Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 13

2023
‎Arau hauste honetan eta epigrafe honetako hurrengo puntuetako jokabideetan ez da zuzenean kalte ekonomikorik sortuko baina geroko iruzurra prestatzeko egintzak dira. Lortu ere, itzulketak eskatu direnean, arau haustearen tipoak behar du itzulketak lortu ez izana; jokabidea zigortuko da diruzko isun proportziozkoarekin, bidegabe eskatutako itzulketaren %15eko zehapenarekin.
‎Arau hauste hau eta hurrengo artikuluarena errentak egozteko araubidean dauden erakundeentzat ezarri da, erakunde horien errentak eta kenkariak euren bazkideei" gardendu" egiten dizkiete. Zehatz esateko, halako erakundeak dira hiru Lurralde Historikoen Sozietateen gaineko Zergaren foru arauetako VI. tituluko tributu araubide berezia aplikatzen duten Aldi Baterako Enpresa elkartea eta Ekonomia intereseko Elkartea.
Honekin eta gaur egun erakunde bermearen teoriak jaso duen garapena ikusirik (Bonneko Konstituzioak ere erakunde bermera jotzen duelako, EKak bezala), erakunde bermea hitz xehez esateko honako hau izango litzaeteke: erakunde batek izandako garapenagatik konstituzioaz gaineko eduki bat dauka, uneanunean gizarteak aitortzen diona eta legegileak inondik inora ezin duena gainditu.
‎Gaur egun aurrekontu egonkortasunaren printzipioak eta loturik daraman finantza jasangarritasunaren printzipioak finantza jarduera guztia ukitzen dute. Toki erakundeen esparruan pisu handia hartu du kontzeptu hau eta finantza zaintza deituriko kontrol jarduera indartu egin du. EKk toki erakundeak euren jarduera aurrekontu egonkortasunaren arau fiskaletara egokitzera behartu egiten ditu.
‎Ez gaude administrazio egintza jakin baten gaineko zaintzan ezta organoen gaineko zaintzan, baizik eta jarduera konkretu baten gainean eta bere osotasunean hartzen diren zaintzaedo kontrol neurriak eta tresnak. Esangura honetan eta kontuan izanik EK aurretiazko sistema politiko diktatoriala, argi esan daiteke zaintzapeko edo kontrolpeko jardueraren gaineko zuzendaritza zuela zaintzaileak. Gogora dezagun, besteak beste, Estatuak udalen jarduerarako ikuskaritza ahala zuela Tokiko Araubidearen Oinarriei buruzko 41/ 1975 Legearen 43 oinarriaren arabera (354 artikulua) eta 1955eko Testu Artikulatuak Udal Korporazioen Ikuskaritzarako eta Aholkularitzarako Nazio Zerbitzua eratu zuela.
‎EKren 142 artikuluaren arabera, toki ogasunek euren oinarrizko baliabideak euren tributuetatik bertatik lortuko dituzte, baina, esan bezala, lege lerruneko arauak egiteko eskumenik ez dute eta Estatuaren edo autonomi erkidegoen legeei itxaron behar diete. Ikuspuntu honetatik eta muga ezaguturik, tributuen esparrua autonomia hurrengo moduan ulertu daiteke.
‎Errekerimenduari epean ez bazaio erantzuten edo toki erakundeak errekerimendua errefusatzen badu, orduan Estatuko Administrazioak edo autonomia erkidegoaren Administrazioak bi hilabeteko epea izango dute administrazioarekiko auzibidean errekurtsoa jartzeko. Beraz, kasu honetan eta Ballesteros FernAndez jarraituz273, toki erakundeek errekerimenduaren aurrean hiru aukera dituzte: egintza, ebazpena edo akordioa deuseztatu; egintza, ebazpena edo akordioa antolamenduaren kontrakoa ez dela erantzun; errekerimenduari erantzunik ez eman.
‎Batasun printzipio honen ikuspuntu orokorra bestelako printzipio batzuen euskarri ere bada. Printzipio honetan eta honekin batera dauden bestelako printzipioetan kontrol jarduera legitimaturik gelditzen dela lan honen lehenengo zatian aipatu dugu. Ez dugu ahaztu behar finantza jardueran ere EKk sistema koherente bat eratu nahi duela.
‎Horretan oinarriturik, APOLren 7.3 artikuluak honako hau xedatzen du: " Ondare ondasunak eta eskubideak eskuratzeko, administratzeko, defendatzeko eta besterentzeko araubidea lege honetan eta lege hau garatzen edo osatzen duten xedapenetan ezarritakoa izango da. Osagarri gisa, administrazio zuzenbideko arauak aplikatuko dira, dagozkion egintzak onartzeko eskumenari eta horretarako jarraitu beharreko prozedurari buruzko gai guztietan, bai eta zuzenbide pribatuko arauak ere, araubide juridikoaren gainerako alderdiei dagokienez".
‎Legea aplikatzean, eta dagozkien koordinazioeta zaintza ahalmenei kalterik egin gabe, zerbitzuakeskaintzeko moduari Toki amubidearen oinarriakarautzen dituen legearen 26.2 artikuluan jasotzen denariburuzko eskumena foru aldundiei dagokie, ukitutako udalerriek aurretiaz beren adostasuna ematen badute". Honen inguruan eta VELSACO CABALLEROren hitzak jarraituz, TAAJLren 1 xedapen gehigarriak salbuespen berriak jasotzen ditu Estatuko toki zuzenbidea EAEn aplikatzeko. Horren arabera, legea EAEn aplikatuko da, EAEko Autonomia Estatutuak, AEFJLOk eta foru lurraldeen eskubide historikoak eguneratzen dituzten gainerako arauek dakartzaten berezitasunei kalterik egin gabe.
‎alde batetik, lurralde historikoak diren heinean, eskubide historikoen garapenean, Estatutuak eta EAE barruko antolamendu juridikoaren arauek zehazten dituen eskumenak izango dituzte; eta bestetik, Diputazio probintzialak diren heinean, TAOLk aitortzen dizkion eskumenak izango ditu. Xedapen honetan eta guri dagokigun toki erakundeen finantza araubidearen gaian, xedapen gehigarriak horrela adierazten du: " Euskal Autonomia Erkidegoko lurralde historikoek beren araubide berezia izaten jarraituko dute udal gaietan, ekonomiaeta finantza araubideari dagokionez, Ekonomia Itunari buruzko Legearen arabera, baina horrek ez du esan nahi EAEko toki korporazioek gainerako toki korporazioek dutena baino autonomia maila txikiagoa dutenik, hargatik eragotzi gabe lege honen 115 artikuluan xedatutakoa eta Autonomia Erkidegoari arlo horretan dagozkion eskumenak aplikatzea".
‎Beraz, aurrekontu jarduera guztian finantza kontrola informazioa ematearekin gauzatuko da, baina TOLTBk ez du esaten informazio horrekin zer gertatuko den. Modu honetara eta jatorrizko lehenengo galderarekin lotzeko asmoarekin, aurrekontu jardueran (onespenean, betearazpenean eta likidazioan) finantza zaintza emango da ebazpena eman eta gero. Hau toki autonomiarekin guztiz bateragarria da eta toki erakundeek duten finantza autonomiaren isla da.
‎Lehen adierazi dugunez, finantza zaintzari dagozkion tekniken aplikazioa Estatuari edota autonomia erkidegoari egotzi ahal zaizkio. Bi administrazioen arteko eskumen banaketak zeresan handia dauka honetan eta eskumena nori dagokion ikusirik finantza zaintzako organo eskuduna bata edo bestea izango da, nahiz eta aukera kontrolak beti Estatuarenak diren.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia