoan. Ezaguera osoaren (inoiz ez bete betea) eta mugatuaren berri hitz egin behar dugu.
2003
‎Nik lehenik nola hitz egin behar dudan esan nahi dut, eta gero hitz egin. Aurretik hitz egin duten guztiek, nik uste, ez dute jainkoa goretsi, jainkoak dakarzkien mesedeengatik gizakiak zoriondu baizik, nolakoa izanik egin dituen opari horiek ez du inork esan.
‎— Nola bada, zorioneko hori —esan omen b zuen Sokratesek—, ez naiz estualdian egongo ni eta beste edozein ere horren hitzaldi eder eta aberatsa esan ondoren hitz egin beharrean egonik. Gainerakoa ez zen horren harrigarri, baina bukaerakoa, hitz eta esamoldeen edertasuna aditzerakoan nor ez litzateke liluratuta geldituko?
‎Eta Pausanias pausatuta (jakintsuek horrelaxe antzekoak esatera erakusten didatenez), Aristofanesek hitz egin behar omen zuen, baina betekada ala beste zerbaitegatik zotinak jo zuen halabeharrez eta ezin zuen hitz egin; baina bere aldamenean etzanda zed goen Eriximako medikuari esan zion:
‎Ondorenez, adiskidetasuna erabiltzea berezko eta beharrezko gertatzen da gizarte ordenaren barruan. Alabaina, horrek berarekin dakar adiskidetasunaz hitz egin beharra. Era berean ere, adiskidetasunaren izaera eta betebeharren izaera desberdinak direnez gero, bata eta bestea bereizita azaldu behar izan dira.
2004
‎1 Gauzei izenak emateak adierazten du gauzei buruz hitz egiteko ahalbidea ematen dugula. Izan ere, hizkuntza da gizakiaren ezagut garri eta izan garri funtsezkoena; halatan, hitz egingo badugu, zerbaitetaz hitz egin behar dugu nahitaez eta, hartara, zerbait hori zertu eta mugatu egin behar dugu, hitzez zertu eta mugatu halabeharrez. Euskarak ezinago zehatz eta egoki adierazten du mintzatzearen funtsa:
‎Hartara, adierazezinarekiko isiltasunaren eta mintzatu beharraren (nahiaren) arteko dialektika honela laburbil daiteke, duela hamasei urte idatzi nuenaz baliatuz: " Bizitzaren misterioaz, bada, hitz egin behar da, jakina. Baina ez zientziaren hizkuntza soilaz baliatuz, ezta ere metafisika zaharrak zerabilen zentzugabeko aparatu deskribatzailea erabiliz.
2005
‎Manuez ari naiz, zilegi denari buruz kontu handiarekin hitz egin behar baita. Legeak ematen duen baimena —hemen ez baita aztertzen egitezko hutsa dena eta oztopoaren gainditzea dakarrena— edo osokoa da, legearen arabera zerbait egitea ahalbidetzen duena edo osokoa ez da, gizakien artean ukiezintasunak bakarrik ematen duena, eta inork beste inorena ez debekatzeko eskubidea.
‎Gizakia, beti ere, ez da izaki absolutua, baizik eta izaki erlatiboa; eta, zentzu honetan, bere komunitatearen muga linguistikoen barruan bakarrik da aske. Bestela esanda, hark ez du era batean edo bestean hitz egiten" berak horrela nahi duelako" baizik eta, nolabait," horrela hitz egin behar duelako" 110 Giza-talde baten garapen historiko kulturala bere hizkuntzan islatzen da eta, alderantziz, hizkuntza horrek herri horren historiara eta kulturara hurbiltzen gaitu. Kontua da inork ezin duela dialektika honetatik alde egin:
2007
‎Pisistrato tiranoak bultzatutako Dionisiako Handietan sortua, tragediak epos heroikoa gorde zuen neurri handian552 Baina, VI. mendearen amaiera hartan, polisak tentsioan jarri zuen epos heroikoa —balioak bezala errepresentazio erlijiosoak—: giza abere politikoari, giza abere zibikoari, zuzenbidea goresten zuen giza abereari hitz egin behar zion, eta, ondorioz, ezin zituen epopeiaren modura eman giza jarduerari buruzko esplikazioak; aitzitik, polisarekin indartu ziren giza balio berriak baitaratu zituen narrazioan: askatasuna, berdintasuna, demokrazia553..
‎Joniari buruz hitz egiten denean, Miletori buruz hitz egin behar da, bereziki. Miletoren garrantzia nabarmen geratzen da polis horren bulkada kolonizatzailea neurtzen denean; Itsaso Beltza eta Egipto (Naukratis) jomugan hartu eta kolonia ugari sortu zituen Miletok —90, esaten denez—:
‎Beraz, kultura oso baten —batzuen— eraginaz hitz egin behar da: helendarren kulturak zeuzkan ezaugarri edo adierazpen askotan erakusten dira parekotasunak.
‎Gure hezkuntzak, hasteko, oso kontuan hartu behar du euskal lurraldean ematen den sozializazio edota enkulturazio prozesua —erreferentziazko hizkuntz (ar) en arabera— anitza dela: jakin badakigu gizartea eta kultura ez direla euren hizkuntzan agortzen, baina —Coseriu eta Deweyren hitzetan ikusi bezala— hizkuntza" barru barrutik dago bizitza sozialarekin erlazionatuta", eta berorrek" eragina du jarduera kultural guztien formetan eta edukietan" 227 Horrela, bada, gure kasuan, sozializazio edota enkulturazio prozesu ezberdinez hitz egin behar dugu, hala nola, batez ere euskararen inguruan eta gehienbat espainolaren edo frantsesaren inguruan eraikitzen diren prozesuez. Bi horien artean, beti ere, funtsezko ezberdintasun bat dago:
‎jarduera pedagogiko eta hezkuntza linguistiko ororen berezko alde etikoak, gure kasuan, euskal hezkuntzaren beraren zentzu etiko orohartzaileaz galdetzera garamatza eta, bide batez, baita bertan euskarak betetzen duen edota bete lukeen paperaz hausnartzera ere. Kontua da, bada, aniztasun antropologikoaren diskurtso teorikoa gure errealitatera ekarri beharra dagoela eta, orduan, ezinbestean hitz egin behar dugula giza eskubide orokorren baitan kokatu eta ulertu beharreko euskal hezkuntza, hizkuntz eta kultur eskubideez. Horrela, bada, eta etika komunikatiboaren haritik, beharrezkoa dirudi gure euskal hezkuntza elebiduna, funtsean, elebitasunerako euskal hezkuntza bezala planteatzea, zeinak egiazko —bazterketarik gabeko eta baldintza berdinetan gauzatutako— elkarrizketa ahalbidetuko duen.
‎Horregatik, eta euskal hezkuntzaren perspektibatik, oso esanguratsua da ikustea nola teoria pedagogikoak hizkuntzaren berezko funtzio humanizatzaile batez hitz egiten duen: hizkuntza bera, alabaina, ez da hizkuntza historikoetan baino existitzen —gizakia erreala, egiaz, gizataldeetan bizi diren gizabanakoengan bakarrik den bezala— eta, ondorioz, modu batean edo bestean hitz egin behar dugu hemen ere euskararen berezko funtzio hezitzaileaz. Hizkuntz pedagogiaren baitako kontsiderazio orokorrak, bestela esanda, hizkuntza konkretuetan bakarrik izan daitezke gauzatuak, eta, horrenbestez, aipatutako hizkuntzaren bidezko hezkuntza, gure kasuan, euskararen bidezko hezkuntza da.
2008
‎Eta gainera, behin zerbait idatzita dagoela, edonon ibiltzen da hitzaldi oro batera eta bestera, berdin adituen artean, eta era berean ezer axola ez zaienen artean ere bai, eta ez daki nori hitz egin behar dien eta nori ez (275e).
2010
‎10 Lege naturalaren barruko azpibereizketa batez hitz egin behar dugu oraindik. Alabaina, hori egin aurretik, komeni da, Platonek ezarritako lege moten artetik, laugarrenari buruz zerbait esatea.
‎17 Orain, giza lege positiboaz hitz egin behar dugu. Izen hori ematen zaio, hura zuzeneko zein printzipiok eragin eta printzipio hori aintzat hartuta.
‎Hala nola, herriak deitzen dituen horiek, munduaren lege, doluaren lege eta antzekoak. Horiek guztiak gorabehera, berriro diot, hitz egin behar badugu modu oso eta ziur batez, legea soil soilik deitu diezaiokegu zuzentasunaren neurri denari, eta horren arabera, erregela zuzen eta zintzo denari. Arrazoi horregatik esan zuen San Tomasek moralaren aurkako manua ez dela legea, bidegabekeria baizik.
‎Arazoari aurre egiteko, lehendabizi, guztiz premiazkoa da Suarez bera bere garaian kokatzea, edo, hala nahi bada, bere pentsamenduaren aldian. Horretarako hitz egin behar da Salamancako Eskolaz, hura baitzen XVII. mendean, Espainiako monarkia gailurrean zela, hainbat pentsalariren hezileku, eta, areago, pentsamendu jakin baten sorterria: pentsamendu hori izan zen aro berri baten ataria, lehendik zetozen eskolastikari eta tomismoari geroko iusnaturalismoaren ateak ireki zizkiena.
‎horrexek osatzen du, Reyesen hitzetan," pragmatikaren beste interesgune nagusia", non aztertu beharrekoa" esanahi logiko gramatikalaren eta esanahi kontestualaren arteko aldea" den, bai eta horrekin batera" elkarrekiko ulermen prozesua bera" ere61 Kontua da, adibidez" ironiarekin" ikus daitekeen bezala, espresio linguistiko batek askotan —literalki esaten duenaz gain— ez dakarrela berarekin bakarrik erantsitako esanahi osagarri bat, baizik eta egiaz esaten duenaren justu kontrakoa adierazi nahi duela. Kasu horretan, bada, zeinu linguistikoen" erabilera ez konbentzionalaz" hitz egin behar dugu, horrek —Escandellen hitzetan— agerian uzten duelarik" hizkuntzak komunikazioan ez duela soilik informazioaren kodifikatzaile bezala jarduten" 62 Antzeko beste adibide bat da, Reyesek gogorarazi bezala," isiltasunarekin" gertatzen dena:
2014
‎Walhallaren motiboak erantzuten dio galderari. Azken emaitzara heltzeko, Brunnhildek eszenan ez dagoen bere aitari hitz egin behar dio. Alabak aitari bere heriotza iragartzen dio, mezua bidaltzen dio" beldurrez desiratutako" jainkoen amaierarekin.
2017
‎Ordea, bera munduaren barruan dagoela jakin badakit ere, Frantzian, Parisen irakurtzen, bere nortasun agiria ikusi ezean, suposatu baino ez dezaket egin bera atzerritarra dela (horrek zera esan nahi du: pentsatu kontrol baten menpe dagoela, prefekturako zerrendaren batean dagoela, hitz egin behar zaiola holandesez, edo italieraz, bere aldetik jarrera bat edo beste lortzeko, nazioarteko posta gutun bide batetik edo bestetik heltzen dela bereganaino halako eta horrelako zigiluarekin, eta abar). Haatik, nortasun agiri hori printzipioz munduaren barruan ematen zait.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia