2004
|
|
Egitateei begira erregela berezirik ezarri ez bada, liburu
|
honetako
lehenengo zatiaren xedapen orokor aplikagarriez gain, izapidetzak honako erregela hauek beteko ditu:
|
|
Gertakarietatik kanpo eta, orobat, gertakariez egiten ditugun perpausetatik. Gogoan izan, idazlan
|
honen
lehenengo zatian (irudikapen teoriari zegokion zatian, alegia) adierazi bezala, perpausak ere gertakariak direla eta perpausen osotasuna hizkuntza dela (4.001). Gogoan izan, halaber, mundua gertakarien osotasuna dela eta gertakaritan banatzen dela (1.1; 1.2).
|
2010
|
|
Bigarren liburuki
|
honen
lehenengo zatian Aginteak edo Mandamentuak azaltzen dira. Bigarren zatian gaztetxoentzako dotrina bat agertzen da (osaturik dagoena Eracusaldiac> izeneko sermoiekin, berriz ere Eracusaldi> izendapena berreskuratuz?
|
|
Artikulu
|
honen
lehenengo zatian ikusi dugunez, biktima eta urratzailea dira zigor bitartekaritzako prozeduraren ardatz, egile eta protagonista. Beraiek dira, bide jurisdikzionala alde batera utzi eta beren liskarra ebazteko elkarrizketaren eta elkar ulertzearen aldeko apustua egiten dutenak, horretarako bitartekariaren laguntza bilatuz.
|
2014
|
|
Teoria hori lagungarria da umeak adin horretan egozentrikoak direla ulertzeko eta adinaren arabera egozentrismoa noiz gainditzen duten aztertzeko, eta, ondorioz, gogamenaren teoria noiz eskuratzen duten jakiteko. Hala, atal
|
honen
lehenengo zatian, ume txikiek gogamenaren teoriarik ba ote duten erantzuten saiatuko gara, eta, horretarako, Sally, Ana eta puxtarriaren esperimentu ezaguna gogoraraziko da. Ondoren, beste pertsonek sinesmen faltsuak izan ditzaketela noiz ulertzen duten izango da hizpide, eta, azkenik, gogamenaren teoriaren zenbait ezaugarri azalduko dira.
|
2016
|
|
hotz izugarria ekialdeko Europan, eta balore epel epelak mendebaldekoan, gurean. Noizean behin bidetik ateratzen bada ere (pasa den asteburuan, adibidez), azkar egiten du buelta atmosferak negu
|
honen
lehenengo zatian ohikoa izan den egoerara. Honen eraginez, bataz bestekoa baino 4 5ºC inguru epelago izan da abenduan gurean; eta urtarrilak, hainbesterako izango ez bada ere, antzerako itxura dauka.
|
2022
|
|
Liburu
|
honetako
lehenengo zatian agertu diren komunitate linguistikoak biziraupen komunitate singularrak dira. Lehenengo zatiaren bukaeran, demokrazia negatibotik haratago, iraultzaren jatorrizko lekua bilatzen utzi ditugu komunitate linguistiko horiek.
|
2023
|
|
Koordinazioaren inguruan luze hitz egin dugu lan
|
honen
lehenengo zatian. Administrazio jardueraren printzipio nagusienetako bat da eta horrela jasotzen du EKren 103 artikuluak.
|
|
Lan
|
honen
lehenengo zatian argi utzi nahi izan dudan bezala toki erakundeen bilakaera historikoan zehar toki autonomia kontzepturantz zuzendutako tentsioak ugariak izan ziren eta hori lortzeko lanak eta ahaleginak handiak izan ziren. Erdi aroko udal" libre" horretatik hasita, aro modernoan gertatutako zentralizazio ahalegina eman zen eta konstituzionalismoarekin, zentralizazioa ahaleginarekin jarraituz, kontrolak areagotu ziren.
|
|
Logikoa denez, toki ogasunen oinarrizko printzipioetariko bat autonomia bada, batasun printzipioa ere jokoan sartu behar da. Lan
|
honen
lehenengo zatian batasun printzipioa aipatu dugu autonomiaren mugei buruz hitz egitean. Gauza berdina esan litzateke toki erakundeen finantza autonomiaren esparruan.
|
|
Batasun printzipio honen ikuspuntu orokorra bestelako printzipio batzuen euskarri ere bada. Printzipio honetan eta honekin batera dauden bestelako printzipioetan kontrol jarduera legitimaturik gelditzen dela lan
|
honen
lehenengo zatian aipatu dugu. Ez dugu ahaztu behar finantza jardueran ere EKk sistema koherente bat eratu nahi duela.
|
|
Lan
|
honen
lehenengo zatian aipatu dugu kontrol jarduera edo kontroleko administrazio harremana informazioa ematearekin batera hasten dela. Zati honetan ere aipatu egin dugu finantza jardueraren gainean emandako informazioa ez dela soilik TAOLren 56 artikuluak aipatutako laburpenean gelditzen.
|
|
Ez ditugu momentu honetan errepikatuko eskumen banaketaren inguruan eta toki autonomiaren inguruan egindako hausnarketak. Horren inguruan luze hitz egin dugu lan
|
honen
lehenengo zatian. 1924ko Udal Estatututik hona eskumen banaketa eta eskumen horien barnean eman daitezke gutxieneko zerbitzuen eskema jarraitu da.
|
|
TAOLk, 25 artikulutik aurrera, eskumen banaketaren zerrendak eta gutxieneko zerbitzuak zeintzuk diren adieraziko ditu. Ikerketa
|
honen
lehenengo zatian adierazi genuen bezala, eskumenen egikaritza eta zerbitzuen ematea toki autonomiaren bermearekin batera emango dira, baina horrek ez du esan nahi kontrolik ez dagoela. Kontrol hori beti gauzatuko da berezko eskumenen gain eta berezkoak edo eskuordetuak ez diren eskumenen gain (lehen adierazi dugun bezala eskuordetutako eskumenak beste baten izenean egikaritzen direnez, eskuordetze sistemek kontrol sistema zehaztuak ezarriko dituzte).
|
|
Baina horrek ez du esan nahi ikuskapen judizialaz gain, Legeak ezin diela kontrol horren inguruan Estatuko Administrazio Orokorrari edota Autonomi Erkidegoko Administrazioari eskumenik eman eta, lehenago ikusi dugunez, hori ez da KAren arabera toki autonomiaren kontrakoa. Debekatu, ordea, debekatzen dira kontrol orokorrak (ikerketa
|
honen
lehenengo zatian adierazi dugun bezala), eta horiek lege kontrolak izan dira. Gogora dezagun KAren otsailaren 11ko 11/ 1999 Epaiak horrela dioena:
|
|
Hau da, finantza arloan toki korporazioen eta Estatuaren eta autonomia erkidegoen artean ezartzen diren harremanak bideratzeko moduen barruan. Lan horretarako ikerketa
|
honen
lehenengo zatiak jasotzen dituen bi epigrafeetan toki autonomia eta toki autonomiaren mugak eta kontrolak aztertu egin dira. Lehenago adierazitakorekin batera, toki erakundeen finantza jardueraren nondik norakoa zehaztu dut.
|
|
Muñoz Machadok argi uzten duen bezala, doktrinak deszentralizazio arazoak aztertu dituen bakoitzean, ohikoa da gehien erabiltzen den ideietako bat deszentralizazioaren eta toki erakundeen zaintzaren edo kontrolaren arteko lotura estua da421 Horregatik, ikerketa
|
honen
lehenengo zatian kontrol kontzeptuaren edota zaintzaren definizioa zehaztu nahi izan dut. Azterketa horren ondorio nagusienetako bat honako hau izan da:
|
|
Kontuan izan behar dugu administrazio zaintzaren edo —kontrolaren esparrua Administrazioen arteko harremanetan oinarritzen dela. Teoria klasikoa da hau dagoeneko lan
|
honetako
lehenengo zatian behin eta berriro adierazi duguna.
|
|
Ikerketa
|
honen
lehenengo zatian toki administrazioaren aldebiko izaerari edo izaera bifronteari buruzko jurisprudentzia ugaria aipatu egin dugu eta badirudi KAren 1982ko abenduaren 23ko Epaian adierazitakoari jarraituz bi lurralde erakundeek, Estatuak eta autonomia erkidegoek, zaintza neurriak hartzeko aukera dutela434 Arias AbellaN jarraituz,"... Estatuari eta autonomia erkidegoei dagokie toki erakundeen finantza jarduera babesteko neurriak zehaztea, Estatuaren eta autonomia erkidegoaren esku daudelako" 435.
|
|
akordio horiek auzitegien aurrean aurkaratzeko aukera. Ikerketa
|
honen
lehenengo zatiaren bigarren epigrafean adierazi dugun bezala, toki erakundez gaineko lurralde administrazioek lehenengoek hartutako erabakiak aurkaratzeko aukera hori toki erakundeen jarduera kontrolatzeko teknika da. ARiAS ABELLaNek kasu honetan honakoa esaten du:
|
|
Luze idatzi dut gai horren inguruan ikerketa
|
honen
lehenengo zatiaren bigarren epigrafean. Han esan dugun bezala, hemen ere kontrola informazio eskaerarekin berarekin hasten da eta hau ez da bakarrik finantza jardueraren diru sarreren esparruan ematen, gastuetan ere ematen da.
|
|
Lan
|
honen
lehenengo zatian adierazi dugun bezala, kontrola administrazio esparru ezberdinetan eman daiteke: jardueran, egintza konkretuetan eta organoetan.
|