2007
|
|
Aranak, iraileko bilera hartan parte
|
hartu
ez bazuen ere, gaixorik baitzegoen?, jean Pierre Arbelbide lehendakari izendatzea proposatu zuen, Adéma adintsuaren ordez; ados agertu zen Pierre Broussain proposamenokin, eta bereziki Arbelbide Adémaren ordezkoa izatearekin. Izan ere, Broussainen ustez, Resurreccion Mª Azkue gazteegia zen buru izateko eta Arana, Campion eta Guilbeau politika gizonak izandakoak ziren, eta ez ziren egokiak akademia berriaren buruak izateko:
|
2008
|
|
– objekturik
|
hartzen
ez dutenean (adib. urak> irakin; > bazkaldu);
|
|
– nork sintagma
|
hartzen
ez dutenean (adib. euria> hasi> du, > hotz> handia> egiten>);
|
|
Lazarragaren erabileran aipagarri zenbatzaile honen kategoria aniztasuna izan daiteke. Izen multzoaren determinatzaile kategoria du gehien gehienetan, haren eskuma partean jarririk edota bakarrik, baina mugatzailerik
|
hartzen
ez duela. Hala darabil sarritan:
|
2009
|
|
Adostasuna bilatu nahita abiatu zen Euskaltzaindia ortografia sisteman barrena. Batzuek horrela
|
hartu
ez bazuten ere, erdibidea bilatu zen, guztizko irabazle edo galtzailerik egon ez zedin.
|
2010
|
|
Isabel Zelaak bestelako ondorioa nabarmendu du: . Abagune egokiak izan arren, 16 urte luze hauetan inork lege hura aldatu ez duenez, inork gaia berriz ere ukitzeko asmorik azaldu ez duenez, ez ikastolek ezta Hezkuntza sailburuek ere aldatzeko inolako iniziatibarik
|
hartu
ez dutenez, lege hark sorturiko egoeran eroso sentitzen direnaren seinaletzat jotzen dut nik?.
|
|
Gizarte eragileek borondatez eta gogoz ikastetxeetan lan hura garatzeko konpromisotik harago zegoen proiektua, administrazio publikoak derrigorrezko curriculum ofizialaren kategoria eman baitzion. Eta beraz, prozesu horretan parte
|
hartu
ez zuten eragileak konturatu ziren tren hura galdu egin zutela.
|
|
–Beste operazio bat hasi zen orduan?, gogoratu du J. Iñaki Etxezarretak. . Sare publikoko sektore hura Iztueta presionatzen hasi zen; PSOEk eta CCOOk, adibidez, salatu zuten nola izan zitekeen lan hura ofiziala haiek parte
|
hartu
ez zutenean; prozesuaren lidergoa Hezkuntza Sailak hartzea eskatzen hasi ziren??.
|
2012
|
|
Sperber eta Wilsonek (1981, 1986/ 95), bada, uste dute, Gricek ez bezala, ironia orotan ez dela esaten denaren aurkakoa aditzera ematen, baizik eta aurkezten den esanahia da testuinguru jakin horretan batere egokia ez dena (ridikulua ere bada). Eta desegokia den enuntziatu horrek beste enuntziazio batgogora ekartzen du, zeinetan esatariak enuntziatuan esaten den horren egiarekin konpromisorik
|
hartuko
ez lukeen.
|
|
101 Dena den, Euskaltzaindiak (1994: 49) arau orokor horri men egiten ez dioten egiturak ere aipatzen ditu eta juntadura pluraltzat
|
hartzen
ez duten kasuen artean, itxura batean behintzat, goiko adibidearekin zuzeneko lotura izan zezakeen honako hau dago: –kideko sintagmak?
|
2016
|
|
Ospe handiko pertsonaiak herriko pertsonaiarekin du elkarrizketa, elkarrizketa arrunta, egoeraren aurrean zer ikuspuntu ukan lezakeen edozein euskaldunek aipatzeko. Alderdirik
|
hartzen
ez duen pertsonari hitz egiten dio Matalasek haren zaintzen gelditu den zaindariari. Euskaldun fededunari erantzuten dio:
|
2021
|
|
Meteorologiako gertakariak adierazten dituzten euria egin, elurra egin, izotza egin... aditzetan lehen osagaiak badu mugatzailea, baina hori da har dezaketen determinatzaile bakarra; ezin dute, adibidez, erakuslerik hartu(* elur hori egin,* izotz hau egin). Mugatzailerik
|
hartzen
ez duen lehen osagaia izateak berarekin dakar aditz hauek ez erreferentzialak izatea; hau da, erreferentzia jakina baino areago, erreferentzia generikoa dute (lan egin/ agindu dizuten lana egin). Honetan ere bat hitz elkartuen erreferentzia generikoarekin.
|
|
Ondoren ikusiko dugun mendebaldeko tza1 atzizkiaren baliokide da (§ 4.1.5). Badira bestelako adibideak ere, baina zaharkiturik daudenak eta eratorri berriak sortzeko eredutzat
|
hartzen
ez ditugunak (bekaizgo, gaitzerizko, hegigo, onerizko...).
|
|
Horrelaxe ere gehiago ageri da gaurko idazleen artean. Holaxe gehiago ageri da tradizioan, baina gaur egun honelaxe bezalatsu, hain segur batzuek ereduzko formatzat
|
hartzen
ez dutelako, nahiz azken urteetan gehiago erabiltzeko joera ikusten den.
|
|
23.2.1.3.1c Mugatzailerik
|
hartzen
ez duen lehen osagaia izateak berarekin dakar aditz hauek ez erreferentzialak izatea; hau da, erreferentzia jakina baino areago, erreferentzia generikoa dute (lan egin/ agindu dizuten lana egin). Honetan ere bat hitz elkartuen erreferentzia generikoarekin.
|
|
23.2.2.2a Subjektu funtzio sintaktikoa betetzen duen argumentua baino hautatzen ez duen aditzari esaten zaio aditz intrantsitibo; objekturik
|
hartzen
ez duenari. Da laguntzailea hartzen dute aditz intrantsitibo gehienek (intrantsitibo absolutibodunek, alegia); eta perpausean absolutibo kasua hartzen du aditzaren argumentu bakarrak.
|
|
23.2.2.4h Badira du/ dio alternantzia erakusten duten aditzak, baina dio aldaeran ageriko objekturik
|
hartzen
ez dutenak: deitu du/ dio, lagundu du/ dio, tiratu du/ dio.
|
|
Gaurko testuetan gehiago erabiltzen da: Baditu jadanik egun batzuk Tourvel andrea eta biok akort garela geure sendimenduez (Aristi); Momentu bat iritsi zen damu izan zena lehenbiziko deia
|
hartu
ez zuelako, baina berandu zen jada erantzuteko ere (Saizarbitoria). Zer den adierazi nahi dena, ziplo eta agudo adberbioak moduzkoak ere izan daitezke.
|
|
Bestetik, adjektiboek gradu maila hartzen ahal dute: Etxe hau beste hura baino politagoa da esaten dugu, adjektiboari gradua emanez (§ 14.10), baina izenek gradurik
|
hartzen
ez dutenez, nekez esango dugu* gazte hau beste hura baino kaputxadunagoa da, edo* zezen hori arras adarduna da. Horrek erakusten du dun hitz horiek izenak direla.
|