2000
|
|
Hedapena eta funtzioak zabaltzen joan ziren harik eta muga fisikorik ez zuen mundu mailako komunikabidea bilakatu zen arte, hots, Internet jaio zen. Komunikabide
|
hau
mende amaierako negozioa bihurtu da eta berau da egungo eta etorkizuneko negozio handienen tresna. Interneten jatorria pausoz pauso azaltzeko Jose Antonio Millanengana jo dugu; bera editore digitala da, teknologia berrietan aditu eta" El Pais" egunkari madrildarrak iaz kaleratutako" Protagonistas del siglo XX" bilduman honen inguruko lan batekin kolaboratu zuena.
|
|
Baina, gai honi dagokionez ere, lege
|
hau
mende erdiko historiaren ondorioa dugu. Dagoeneko XVIII. mendearen azken urteetan, gobernua irakasleriaren prestakuntzaren arazoari erantzuna ematen saiatu zen:
|
2002
|
|
Izatearen absurdoa mugetaraino eramanez (Kafka), denbora narratiboa irauliz (Proust), kontamolde eta estiloak berrituz (Joyce) edo pertsonaien kontzientziak testuratuz (Woolf), kontaketaren abenturan murgilduko gara. Eta abentura
|
honek
mende erdialdean Frantzian sortu zen eleberrigintza berriraino, Nouveau Roman delakoraino, eramango gaitu, bidean aurkituko ditugun aitzindariak (S. Beckett, M. Duras) lagun ditugula.
|
|
Zurekin gure Lesbia aldera?
|
Hau
mende ezjakin, gatzbako!
|
2006
|
|
Eraldakuntza du helburu, parekidetasunean oinarritutako jendarte bateranzko eraldakuntza. Euskal feminismotik, berriz, beste aldagai bat barneratzen dugu, euskaldun izaera eta
|
honek
mendeetan zehar sorturiko injustiziek emakumeengan, gure kultura eta bizi moduetan, izan duen eragina.
|
2007
|
|
Tokian tokiko ezaugarriei atxikiak, egoera berriei egokitzen asmatu beharrean aurkitu dira Euskara Elkarteak eta elkarren arrimura, esperientziak elkartrukatzen Euskal Herri mailako mugimendu erreferentziala osatzen dute euskararen erabileraren sustapenean. Mugimendu gazte
|
honek
mende laurdenean sortutakoa ez da ahuntzaren gauerdiko estula: 90 Euskara Elkarte federatu, 300 langiletik gora, 10.000 bazkide baino gehiago, 50 tokiko hedabide, 40 mintzapraktika programa, ehunka kultur ikuskizun, tailer, lehiaketa, bertso eskola eta jaialdi herriz herri, elkarteak, saltokiak eta ostalaritza euskalduntzeko hamaika programa… horiek denak euskararen erabilera areagotzeko helburuaz antolatuak.
|
2008
|
|
Horrek emakumeak gutxiago dakigula esan nahi du? Ez,
|
hau
mendeetako egoeraren ondorio da, haiek izan dute boterea eta estrukturalki horrela izan da beti, haiek errazago iritsi dira botere postuetara, gu bidean geratu gara." Ostean bikote harremanen gaia jorratu zuen," kulturalki eta ohituragatik bikoteetan gizonek izan dute boterea. Amodio platonikoaren ideia dugu, honi esker haiek dira garrantzitsuak eta guk haien esanak eta beharrak ase behar ditugu, honela hierarkia harremana ematen da, haiek dute boterea eta hura pater familia.
|
|
Dena berdina ez delako, Herri
|
honek
mendeetan zehar jakin du, herri bezala izandako erabaki egiturak indarrez kendu arren, identitatea bere eskutik eramateko bideak asmatzen. Espainolen eta frantsesen inbasioak gaindituz, eta geuk egindako akatsetatik ikasiz, XXI. menderaino bere burua bizirik ekarri du herri honek.
|
|
Sasoi
|
honetan
mendean hartu duen talde bakarretakoa Getafe izateak adorea eman behar die Osasunako jokalariei gaur arratsaldeko partidarako. Konfiantzaz aritu behar dute, Getafe menderatu dezaketela badakite eta.
|
2009
|
|
Milioika laboreren lurrak eta indigenak baizik bizi ez diren eremu natural zabalak desjabetzeko operazio erraldoi
|
honek
mende hasierako krisitzarrarekin egin du tupust. Noren onerako?
|
|
Kumetxo
|
honek
mendean hartu nahi zaitu.
|
|
" Zorigaiztoko ifar gorria, kantatu zuen Graziano Gesaltzakoak? kaltegarrizko aizia...
|
honen
mendean otz eta legor izan da negu guztia, nekazariari ekarri digu urte beteko gosia". Hara hor haize gorriaren emaria:
|
2010
|
|
Magrisek elkarrizketaren batean azaldu du zergatia: " Istorio
|
hau
mendearen barrunbeetara bidaia da, eta egitura arazo erraldoiak ditu istorio asko bakarrean bildu nahi izateagatik: itsasoaz asko hitz egiten duen gizon bat, hainbeste abentura, hainbeste istorio...
|
|
Gutaz ez dute ezer esaten. Zalantzarik ez, XX. mende
|
hau
mende zonbia da.
|
|
Modu horretan, gainbalioak eragile pribatuak jasoko ditu, baina sortzen dituen heinean. Ikusiko dugu lege
|
hau
mendeetako kultura urbanistikoa aldatzeko gai denetz.
|
2012
|
|
6) bitartean parkeen sorrera kolonialismoarekin lotzen du zuzenean. Prozesu historiko honen bertsio garaikide
|
honetan
mendeetan zehar euren ingurumena mantentzeko gai izan diren indigenei kanpotik etorritako ikuspegiak eta moduak inposatuko zaizkie (Rodriguez, 2000). Ezaguna zaigun eredu kolonialari jarraituz, berriz ere, arrotzek erabaki egingo dute indigena nor den (Dumoulin, 2005), zer den baliozkoa bere kulturan, zer mantendu, zer sustatu behar den eta zer ez, horrela etnofagia burutuz, (Díaz Polanco, 2005) eta azkenik nolakoa izan behar duen euren lurraldeen gainean eraikitako parkeetan jarraitu ahal izateko beharrezko den «portaera ekologiko» berriak (Hames, 2007).
|
2013
|
|
Horrez ganera mendearen azken hamarkadak ez dagoz zehatz jasota. Esan daiteke lan
|
honetan
mendearen erdia dagoala ondoen erakutsita.
|
2014
|
|
Ahotsa ez da esaten duen aurpegian identifikatzen, hau da, identitate batean, bere bakartasunean baizik, Calvinoren istorioan bezalaxe. Idazle italiarrak irauli egiten du ipuin
|
honetan
mendeetan filosofiak egin duena, bizkarra ematen dio esanahia lehenetsi duen pentsamendu metafisikoari. Ipuin bakar batean.
|
2015
|
|
Egutegi zailena du, hiru aldiz bakarrik jokatuko baitu etxean. Bordele, Brive eta Clermonten aurka?. Baionak larunbat
|
honetan
mendean hartzen badu, lurperatuta geldi daiteke.
|
|
Baina egituratze kronologikoaren aldeko apustuak ez du baztertzailea izan nahi, mende eta mugimenduen artean bata hautatuz eta bestea zokoratuz. Erabaki dena da ardatz kronologiko
|
honetan
mendeak, aldiak edo etapak batetik eta mugimendu artistiko kulturalak bestetik malguki artikulatzea. Hortaz, azaleko egituraketa mendez adierazia da eta sakonekoa, berriz, mugimendu literario kulturaletan gorpuztua.
|
|
1859an, Gaston Plantek(), fisikari frantsesak, lehenengo bateria kargagarria garatuzuen, berun azido bateria (Plante, 1860). Bateria
|
honek
mende eta erdi bat baino gehiago iraundu aldaketa esanguratsurik gabe. Gaur egun, berun azido bateria aplikazio askotan erabiltzen daoraindik ere:
|
2016
|
|
Azken urte hauetan Txori Txiki Musika eta Dantza Eskola osatzen duten ikasle, irakasle eta gurasoak partaide dituen ikuskizun batekin hasi dira Zumaiako Inauteriak. Aurten ere hala izango da, eta aurreko jaialdietan Lantzeko Inauterien, piraten edo Asterix eta Obelixen munduan murgildu badira, aurtengo
|
honetan
mende dezente atzera egin eta Erdi Arora eramango dute Zumaia.
|
2017
|
|
Egoera
|
hau
mendetan luzatu zen, herriek hizkuntza vulgaris egiten zuten bitartean, liburuak Latinez emanak ziren. Ondorioz, irakurketa eta idazketa menperatzeko Latina ezagutu beharra zen.
|
2018
|
|
Sinbolo
|
honek
mendeak eta kontinenteak zeharkatu ditu gaur egun arte eta biziaren erreberritzearen itxurapena du. Agian luzaz iraunen du!
|
2019
|
|
Baina Erasoten ez ezik, Leitzan, Goizuetan eta inguruko bordagintza guzian ere, ederki nabari da jatorri askotariko jende kasta berezia dela gailen. Horratx zergatik gai
|
honen azpian
menderik mende gureganaino gorde den gutiuste sekulakoa.
|
2020
|
|
Ez duguna ulertzen da zergatik kartzeletan ez den neurririk hartzen. Espetxeak itxi egiten dituzte, eta presoak pandemia
|
honen
mendean uzten ari dira. Oso kezkatuta gaude.
|
2021
|
|
Eta han dago, garai batean zirrara erotikoa sortzen zion bolanteari helduta, bera, Malthus, 38 urtekoa, Avgikoa, 2222 honetan mundu
|
hau
mendean hartu eta goitik behera aldatzera deitua, bere patuarekin topo egitera abiatuta, atzerakorik ez duen bidaian. Hori da, behintzat, bere buruari esaten diona, auto zaharraren barruan.
|
2023
|
|
Gotzon Lobera (legelaria eta erakusketaren koordinatzailea): “Erakusketa
|
honek
mendeetan zehar ezkutatu izan den errealitatea azaleratu nahi du: euskara duela mende askotatik egon dela presente euskararen lurraldeetan bizi ziren pertsonen harreman juridiko pribatuetan, baita lurralde horietako instituzioen jarduera administratiboan ere".
|
|
Bere aldetik, Gotzon Lobera legegileak erakusketaren gakoa azaldu du, lau eta argiro: " Erakusketa
|
honek
mendeetan zehar ezkutatu izan den errealitatea azaleratu nahi du: euskara duela mende askotatik egon dela presente euskararen lurraldeetan bizi ziren pertsonen harreman juridiko pribatuetan, baita lurralde horietako instituzioen jarduera administratiboan ere".
|
|
Jende
|
hau
mendeak daramatza
|