2022
|
|
• Soziolinguistikaren lanketari dagokionez, nabaria da Euskal Herriko hiru eremu politikoetako curriculumen artean dauden aldeak, bai edukietan, bai helburuetan ere. Espero izatekoa da Ipar Euskal
|
Herriko
curriculumak helburu zehatzak ez izatea euskararen erabilera sustatzea edota ikasleek euren errealitate soziolinguistikoaz jabe daitezen eduki zerrenda luzerik ez izatea, kontua harturik Frantziar estatuak ez dituela hezkuntza eskumenak partekatzen eta frantsesa dela lurralde osoko hizkuntza ofizial bakarra; horregatik, Frantzian hizkuntza gutxituen legea, Molac lege gisa ezaguna, aurrera ateratz... Baina deigarria da Nafarroako Foru Erkidegoko curriculumeko eskastasuna dagokigun gaian, aintzat hartzen badugu euskara hizkuntza ofiziala dela hainbat eremutan.
|
|
Jarraian, EAEko, Nafarroako eta Ipar Euskal
|
Herriko
curriculumak aztertuko dira, mintzagai ditugun gaien inguruan zein hizkuntza politika ezartzen diren eta etapa bakoitzean landu beharreko edukiak zein diren jakiteko.
|
|
Lanketa horri esker, ikasleak euren errealitate soziolinguistikoaz jabetzen dira, hots, kontzientzia linguistikoa garatzen dute, eta hizkuntzen bizitza eta garapena baldintzatzen duten faktoreak eta haien arteko harremana ezagutuz kritikoki interpretatzen dute errealitate soziolinguistikoa, eguneroko bizimoduan dituzten hizkuntza ohiturak eta horien arrazoiak errazago identifikatzen dituzte, euskararen erabileraren eta normalizazioaren aldeko konpromiso aktiboa errazago garatzen dute eta beste hizkuntzekiko errespetuzko eta balioespen jarrerak errazago garatzen dituzte. Gainera, 4.4 atalean EAEko, Nafarroako zein Ipar Euskal
|
Herriko
curriculumetan ideia eta lanketa hauek defendatzeko eta praktikara eramateko zenbait ahalegin badirela ikusi dugu. Hala ere, gure ikerketa laneko landa lanean egin ditugun elkarrizketetan ikusi dugu ikastetxeetako errealitatea adituek defendatu eta curriculumak proposatzen duen horrekin ez datorrela guztiz bat.
|
|
Adituek soziolinguistikari eta hizkuntza ekologiari buruzko hausnarketak egiteak eta ezagutza zientifiko hori ikasleei transmititzeak positiboki eragin dezakeela defendatzen dute. Era berean, maila ezberdinean, EAEko, Nafarroako, zein Ipar Euskal
|
Herriko
curriculumek ere lanketa hori egitea beharrezkoa dela ezartzen dute. Gauzak horrela, gure ikerketa lanaren helburu nagusiak; Euskal Herrian soziolinguistika eta hizkuntza ekologia Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan eta Batxilergoan lantzeko dauden materialak eta baliabideak biltzea, horiek aztertzea eta sailkatzea, hezkuntza komunitateko askotariko eragileek gaion lanketaren errealitateaz dituzten pertzepzio eta iritziak ezagutzea, eta osatutako sailkapena hezkuntza komunitatearen eskura ipintzea dira.
|
|
Aipatu egungo egoerari aurre egiteko, hainbat adituren iritziak dakarzkigu ondoren (3.3 atalean), esan bezala, hizkuntzen garapen sozialari (soziolinguistika) eta hizkuntzen arteko elkarbizitzari (hizkuntza ekologia) buruzko ezagutza zientifikoa ikasleei transmititzeak eta horren inguruko hausnarketak egiteak, ikasleen hizkuntza ohituretan, kontzientzia linguistikoan eta hizkuntza aniztasunaren inguruko pertzepzio eta jarreretan positiboki eragin dezakeela defendatzen dutenak. Jarraian (3.4 atalean), Euskal Autonomia Erkidegoko, Nafarroako Foru Komunitateko eta Ipar Euskal
|
Herriko
curriculumek diotena jasoko da, etapa eta lurralde bakoitzerako ezarritako helburuak eta edukiak zein diren ezagutu ahal izateko. Ondoren (4 atalean) gure bilketa aurrera eramateko jarraitutako metodologia azalduko dugu, erabilitako tresnak aurkeztu eta metodologia bera ebaluatuko.
|
|
Behin gazteen euskararen erabilerarekin eta hizkuntza ideologiarekin dagoen problematika, adituek eta Euskal
|
Herriko
curriculumek diotena eta bilketarako jarraitutako metodologia ezagututa, gure laneko muina dakarkigu emaitzak biltzen dituen atalean (5 atalean). Lehenik, bilketafasean lortutako materialak eta baliabideak aurkeztuko ditugu, formatuaren eta modalitatearen arabera sailkaturik (5.1 atalean).
|
|
3.4.3 Ipar Euskal
|
Herriko
curriculuma
|
|
Jarraian, soziolinguistika eta hizkuntza ekologia terminoak definituko ditugu (4.2 atalean) eta horiek hezkuntza arautuan lantzearen inguruko adituen iritziak ekarriko ditugu gurera (4.3 atalean). Amaitzeko, EAEko, Nafarroako Foru Erkidegoko eta Ipar Euskal
|
Herriko
curriculumak ikertuko ditugu, Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan eta Batxilergoan soziolinguistika eta hizkuntza ekologiaren lanketak horietan duen presentzia ezagutu ahal izateko.
|
2023
|
|
Era berean, ikerlariak indargune moduan izendatzen ditu honakoak: euskal kulturari maila akademikoa emateko Huhezik egin duen ahalegina Euskal Kulturgintzaren Transmisioa graduondoaren bitartez; Irakasleak formatzeko guneetan euskal kulturan formatutako kideak egotea, Irale edota Berritzeguneetan adibidez; Galtzagorri elkarteak, Mintzolak edota Azpeitiako Kulturaz kooperatibak ematen dituzten aukerak etengabeko formaziorako; herrietako hainbat ekimen
|
herri
curriculumak sustatzeko eta abar.
|