2000
|
|
‘Ez hil’ eta ‘Hiltzea gaizki dago’ baliokideak ziren berentzat. Baina bigarren kasu
|
honetan
bakarrik dauka judizioak asertzio perpaus baten forma gramatikala, soilik desira baten adierazpena izan arren. Carnapek esan bezala69, badaude filosofoak balio enuntziatuak enuntziatu deklaratibo edo baiezkoekin nahastatu dituztenak, egiazkoak edo faltsuak izan zitezkeela uste izanez.
|
|
Non legoke miraria? Hortaz argi dago horrela begiratzen dugunean, mirarizkoa dena desagertzen dela; bestela, hitz
|
honekin
bakarrik esan nahi dugu zientziak oraindik ez duela gertakari bat azaldu eta honen aurrean huts egin dugula sistema zientifiko batean gertakari hau besteekin biltzerakoan. Horrek erakusten du zentzurik gabekoa dela esatea" Zientziak frogatu du ez dela miraririk".
|
2003
|
|
Indarra eginda bada, sirenengandik bezala belarriak estalirik ihesi alde egiten dut hemen bere ondoan eserita zahartu ez nadin. Eta gizab kietako
|
honen aurrean
bakarrik jasan dut inork nigan egotea sinetsiko ez lukeena: norbaiten aurrean lotsatzea.
|
|
norbaiten aurrean lotsatzea. Ni
|
honen aurrean
bakarrik lotsatzen naiz bada. Neure baitan jakin baitakit ezin diodala ukatu berak agintzen duena egin behar denik, baina alde egin ondoren jendetzarengandiko ohoreak menperatzen nau.
|
|
Zuzenbideko gaien planean, oinordetza antolatzeko bide horiek azalduko dira, eta hurrenkera, berriz, kasuan kasuko eskuliburuan aztertuko da. Hemen, honako ohar
|
hau
bakarrik egin behar da: oinordetzak eta aurreko kapituluetan azaldu diren betebeharrak bereizi beharrekoak dira.
|
2005
|
|
" Hizkuntza, bere berezko esentzian kontsideratuta, beti eta une oro da zerbait iragankorra. [...] Hizkuntza bera ez da obra bat (ergon) baizik eta aktibitate bat (energeia)" 83
|
Honek
bakarrik ere agerian uzten du bere pentsamenduaren gaurkotasuna. Azalduko dugun kontzepzio linguistiko berri honen hurrengo ideiak, bigarrenak," pentsamendu eta hizkuntzaren" arteko sakoneko erlazioa azpimarratzen du:
|
|
Honen oinarrian," gizakiak" aurrera egiteko berez duen grina dago, hau da, honek ez du inoiz bere horretan geratzeko asmorik eta," barneko sakonenetik batasuna eta osotasuna" lortzeko helburua duelarik," bere indibidualitatearen mugak gainditu nahi ditu" 114 Apenas esan beharrik ere ez dago batasun eta osotasun hori lortzea" desideratum" baten moduko zerbait dela eta, egiaz, honetara zuzenduriko bilakaera intelektuala amaierarik gabeko prozesu bat bezala ulertu behar dela. Kontua da, eta hau azpimarratu nahi dugu orain," hizkuntzak era benetan itzel batean laguntzen duela" 115 hemen, are gehiago," hizkuntzak subjektibitatetik objektibitaterako igarotzea ematen deneko puntu nagusia osatzen duela" 116
|
Honi esker
bakarrik ahal izango du gizabanakoak bere jatorrizko esparrua gainditu eta, aldi berean, printzipioz kanpotik datorrena barneratu eta berea egin. Gizakiaren formazio prozesua dela eta, bigarrenik, ezin dugu ahaztu honek beste alde bat duela, hain zuzen, gizabanakoaren garapen pertsonalarekin loturik dagoena.
|
|
gizabanakoen humanizazioa, formazioa edo heziketa(" Bildung"), aipatutako gizakiaren berezko linguistizitatea dela eta, ezinbestean planteatu behar da hizkuntzaren estudioaren eta hizkuntzen ikerketen ildotik. Zentzu honetan hitz egiten du berak" hizkuntzaren izaera formatiboaz", ze, egiaz,
|
honi esker
bakarrik eduki ahal dezake gizakiak bere garapen pertsonalerako behar dituen situazioen eta esperientzien aniztasuna. Horrela, bada, gizabanakoak hizkuntza ezberdin gehiago ezagutzen dituen heinean, zabaldu eta aberastu egiten du bere mundu ikuskera propioa, eta, honengatik, hezkuntz proiektu orok ezinbestean kontsideratu behar du haien ikas irakaskuntza.
|
|
Esan beharra dago, gainera, Humboldtek lortu nahi duen giza-karakterearen" irudia" edo" erretratua" —aldi berean honen oraingo errealitatea eta beronen etorkizuneko posibilitatea aditzera emango dituena— giza-ahalmen berezi
|
honi esker
bakarrik izango dela posible. F. Schiller lagunari zuzendatuko eskutitz batean honako hau irakurtzen dugu:
|
|
Egia da hizkuntzaren garrantzia askok aitortu izan dutela eta askotan izan dela ere hizpide; baina, gehienetan, garrantzi hori bere bitartekaritza lanetik bakarrik izan da ulertua, alegia, hura literatura eta kultura sortzeko edota pertsonen arteko komunikazioa ahalbidetzeko tresna den aldetik. Zeregin hau onartu beharrekoa bada ere, artekari rol honetatik harago joan nahi du hark eta, espresuki, berezko garrantzi antropologikoa atxikitzen dio hizkuntzari ze, azken finean,
|
honi esker
bakarrik da posible gizakiaz hitz egitea. Hizkuntza ezin daiteke gizakien aurretiko edota hauekiko independentea den zerbait bezala ulertu eta, modu berdinean, gizakia ere ezin daiteke bere linguistizitatearen aurretik edo aparte osatuta dagoen norbait bezala kontsideratu.
|
2010
|
|
filosofoek ez zuten ezagutu gizakiaren naturaz gaindiko xedea. Haatik, filosofoek
|
honi buruz
bakarrik hitz egin zuten: bizitza honetan, nolabaiteko zoriontasuna lor daiteke, edo, hobeto esanda, baldintza egokiak izan daitezke, bakean eta justizian bizi ahal izateko.
|