2003
|
|
Xedapen Gehigarria delakoak aukera asko ematen du. Konstituzioaren 29 artikuluak Eskaera Eskubidea ematen du, baina
|
hau
konstituzio moderno guztietan jasoa dago, izen horrekin edo beste batekin. Adibidez, Europako hainbat estatuen konstituzioetan Kexa Eskubide bezala ikusia dago.
|
2007
|
|
Arau
|
hau
Konstituzioaren 149.1 artikuluaren 6, 8 eta 14 puntuetan ezarritakoaren babesean eman da, autonomia erkidegoek zuzenbide zibil, foru zuzenbide edo zuzenbide bereziak, halakoak daudenetan, gorde, aldatu eta garatzeko eskumenei kalterik egin gabe.
|
|
Lege
|
hau
Konstituzioaren 149.1.8 artikuluaren babesean eman da; horrek ez dio kalterik egingo zuzenbide zibilak, forudunak nahiz bereziak, halakoak direnetan, lehenespenez aplikatzeari, eta kasuan kasuko autonomia erkidegoek horiek iraunarazi, aldatu eta garatzeari.
|
|
Lege
|
hau
Konstituzioaren 149.1.8 artikuluaren babesean eman da.
|
2010
|
|
Independentzia garaian inork ez zuen zalantzan jarri errepublikaren oinarrian erlijioak egon behar zuenik, erlijio kristauak, hain zuzen ere. Gauza zen zimentu ideologiko erlijioso
|
honetatik
konstituzio sekular bat atera zela, batek daki zergatik. Are harrigarriagoa:
|
2012
|
|
* Kongo ere marxista leninista zen bere 1979ko Konstituzioan. Ekialdeko gertakariak analizatuz, PCTk, multipartidismoa eta liberalismo ekonomikoa sartzeko erabakiak hartu zituen 1990ean ere, eta
|
honen araberako
konstituzio berria onartu da 1991ean.
|
2014
|
|
3" HB eta bere ondorengoen jarduera ez da egokia ez ordena konstituzionala iraultzeko ez bake publikoan eragiteko (…). Kasu
|
honetan
Konstituzioak onartutako eskubide politikoen adierazpenez ari gara".
|
2016
|
|
Konturatzen zara kasu
|
honek
konstituzioa alda lezakeela?
|
2018
|
|
Euskararen legea konstituzio auzitegira eraman zuten 1986an, eta oinarri juridikoetako batean dio ez dagoela inolako eragozpenik hainbat lanpostutan euskararen ezagutza eska dadin, eta beste guztietan merezimendu gisa baloratu izan dadin. Ciudadanos
|
honetan
Konstituzioaren eta doktrina konstituzionalaren kontra ari da! Bestalde, Hizkuntzen Europako Kartaren 10 artikuluaren kontra ari da, eta Europako Kontseiluak Espainiako gobernuari lau aldiz egin dizkion eskarien kontra, non esaten dion zehazteko bere administrazio periferikoetan zein lanpostutan bermatu behar duen dena delako hizkuntzaren ezagutza.
|
2021
|
|
2013ko lege erreforma bati esker, honako xedapena txertatu zitzaion hezkuntza kodearen L312 artikuluari: " tokiko hizkuntza eta kulturak Frantziaren ondarearen parte direnez, haien irakaskuntza lehentasunez hobetsiko da mintzatuak diren lurraldeetan" 30 Xedapen legal
|
honek
Konstituzioaren 75 artikuluak ekarri duen paradigma aldaketa islatzen du. Izan ere, lehenago tokiko hizkuntzen irakaskuntza hautazkotasun hutsean oinarritzen zen.
|
|
3). Lege proposamen
|
hau
Konstituzioaren 75 artikuluaren jarraipenean kokatzen da, eta baita Frantziak izenpetu dituen nazioarteko hitzarmenen segidan ere. Hiru eremu nagusi ukitzen ditu:
|
2022
|
|
Ernaik adierazpen bat zabaldu du sare sozialetan. " Euskal Herriak gaur ez du ezer ospatzeko, duela berrogeita lau urte herri honek egin zuen bezala, gazteok ez dugu espainiar Konstituzioa onartzen" adierazi dute, gogoratuz Konstituzioari buruz erreferendumean Euskal Herrian abstentzioa nagusitu zela," herri
|
honek
Konstituzioak suposatzen zuen iruzurra ulertu eta ez zuela baieztatu". Sortuk ere adierazi du" 78ko erregimena herrien kaiola" dela.
|
2023
|
|
Hala ere, SALOren arabera ordezkaritza nahikoa duten sindikatuek ezin dute ordezkaritzarik izan administrazio publikoetan edo estatuko nahiz autonomia erkidegoetako beste erakunde eta organismo batzuetan, eta ezin dute lortu ondasun higiezin publikoen erabileraren gainean aldi baterako lagapenik. Edonondik begira dakiola ere, azken aldi
|
honetan
Konstituzio Auzitegiak bereizketa horiek gainditu eta bi sindikatu mota horien ahalmenak parekatu ditu (ikusi azaroaren 16ko 99/ 1983 KAE; uztailaren 29ko 98/ 1985 KAE; azaroaren 18ko 184/ 1987 KAE; azaroaren 16ko 183/ 1992 KAE).
|
|
legeak behar bezala definitu behar ditu kontrolaren aurrekontu materialak eta prozedurazkoak, eta, bereziki, toki erakundeak subrogazioa saihestu ahal izateko bermeak, bere eskumenak autonomiaz betez [KAE 154/ 2015, 7 c) OJ]. Jakina, toki autonomiaren berme konstituzionalean itxitako aurretiazko errekerimenduaren eskakizunak autonomia erkidegoen eskumeneta autonomia bermeetan ere egon behar du, nahiz eta kasu
|
honetan
konstituzioaren arabera onargarria ez izan izapide horrek auzitegi honek aipatutako jurisprudentzian neurriz kanpokotzat jo dituen kontrol modalitateetako batean amaitzea".
|
|
Printzipio
|
honen
konstituzio babesa EKren 2 eta 138 artikuluetan jaso da. Batasun printzipioaren izenean edo" mantran" nazionalitateen, lurraldeen eta erregioen arteko ezberdintasunak ekiditeko asmoarekin solidaritatea bermatzeko betebeharra ezartzen da.
|
|
|
Honekin
konstituzio babes guztiarekin 2012an Aurrekontu Egonkortasunari eta Finantza Jasangarritasunari buruzko apirilaren 27ko Lege Organikoa (AEFJLO) jaio zen hiru helburu nagusiekin: Administrazio publiko guztien finantza jasangarritasuna bermatzea. Espainiako ekonomiaren egonkortasunari buruzko konfidantza zabaltzea. Espainiako Estatuak aurrekontu egonkortasunarekin duen konpromisoa Europar Batasunar...
|
|
lehenengoa, bakarrik onartu egiten dira momentu puntualetan ematen diren lege kontrolak; eta aukera kontrolak, ebazpena administrazioen artean elkar banatzea suposatzen dutenez, toki autonomiaren kontrakoak direla. Diaz LEMAk adierazten duenez, merezi du azpimarratzea une
|
honetan
Konstituzio Auzitegiak berak ez zuela modu kategorikoan salbuespenezko aukera kontrolak baztertzen, Konstituzioan bertan oinarritu zitezkeenak464.
|