2000
|
|
Indukzioaren zaharra honako dilema
|
honetan
datza. Alde batetik, zientzialariak eta kaleko gizonak arrazoiketa induktiboa ardura barik erabiltzen dutela ikusten dugu; eta baliogarria eta ezinbestekoa dela iruditzen zaigu.
|
|
Eta prozesu horren argitasuna eta objektibotasuna tresneria soilik logiko sinbolikoa erabiltzearen menpe daude. Hempelek 1935ean esan bezala, gakoa honako
|
honetan
zetzan:
|
|
Munduarekiko egungo pentsamolde osoa irudipen
|
honetan
datza, natur legeak deritzanak natur fenomenoen argibideak direla uste izatean, alegia.
|
2001
|
|
legea, inperatiboa, arrazoizko beharra: "
|
Honetan
datza karaktere moralaren balioa, konparaziorik gabe garaiena dena: ongia egiten duela ez joerek eraginda, beharrak baizik" 82 Maitatzea ere legearen esanera egotea delako omen da ona, legeak justifikatzen omen du maitatzea.
|
|
Goragokoa esango dugu berriz: gure tesian karaktere moralaren balioa
|
honetan
datza: bere barreneko gogo maitariaren joerek eraginda aritzean.
|
2004
|
|
" Nire zeregin guztia
|
honetan
datza: perpausaren funtsa (Wesen) argitzean".
|
|
" Irudia errealitatearen eredu (Modell) bat da" (2.12), erantzungo du gure filosofoak. Irudiaren funtsa
|
honetan
datza: " bere elementuak modu eta molde jakinetan erlazionatuak izatea elkarren artean", hain zuzen ere (2.14).
|
|
Urte horietan beretan jardun zuen gure Wittgensteinek bere Egunkari filosofikoan jite bereko gogoetak izkiriatzen, perspektiba ezberdinetik abiatu arren. " Nire zeregin guztia
|
honetan
datza: perpausaren funtsa argitzean", izkiriatu zuen 1915eko urtarrilean.
|
|
Beste era batera esanik, gizakiaren egintzak eta gizakia bera morala edo inmorala izan daiteke, baita amorala ere.
|
Honetan
datza, hain zuzen ere, gizakiaren berezko izaera etiko morala. Gizakia, berez eta izatez, izaki etiko baita.
|
|
Balioeste edo baloratze horren bidez gizakiak bere egiteen zentzuari antzematen dio. Eta, funtsean, prozesu
|
honetan
datza gizon emakumeok egiten duguna zuzenesteko dugun joera geure geurea, zuzenespena hainbatetan (maizegi!) oinarrigabea edota eztabaidagarria izango bada ere. Etikaren bihotzean gaude dagoeneko, bihotz hori nahi eta uste bezain garbia eta aratza ez izan arren.
|
2005
|
|
Irudimenaren egiazko esentzia
|
honetan
datza, hain zuzen, aurkeztezina dena aurkeztu nahi izatean, inkonpatiblea dena lotu nahi izatean, ezinezkoa dena posible egin nahi izatean.50
|
|
Hizkuntza baten benetako bikaintasuna
|
honetan
datza: haren hedatzearen bitartez, espiritua bere ahalmen propioen aktibitate eta osaketa erregular batera bideratzean edo, espirituarenganako eraginaren ikuspuntutik esateagatik, hizkuntza hark bere baitan arauei loturiko horrelako energia garbi eta bizi baten aztarna eramatean.142
|
2007
|
|
Bere malgutasun bakarra
|
honetan
datza: posizio horiek ez dira muturrerainoko seriotasunez defendatu behar.
|
2009
|
|
Historiaren gaineko bestelako hainbat kontsiderazio filosofikok ez bezala —segitzen du Foucaultek—, garrantzia
|
honetan
datza: gertakariaren balio menderaezinean, bere berdingabetasunean, bera neutraliza dezakeen, onargarri, pentsagarri, ulergarri, aurreikusgarri bihur dezakeen inongo narraziotan sartzeko ezintasunean.
|
|
batetik, egiaren analisia —benetako ezagutzaren aukeren baldintzak ikertuko ditu, zientziaren bidez aurkeztuta—; eta, beste aldetik, orainari buruz egiten duena, galdera filosofikoaren objektuaren aktualitatea, hain zuzen ere.
|
Honetan
datza galdera: zer gertatzen zaigu?, gure presentean pasatzen diren gauzen balioaren zentzua zein da?
|
|
zer gertatzen zaigu?, gure presentean pasatzen diren gauzen balioaren zentzua zein da?
|
Honetan
datza guri geuri buruzko ontologia; alegia, filosofia egiteko modu berri honetatik adieraz daitekeena.
|
|
Moralaren aurrean, artearen aurrean bezala, zailtasuna ez da bilakaeraren forma sozial jakin batzuetara loturik aurkitzen direla ulertzea. Zailtasuna
|
honetan
datza: " zenbait aldetatik, guretzat, arau helezinen balioa gordetzen dutela" 38 Jainkorik gabeko gizakiaren bakardade etikoa sozialki bideratzen da politikan, horrek tematsu egiten baitio uko sinestezina sinesteari.
|
2010
|
|
Beste hizkuntza bat ikastearen zailtasuna
|
honetan
datza: atzerriko komunitateak ez ditu bakarrik bestelako zeinu linguistikoak, baizik eta baita pentsatzeko eta ikusteko bestelako modu bat ere131.
|
|
Kontua da, baina, funtzio banaketa hori modu desorekatuan burutzen dela —horregatik dago" diglosia" lotuago aipatutako elebitasun sozialaren hirugarren tipoari—, hizkuntzetako batek garrantzi eta prestigio sozial gehiagoko funtzioak bereganatzen dituelarik. Fasoldek, horren haritik," diglosia zabalaz" hitz egiten du; bere ustetan, berori"
|
honetan
datza":
|
|
Hori ederki asko ikusten dugu, batetik, antzeko jatorria dugun gizakiok hizkuntza komunitate ezberdinetan aurki gaitezkeela egiaztatzerakoan, eta, bestetik, jatorri komuna ere hizkuntza komunitatearen bidez zehazten dela atzematerakoan, ze ama hizkuntzaren esparruak funtsezko esanahia du bizitzaren eta ezkontzaren zirkulurako. Ukipen guztietan erabakigarria den ezberdintasuna, baina,
|
honetan
datza: jatorriaren lotura naturalak, bere horretan, komunitatearen kategorietatik kanpo geratzen dira, eta, horrexegatik, beroriek ezin dezakete komunitatearen osaketa nahikoa oinarritu.
|