2008
|
|
– Euskaraz ondo
|
hitz
egitea eta idaztea bada euskararen normalizaziorako helburua, eskoletako hizkuntza nagusia euskarak izan du.
|
|
harremanetan hizkuntza eta adierazpen baliabideak komunikazio egoera konkretura egokitzearena bezalako alderdiak lantzeko balioko du hizketak. Adibidez, azter bedi nola erabiltzen den erregistro kolokialago bat bere lagunekin
|
hitz
egitean eta zainduago bat nagusi batekin hitz egiten bada(...).
|
|
Horrek ez du esan nahi haurrak bost edo sei urterekin jarraitasunez idatzi eta irakurtzen dakienik, baizik eta hizkuntza idatzia bere ezagupenen barne dagoela, eta ezagupen hori garatuz eta landuz iritsiko da duen oinarria zabaltzera eta osatzera. Aho hizkuntzaren kasuan, konparaziorako, ezin esan dezakegu hiru urteko haurrak hizketan dakienik, baina hizketaren oinarria, zentzua, bere ezagupenean finkatuta dago eta denborarekin,
|
hitz
eginez eta hizketan besteei adituz hizketan ondo ikastera iritsiko da.
|
|
Irakasleen arteko hizkuntza ekintzetan, halaber, askotariko egoerak izango dira formaltasun mailaren arabera, esaterako, mintegia, klaustroa, atsedenaldia eta abar. Halakoetan gogoan izan behar dugu, harremana, konfiantza eta gaiaren arabera, bariazioa edo erregistro aldaketa ohikoa dela, zenbat bider ez gara hasten, bada, estandarrean
|
hitz
egiten eta euskalkira pasa elkarrizketa amaitzen ari dela adierazteko?.
|
2010
|
|
nuestros párrocos. Hizkuntza ere aldatzen du, euskeraz ez ezik gazteleraz
|
hitz
egin eta irakur dezaketenentzat da. Sermoilariak (kasu honetan Agirrek) asumitzen duen Hitzaren transmisore rol hau, ez da beste hartzaileekin erdibanatzen.
|
|
Baina jada Gorgiasekin beste bide bat ere hartuko du, eta jada, erretorikaren arazoa ez da izango frogatzea, ezpada estilo konposizio arazo bat. Denboragarrenean, erretorika ondo>
|
hitz
egitea eta idaztea bihurtuko da: adierazpide ederraren sinonimo, kualitate desiragarria.
|
|
bat, ongi> hitz egitea; eta, bi, ongiari> hitz egitea. Beraz, erretorikak bilatzen zuen gizakiaren profila litzateke pertsuasioa eragiten dakiena ondo
|
hitz
eginez eta dimentsio etikoarekin (Platonen erretorikaren heredentziaz).
|
|
Gero ere hala egin behar izaten dugu (aldapan behera goazenean izan ezik) etxetik helburura iritsiko bagara lurrera erori gabe. Eginez ikasten da
|
hitz
egiten eta idazten: ez dago beste biderik.
|
|
299 Ikusi besterik ez dago, ETB1eko Kalakan eta antzeko programetan irakasleek edo irakasletzanibilitakoek zer multzo nabarmen osatzen duten. Eskola munduan daude gaur egun, edo handik pasatakoak dira, jendaurrean txukun antzean
|
hitz
egiten eta iritzi landu samarra ematen dakiten euskal hiztunasko eta asko. Hori ez da, berez, hizkuntzarentzat inolako zorion:
|
|
Ipar Euskal Herrian hiru baldintza nagusiak sorlekua, gero euskaraz
|
hitz
egitea eta arbaso euskaldunak dira. Ordena berean daude tokikoen eta kanpokoen iritziz baina ez hein berean.
|
|
Zeuden instituzio apurrak frankistek kontrolatzen zituzten?
|
hitz
egiteko eta eztabaidatzeko egarri handia zegoen. Eta ikastoletako partaideek hain barrutik bizi zuten eskola saio berri hura, ezen gai eta arlo guztiei buruz hitz egiten zela ikastoletan:
|
2012
|
|
delakoan, itzultzeko modu onenaren inguruan mintzo zaigu, elkarrizketa moduan idatzitako saiakeran. Kintiliano, Zizeron eta antzinateko beste hainbat itzultzaile aipatzen ditu, baita San Jeronimo, Erasmo Rotterdamekoa eta beste zenbait ere, itzulpen motez
|
hitz
egiteko eta itzulpen idealaz duen iritzia emateko. Huetek bi itzulpen mota bereizten ditu.
|
|
Itzulpen mota hori defendatzen du garai honetako euskal apologisten artean ezagunena den Aita Manuel Larramendi andoaindarrak. Bere lanetan, euskara beste hizkuntzen maila berean zegoela erakutsi nahi izan zuen, eta areago, euskarak beste hizkuntzek baino aukera gehiago eskaintzen zituela edozertaz
|
hitz
egin eta idazteko. Itzultzaile gisa ezagutzen ez bada ere, bere Diccionario trilingüe del castellano, bascuence y latín (1745) ezagunean badu itzulpengintzaren inguruko hausnarketa egiten duen pasarte bat:
|
|
Joxerra Garziak bere tesian dioen bezala,, gure hizkuntza ekintzak xede jakin bat izan ohi dute, informazio trukaketa aseptikotik gorakoa, jeneralean: hartzaileari barre eragiteko, hartzaileak geure ideiez bat egin dezan, geure burua zuritzeko, hartzailea emozionatzeko, zerbait eros diezaguten(...)
|
hitz
egiten eta idazten dugu, ez informazioa emateko soilik?. (Garzia 1999:
|
2014
|
|
Lau lagun futbolaz
|
hitz
egiten eta hi asperturik,
|
2019
|
|
–Broussain E19 bezala, ni ere ez nago gaurko kontuez
|
hitz
egiteko eta iritziak emateko programatuta, baina adierazpen horiek argi erakusten dute gaur egungo euskaltzainburua akademiaren sorrerako euskaltzainburuaren eta haren gertuko laguntzaileon gogaide dela, gai horri dagokionez behinik behin. Eta beste euskaltzainburu batek, Luis Villasantek, euskaltzainburu izan baino lehen kasu honetan, 1962an, Ondarroan emandako hitzaldi batean?
|
2021
|
|
Baina adierazpenen ondoan ere erabiltzen da: Ez naiz luzatuko, berandu da eta; Neuk jarraituko dut, aspaldi ez dut
|
hitz
egin eta (Atxaga). Dedukziozko azalpenak ere eratzen ditu, bistan da:
|
|
Kasu absolutiboan ze da beste aldaera bat aski erabilia, bai
|
hitz
egitean eta bai tradizioan (betiere zer aise gehiago) edo egungo literaturan ere: Ze esan duzu?
|
2023
|
|
12 Eta kontuan izanda ikasgela dela irakasleak kudeatzen duen berariazko eremua, uste dugu hor eman behar zaiela hitz egiteko aukera; eta hitz egiteaz ari garenean, ez gara ari modu inprobisatuan eta noizean behin galdetzeaz eta betiko hiztunak erantzuteaz. Ahozko jarduera solte espontaneo eta libreak ongi daude, baina guk nahi dugu gure ikasle guztiek
|
hitz
egitea eta, gainera, beren jarduna hobetzeko, grabatzea, bideoak ikasleek ere ikustea eta balorazioetan alderdi positiboak nabarmentzea (lorpenak); euskarazko ahozko ekoizpenak hobetzen joan ahala, hitz egiteko gogoa handitu egingo dela pentsatzen baitugu. Horrenbestez, diskurtso, erregistro eta testuinguru ezberdinetan moldatzen ikastea.
|