Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 46

2000
‎Bestalde, kontuan hartu Frankismoaren ondoren euskal kulturgintzako eskaintza zein urria zen. Egoera honetan bertsolaritza izan zen goreneko mailara igo zen fenomeno sozio-kulturala, eta horrek zenbait errezelo sortu zuen kultur alorreko zenbait sektoretan. Kritikak egon ziren bertsolaritzak egiten zituen ekarpenekiko, baina batez ere okupatzen zuen espazioarekiko jarrera ezkorra izan zen.
2004
‎720 Auzi hau bertsolaritzaren alorrera egokituta, zera zioen Mikel Tabernak. Bertsolaritzaren kultura. Zenbait euskaldunengana eta erdaldun gehienengana ez da ailegatzen (Xabier Etxeberriak zioena:
2006
‎Animatu behar zenean animatu dala, eta isilik egon behar zenean ixilik egon dala. Nik pentsatzen dut gainera, hau bertsolaritzaren onerako izan dela, ze giro bero horrek azkenean hor sortzen du jendearen berotasuna, jendea gertutik ikustea. Gainera nik entzuten ditut orain dela hogei urteko txapelketak kasetetan, eta bertso bat bukautakoan lokura bat izaten zen!
2009
‎Bertsolaritzan ere ez. Bertsoa da garrantzitsuena esaten dugu, eta edozein ekimenen aurrean hau bertsolaritzarentzat ona ote da, galdetzen ikasi dugu.
‎• Zibertso (http://euskaltube.com/group_ home.php, gid= 36). Euskaltube webguneko atal honetan bertsolaritzari buruzko bideoak jasotzen dira. Zibertso kanal honetan bertsozale guztiek parte har dezakete.
2010
‎Gauza asko aldatu dira azken hirurogeita hamabost urte honetan bertsolaritzan: bertsolari baserritarrak unibertsitario bilakatu dira; brusa luzeak forro polarbihurtu zaizkigu; kursaal zaharreko Poxpolin areto apala, Bilbao Exhibition Centreerraldoiak ordezkatu du; gizalabak oholtzan ez egotetik txapeldun izatera pasatu dira...
2013
‎" Bertsolaritzaren Datu Basea, bdb.bertsozale.com, dute oinarri mapok. Erreminta hau bertsolaritzaz gain beste kultur jarduera batzuen argazkiak jaso eta erakusteko ere oinarri teknologiko egokia izan daitekeela uste dugu". Hala, Bertsozale Elkarteak urte luzez garatutako teknologia honek, kulturgintza mailan interesa izan dezaketen eragile guztiei eskaini nahi die.
2014
‎Bolant baten gogoetak segitzen ditut. Horrek erran nahi du ez dela hau bertsolaritzari buruzko beste idazki bat gehiago, hemengo diskurtsoa abiatzen dela ihauteri edo artedramatik, dantza edo antzerkia gogoan, honetan, bertsoei antzerki diren ikuspuntutik heltzen zaie. Bertsoei buruz idazteko euskal kulturgintzan den elkarte azkarrena, dirudunena Bertsozaleen elkartea da eta horri dedikatu jendeak badaude horretan, bertsoak nik baino hobeki ulertzen baitituzte, bertsolariak hobeki ezagutzen, gaia orokorkiago hartuko dute, parametro gehiago konzientzian.
‎Musikaren arlo esperimentaletik sortuak dira halaber" Hirugarren belarria" entzumenari buruzko ikerketa proiektua edota MRB AMM (Musica Radicral Brasca Auskal Muturreko Musika) topaketa. Azken honetan bertsolaritzaren praxisa jarraituz Inprobisazio Txapelketa Nagusia antolatu zen 2012ko abuztuan, Artelekun.
2019
‎Baten batek nekez lotuko du bertsolaritza ideia horrekin. Aitzitik, ikerketa honetan bertsolaritzaren hazkundea zergatik gertatu den azaldu nahian hainbat hipotesi aztertu ondoren, ondorioztatu dugu erantzunaren zati garrantzitsuenetako bat dela. Bertsolaritza ardatz hartuta gizarte mugimendu bat sortu zuten, eta fenomeno horrek bertsolaritza aldatu du.
‎Gehienetan eta gehienera, Enbeitaren hitzak erabiliz, “gure txokoari buruz hitz egiteko autoritatea daukagu”. Liburu hau bertsolaritzari buruzko liburu bat litzateke eta ez emakumeak eta bertsolaritzari buruzkoa, emakumeak izaki unibertsalak bagina.
‎“Liburu hau bertsolaritzari buruzko liburu bat litzateke eta ez emakumeak eta bertsolaritzari buruzkoa, emakumeak izaki unibertsalak bagina”, dio Uxue Alberdik.
2020
‎Hau miseria, hau miseriaren beltza! Hau bertsolaritzaren miseria!
‎Hau miseria, hau miseriaren beltza, hau bertsolaritzaren miseria!
‎Hau miseria, hau miseriaren beltza, hau bertsolaritzaren miseria!
‎Hau miseria beltza! Hau bertsolaritzaren miseria!
‎Kontakizun oparoa da, aipamen zehatzez josia, eta, epaimahaiaren hitzetan, maisuki azaltzen du heroinak galduarazitako belaunaldian, Iruñean, bizirik iraun zuten gutxi haiek bizitakoa. Idazlan honetan bertsolaritzaren ezaugarriak, muga izan ordez, baliabidea izan direla iritzi du epaimahaiak, idazkiari doitutako melodia ederrak baitaude, eta kontakizun hunkigarria osatzen duen bertso sorta ere bai. Bigarren saria Joanes Ilarregiren 5 € lanerako izan da; erritmoz eta umorez 5 euroko billete baten eta horren jabeen gorabeherak kontatzen dituen bertso sorta da.
2021
‎Lan honetarako bertsolaritzaren historia mediatikoa lau ziklo handitan artikulatu da, eta ziklo bakoitza hiru alditan. Kazetaritza piezen bilketa handi bat ere egin da, eta pieza horiek kronologikoki antolatu dira, ziklo nahiz alditan multzokatuz eta hainbat irizpideren arabera etiketatuz.
‎Argia aldizkariko zuzendaria. Urte askoan aldizkari honetan bertsolaritzaren inguruko informazioaren arduradun. " Gari alea" bloga ere sortu zuen bertsolaritzari buruzko blogen artean ibilbide sendoena izan zuena.
‎Bertsopaperek garaiko bertsolaritzan arakatu ahal izateko corpus bat osatzen dute. Corpus horri hurrengo hamarkadetan agertuko diren ikertzaileek herriaren memoriatik erreskatatutako bertsoak eta artxibategietatik jasotako datuak gehituko zaizkio, eta guzti honek bertsolaritzaren historiaren lehen lerroak osatzeko lehengaia eskaintzen du.
‎Ikerketa honetarako bertsolaritzari buruz prentsan topatu ahal izan den testurik zaharrena46 M. Boucherrek sinatutako" Souvenirs du pays Basque et des Pyrénées en 1819 et 1820" kronikak jasotzen duena da, Journal des Voyages, découvertes et navigations modernes ou archives géographiques et statistiques du XIXe siècle aldizkarian 1823an argitaratua.
‎Ziklo honetako bertsolaritzari buruzko kazetaritzaren beste gailur bat, bertsolariei eginiko elkarrizketek baino askoz ere entzute handiagoa izan duena gainera, Zubimendik 1936an argitaratutako Bertsolari guduak liburua izan zen. Yakintza aldizkarian Zubimendik argitaratutako bi txapelketen kronika luzeen172 berrargitalpena zen hau, Aitzolen hitzaurrearekin173, argitaratzaile lanak Euskaltzaleakek egin zituelarik.
‎Bestalde, Abbadieren inspirazioaren atzean Xahoren eragina ere egon zitekeela ere susma daiteke: ikasle garaietatik harreman estua zuten biek, Abbadiek Xahoren lana gertutik jarraitzen zuen eta honek bertsolaritzaren apologia, Aitorren
‎Bertsolaritzak euskal kulturgintzaren testuinguruan egiten du bere bidea, eta kasu honetan ere 1920ko hamarraldia nahikoa bare joango da. Ahozko ondare kulturala eta bertan jasotako bertsoak prestigiatu zituzten Azkueren eta Aita Donostiaren kantutegiez gain, Gregorio Mujikak 1925ean argitaratu zuen Fernando Amezketarraren ateraldi eta pasadizoen bildumak izan zuen arrakasta izango da hamarraldi honetan bertsolaritzaren historia sozialerako nabarmentzeko moduko gertakari bakanetakoa.
‎Euskal Herritik kanpo piztutako interesaren benetako dimentsioa erakusten duen datua, ordea, ziklo honetan bertsolaritzaz argitaratu zuten medioen kokapenarena litzateke. Gehiago dira Euskal Herritik kanpokoak,% 67, eta zikloaren hasieran proportzioa are handiagoa da:
‎Eta baita Iparragirreren figurak Espainian, Frantzian nahiz euskal diasporan piztu zuen arreta ere. Edozein kasutan oso esanguratsua da ziklo honetan bertsolaritzaz argitaratu zuten medioen% 67 Euskal Herritik kanpokoak izatea eta testuen% 31 haien eskutik etorri izana.
‎Azken ziklo honetan bertsolaritzak izandako arrakastaren gakoetako bat belaunaldi ezberdinek elkarren eskutik aritzeko erakutsi duten gaitasuna izan da, eta, zerrendan ikus daitekeenez, oihartzun mediatikoari dagokionez ere jakin izan dute protagonismo mediatikoa belaunaldien artean banatzen. Horrela, Egañaren belaunaldikoa Sebastian Lizaso ageri da, Euskal Herriko txapelduna izandakoa eta zarauztarrarekin plazarik plazako bikote artistiko indartsua osatutakoa, baita Xabier Perez Euzkitze ere, 1990eko hamarraldiaren lehen erdian puntaren puntan ibilitakoa eta oso pertsonaia mediatikoa, edo Mikel Mendizabal nahiz Iñaki Murua, biak puntako bertsolariak eta mugimenduan paper garrantzitsua izandakoak (Murua lehendakari eta Mendizabal bertsolaritza ikastolen sarean txertatzen arduradun nagusietakoa).
‎Beste belaunaldi batekoak dira hirurak, beste soslai bat dakartenak. Eta hurrengo hamarkadetan geroz eta pisu handiagoa izango dute; Felix Ibargutxi denboran eta kopuruz ziklo honetako bertsolaritzari jarraipen zabalena egin dioten kazetarietako bat izango da.
‎Belaunaldi honek bertsolaritzaren inguruan garatutako teorizazioaren baitan, bera izan da bertsogintzaren alorra gehien jorratu duena, eta horrenbestez berak eman izan ditu 1990eko hamarraldiaren hasieran boomaren protagonista izan zen belaunaldi haren bertsogintzaren gako batzuk. Horrela, bertsolariek eskainitako edukien eta erregistroen aniztasuna nabarmentzen du berrikuntza nagusi gisa:
‎Euzkadin eta El Dían argitaratu zituen gehienak, baina baita Argian, Yakintzan eta Uruguaiko Euskal erria aldizkarian ere. Ziklo honetan bertsolaritzak izandako ideologo eta eragile garrantzitsuenetako bat izango da, nagusia ez bada, eta Zubimendik kronikari ofizialaren titulua merezi badu beste hainbeste aitortu behar zaio tolosarrari artikulugile edo iritzi emaile nagusi gisa.
‎141). Liburua topatu ezean ezin da ezer baieztatu, baina Aitzol bere lidertzan olerkigintzatik bertsolaritzara egiten ari zen bidea ikusita, litekeena da lan hau bertsolaritza Euzko Pizkundearen erdigunean espresuki jartzeko planteamendu teoriko bat izatea. Hala balitz, eta gerrak moztu izan ez balu, bertsolaritzaren sustapenari urte interesgarriak zetozkion.
‎Bigarren Pizkunde honen baitan bertsolaritzak izandako garrantzia, ordea, ez da belaunaldi gazteak bat batean eginiko bertsogintza aldarrikatzailera mugatuko. Sortzaile berriek ahozko ondarera joko dute tradizioaren berrikuntzarako lehengai bila.
‎Bigarren Pizkunde honetan bertsolaritza ikur garrantzitsu gisa hautatu izanaren atzean egon daitezkeen faktoreen azterketari lotzen zaio Ana Gandara bere doktore tesian. Horrela," iraganeko ondare alienatu" izaera aipatzen du; ahozko transmisioak egokitzapen garaikideak errazten zituela; edo" garaiko egoerara egokitzeko tasunak", nagusiki bat batekoak zentsurari ihes egiteko eskaintzen zuen erraztasuna:
‎Guztien errepasoa interesgarria litzateke. Ziklo honetan bertsolaritzaren inguruan gertatzen den eztabaida neurri handi batean Basarriren figuraren eta haren proiektuaren nahiz iritzien inguruan ardazten baita. Gehiegi ez luzatzearren, ordea, Ayalderekin eta Arestirekin izandakoetan zentratzea erabaki da, mamitsuenak izan daitezkeelakoan.
‎Ahozkotasunean aurki zitekeen aditu garrantzitsuena, John Foley, gonbidatu zuen Elkarteak, eta honek bertsolaritzak duen oihartzun sozial eta mediatikoak munduan ez duela parekorik adierazi zuen. Oral Tradition aldizkari prestigiotsuak monografi koa eskaini zion bertsolaritzari (2007).
‎Aipatu den gisan, 84 dira ziklo honetan bertsolaritzaz aritu ziren hedabideak. Eta horietako asko dira bi digitu dituen kopuru bat eskaintzen dutenak.
‎Bertsolaritzaren sustatzaileek, ordea, tinko eutsiko diote bertsolaritza hedabideen bitartez sustatu eta zabaltzeko apustuari. Horrela, aipatu berri diren funtsezko hiru eragileak, Basarri, Hernandorena eta Zavala, garai honetan bertsolaritzaz prentsan gehien argi288 Funtsezko berrikuntza izango da bertsoa grabagailuaren bidez jasotzeko irekiko den aukera ere. Honela azpimarratzen du Zavala berak 1960ko txapelketaren inguruan osatu zuen liburuaren hitzaurrean:
‎" BGMren framingean esplizituki aipatzen da ekologiaren diskurtsoa (Garzia, 2007a; Sarasua, 2013), hau da, ardatz behinena ondarea zaintzea eta biziberritzea dela, existitzen den aniztasunaren alde egitea alegia, eta horretarako baldintza sozial aproposak sortu behar direla, kasu honetan bertsolaritza behar bezainbeste hedatu dadin." (Zubiri, 2016: 17)
‎Juan Mari Lekuonak aipatzen du, azken zikloa hasi berritan, alorrean izan den garapenik handiena fenomeno soziokultural gisa bizi izandakoa dela: "[...] agian gizaldi hontan bertsolaritzak egin dituen aldakuntzarik haundienak gizarte alderdikoak izan daitezke eta ez hainbeste bertsogintzaren eta poesigintzaren alderdikoak" (J.M. Lekuona, 1982: 334).
‎Bestalde, aipatu beharra dago, ez zela aldizkari honek bertsolaritzari erreparatzen zion lehen aldia. 1931ko abenduaren 12an, esaterako, Las festivas improvisaciones de los ‘bersolaris’, izenburuarekin argitaratua zuen erreportaje luze samar bat, eta bertan bertsolaririk onena Txirrita zela esaten zen.
2022
‎Modu orokor batean, XIX. mende osoan zehar landu zen kultur elementuetariko bat izan zen, politikari lotuta askotan, eta batez ere, bertso-paperen formatuan, hortaz, Pizkundearen aurretik ere bizirik zegoen kultur elementua zen (Agirre, 2019). Edonola ere, Pizkundearen bigarren etapan modernizazio garapen bat edukiko du, Joxe Ariztimuño Aitzol-en eskutik, honek bertsolaritza sustatzeari ekingo diolako eta 1935tik aurrera Bertsolari Txapelketak antolatuko dituelako (Agirre, 2019). Finean, bertsolaritza garaiko testuinguruari lotutako" ikuskizun moderno bihurtu [ko]" (Agirre, 2019, 99 orr.) du.
‎Agian, emakume gisa sozializatutakoek egindako lana dela irakurrita pentsatuko duzu emakumeen eta bertsolaritzaren inguruko lan bat dela; baina ez, oker zaude: testu honek bertsolaritzaz dihardu.
2023
‎Edo Abadiaren inspirazioaren atzean Xahoren eragina ere egon zitekeela suma daiteke: ikasle garaietatik harreman estua zuten biek, Abadiak Xahoren lana gertutik jarraitzen zuen eta honek bertsolaritzaren apologia, Aitorren kondaira eta kantutegiaren zati bat argitaratuak zituen laguna Euskal Herrian finkatu zenerako. Bestalde, garai hartan hil berria zen Juan Inazio Iztuetak bertsolaritzaz idatzitakoen berri ere izan zezakeen Abadiak.
‎Gogoratu dezagun Iztuetak kasik mende bat lehenago bazterturik eta burla artean deskribatzen zituela bertsolariak. Alegia, XX. mende hasierako hau bertsolaritzaren historian ziklikoki agertuko den gutxiespen modernistaren kapitulu berri bat baino ez da izango. Oraingoan Sabino Aranaren inguruan antolatu zen lehen belaunaldi jelkidea izan zen bertsolariei bizkarra eman ziena, eta beren hizkuntza mordoiloa zen mahaigaineratu zuten arbuio bat.
‎Ez ziren izan Xaho eta Manterola bertsolaritza prentsara eramateko ardura beren gain hartu zuten bakarrak. Lore Jokoen ziklo honetan bertsolaritzaz prentsan argitaratutako 156 sinadura aurkitu dira, eta zerrenda horretan honen sustapenarekin konprometituta zeuden hainbat lagunen izenak topa daitezke, Jokoetan epaimahaiko, antolatzaile edo bertso jartzaile gisa parte hartutakoak guztiak: Vinson, Herran, Kanpion, Otaegi, Arzak, Lopez Alen, Zapirain… Bereziki esanguratsua da, aipatu den gisan, Jean Duvoisinen kasua.
‎Bestalde, hemengo tentsioa, isiltasuna eta abar aipatu ditut, baina badakit hau bertsolaritzak duen formaturik formalena dela. Suposatzen dut saio gehienak bestelako espazio eta giro batzuetan emango direla, festa giroan eta bestelako jarrera batzurekin.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
honetan 18 (0,12)
hau 12 (0,08)
honek 8 (0,05)
Hau 2 (0,01)
honetako 2 (0,01)
honetarako 2 (0,01)
honen baitan 1 (0,01)
hontan 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia