2003
|
|
Egun alderantziz da, edo jende gehienak badu kultura oinarri bat behintzat. Eta are gehiago, egungo jendearen herri nortasuna ordukoa baino ageriagoa dela azpimarratuko nuke, jendeak
|
herriko
usadioak gorde nahi ditu, interes berriak erakusten ditu. Modernitate kontzeptuaren barnean, lekuan lekuko kultura edota nortasuna funtsa hartzen ari da.
|
2008
|
|
Nafarroako Euskara Elkargo honetan Arturo Campion nabarmendu zen, aipatzekoa izanik honek lehen eskutik irakurria zuela Herder, eta bat egiten zuela
|
herrien
usadio eta hizkuntzen aldeko joera erromantikoagaz243 Elkarte horren inguruan euskal hizkuntza eta kultura ikertzeko eta sustatzeko zenbait ekimen bultzatu ziren. Beste foko bat Donostian zegoen.
|
2010
|
|
–Emadazu, esan du magia gizonak, tinko, eta umetxoari orkatiletatik oratuta kolpe bakar batez apurtu dio burua alboko enbor etzanaren kontra?. Ez egin negar, emakume, erantsi du, umearen gorpua haren besoetan ipiniz?, badakizu-eta zein den gure
|
herriaren
usadioa.
|
|
Zuzen idatzia, Recalde, Legarda edo Lesaca bera izan bailiteke. Ez dakit zergatik, behiala huganot, agot eta beste ot haien hizkeraz
|
herri
usarioak dioenaz idatzi nuena ekarri dit niri gogora.
|
|
Esaidazue filologo maiteok, esan? Nongo
|
herri
usariotik atera da hori. Ez ote dira ba Landuchioren hiztegiko estado o altura de uno, estadua azaldu zenetik ateratako analogia hagitz berriak, estatu berdin gizabetea delako apaindura horiek?
|
|
Ulertzen? Edozeinek esanen luke, 97 urteko aitona, ahozko
|
herri
usario garbitik baizik ezin dela mintza, baina, ez nik. Lehen Izabako Julio Hualderena Orixerenetik bezalatsu, hori ere On Manuelenetik hartua dela [42] esanen bainuke nik.
|
2011
|
|
|
Herriko
usadio edo ohitura kontuan izango da kontratuen anbiguotasunak interpretatzeko; kontratuotan ez badira aipatzen kontratu orotan ezarri ohi diren klausulak, ohitura edo usadioarekin beteko dira hutsuneok.
|
|
Hileta gastuak, pertsona izaeraren eta
|
herriko
usadioen araberakoak, ordaindu dituzte, hildakoak ondasunik utzi ez arren, hildakoa bizirik egon balitz horri mantenua emateko betebeharra izango zuketenek.
|
2013
|
|
2 Bikoteka jarraituz, har ezazue" Maskarak Euskal
|
Herriko
usadioan" artikulua, eta manipula ezazue. Ea gai zareten edizio ezaugarriak nola erabiltzen diren deskubritzeko.
|
2018
|
|
Aditutakoak aditu, zuetzaraguzizgutartekoka ibiltzea
|
herri
usadioan zegoela bistan zen. Ibarren identitatea arront nabarmena zen historikoki, lege propioak zituzten, komunalen ustiapen eskubidea etxe jabeei bakarrik zegokien, gainerakoak bigarren mailako herritarrak zirelarik.
|
2019
|
|
"... prosiguiendo en dicho reconocimiento, en otra borda que es sita en la endrezera llamada Sorobarren y es de Juanes de Lazcano y su mujer, allaron que an eszedido en rozar mas tierra de la que tenian lizenzia azia la parte del camino que baja del termino llamado de Aztieta, y mandaron a los susodichos dejen un pedazo de tierra del dicho rozado suelta y desembarazada que serd de rovada y media por el gran daño que haze para que los vezinos de la dicha Villa de Leyza puedan gozar el dicho puesto de Aztieta con sus ganados maiores y menores y puedan aquellos pasar y repasar, y estando presente el dicho Juanes de Lazcano ojrezio de cumplirlo ast". Bakar bakarrik esan Aztieta hori dokumentu zaharragoetan Aiztieta ikusia nagoela, baina ez diedala libertsiorik batere kendu nahi, azti, sorgin eta holako engainamunduen kontu ergel gurean nazkatzeraino errepikatuak maite dituztenei; eta Sorobarren horrek, berriz, Euskal
|
Herriko
usarioan hagitz ugaria den beste leku askotako Sorogain antitesia ekartzen didala beti gogora Zugarrain horren ordez, baina, oraindik ez dudala inoren ahotan hala aditu eta are gutxiago dokumentuetan hala idatzia ikusi, nahiz esperantzarik ez dudan galdu oraindik. Honekin ez dut esan nahi Zugarrian izenari zentzurik bilatzen ez diodanik eta gutxiagorik ere.
|
2023
|
|
Beraz, aro urrunenetan sustraitutako sinesmenak noizbehinka ageri ziren/ dira gure
|
herrietako
usadio, ohitura, esaera zahar, ipuin, dantza... artean ilundurik eta mozorroturik, baina irauteko oso tema sakona erakutsiz.
|
|
Aro luzeetan zehar apaiz gehienak herritar xumeen kultura eta bizi maila beretsukoak ziratekeen eta, pentsatzekoa da, askotan
|
herri
usadioak eragin gehiago zuela haiengan, apaizgaitegian bildua zuten dotrinak baino. 1590 urtean Iruñeko apezpikuak eman debekuak elizgizonen jokabidea zehatz mehatz deskribitzen du, haien jarduera" gaitzesgarria" (dantzatzea, kantatzea, musika jotzea, mozorrotzea, zezenetan ibiltzea...), hutsegite larriak, guztiak espetxealdia ere merezi zutenak:
|