2009
|
|
Eremu mistoko biztanleek erakunde publikoei euskaraz zuzentzeko duten eskubidea artikulu bakar batean arautzen da; Euskarazko hedabideak sustatzeko betebeharra beste batean; Eremu ez euskalduneko euskarazko irakaskuntza ere artikulu batekin arautzen da eta horrela jarrai daiteke. Eskubide eta betebehar zehaztapen falta
|
honek
ahalbidetu du euskararen normalkuntzan gertatu den 180 graduko aldaketa. Horrela, lege horren estalduraren pean zilegia da errepide seinaleak eta eraikinen errotulazioak gaztelania hutsez izatea, Nafarroako Gobernuaren bulegoetan harrera euskaraz ez izatea, Euskalerria Irratiak dirulaguntzarik ez jasotzea, ereduaren eskaera ez bermatzea, atzera pausoak gertatzea; eta hori guztia, gainera euskararen normalkuntzaren izenean.
|
2010
|
|
1982ko euskararen legearen eskutik, 1983az geroztik irakaskuntza elebiduna garatu da a, b eta d hizkuntza ereduen arabera. gurasoek hautatzen dute, eredu horien artean, seme alabentzako gogokoen dutena. hogeita bost urtean zehar pixkanaka baina etengabe beherantz eraman dute a eredua gurasoek; gorantz, berriz, batez ere d eredua eta, neurri apalagoan, b eredua. euskaraz gaitasun altuagoa eskuratzeko baliagarriago edo lagungarriago diren irakastereduen aldeko hautua egin dute guraso gehienek. nahikoa da ikustea, irakaskuntza ez unibertsitarioa osorik hartuta, a eredua ikasturtean %80 izatetik 2010 %18raino jaitsi dela, eta d eredua %12 izatetik %58raino handitu dela garai berean. euskararen hazkundea ulertzeko giltzarri nagusietako bat, hain zuzen ere, hauxe da: irakastereduen sistema baliagarria izan dela, gurasoek gero eta proportzio altuagoan euskarazko irakaskuntza trinkoenaren alde egin dutela eta, jakina, irakasleek eta herri aginteek aldaketa
|
hau
ahalbidetu dutela. unibertsitatean ere izan du isla euskararen hazkundeak. unibertsitatea, beranduago hasita bada ere, hazkunde horren eragileetariko bat izan da, eta izaten ari da. euskararentzat guztiz berria da unibertsitatearen eremua; euskarak irabazi duen esparru berrietako bat da. urtez urte gehituz joan da unibertsitatean sartzeko hautaprobak euskaraz egitea aukeratu duten ikasleen kopuru... ikasturtean, sarrerako hautaprobak euskaraz egin zituztenak %27, 2 izan ziren, eta 2010ean, berriz, %57, 1 aurten, ikasturtean, euskal herriko unibertsitatean lehen aldiz matrikulatu diren ikasleen %44, 6 lizentziatura edo gradu ikasketak osorik euskaraz egiteko matrikulatu dira. duela hamar urte, ordea, 20002001 ikasturtean alegia, %30, 5 izan ziren lehen matrikula euskaraz egin zutenak. irakasleei dagokienez, berriz, lanaldi osoko irakasle elebidunen kopurua %13 izatetik %40 izatera igo da hamar urteotan. eta, unibertsitatearen arduradunek ezagutzera eman dutenez, gradu ikasketetako derrigorrezko kreditu guztiak euskaraz hartu ahal izango dira ikasturtean ehun.
|
|
Euskararen hazkundea ulertzeko giltzarri nagusietako bat, hain zuzen ere, hauxe da: irakastereduen sistema baliagarria izan dela, gurasoek gero eta proportzio altuagoan euskarazko irakaskuntza trinkoenaren alde egin dutela eta, jakina, irakasleek eta herri aginteek aldaketa
|
hau
ahalbidetu dutela.
|
2012
|
|
Lehenago aipatu bezala, honetan datza, hein handi batean, behaketa bidezko neurketen balioa. Diskrezioaren irizpide
|
honek
ahalbidetzen du hiztunaren praktikak behatzea, eta jasotzen den erabilera behatzailea bertan ez balego bezalakoa izatea.
|
2014
|
|
Maila kontzeptualean, lan honetan agerian geratu da BE bezalako esparru bat JK gisa azter daitekeela, eta JK gisa aztertzea baliagarria dela. Kontzeptu
|
honek
ahalbidetzen du jarduera baten inguruan eratzen eta garatzen den komunitate baten baitan gertatzen diren fenomeno konplexuak modu holistikoagoan aztertzea. Hala, hizkuntzari loturiko
|
|
IEHn, familiaz gain euskararen transmisio eremu nagusia eskola izanik, 18 urte betetakoan euskaMaila kontzeptualean, lan honetan agerian geratu da BE bezalako esparru bat JK gisa azter daitekeela, eta JK gisa aztertzea baliagarria dela. Kontzeptu
|
honek
ahalbidetzen du jarduera baten inguruan eratzen eta garatzen den komunitate baten baitan gertatzen diren fenomeno konplexuak modu holistikoagoan aztertzea. Hala, hizkuntzari loturiko fenomenoak bestelako fenomenoekiko elkarreraginean aztertzea ahalbidetzen du, eta nire ustez, horrek hizkuntza erabileraren gakoak modu errealagoan aztertzera garamatza.
|
2022
|
|
Bide honetan, batez ere metodologikoki, oso baliozkoa egiten da hizkuntza antropologiatik proposatzen den praktika komunitate (Eckert eta MacConnel Ginet, 1992) kontzeptua.
|
Honek
ahalbidetzen duena, besteak beste, praktika konkretuetan oinarrituta hizkuntzaren erabilera ematen diren testuinguruak ikertzea da hain zuzen ere, lanean zehar aldarrikatu dena. Honela definitzen du Eckert-ek (2006) praktika komunitatea:
|