2006
|
|
Gogora dezagun, beraz, nola sortzen den gaur egungo Olentzero. Jatorrian, Nafarroa iparraldeko eta Gipuzkoako zenbait herri txikietako pertsonaia mitiko bat da, hots, tradizio guztiz rural bat eta,
|
hau
bereziki garrantzitsua da, orain dela ehun urte ere marginala; euskaldunen artean ere rurala eta marginala. Bada, frankismorik gorrienean, herriz herri eta auzoz auzo, guraso anonimo eta militante batzuek (gutxi, zergatik engaina), bereziki ikastoletan, tradizioa jaso, moldatu, kalera atera eta euskararen sinbolo bihurtzen dute.
|
2007
|
|
Mugimenduen gizarte eredu hori 70eko hamarkadako protesta zikloaren ondoren badoa hedatuz mendebaldeko gizarteetan (Casquete 2000), eta ailegatzen da Hego Euskal Herrira Estatu espainiarrean aldaketa politiko sakona (frankismotik gaur egungo monarkia parlamentariora) gertatzen ari den momentuan, eta marko horretan kokatzen da hurrengo urteetan. Eboluzio horren adierazlea izan daiteke guri ikerketa
|
honetan
bereziki interesatzen zaigun mugimendua, ekologismoa alegia (Barcena 1995).
|
2009
|
|
Denborak eta distantziak eragin egin diote Snowren jatorrizko diskurtsoari —ondoren zientzia eta humanitateen arteko beste eztabaida batzuk ere egon dira—, jakina: ez da mende erdia alferrik pasa; zientziak eta teknologiak, azken
|
honek
bereziki, aldaketa sakonak ezagutu dituzte; sozietatea gerra hotzaren paradigmatik beste batera pasa da, nolabait fundamentalismo erlijioso kezkagarrien berpizkundea iradokitzen duena eta XX. mendearen erdialdeko Ingalaterra eta Britainia Handia ez dira XXI. mendeko hastapeneko Euskal Herria. Halaber, gure herriak, antzik ere ez du zientziaren, teknologiaren eta ikerketaren ikuspegitik ordukoarekin —gogoan izan unibertsitate publikorik ez genuela eta ikerketa gurean hutsaren hurrengoa zela.
|
2012
|
|
Faktore soziala kontuan hartu gabe ezin da egoera soziolinguistiko bat egoki baloratu edo aztertu. Autore anitzek aipatzen duen moduan, euskalgintza euskararen aldeko ahalegina da, gure garai
|
honetan
bereziki euskararen bizi iraupenaren alde egiten duen ahalegina, hain zuzen ere. Ahalegin horrek, noski, hizkuntza plangintzarekin eta erakunde ofizialekin lotura badu ere, bereziki euskararen aldeko gizartearen eta herriaren mugimenduak ditu oinarri.
|
2016
|
|
Herri horiek eta datu
|
hau
bereziki azpimarragarria dapolitikoki egituratuta daude autogobernu maila dena delako baten bidez, eta beren herri borondatea adierazteko tresna demokratikoak badituzte (legebiltzar eta gobernu propioa, bertako alderdi politikoak, gizarte antolatu bat, herritar ahaldunduak...). Herri horietako herritarrek burujabetza ariketa baten bidez erabaki nahi dute zer nolako harreman politikoa nahi duten estatuarekin, eta ariketa hori bide guztiz baketsu eta demokratikoetatik egin nahi dute, jakin badakitelako burujabetza prozesuak oso konplexuak direla, eta bide demokratikoak zilegitasuna ematen diela bai herriaren baitan behar duten adostasun maila lortzeko orduan, bai nazioartearen aurrean.
|
2020
|
|
Biolentziaren erabileraren aurrean kontuak eman beharra ala kontuak eskatzea elkarbizitza bera bezain zaharra da, ziur aski. Gure herrian, ordea, badirudi kontuak eman eta eskatzearen joko
|
honetan
bereziki trebatuak izan garela.
|