Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 48

2000
‎Liburutegiak informatizatu eta automatizatzeko prozesuari duela bi urte eskas ekin zitzaion, zalantza askorekin. Prozesuak hainbat kontraesan eta akats jarri du agerian, hala nola, Liburutegi Publikoen Sarea eta Nafarroako Liburutegi Nagusia elkarren arteko loturarik gabeko bi errealitatetzat hartzeak ez duela burubiderik. Nafarroako Liburutegi Nagusiaren gaia, gainera, aspaldi honetan Nafarroako prentsan izan den eztabaida sutsuenetako bat bilakatu da.
2002
‎Euskararen gizarte erakunde gehienen arazoa da lan zama handiari aurre egiteko denbora eta jende urritasuna. Ho rregatik hausnarketa oroko rretarako astia eta patxada hartzea ez da beti posible izaten. Hausnarketa hori euskalgintzako gainerako erakundeekin konpartitu eta adosteko aukerak, berriz, oraindik gutxiago izaten dira.
2003
‎" Hau erabaki politikoa da, besterik gabe". Nahiz eta gobernuak ofizialki parte hartu ez, erakusmahaia paratu zioten elkart ekoek, eta banatzaileen bidez erakutsi ahal izan zen euskarazko ekoizpena. Inoizko txikiena, bide batez esanda.
‎Ardiak zenbatzen lorik hartzen ez badozu... (Bizkaieraz).
‎Ardiak zenbatzen lorik hartzen ez baduzu... (Batueraz).
2004
‎Iaz Kultur Sailak urrezko aukera izan zuen frogatzeko Euskadi Sariak egiatan zirela urteko literatura onena saritzeko pentsatuak, eta ez autopromoziorako muntaia hutsa. Koldo Izagirrek uko egin zion sinatzeari irabaztekotan saria jasoko zuela, eta ukapen horren ordaina izan zen hautagaitzat hartua ez izatea. Instituzioek gehiago baloratu zuten sari banaketaren ekitaldia itxurosoa izatea, egilearen lanaren kalitatea baino.
2007
‎Ez ote au ere garbikeria? Nire eritziz, onelako itzak banatu egiten gaituzte euskaldunok, eta batasunerako bide bakarra itz aoik utzi —gure gureak izanarren— [eta] erderatik artzea ez ote da. Erdera ez ote dezakegu gure laguntzaille arazo onetan biurtu?
‎Horrela izan zen hasieran auzi sozialari begira HOAC (Ekintza Katolikoaren Langile Anaitasuna) eta gero JOC (Gaztedi Langile Katolikoa) eta VOJ (Langile Gazte Abangoardia) mugimendu apostolikoen jarduera, langileria berri horri identitate puntu bat emanez. Egoera sozial hartan parte hartzea ez zen izan unean uneko gauza bat, prozesu luze baten emaitza baizik; baina azpimarratzekoa da mugimendu apostoliko horiek 1950eko hamarkadan hartu zutela konpromiso soziala, eta horren frogarik argiena da urte haietako grebetan parte hartu izana.
‎Oraindik abenduaren erdialdera EHSFko surflariek informatu zuten beraien kontura kostaldea garbitzen ari zirela. Eusko Jaurlaritzak boluntarioen parte hartzea ez zuenez onartzen, surflariek eurek garbiketa enpresei erositako baliabideekin edota noizbait udalen batek utzitako tresneriarekin aritzen ziren kostaldea garbitzen.
‎euskarak zer izan behar duen gure gizartean. Hainbatez, politika guztien gainetik —eta azpitik, jakina— gizarte baliotzat hartzen ez badugu, alfer alferrik ibiliko gara, batetik bestera, gorabeheratsu eta norabiderik gabe.
‎euskal emakume idazleak. (Gizasemeok joera dugu gaia baztertzeko, literatura sexuen arabera epaitu behar ez delakoan, eta emakume batzuek erantzun ohi dute ez ikusiarena egitea egon dagoen diskriminazio egoera iraunarazteko bidea besterik ez dela; behingoz bada ere, neure iritzia emango dut beraz, mutur sartzetzat hartuko ez zaidan esperantzan.)
2008
‎Gure gizartean eta gure kulturan ere badira arazoak, baina horiek ez dira oztopo akordioak lortzeko, helduago egiteko eta aurrera egiteko. b) Immigranteen ezaugarri nagusia aniztasuna da. Beren artean ezaugarri komunak badituzte ere, nahitaezkoa da kontuan hartzea ez dela existitzen" Immigrazioa" izendatzen dugun fikzioa; are gehiago, ez dago immigrazio espainiarra edo frantziarra, edo" hegoaldeko" herrialdeetatik etorritako immigrazioa. Espainia edo Frantzia, Senegal, Argentina, Maroko edo Ekuador estatuetatik etorritako immigranteen kolektibo asko daude, eta nork bere ohiturak, hizkuntza, identitatea, egoera eta beharrak ditu.
‎Baina narraskeriak eta lardaskeriak pilatuz doaz; adibide txiki baterako, eta kulturaren alorretik mugitu gabe, azken urte honetan ikergai izan dira Guggenheim museoan izandako irregulartasunak, Balentziaga museoaren proiektuan egindako desmasiak, Praileaitzeko kobaren ondoan egiten ari diren txikizioa, Kepa Junkera musikariarentzako laguntza neurriz gainekoak... Banan banan hartuta ez dira sekulako eskandaluak, baina zabor gehiegi ari gara pilatzen, dena alfonbra azpian sartu eta aurrera segitzeko.
‎Ez dut ulertzen sumisio politika hori, frankiziak guggenheim izena badarama ere. Erantzuna suma daiteke, noski, baina ez du zerikusirik kulturarekin (oso zentzu zabalean hartzen ez bada). Zergatia ekonomiko hutsa da.
2009
‎Herritarren parte hartzeak ez du definizio adosturik. Badira zentzu oso zabalak:
‎Zientziaren ikusmolde horrek, hots, zientziaren ziurgabetasun, arrisku eta eragin sozialak saihesten ez dituen ikusmoldeak, hau onartzen du: politika publikoen eremuan, soilik Z&T alorra aintzat hartzea ez da nahikoa legitimazioa erdiesteko; horrenbestez, herritar ez adituen informazio eta parte hartze eskubidea gailentzen da, Z&Tren ekimen espezifikoetan inplikatutakoena batik bat. Herritar zientzialari kritiko eta aktiboak (zientifikoki kultuak) eraikitzeko, estrategia epistemologiko gisa, Z&Tren ezagupenak ZTG ikuspuntuan ainguratu lirateke; baina horrek Z&Tri buruzko ohiko ikuskera positibistarekin haustea eskatzen du.
‎Sari batzuk hartu ditut; ez diet garrantzi handirik ematen sariei. Ondo dago, eta eskertzen ditut, baina kontuan hartuz nik beste merezi dutenak asko daudela, inoiz saririk hartu ez dutenak.
2010
‎Gipuzkoako Foru Aldundia (%6, 7), Nafarroako Gobernua (%5, 9). Udalen esku hartzea ez da baztertzekoa: 31 udalek hartu dute parte eta %10, 9 ekoitzi dute.
2011
‎Euskal Herriaren egoera soziolinguistikoa, bere egoera soziala eta politikoa bezala, anitza da, eta kasu bakoitzeko hausnarketa egin litzateke. Hala ere, Fergusonen eredua kontuan hartuta ez dirudi gaurko EHko egoera diglosikoa denik. Lehen aipatutako ezaugarri guztien artean bi dirudite funtsezkoak:
‎Horrenbeste dira zeinuak, ordea, ezen gehienen pean ezkutatzen dena ezin duen inork asmatu. Bilbon ere, eraikitzen den ezer, hartzen den edozein erabaki, zeinu bat da, eta zentzu ezkutua du, semantika politikoaren munduan barneratu nahi ez den ikusle axolagabeak orokorrean aintzakotzat hartuko ez duena.
‎Kulturaren transmisioa, hedapena, sozializazioa ez dator bat eredu oker horrekin. Sare eta digitalizazioaren aroa aintzat hartu ez eta eredu neoliberal okerrak hartzea akats larria da gurea bezalako kultura batentzat. Denborak erranen, hain begi bistakoa dena.
2012
‎Laboven paradoxak lotura handia du irudikapenekin, eta hori da seguruenik ikerketetan kontuan hartu beharreko oinarrizko ezaugarria. Inkestatuaren irudikapenak kontuan hartu ez ezik, ikertzailearenak ere hartu behar dira. Orokorrean, teoria konstruktibisten arabera, bi errealitate mota oinarrizko dira:
‎Hortaz, Euskadi Irratiak eta ETB1ek beste hizkuntza erkidegoetako albisteen berezko ikuskera zabaltzen dute; ez, ordea, bertan sortutako berriena. Ondorioz, euskarazko hedabide publikoek asebete gura duten gizarteak esku hartzerik ez duen eremuetako albisteak interpretatzen dituzte, haien sorrera helburuetan zehaztutako aginduak desnaturalizatuz.
‎Gertakari hori Parisen agitu zen 1789an, eta berez prozesu luze eta korapilatsua izan bazen ere, zenbait data aipatzen dira beti ororen buru, adibidez ekainaren 20a, Pilotalekuko Zin ospetsua (Serment du Jeu de Paume), edo Bastillaren Hartzea (uztailak 14), feudalismoaren abolizioa (abuztuak 4), Gizakiaren eta Hiritarren Eskubideen Adierazpena onartzea (abuztuak 26) edo Frantziako lehen konstituzioa onartzea (1791ko irailaren 3an). Data enblematikotzat horietako edozein hartzeak ez du funtsezko ideia aldatzen, alegia, Iraultzaren mitoa, edo beste hitz batzuekin esanda, hasiera berri baten ideia, zeinetan gizarte berri baten oinarriak ezarri baitziren aurreko zentzugabekeria eta ilunkeria guztiak porrokatuz; horien artean, jakina, probintzietako lege, ohitura eta mintzaira bereziak, den denak zabortegira kasatuak.
‎Beraz, Ingalaterran razionala eta demokratikoa dena, zergatik ez hemen? Frantziako kasua eredu bakartzat hartzea ez baita zuzena. Baina arrazoibide horren azpian bada ukazio sakonago bat ere:
‎Makiaveloren arabera," pietatearen erabilera txarra" da politikariak egin dezakeen bekaturik larriena. Hau da, ahalke edo ezjakina izateagatik, indargintza beharrezko denean, hari uko egitea eta Herri oso bat kondenatzea konpromiso moral bat hartzen ez jakiteagatik.
‎Jende horrek laguntzeko egiten duelako: arnasa emateko, hartzeko ez bada ere.
2013
‎Pentsamenduaren gainean, nolabait esatearren, garatzen da hizkuntzaren eginkizuna. Alabaina, Prinzen arabera, badago beste noranzkoa duen eragina, hain zuzen ere, aipatu pentsalariek kontuan hartu ez dutena: hizkuntzak berak eragin dezake pentsamenduaren sarean.
2015
‎koloreztatu genion txori bat orratz moduan erabiltzeko, kendu genion zaldi burua irrintzi egin zezan, literaturaren iduri egin genuen paper bildua eusten duen eskua... eta oraindik orain kriseilua ezarri dugu gure presoen senideen erakundearen ikusgarri. Guk geuk ikonografia bat sortu izan ez bagenu bezala, edo gure artistek sortutakoa aintzakotzat hartzekoa ez balitz bezala. Harginen ondotik artistak eskaini dizkigu Espainiak.
2016
‎Ez dakit izan zenez barne borroka baten ondotik edo gauza natural bat bezala. Arma hartzea ez da zartaina hartzea.
2017
‎Ez dute etiketarik behar, ez direlako ez merkantziak, ezta nire edo bere aitaren jarraipenak ere. Pertsona berriak dira, eta eurek erabakiko dute zer hartu eta zer ez; agian ez dute hartuko ez bertakoa ezta hangoa ere, eta beste bat hartuko dute. Askatasun hori ematea oso garrantzitsua da, are gehiago bikoteak nahastuta dauden gizarte honetan.
2018
‎Agian arazoa da Federicik Kapitala n eta historian emakumeei eman dien lekua estuegia dela. Apika problema da Kapitala ren garaiko iraultza, Parisko Komuna, emakume eta gizonek, lumpen eta proletarioek sortua, kontuan hartu ez izana. Akaso auzia da Federicik ez den lekuan begiratu duela.
‎Etengabe erdigunetik ertzera eta ertzetik erdigunera dabilenaren DNA, aitzitik, lehortze bidean jarri nahi den putzu egindako arropa bezalakoa da, korapilatzeraino bihurritua. Ez, egoeraren kontzientzia hartzea ez da klase ertain altuko gizon zuri heterosexuala izateagatik han hemenka barkamen eske ibiltzea, baizik eta eufemismoz hustea eta mendekotasunetik hegemoniari exijitutakoa norbera hegemonia bihurtzean mendekoari eskaintzea. Ez du balio, zoria madarikatuz, zapalduaren lubakian bertan goxo egiteak, beruna irensten jarraitzea da urteetan luzatzen den desenkusaz mozorrotutako autoengainua; ez dago, euskaldun praktikantea izan arren, justizia patriarkala edo mugazain armatuaren ziurtasun iraingarria nork berak ahalbidetzen dituela onartzea besterik.
2019
‎Ostera, talde boluntario batzuk daude. Sukalde komunitarioan astean behin parte hartzea ez da derrigorrezkoa, baina sinbolikoki oso garrantzitsua da.
2020
‎Gose greban jarraitu bai, baina noiz arte? Hain momentu kritikoetan erabakiak hartzea ez da erraza izango, are gutxiago taldean.
‎Alfer alferrik izango dira Gobernuaren asmo onak edo kontseilari batzuen borondate eta delibero pertsonalak. [...] Euskal politikak, Gobernuaren eta oposizioaren eta Alderdi guztien artean ezezik, elizaren, udaletxeen, auzo elkarteen, informazio bideen eta hemen gabiltzan guzti guztion jarduera guztiez osatzen den euskal politikak, euskararen arloan orientazio firme bat hartzen ez badu, berak itoko du euskara, pertsegizioak baino gehiago. (Azurmendi 1980)
‎Alfer alferrik izango dira Gobernuaren asmo onak edo kontseilari batzuen borondate eta delibero pertsonalak. [...] Euskal politikak, Gobernuaren eta oposizioaren eta Alderdi guztien artean ezezik, elizaren, udaletxeen, auzo elkarteen, informazio bideen eta hemen gabiltzan guzti guztion jarduera guztiez osatzen den euskal politikak, euskararen arloan orientazio firme bat hartzen ez badu, berak itoko du euskara, pertsegizioak baino gehiago. (Azurmendi 1980)
2021
‎Bien arteko lehian, gainerako gai eremuetan aurretik doa bertakoena oro har, proportzio handitan. Argi ikusten da, esate baterako, kanpokoek ia esku hartzerik ez dutela helduen literaturaren eta giza eta gizarte zientzietako liburuen alorretan. Esan liteke kanpoko editorialak ez direla euskal liburugintzaren ekosisteman integratzen:
‎Baita autoadierazpen sortzailerako aukerarekin ere. Ondorioz, parte hartzea ez da mugatzen denboraren eta espazioaren dimentsioetan, eta konpromisoa ez da denbora batez eteten ekintza politiko baten eta hurrengoaren arteko tarteetan. Aitzitik, parte hartzea sakon sartuta dago eguneroko jardueran, eta konpromisoa zabaldu egiten da, halako moldez non bizitza pertsonaleko esparru eta une guztiak kutsatzen dituen goitik behera.
‎Bien arteko konparaketa horretan, argi ikusten da aurten ere kanpokoek ekoizpen sinbolikoa dutela bestelako gaietan: ia esku hartzerik ez dutela helduen literaturaren eta giza eta gizarte zientzietako liburuen alorretan. Argi dago, kanpoko editorialak ez dira euskal liburugintzaren ekosisteman integratzen:
2022
‎Euskal pentsamenduaren sektore nagusietan feminismoa lehentasunezko solaskidetzat hartu ez bada ere, horrek ez du esan nahi gurutzaketa hori inoiz jazo ez denik. Gertatu da, Euskal Herriko mugimendu feministaren baitako ildo batzuen bulkadaz; eta ekarpen interesgarriak ez ezik ardatzezkoak egin dizkio euskal pentsamenduari, horietako batzuk euskal pentsamendua xxi. mendeko hirugarren hamarkada honetara egokitzeko ezinbesteko izan direnak.
‎Eichmannek estatu arrazoiak aginduta jokatu zuen. Horren arabera, norbanakoaren etika eta estatuaren etika ez daude maila berean, eta, hortaz, estatuek salbuespen moduan hainbat erabaki har ditzakete norbanako bezala hartuko ez lituzketenak (eskubideen urraketak, biolentzia, erailketak...). Arendten ustez, baina, estatu totalitarioak salbuespen horiek eguneroko bilakatzen ditu.
‎Mende aldaketarekin batera, kategorien konplexutasunari begiratu zioten Leslie McCallek eta Ange Marie Hancockek (2005 eta 2007), eta, proposatutako sailkapen batzuen bidez, kategorien arteko analisia proposatu zuten, hau da, kategoriek elkarren artean dituzten eraginei azpimarra ipini zioten. Hala ere, adi egon behar gara intersekzionalitatearekin, eta aniztasunak aintzat hartzeak ez dezala botere harremanak salatzea baztertu (Yuval Davis 2013 eta Salem 2018). Horregatik, intersekzionalitatea darabilgunean, kategorien arteko harremanei eta horren ondoriozko kokapenei ikuspegi kritikotik eta politikotik begiratuko diegu.
2023
‎Tamalgarria da epai horietan erabiltzen den argumentazioa. Juridikoki ez da onargarria, adibidez, euskara munduko hizkuntzarik zailenetako bat dela adieraztea, justifikatzeko sei urtez euskara eskolak hartu ondoren ez dela lortu lanpostuak finkatuta duen euskara maila; edo, udaltzainak bikoteka patruilatzen duten heinean, nahikoa dela bietako batek euskaraz jakitea, justifikatzeko ez dela beharrezkoa oposizioan ateratzen diren plazek derrigorrezko hizkuntza eskakizuna izatea. Epai horiek hauxe ahazten dute:
‎Batetik, hizkuntza politika, hizkuntza normalizazioaren aldetik neurriak hartzen direnean ez ezik, neurririk hartzen ez denean ere egin egiten dela. Izan ere, hizkuntza gutxitua ez sustatzea egungo statu quo a da, eta, beraz, hizkuntza politikako hautu zehatz bat.
‎Euskal esperientzia koherentea da gobernantza konpartitua ulertzeko modu horrekin. Eraldaketa kolektiboko prozesuek bat egiten dute azpimarratzean eragile ekonomiko eta sozialen parte hartze ez hierarkikoak lagundu egiten duela praktika irekiagoak eta demokratikoagoak ezartzen giza garapen iraunkorreko ereduen bilaketan. Eragileen sare pluralek (erakunde publikoak, enpresak eta gizarte entitateak) elkarlanean lan egin dezakete lurraldearen eraldaketa sozioekonomikoa bezalako erronka konplexu bati aurre egiteko; baina, horretarako, beharrezkoa da proiektuen garapen linealean zentratutako gobernantza egitura hierarkikoak aldatzea, elkarlaneko eta sareko gobernantzarako gaitasun berriak sortzeko helburuarekin (Mataix 2018).
‎espainiar nazionalismoaren proiektu harraparia da. Azaltzeke dute oraindik historialari espainiarrek zergatik den hain zaila estatu espainiarrean, historian zehar, ‘proiektu harrapari’ horretan parte hartu ez duten intelektualak aurkitzen.
‎Espainiako eskualde guztien artean, euskal eskualdea izango da akaso emakumezkoek gatazka politikoetan parterik aktiboena osatzen dutena; ez da parte hartuko ez duten ekintza publikorik[...] euskal herrixketan emakumezkoek auzi publikoan parte hartzea dagoeneko inork zalantzan jartzen ez duen zerbait da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia