Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 21

2001
‎Ez da inoiz falta metapoetika testuan. Sarrionandiak behin eta berriro aipatzen du hitzaren adierazpen ezina egoera limiteetan:
‎Nolabait gizakiagan datzan zerbait bereizgarriari erreferentzia eginez. Metodologia guztien gainetik, nik Elhuyar Hiztegiaren ‘definizio’ hitzaren adierazpena hobesten dut. Arazoa hitzaren esanahia edo gauzaren izaera adieraztean datza, gure azterketan izaki soinezkoa gizaki egiten duenaren izaera adieraztea.
2007
‎Ib., 359(. Afekuen definizioak?, XX., Azalpena): «Ene xedea ez da hitzen adierazpena aztertzea, gauzen izaera esplikatzea baizik» (meum institutum no est, verborum significationem, sed rerum naturam explicare). «Hitz errebelatuaren» interpretaziorako naturaren eta adimenaren arabera, ik. Tratado teológico político, Sígueme, Salamanca 1976, 154 (7 kap.,. De la interpretación de la Escritura?).
2008
‎Honako hauek izaten dira huts egitearen arrazoia: hizkuntzaren kodifikazio arazoak, hitzen adierazpena eraikitzean sortutako zailtasunak eta fonemak grafema bihurtzean eta alderantzizko bidean sorturikoak. Batez ere, ezaugarri komunak dituzten grafemetan gertatzen dira aipaturikogikoan.
‎Azken hitzak adierazpen askatasunaren alde izan dira, ahots guztientzat izan dadila eskatuz. Langile ohiek uste baitute gaur egun adierazpen askatasuna esaten diotenak ez duela balio iritzi guztiak plazaratzeko.
‎Emilio, mikroa utzirik itzuli eta, entzuleeri agur bat eginez, doa Pettan Ildoxuriren aldean jartzera. Entzuleak, dena beharri, harria bezain ixil egonak dira Emiliok, Argia, gai hori lantzen erabili dituen hitzen adierazpena ongi ulertu nahitan. Dena dela, txalo aldi eder batez eskertua izan da gure Emilio.
2009
‎1959: euskal hitzen adierazpena..............................................................................
‎Elkarrekin egotea baino, elkar ezagutzea, komunikazioa, baloratzen ditu Villasantek. Arantzazuko Biltzar horrek bide berri bati hasiera eman zion, 1958an Bilbon egin zenak segida (hor egosten da euskal hitzen adierazpena), eta zirkulua biribilduz amaitzen da atzera Arantzazun batasunarekin.
‎1959: euskal hitzen adierazpena
‎Gerra ostean ere nagi ibili da, gerra amaitu eta hogei urtera baitator lehenbizikoa: euskal hitzen adierazpena, 1959an.
2010
‎Gaixoak hiztegia etengabe galtzen du eta, nahiz eta sentitzeko eta pentsatzeko gai izan, ezin ditu sentimendu edopentsamendu jakin batzuk adierazteko hitzak aurkitu. Kasu batzuetan, ezin dituingurukoak ulertu, zailtasunak ager daitezke hitzen adierazpenean eta ulermenean.
2012
‎– Etenaldiek laburrak izan behar dute, isilune deserosorik gerta ez dadin, ez baitago hitzik gabeko adierazpena baliatzeko aukerarik.
‎Ahozko mezua aurrez aurre transmititzen da, eta erabiltzen den keinu hizkuntzak sendotzen du. Hala ere, kontuz ibili behar da; hobe da keinu hizkuntza ez areagotzea eta hitzik gabeko adierazpenari probetxua ateratzea. Hitzik gabeko adierazpenaren baliabide batzuk telefonoz ere, nabaritzen dira?; esate baterako, telefonoz irribarrea, entzun egin daiteke?.
‎Hala ere, kontuz ibili behar da; hobe da keinu hizkuntza ez areagotzea eta hitzik gabeko adierazpenari probetxua ateratzea. Hitzik gabeko adierazpenaren baliabide batzuk telefonoz ere, nabaritzen dira?; esate baterako, telefonoz irribarrea, entzun egin daiteke?. Azkenik, mezua transmititzeko fasean, mezua jasotzea zailtzen duten arazoak sor daitezke, hala nola zaratak, interferentziak, etab. Jasotzea Hartzaileak seinaleak hautematen ditu eta seinaleak bereganatzeko asmoa adierazten du.
2014
‎AinaraSantamariak (2012), esaterako, Hesian musika taldearen letretan maitasunareninguruko diskurtsoa nola eraiki den aztertu du, ikuspuntu feminista batetik. Baina, gorputz irudikatzeez diharduen azterketarik ez dago, eta interesgarria litzateke horrierreparatzea, alegia, hitzaren adierazpenetan nolako gorputz irudiak eta gorputzdiskurtsoak eraiki diren aztertzea. Esanguratsua da oso, adibidez, Euskal Herrikozenbait musika talderen izenak.
2019
‎Tolkienek, beraz, literatura praxiz hizkuntza eta mitologiaren barne barneko harremana opariaren aurrekozirraraz errealitateari izen ematean datzala erakusten digu. Hori dela eta, Heidegger eta Barfieldfilosofoen mintzamen eta poesiaren hitzari buruzko adierazpenek Tolkien-en lan mito poetikoansaiakera aurkitzen dute. Hau da, XX. mende bete betean, hitzak soinu eta esanahi arteko lotura bakohizki multzoa denean, gizakia mintzamen izaki, hitz izaki, denaren aurkezpen eta azalpena ditugu.Mythosa Logosaren egileorde eta hedatzaile gisa garatuz gizakiari eusten diona da.
2020
‎73 http://www.euskaltzaindia.eus/dok/ euskera/ 11645.pdf diskurtsoaren imitazioarekin loturik dago. Cказ herrikoitasunean jaiotzen da –idatzia ez den hitzaren adierazpen esparru eta sorburuan– eta horren iturrira heltzeko nahia azaltzen du.
2021
‎30.8.2.2d Galde hitzak adierazpen perpaus osagarrietan. Galde hitza izan daiteke adierazpenezko perpausen osagai ere perpaus osoa galderazkoa eginik:
‎Bisitan etortzen zitzaidanean, irakurritakoez mintzatzen ginen kafe bat hartuz; liburu batzuk eramaten zituen, beste batzuk ekarri. Irten aurretik, besarkada estu bat ematen zidan beti, hitzik gabeko adierazpen goxo bat.
‎Artearen bidezko adierazpen politikoek, forma tradizionalak eskaintzen duen hitzaren bidezko adierazpenaz gain, suspertzen ari diren modu berriak eta askotarikoak erabiltzeko aukera ematen dute. Errepertorio eta estetika barietatea zein sortzaileen diziplinartekotasuna hain dira zabalak, erabiltzen dituzten estrategiak askotarikoak bihurtzen baitituzte.
2023
‎Adin horretan, hitz bat hainbat esanahirekin erabiltzeko gai da, eta besteen arreta hitzen bidez erakartzeko gai. Oraindik ez du esaldirik egiten, baina bai bi hitzen adierazpenak konbinatzen ditu (ama, tete). Imagen:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia