2000
|
|
Jakina, hau Zirkuluko ideien kopuru handi baten aurka zihoan, baina ez zituen denak deusezten. Lehenengo eta behin, egiaztagarritasun printzipioa soilik partaide batzuen esku geratu zen, eta berauek ziren printzipio
|
hau
beste batzuk baino hobea zela frogatu eta erakutsi behar zutenak. Bestaldetik, Schlicken ‘eskuin alderdiak’ distortsio pragmatisten aurkako iritzia bere egin zuen, zeren, Carnapek haiek erlatibismopean sartu nahi ez zituen arren, erlatibismo haztegia zen nolabait.
|
|
Esan moduan, Wittgensteinengandik hautatu eta interpretaturiko ideia batzuen gain, egiaztagarritasunaren lehendabiziko bertsioa hemen ikusten ari garen Zirkuluaren garaian jorratu zuten. Taldea apurtu eta ‘ikusmolde estandarra’ deiturikoa finkatu eta gero, hasierako bertsio xinple eta zakar
|
hau
beste batek ordezkatu zuen, egiaztagarritasun irizpideak, hain zuzen. Azkenik, bigarren horrek ere kritika gaindiezinak jaso zituenez, Carnapen berrespenaren irizpide liberalagoa finkatu zen.
|
|
Neurathen ibilbide filosofikoa, tesi fisikalistei eginiko ekarpenei dagokienez ez bada, positibistatzat jotzea zaila denez, filosofo
|
hau
beste guztian zertxobait aparte utzi dugu. Vienako Zirkulua korronte filosofiko ez bateratu lez ikusteko egungo interes berrituak, Neurathen irudia berrirakurketen goi mailako postuetan jarri du121 Orain arte ikusi ditugun tesiak gehienbat Zirkuluaren alde positibista eta enpiristarenak izan dira, beharrezkoak azken finean vienarren programa hain aberats eta plurala ongi uler dezagun.
|
|
Estatu kolpe berri bat zen, katakunbetara itzultzea (132 orr.), ez besterik. Eta hor bertan gelditu gabe, tesi
|
hau
beste gehiegizko analogia batekin apaindu zuen, alegia: Vienako Zirkuluak defendatzen zuen kontzeptuen eluzidazioa, hots, esaten duguna argitzeko ahalegina, nazien garbiketa etnikoaz erka zitekeela.
|
|
Logika berria, batetik Fregeren logika sinbolikoa, eta bestetik Russell eta Whiteheaden Principia Mathematica rena() zen. Kontuan izan behar da, halere, autore hauen joera logizista
|
honek
beste bide batzuk irekiko zituela harrezkero: Hilbertena —Gottingeneko eskola—, Lukasiewicz eta Tarskirena —Varsoviako eskola—, Wittgensteinena — Tractatus Logico Philosophicus lanarekin— edo Ramseyrena.
|
|
Esan zuen Estetika arrazoiak ematen saiatzen dela: adibidez, poema bateko leku jakin batean hitz
|
hau
beste haren ordez jartzeko, edo musika lan bateko leku jakin batean esaldi musikal hau beste haren ordez jartzeko. Brahmsen Laugarren Sinfonia bi akorde erabiliz irekitzeko Joachimen proposamena arbuiatzeko haren arrazoia ez zen horrek ez lukeela emango berak nahi zuen hunkipena, baizik eta halako zerbait:
|
|
Esan zuen Estetika arrazoiak ematen saiatzen dela: adibidez, poema bateko leku jakin batean hitz hau beste haren ordez jartzeko, edo musika lan bateko leku jakin batean esaldi musikal
|
hau
beste haren ordez jartzeko. Brahmsen Laugarren Sinfonia bi akorde erabiliz irekitzeko Joachimen proposamena arbuiatzeko haren arrazoia ez zen horrek ez lukeela emango berak nahi zuen hunkipena, baizik eta halako zerbait:
|
|
Non legoke miraria? Hortaz argi dago horrela begiratzen dugunean, mirarizkoa dena desagertzen dela; bestela, hitz honekin bakarrik esan nahi dugu zientziak oraindik ez duela gertakari bat azaldu eta honen aurrean huts egin dugula sistema zientifiko batean gertakari
|
hau
besteekin biltzerakoan. Horrek erakusten du zentzurik gabekoa dela esatea" Zientziak frogatu du ez dela miraririk".
|
2002
|
|
Nahas mahas
|
honen
beste efektuetako bat dugu bestela ere okertuta dauden presoen bihotz eta ohitura txarrak lotsaizunaren bide zuzenetik aldentzea. Ez bedi ahaztu, lotsaizuna dela gizakiok elkarri egiten diogun zentsurari guztiok eduki beharreko begirunea ezartzen duena:
|
2003
|
|
Horrek galdatzen du iritzi zuzena, ikasketa eta eskarmentuak lagundua. Baliabide horiek gabe, edonork du arrisku bizia, aplikazio okerrak egiteko, nahiz legeek berezkoak dituzten gaietatik kanpoko arloetan aplikatuz, nahiz salbuespenek sortzen dituzten mugak nahasiz, nahiz ekitateari zabalkuntza gehiegi emanez zuzenbidearen derrigorraren gainean, edota
|
hau
bestearen kontra jarriz; nahiz, azkenean ere, haien erabilera eta aplikazioan kontuan hartu beharreko bestelako giderrak baztertuz.
|
|
Hasteko, oinarri gisa, aipatutako ama harri gisa filosofian klasikoa izan den adierazpen bat aukeratu zuen Carnapek, alegia, ‘zuzenean emandakoa’, baina oraingo
|
honetan
beste esanahi desberdin bat emanez. Filosofo enpiristek, fenomenistek batez ere, ‘zuzenean emandakoa’ eta sentsazioak gauza bera balira bezala onartzen zituzten, baina ez, aldiz, Carnapek.
|
2005
|
|
Kontua da, eta hau azpimarratu nahi dugu orain," hizkuntzak era benetan itzel batean laguntzen duela" 115 hemen, are gehiago," hizkuntzak subjektibitatetik objektibitaterako igarotzea ematen deneko puntu nagusia osatzen duela" 116 Honi esker bakarrik ahal izango du gizabanakoak bere jatorrizko esparrua gainditu eta, aldi berean, printzipioz kanpotik datorrena barneratu eta berea egin. Gizakiaren formazio prozesua dela eta, bigarrenik, ezin dugu ahaztu
|
honek
beste alde bat duela, hain zuzen, gizabanakoaren garapen pertsonalarekin loturik dagoena. Hemen ere oinarrizko desira edota obligazio batez hitz egin dezakegu, ze pertsonak pertsona izateko bere burua etengabe landu behar du eta, honekin batera, behin eta berriz adiskidetu behar du berau inguratzen duen munduarekin.
|
2009
|
|
endazkoak leenik, ez baita euskal enda bat emparantzako europar endez bestelako litzakenik, eta gure odola moldatu duten gaiki anthropologikoak oro europar enda aindi zuriarenak dira: gero, ez baiditeke uka euskal kultura bat izan ere ba denik, geure kultura
|
hau
beste Europarrenak bezelaxe, iturburu komun jakin batzuetarik dator horietatik garrantzikoenak baitira Erromako kaisar erria. Eliza ta germanismua.
|
2011
|
|
• Akademiek modu dogmatikoan orain arte esandako gaitasunez gainera badira beste batzuk ere gure organismoan (mirari egileak, trebezia harrigarriko sendagileak, ulertezintzat jotzen dugun horren atzean dagoen oro...). Horrelakoetan, organismo fisikoa bide bat baino ez da, eta organismo hori erabiltzen dugu hiru dimentsioko mundu
|
honetan
beste zerbait erreal bihurtzeko.
|
2021
|
|
Ni bhum aren parte gisa jaio nintzen. Bhum hori hiltzean hilko naiz[...] Bhum
|
honetako
beste ororekin jaio nintzen eta horiekin jarraitu behar dut" (Mies eta Shiva 2014: 189).
|
2022
|
|
Mugaren bestelako esperientzia batek baldintzatzen du gaur egungo filosofiaren egoera; izan ere, egun, giza ekintzak akabera eman diezaieke gizadiaren existentziari berari eta planeta
|
honetako
beste hainbat espezieri. Giza finitutasunak jada ez dio gizakiaren hilkortasunari soilik egiten erreferentzia; beste dimentsio bat hartu du:
|