2001
|
|
guztiok onartzen dugu marinelak mareak eta izarren kokapena ezagutu behar dituela, eta untzia nola maneiatu ere jakin behar duela, bestela merkantziak alde batetik bestera garraiatzea ez bailitzateke posible izango, ezta itsasotik bizirik irtetea ere. Baina demokrazian edonork parte har dezake politikan, baita ezjakinenak ere, hiritar diren guztiek baitute
|
hitz
egiteko eta beraien iritzia plazaratzeko askatasuna. Era honetan, jendeak, eztabaida publikoetan, egiaren bilaketara baino, bere interes partikularra asetzera bideratuko ditu eginahal nagusiak.
|
2003
|
|
— Zergatik ez didazu kontatzen bada? Hirirako bidea guztiz egokia da ibilian
|
hitz
egin eta entzuteko.
|
2004
|
|
Honen adibide Sokrates ekar dezakegu harira; berak ere zalantza egingo du, edo, hobe esanda, auzitan jarriko ditu bere garaiko gizarte atenastarrean nagusi diren ikuskerak. Edozein gauzari buruz
|
hitz
egiteko eta euren burua jakituntzat jotzeko gertu dauden sofistek indarra duten hirian, Sokrates karrikarik karrika joango da ezertxo ere ez dakiela aldarrikatzen, hori dela dakien gauza bakarra esanez eta honela zalantzan jarriz indarrean dagoen jakintza. Eta ez pentsa huskeria denik, kontuan badugu sofistek dirua jaso ere egiten zutela eurek ustez zekitena irakasteagatik Atenasko sendi onenetako semeei.
|
2005
|
|
33 Lehenengo liburuan, zuzenbidearen jatorriaz
|
hitz
egin eta gero, arazo orokorra aztertuko dugu, alegia, ea gerraren bat zuzena den. Gerra publikoaren eta pribatuaren arteko desberdintasuna ezagutu ondoren, erabateko inperioaren boterea aztertuko dugu.
|
|
Honengatik aitortu eta onartu beharra dago ulertzearen posibilitateak berak ez ulertzearen posibilitatea bera dakarrela bere baitan:
|
hitz
egiten eta entzuten dutenen arteko elkartzea" ez da inolaz ere puntu zatiezin batean gertatzen deneko errepresentazio formen topaketa bat, baizik eta pentsamendu esferen arteko topaketa bat" 98 Erabilitako hitza ez da inoiz guztiz neutrala edo arras objektiboa, ez emailearentzat ez hartzailearentzat, ze bakoitzak beti atxikitzen dio haren esanahiari bere esperientziarekin loturiko ezaug... " Ulertze oro, beti eta aldi berean, ez ulertze bat da; ideien eta sentimenduen bat egite oro, aldi berean, desadostasun bat da" 99 Hizkuntza, azken finean, ez du hitz egiten duenak bakarrik zehazten edo finkatzen baizik eta baita entzuten duenak ere, eta honengatik aitortzen dio Humboldtek hainbesteko garrantzia elkarrizketari, alegia, beti eta bakarrik hizkuntzari esker ematen den elkarrizketari.
|
|
Bere hizkuntz teoriak, bestetik, badu ere ondoriorik hizkuntzaren psikopedagogian eta, jakina, baita honekin loturiko psiko linguistikan edota hizkuntz psikologian ere: aurrenik esan beharra dago, M. Belinchon ek egiten duen bezala, garrantzitsua dela oso berak"
|
hitz
egitearen eta pentsatzearen" arteko loturaz esaten duena, ze, honen eraginez edo, posible izango da lehenengo aldiz" psikologizazio bat sartzea hizkuntzaren kontzeptualizazioan" 194 Hizkuntz portaera eta giza portaera ezin dira banandu, eta, hain zuzen hau agerian jartzeagatik, gure autoreak parte hartze zuzena du egungo linguistikaren eta psikologiaren sorreran eta garapenean.... Antzeko zerbait esan dezakegu ere hizkuntzaren psikopedagogiari buruz, ze, R.
|
2006
|
|
Ezohikoa den heinean, harrigarri ere gerta daitekeen jainko andereen Biltzar horretaz bi elementu, bederen, aztertu beharrekoak dira: batetik, Biltzar horren ezaugarri formalak, alegia, non biltzen diren jainkozkoak eta nork duen
|
hitz
egiteko eta erabakiak hartzeko eskubidea; eta, bestetik, boterearen egituraketak dauzkan oinarri politikoak.
|
2007
|
|
Azken urtetan itxaropen izpirik egon bada, J. F. Kennedyk eta N. S. Khrustxevek lotura telefoniko zuzena jartzea adostu zutenekoa da, ze horrek adierazten zuen prest zeudela —ezer kanpora atera aurretik— elkarrekin hitz egiteko. Azken batean, giza arrazoimena nolabait ezaugarritua dago —pasio itsu zakarrarekin alderatuz— elkarrekin
|
hitz
egiteko eta nork bere buruarekin hitz egiteko gaitasun gisa.
|
|
Bollnowek zera idazten du: "
|
Hitz
egiteak eta entzuteak, biek, ahalegin berezia eskatzen diote gizakiari: euren auto erreferentzia eta auto inhibizio naturala gainditzea" 183 Hezitzailearen zeregina, hemendik begiratuta, elkarrizketa posible egingo duten baldintzak erraztea da, alegia, emaitza arrakastatsuak lortzearren beharrezkoak diren elkarrizketarako baldintza egokiak sortzea, bultzatzea eta zaintzea.
|
|
Baina horiek absolutuki ezartzen badira, orduan, gizagabetasunaren espresio bihurtzen dira.
|
Hitz
egite eta pentsatze monologikoa —berori bizitza forma menperatzaile bezala ezartzen bada— portaera gizagabea da. Eta, urrunago joanez, zera esango nuke ere:
|
|
4 Horretara jarri behar dugu geure burua eta, zehazki, elkarrizketaren aurrebaldintzez galdetu, ze hortik abiatuz bakarrik ulertu ahal izango ditugu berori gauzatzeari kontrajartzen zaizkion zailtasunak. Aurrebaldintza horiek, lehen unean bederen, oso erraz adieraz daitezke, hain zuzen gizakiaren
|
hitz
egiteko eta entzuteko gaitasun bikoitzean oinarritzen baitira. Baina behaketa hurbilago batek berehala erakusten du —gutxienez aztergaia seriotasunez hartzen bada— bi zeregin horiek oso zailak direla.
|
|
Baina behaketa hurbilago batek berehala erakusten du —gutxienez aztergaia seriotasunez hartzen bada— bi zeregin horiek oso zailak direla.
|
Hitz
egiteak eta entzuteak, biek, ahalegin berezia eskatzen diote gizakiari: euren auto erreferentzia eta auto inhibizio naturala gainditzea.
|
2008
|
|
Aristotelesen esanetan, pitagorikoen printzipioak printzipio materialak badira ere, filosofoak onartzen du Mugagabea eta Bata predikatzen direnen entitatea, eta zenbakiak errealitate guztien entitatea (ousian) direla. Beraz, pitagorikoak, nolabait, entitateari (hau da, kausa formalari) buruz
|
hitz
egiten eta definizioak egiten hasi ziren, oso modu ilunean egin bazuten ere. Era berean, Aristotelesen analisian, Parmenidesen Bata kausa formaltzat har daiteke.
|
|
Haren egia ez datza aldez narrazio modukoa den azalpen horretan; eta horregatik are gutxiago da errefusatua, horren aurka baieztatzen denean, hura ez dela horrelakoa, baizik eta horrela eta hala jokatzen duela, ohiko errepresentazioak egia ezarri eta ezagun gisa gogora ekartzen direnean eta aipatzen direnean, edo gainera barneko begieste jainkotiarren aldaretik zerbait berria asmatzen eta baieztatzen denean. ...aten omen da jakitearen erreakzioa ezaguna ez zaionaren aurrean, horrela askatasuna eta norberaren ulermena, norberaren autoritatea arrotzaren aurrean salbatzeko, tankera horrekin agertzen baita lehenik jasotzen dena; eta gainera, zerbait ikastean legokeen itxura eta lotsa mota baztertzeko, eta era berean ezezaguna denaren onarpen txalogarrian mota berbereko erreakzioa dugu, eta beste eremu batean
|
hitz
egite eta ekite ultrairaultzailea den horretan datza.
|
2010
|
|
Egia da, bai," gizakia hizkuntza" binomioa ezin dela guztiz deszifratu —gogora dezagun biak daudela etengabeko elkarreraginean eta biak direla fenomeno aldakorrak—, baina horrek ez du esan nahi fenomeno bikoitz horrenganako nolabaiteko hurbilketa posible izango ez denik. Helburu horrekin heltzen dio Weisgerberrek, hain zuzen, aipatutako" hizkuntzaren giza legeari", eta —gizakiaren beraren baldintzapen linguistiko orokorraz
|
hitz
egin eta gero— ageriko bi errealitate aztertzen ditu luze eta zabal: gizabanakoari dagokion" ama hizkuntzaren legea" eta gizataldeari dagokion" hizkuntza komunitatearen legea".
|
2011
|
|
Izateak, hartara, anbibalentziaren erreinua dirudi, ordena josten duen sare bat: elkarrekin erlazio solidarioa duten ezin konta ahala hutsune eta anbiguotasunak, agindu eta utzi egiten duen zerebroa,
|
hitz
egin eta isilik dagoen ahotsa, ez izatetik izatera bidea irekiz eta itxiz ari den etengailua. Ordena bat antolatzera eta egituratzera mugatzen bada izatea, zer agertzen da ba ilunetik eta irrazionaltasunetik?
|