2000
|
|
Baina irakurleak jakin behar du hau hurrengo orrialdeak irakurtzen hasi baino lehenago. Espiritu mugikor hori gabe ez ditu sekula Wittgensteinen ideiak
|
hartuko
eta suzedaneo filosofiko batean geratuko da, Wittgenstein urardotu bat maneiatuz. Espiritu mugikor hori posmodernitatearen bezpera da, mugikortasuna eta nomadismoa modernitatearen azken hatsak baitira.
|
2001
|
|
Hauxe da zure galderaren zergatia, Homerori buruzko zure jakituria oso aberatsa delako besteei buruzkoa kaxkarra den bitartean, ez baitzara Homerori buruzko jakituna arteren bati esker, dohain jainkotiar bati esker baizik. lon. Ongi diozu, Sokrates, baina, ongi hitz egiten duzun arren, harrituko nintzateke Homerori egiten dizkiodan laudorioak jainkoren batek
|
hartua
eta eroturik egiten dizkiodala niri sinistarazteko bezain ongi hitz egiterik izango bazenu. Uste dut, ordea, ez zitzaizula hori irudituko Homerori buruz errezitatzen entzun izan bazenit.
|
|
Eta beraz, oinarri esakuneak aztertzen dituen atalak zedarritu ditu judizioen baldintza transzendental orokorrak, kategoriaren erabilpenaren sentsuzko baldintzak. Hala eta guztiz ere, lehenago sentimenaren eta adimenaren arteko bitartekaritza aztertu da (zeren kategoriak ez dira esperientziatik
|
hartzen
eta, beraz, kategorien eta sentimenaren datuen arteko zuloa nabarmena baita) eskematismoari buruzko atal zail eta nahiko ilun batean (hemen ere Kanten baldintzapen psikologikoa nabarmentzen da: eskematismoa giza arimaren sakonean ezkutatzen den antzea omen da).
|
2002
|
|
Preso ohia askatasun egoerara itzultzeko modu egokia litzateke hari tutore bat egokitzea; jakina, tutoreak diru ordain bat jasoko luke preso ohia etxean
|
hartzearen truk
eta akordio bat izenpearaziko litzaioke, urtero urtero berrituko litzatekeena, ustekabeko gertaerarik jazoko balitz, akordioa eten dadin.
|
2003
|
|
Eta Eskilo11 txorakeriatan dabil Akiles Patrokloren maitale zela esaterakoan, ez Patroklo baino ederrago bakarrik, gainerako heroi guztiak ere baino ederrago zena, eta oraindik bizargabea, beraz askoz gazteago, Homerok dioen bezala. Baina jainkoek maitasunaren inguruko bertute hori izugarri aintzat hartzen badute ere, gehiago miretsi, poza
|
hartu
eta b saritzen dute ordea maiteak maitalea estimatzen duenean maitaleak maitea baino; maitalea maitea baino jainkozkoago baita jainkoa barneratuta edukirik. Horrexegatik ere gehiago ohoratu zuten Akiles Alkestis baino, zorionekoen uharteetara bidalita.
|
|
Eta nik hitz egiten dudan bitartean agian geldituko zaizu zotina arnasa hartu gabe luzaro egonda, eta ez badu nahi, urarekin gargarak eginez. Baina guztiz gogorra baldin bada, sudurra kilimatzeko moduko zerbait e
|
hartu
eta usin egin ezazu, eta hori behin ala bitan egiten baduzu, oso gogorra izanda ere, geldituko da.
|
|
Horretara, erlijioaren espiritua barnealdeaz bakarrik ari da eta gizakien bihotzean agertzen da, gizakiok zuzentasuna maita dezaten eta lurreko ondasunetatik alden daitezen; denbora ministroek, ordea, zigor zein tormentuek sortarazitako beldurra erabiltzen dute, kanpo ordenari eusteko, eta euren agintearen helburu nagusia da munduko ondasunak erabiltzea. Bereizketa hori hagitz oinarrizkoa da, eta, horren ondorioz, botereok berez Jainkoarengan batu arren, horrek giza itxura
|
hartu
eta espiritu erregetza berrezartzeko asmoa erakutsi zuenean, ez zuen bere boterea erabili denbora boterearen gainetik; halaber, erakutsi zituen boterea eta handitasuna beti izan ziren lurreko erresuma bati ondo zetozkion botere eta handitasunaren kontrakoak. Alde batetik, espiritu erregetzaren jainkozko handitasuna gailendu zuen, beraren doktrinako egiek emandako argiaren bidez, eginiko mirarien loriari esker, eta profetek iragarritako etorreraren inguruabar guztien bitartez; inguruabarrok ziren printze baketsu baten erregetzan izan beharrekoak; printze hori zetorren gizakiei ondasunak emateko, baina ez euren artean bereizketa sortzeko ondasunak.
|
|
gizakiak, amaren sabelean egon eta gero, bere gurasoengandik bizia lortzea; jaiotza amaren min eta nekeen fruitu izatea; gizakia, jaiotzeko unean, gauza ez izatea, bere kabuz gurasoengandik hartu duen bizitza horri eusteko; gizakiak epe luzean bizirik irauteko eta hazteko indarrik ez edukitzea, bizia eman dioten horien laguntzarik gabe. Jaiotza horren bidez, Jainkoak elkarrenganako maitasuna ezarri du, eta maitasun horrek bame bametik lotzen ditu inori bizia eman diona eta bizi hori
|
hartu
eta haren antzeko bihurtu dena. Hori dela bide, gurasoen maitasuna bat etorri behar da seme alabek jaiotzean duten egoera horrekin; bat etorri behar da, orobat, bizia izateagatik seme alabek dituzten beharrizan guztiekin.
|
|
Domatek berak ere, arreta berezia jartzen du Legeen Tratatua zergatik idatzi duen azaltzeko. Arrangura nagusi zaio, ea lege zibilei buruzko liburu batean beharrezko ote den legeen izaera orokorrean
|
hartu
eta liburu batean jartzea. Baiezko erantzuna ematen du berak, lege zibilen aurretik beharrena baita lege guztiei dagokiena egoki zertzea:
|
|
Bigarrenari dagozkio lege zibilek gizabanakoak aintzat
|
hartu
eta bereizten dituzten moduak eta erak; ezaugarri batzuk ere badira horietan, betebehar eta oinordetzaren alderditik: aita ama edo familiako seme edo alaba izatea, adin nagusikoa edo adingabea, legezkoa nahiz legez kanpokoa, eta antzekoak; horiek osatzen dute, osatu ere, gizabanakoen egoera izendatzen duguna.
|
2004
|
|
Bere Metodoari buruzko diskurtsoak arrazoimenari buruzko ikuspegi harrigarria taxutu zuen. (...) Zalantzaz egin zuen miaketa ospetsua denborarekin indar kontserbatzaile modura joan zen indarra
|
hartuz
eta ezinezkoa egin zuen aldaketaren aldeko argudiapenek egia razionalaren azterketa gainditzea.59
|
|
Alabaina, nahikoa al da hori sentimenetatik datorkigun ezagutza erabat baztertzeko, kontuan izanda eredu matematizatzaileak, azaldu berri dugun modura, badituela bere mugak, eta ez makalak gainera? Balio al du honek, bestalde, Jainkoa engainatzailetzat
|
hartzeko
eta kontsideratzeko kolorearen eta hotsaren gisako determinazioak asmazioak direla ez ei direlako errealitate matematikoak. Ez al da hemen, atzera ere, sentimenen arazoa azaleratzen?
|
|
Amets honen ondoren buruari bueltak ematen egon zen apur batean iratzarrita. Gero atzera ere loak
|
hartu
eta bigarren ametsean trumoi antzeko bat entzun zuen eta, ondorioz, txinpartez jositako gela baten barruan ikusi zuen bere burua. Bere azken ametsean bere langelan zegoen, begi bistan liburu batzuk zituela, euren artean entziklopedia bat; hau hartzeko besoa luzatu eta poesia bilduma bat jausi zen bere eskuetara, ireki aholku baten bila eta honako esaldia aurkituko zuen:
|
|
Izan ere, eta Cencillok 1973az geroztik bederen proposatu zuen bezala, etika jakintza zorrotz eta kontrolatua bilaka daiteke, horretarako metodo fidagarri batzuez baliatuz gero eta formalizazio (terminologiko eta kategorial, besteak beste) bat ezarriz, giza egintzak eta jokabideak objektibatze eremutzat
|
hartuta
eta eremu horren orotaratze(" totalizazio") sistematiko eta erreferentzial baterantz bideraturik eta behaketa enpiriko hutsetan oinarriturik. Giza egintzak eta jokabideak, jakina denez, ikuspegi ezberdinetarik azter daitezke:
|
2005
|
|
38 Horiek guztiek hanka sartze bera izan zuten, hain zuzen ere, historiaren argia aintzakotzat ez hartzea. Faber jakitun handiak, bere Semestria izenburuko lanaren kapitulu batzuetan, hutsune hori bete nahi izan zuen, baina lanaren helburua kontuan
|
harturik
eta aginte arrazoiak bakarrik erabiliz. Beste batzuek zabalago jokatu zuten eta zenbait definizio eman zituzten, adibideen bitartez definizio horiek berretsiz.
|
|
Gizakiak, egiaz, bere hizkuntzatik alde egiten du: bera gehiago da, berez, berak hitzetan ahoska dezakeena baino; hala ere, hitzetan
|
hartu
eta finkatu behar du espiritu iheslaria edota hitzak sostengu bezala erabili behar ditu hauetatik ere ihes egiteko. Hizkuntza ezberdinak ez dira gauza baten hainbat deitura, baizik eta gauza beraren ikuskera ezberdinak.
|
|
Ohartarazteko modukoa da, beti ere, egitasmo hau oraindik ere asko hobetu beharrekoa dela eta, aldi berean, zeregin honetan asko eta asko aritu direla elkarlanean. Euskal hizkuntzari buruzko idazlan hau, beraz, ohar horiek aintzat
|
hartuz
eta ideia haren aurreratutako ekarpen bat bezala landuko dut.
|
2006
|
|
Ikusten badut norbait jainkoaren borondatetik urruntzen eta troiarrak zein danaoak laguntzera joaten, tximistaz jo eta ekarriko dut Olinpora egoera tamalgarrian, edo
|
hartu
eta bidaliko dut Tartaro ospelera[...]. Jakingo du horrela zein neurritan naizen indartsuena jainko guztien artean (qewn kartistoj apantwn) (Homero, Iliada, VIII, 10).
|
|
Jainko konkistatzaile honek menperatu bide zuen, bazterrik bazter, helendarren lurralde osoa; menpean
|
hartu
eta sinbolikoki markatu, Heraklesen Zutabeen bidez: ia mundu ezagun guztia mugatu zuen:
|
|
• Gerrari gizarte estereotipatu bat2: Troia
|
hartzeko
eta suntsitzeko gerra homerikoa, garai luzeetan barrena gertatu ziren beste gerra askoren eredu edo paradigmatzat hartu litzateke; Tebasen aurkako erasoak, esaterako, ezin zuen beste narrazio molde bat izan3.
|
|
beti lehiatzeko eta borrokatzeko (pole/ uZein hde maesai) irrikak hartuta bizi dira13 Edo, Akilesek: Agamemnonekin muturtu denetik ezin du batailan esku
|
hartu
eta egonezinak jota dago, erreta dauka bihotza: batailaren zalaparta (authn) eta gerra (ptolemon) irrikatzen ditu sendabidetzat14.
|
|
Hesiodok ostrazismoa ulertzeko duen moduak, jakina, oso berea den zuzenbidearen kontzeptuaren agerpena dakarkigu: jainko andereei zuzentasuna eskatzen zaie Biltzarrean esku
|
hartu
eta iritzia emateko eskubidea onar dakien. Urrats bat gehiago ere eman daiteke, zentzu honetan:
|
|
Ikusten badut norbait jainkoaren borondatetik urruntzen eta troiarrak zein danaoak laguntzera joaten, tximistaz jo eta ekarriko dut Olinpora egoera tamalgarrian, edo
|
hartu
eta bidaliko dut Tartaro ospelera (Tartaron heroenta), oso urrutira, sakon sakona baita han lurraren azpiko amildegia (hci baiston upo conoj esti beerov), burdinazko ateaz eta brontzezko atariaz harago: zerua lurretik bezain urrun dago Hades.
|
|
[20] Jakina, bertutea helburu bat denez gero, eta inongo saririk edo ordainketarik gabe berez desiragarria denez gero berak berekin dakarren berehalako asetasunaren kariaz, beharrezkoa da bertuteak ukitzen duen sentimenduren bat egotea, hau da, barne gusturen edo sumatzeren bat (nahi duzun eran dei diezaiokezu), ongi eta gaizki morala bereizten dituena, eta bat besartean
|
hartzen
eta bestea zokoratzen duena.
|
|
Tentazioa izan dugu halaber eszeptizismoaren aurkako Kojeveren zakarkeria seinaletzat eta sintomatzat
|
hartu
eta Kojeve bera eszeptiko bilakarazteko, baina gero iruditu zaigu lerro artean irakurri ahal izateak ez duela zertan edozein interpretazio baimendu. Kojeve erlatibista historizista bat gehiegizkoa zaigu, gaur egun bederen. b) DGS delakoak (Frantziako zerbitzu sekretuak) 1999an argitaratu zuenez, Kojevek KGBrentzat lan egin zuen, gutxienez hogeita hamar urtez.
|
|
Platonek, Aristotelesek, eskolastikoek eta Hegelek autoritatearen alde bat nabaritu zuten, baina alde horixe berorixe hartuz benetako autoritate bakar eta osotzat, era baztertzailez. Kojevek autoritatearen definizio berri bat aurkeztu eta aipatu lau ikuspuntu beneragarriak bere gain
|
hartu
eta gaurkotu egin ditu 1942an idatzi eta 2004an argitaratu La notion de l’autorite liburuan.
|
2007
|
|
Joniari buruz hitz egiten denean, Miletori buruz hitz egin behar da, bereziki. Miletoren garrantzia nabarmen geratzen da polis horren bulkada kolonizatzailea neurtzen denean; Itsaso Beltza eta Egipto (Naukratis) jomugan
|
hartu
eta kolonia ugari sortu zituen Miletok —90, esaten denez—: Sinope, Ziziko, Parion (Paros eta Eretriarekin batera), Prokoseno, Abidos, Istro/ Histria, Lampsako, Olbia/ Boristenes, Prusias, Apolonia, Leros, Amisos (Fozearekin), Kardia, Pantikapea, Odeso, Tomos, Ninfeo, Pontika (Beoziarekin), Hermonas (Mitilenerekin), Mirmezion, Tiritaze, Zepos, Tiras, Teodosia, Patreo, Dioskurias, Amatris472..
|
|
Ordena esplikatzeko egiten dituzten ahaleginen oinarrian Moira agertzen da, jainko andere homerikoek darabilten kontzeptu berbera, alegia: batzuetan egokitutako portzioa itzuliko den hori71, azken batean munduaren ordena da, Halabeharraren eta Zuzenbidearen errepresentazio bat, mundua eskualde orekatutan banatzen duena (dasmoj) 72 Banaketa zuzen eta orekatu hori hausten denean sortzen da, hain zuzen, Haserre (nemesij) 73, mendekua
|
hartu
eta berriro ere ordena egin arte lasaituko ez dena. Lehen filosofoen galderak, beraz, ez dira batere berriak:
|
|
kontua da, aurrekoa oinarritzat eta erreferentziatzat hartuta ere, euskal hezkuntzak ezin duela ahaztu egungo euskaldunen egoera diglosiko glotofagikoa —ez bakarrik funtzionala—, zeinaren arabera euskal hiritar askok ez dakien euskaraz baina euskal hiztun orok erdaraz ere dakien. Euskal hezkuntzak, horrenbestez, aipatutako egoera eleanitza
|
hartu
eta onartu behar du abiatu aurretik, baina ezin du berori behin betiko egoera bezala ontzat eman; egiaz, bere gain hartu behar du euskararen normalizazioaren inguruan egiteko duenaren erantzukizuna. Horren arabera, beraz, euskal hezkuntzak badu zereginik erdal elebakarrak elebiduntzerakoan —elebitasun indibidualaren maila igoz bakarrik lor daiteke egiazko elebitasun soziala—, eta, jakina, horretarako ezinbestekoa dirudi euskararen aldeko diskriminazio positiboa.
|
2009
|
|
Nolatan, eszenatoki berean, paperez aldatu? Bakar bakarrik historiaren beraren jabe egin, menpean
|
hartu
eta bere jaiotzaren kontra itzularazten bada. Hau da, egia egiatan, Entstehung aren gauzarik propioena:
|
|
Nolatan, eszenatoki berean, paperez aldatu? Bakar bakarrik historiaren beraren jabe egin, menpean
|
hartu
eta bere jaiotzaren kontra itzularazten bada. Hau da, egia egiatan, Entstehung aren gauzarik propioena:
|
|
Horrela, bada, balioen, moralaren, aszetismoaren, ezagutzaren genealogia egitea ez da inoiz beraien" hastapenaren" bila abiatzea, historiaren gertaera guztiak atzemanezintzat
|
hartuz
eta baztertuz; aitzitik, genealogia egitea, hastapenetako patuetan eta xehetasunetan tematzea da; beren zikoizkeria barregarriari arreta arduratsua eskaintzea; mozorro gabeturik bestearen aurpegia hartuz nola agertzen diren ikusteko prestatzea; haien bila, diren lekura —" estolderiak arakatuz" —, joateko ahalkerik ez edukitzea; inoiz ezein egiak babesa eman ez dien labirintoti... Genealogistak hastapeneko kimera baztertu ahal izateko historiaren beharra du, pixka bat filosofo on batek arimaren itzala konjuratzeko medikuaren beharra duen bezala.
|
|
Atzera itzulezina, aniztasun handi baten erdian, marxismo leninismoaren ortodoxia hautsita, marxistek zalantzak dituzte marxista izateko gutxieneko abiapuntuak zein diren, edota aldi honetan zein diren begiratu behar dituzten xedeak eta bideratu behar diren zubiak helburuetara ailegatzeko. Marxismo leninismoaren okerkeriak noraino iritsi diren jakinik, marxismo berri honen jarraitzaileek Marxengandiko berrirakurketa zorrotza eginez, Marxen ahalmen kritikoa eredutzat
|
hartuz
eta marxismoaren maisu izan direnen pentsamendu teoriko eta praktikoa aprobetxatuz, mundializazio kapitalistaren gorabeherak eta garai honetako kontraesan berriak aztertuko dituzte. Marxismoaren krisia berrikuntza baten abiapuntutzat hartzen dute, baina baita ordena liberalaren krisi berria ere.
|
|
Dialektika kontradikzioen azentuazioa da. Hegelek propedeutikoa den dialektika negatibo zaharra
|
hartu
eta dialektika positiboan bihurtuko du.
|
|
Nietzschek eta Rortyk (Nietzschek batik bat) Platonen eta Kanten eta Descartesen eta haien filosofiak gizakia interesanteago egiten dutenak bezala
|
hartu
eta onartu dituzte. Halaz ere, beren balioa mundua interpretatzeko duten eraginkortasunean datza:
|
2010
|
|
Bestela esanda, Jainkoaren kasuan, legea ezin da izan, inola ere, borondatearen osteko egintza. Gauza bera gertatzen da beste edozein legegilerekin, Jainkoaren muinean dagoen legearen errealitatean parte
|
hartu
eta berori imitatzen dutelako.
|
|
Irizpide bera, batez beste, enperadoreek erabili zuten beste legegile zibilen antzera, legeak egiteko orduan, filosofia oinarri
|
hartu
eta hortik erakarri baitzituzten lege zibilak, arrazoimenaren araberakoak. Horrexegatik, Zizeronek, Legeak liburuaren lehen kapituluan, ardura berezia hartzen du argi uzteko, jurisprudentzia filosofiaren hondotik atera behar dela; pentsamolde berean dator Ulpiano ere:
|
|
...io eta errepresentazio funtzioak ondorioztatzen diren" 218 Baina psikologia eta linguistikaren arteko elkarlana, egungo zentzuan, XX. mendearen erdialdean zehazten da Osgood eta Sebeoken eskutik abiatutako" psikolinguistikarekin" 219 Horiek, bada, eta ordura arte ez bezala, ezinbestekoa ikusten dute" linguistikak hizkuntzaren naturari eta egiturari buruz esandakoa" aintzat
|
hartzea
eta, Siguanen hitzetan," psikologia enpirikoa hortik hastea portaera linguistikoa aztertzerakoan" 220 Estreinako planteamendu horrek, beti ere, berehala jasotzen du Chomskyren eragina, horren ondorioz psikolinguistika —60ko hamarkadan— nagusiki gramatika generatiboa delakoaren itzalpean garatzen delarik. Baina" horren kongruentziaren inguruko eszeptizismoa handituz doa —" linguistikan ere", honela Dorsch," garrantzi gehiago ematen hasten zaio semantikari sintaxiari baino" —, eta, beraz," psikolinguistika terminoaren esanahiak berak zabaltze nabarmena ezagutzen du" 221 Zentzu horretan, eta bukatzeko, adierazgarria da ikustea linguistika eta psikologiaren arteko gurutzaketak —hizkuntzaren berezko izaera funtzional eta soziala aintzat hartuz—" pragmalinguistika" eta" psikosoziolinguistika" bezalako kontzeptuak sortarazi dituela222.
|
|
Horrexegatik, bada, ezinbestekoa dirudi —glotodidaktika kontutan zuzenean sartu aurretik— hezkuntzaren beraren komunikaziozko izaera elkarreragilea aintzat
|
hartzea
eta, horrekin, hizkuntzak berak hezkuntza prozesuan bertan jokatzen duen funtsezko papera aztertzea. Horri dagokionez, eta sakoneko ikuspuntu antropologikotik, hasieratik da aipatzekoa" hizkuntzak" berezkoa duela dimentsio hezitzaile bat, eta, zentzu horretan, beharrezkoa dela berori —Zabalzak dioen bezala—" diskurtso pedagogikoaren atal bezala" kontsideratzea255 Kontua da hizkuntzak gizakia gizaki bezala ezaugarritzen duela eta, egiaz, ez hominizazioari bakarrik dagokionez, baizik eta baita humanizazio prozesuari berari dagokionez ere, hain zuzen, hizkuntza pertsonen garapen integralaren ezinbesteko tresna delako.
|
|
Azpimarratu beharrekoa da, baina, hemendik garatutako" hizketa ekintzen" teoriak —aipatutako Humboldt ez ezik— izan zituela ere bestelako aurrekariak, hala nola, Buhler (1934) eta Wittgenstein (1953) 32 Horientzat ere, finean, hizkuntzak funtzio semiotiko zabalak ditu, alegia, hitzen eta perpausen esanahien azterketa zorrotzena gainditzen duten funtzioak. Horregatik, bada, ezinbestekoa dirudi" hizketa ekintza" bere osotasunean
|
hartzea
eta, Gonzalez Nietok adierazi bezala, berori" komunikazioaren edo diskurtsoaren unitate" bezala kontsideratzea33 Esan dezagun, bestela, hizketa ekintzen auziak pentsamenduaren" biraketa linguistikoa" ekarri duela orokorrean, eta, zinez, berori giza eta gizarte zientzia guztietan islatzen dela.
|
2011
|
|
Liburu eta fotokopia batzuk
|
hartu
eta pelegrinazio moduko bat egitea pentsatu genuen, hilobiz hilobi: Walter Benjamin Port Boun, Antonio Machado Colliouren, Paul Valery Seten.
|
|
Azken hau, katedralean klaustro ikusgarria duena, Illiberi izendatzen zela antzinatean ikasi dugu, eta hori" iri+ berri" omen dela. Colliouren, freskagarri bat
|
hartu
eta galdetu dugunean, ea kanposantua non dagoen, tabernariak —geure artean alemanez mintzatu garen arren— kanposantua ez ezik, Machado non dagoen hobiratua ere zuzenean esplikatu digu, bigarren galderaren beharrik gabe. " Poeta espainol errepublikanoa", gehitu du.
|
2012
|
|
Norbanakoa ez da pentsamendu horren sortzailea, pasartearen lekua baizik; baina bere bat egiterik gabe ezin da existitu. " Gizabanakoak Ideiei irekitzearen bidez bakarrik gauzatzen du bizitza justua" dioen Platonen formulazioa oinarritzat
|
hartuz
eta eraldatuz, honakoa proposatzen du Badiouk: gizabanakoak gorputz subjektibatzailean parte hartuz bakarrik esperimentatzen du unibertsaltasuna.
|
|
" Komunismo" hitza, gutxi gorabehera bi mendetan zehar, politika burujabeen edo politika iraultzaileen eremuan kokatzen den Ideia baten izenik garrantzitsuena izan dela baieztatzen du Badiouk. Eta gaineratzen du subjektibazioak komunismoaren Ideiaren elementuari prozedura politiko bateko tokian tokiko parte
|
hartzea
eta bere burujabetzarako bidean dagoen gizadiaren ibilaldiaren nagusitasun sinboliko izugarria lotzen dizkiola. " Komunismo" hitza ezin da izen politiko hutsa izan.
|
|
hori, bere izatea eta garrantzia baieztatzen duten horien onarpen aktiboa dela-eta soilik izaten da. Batik bat, ziur egote, parte
|
hartze
eta ekintza kontua da, geure burua subjektu gisa gauzatzea ahalbidetzen digun prozesu bat (hori egin ahal izateko bide bakarra delarik). Bestalde, gertaera bat noizean behin baino ez da izaten; beren agerpena bakarra bada ere, esanahi unibertsala duten momentu bereziak dira.
|
2013
|
|
Geroago, mendiko eliza, geroago, gora eta gora egin du antena erraldoietaraino. Han geratu da, eta arnasa
|
hartu
eta gero, bailara osoari gaztigatu dio berria, kra kra, kra kra.
|
2014
|
|
Katearen beste muturrean dauden Mauricio Kagel en fartsa serioak nahiago ditut. Berak serio hartzen ditu osagarriak; elementuei jolasarazten die, Siegfrieden ingudea
|
hartu
eta poliestirenoz eraikitzen du, eta abeslariak apar gomazko mailu batekin jotzen du. Horrek ez du ingudearen zarata sortzen; baina hutsunea izendatzen du, Tetralogia' filosofia’ idealean bihurtu duten guztien hutsune ergela izendatzen du.
|
2016
|
|
Baina Darwinek biziera komunitarioa eboluzioasubstantzian biziraupen borroka bezala ulertzen dizu, existentziaren aldeko borroka eternalean. Hori ez da ikerketa eta behaketa biologikoetatik atera duen konklusioa edo, baizik ere haiek nolabait sistema batean koordinatu ahal izateko berak ekonomia politikotik (Malthus) maileguan
|
hartu
eta eboluzio biologikoaren teoriarentzat premisa antzera aurretik ipini duen suposizio unibertsala baizik.95 Horrela den dena suposizio horren baldintzen pera ukurtzen da, edo aspektu horretara laburmurrizten da. (Suposizio hori datu eta gertakari askorentzat argigarria dela ukatu gabe, beste zenbaitentzat plazer estetikoaren garapena, etab.ez baitu ezinbestean suposizio beharrezkoa edo beharradinakoa ematen).
|
|
erle" kamikazeak", erasotzaile uste dutena eztenkatuz erlauntza defendatzen dutenak, eztenarekin batera bizia emanez.241 Txori txiki askok harraparia inguruan sumatu orduko (belatza, adibidez)" alarma dei" bat jotzen du, eta banda osoa airean ezkutatzen da segurura (34, ik. 213, 215 eta hurr.). Itxura guztiz txori alarmajoleak bere burua arriskuan jartzen du harrapariaren arreta berarengana erakarriz. Altruismo nabarmenena eta deigarriena aita ameena litzateke kumeekiko, haiek hazten halako lanak
|
hartu
eta gero, apurrik gabe alde egiten baitiete (34). Baleak eta izurdeak ito egiten dira ezin badute arnasarik hartu.
|
2017
|
|
Egiten hasten zen edozertan, beti iruditzen zitzaion gorputz hori alde guztietara existitzen ari zela, bere iritzia kontuan izan gabe. Atsegin zuen imajinatzea ikusezina zela eta sarraila zuloetatik begiratzeko ohitura hartu zuen, mendekua
|
hartzeko
eta ikusteko besteak, eurek jakin gabe, nola zeuden eginak.93
|
|
Gaizto modura kalifikatzeak, ordea, bere baitako gisa ezaugarritzen nau. Gainera, nire baitarako izan banu gaizto, izateko eduki moduan izan nukeelako, alegia, nire burua gaiztotzat
|
hartu
eta gaizto nahi izan nukeelako. Baina horrek adieraziko luke nire Ongiaren kontrakoa agertzen zaidana nahi izaten azaldu behar naizela, eta hori Gaizkia edo nire Ongiaren kontrakoa den heinean, hain zuzen ere.
|
|
Nozio iheskorrak baino ez dira izango beti, ihes egiteko izaera izango dutenak: ez dut nire gaiztotasuna atzemango ez bada ekintza horren edo haren baitan, ihes egingo diot nire buruari, sentituko dut nire alienazioa eta nire isurtzea izate baterantz alferrik baino ez dudana gaiztotzat
|
hartu
eta, haatik, banaizela sentituko dudana eta distantziara biziko dudana, lotsa edota beldurra dela bitarte.
|
|
Nire kanpoko izatea da: ez menpeko izate bat kanpotik etorritakoa, baizik eta kanpokotasun bat nire kanpokotasuntzat
|
hartu
eta onartutakoa. Bakarrik uka dezaket nigandik Bestea, hain zuzen, Bestea subjektu den heinean.
|
|
Bakarrik uka dezaket nigandik Bestea, hain zuzen, Bestea subjektu den heinean. Bestea bat batean objektutzat
|
hartu
eta ukatuko banu alegia, munduaren barruan existitzen bezalaez nuke Bestea ukatuko, baizik eta objektu bat printzipioz zerikusirik ez lukeena subjektibotasunarekin; babesik gabe geratuko nintzateke nire eta Bestearen arteko asimilazio erabatekoaren menpe, tentuz ez ibiltzeagatik Bestearen benetako eremua den subjektibotasunean, eta nire eremua ere badena. Bestea ezin dut distantziara eduki ez bada nire subjektibotasunari muga bat aitortuz.
|
|
Nire objektutasuna absolutuan gauzatu eta, aldi berean, hipostasiatu egiten dut: batera datoz Jainkoaren leku
|
hartzea
eta nire objektutasunaren gauzatasuna; areago, errealagotzat jotzen dut nire Jainkoarentzako objektu izatea nire baitarako izatea baino; alienatua existitzen naiz eta nire kanpokotasunak erakusten dit nik zer izan behar dudan. Jainkoaren aurreko beldurraren jatorria horixe da.
|
|
Besteak' leudeke’ porrot erreflexiboaren kontrako porrot batengatik. Azken batean, erreflexioan, ezin badut nire burua objektutzat
|
hartu
eta kuasi objektutzat bakarrik har badezaket, horrek esan nahi du atzeman nahi dudan objektua neroni naizela; nigandik bereizten nauen ezereza izateko dut. Nik ezin diot ihes egin nire ipseitateari eta ezin dut nitaz ikuspunturik hartu (horrela ezin dut nire burua izatetzat hartu), ezta nire burua ‘dago’ moduko formatzat hartu ere (izatearen atzemateak huts egiten du, atzemailea aldi berean atzemana delako).
|
|
Horregatik, Sartrerentzat, baztertzekoa da askatasunari ihes egiten dioten asmo txarreko (mauvaise foi) jarrerak
|
hartzea
eta zeinahi balio moral aurretik emana balitz bezala ulertzea (esprit de serieux), hau da, giza subjektibotasunaren aurretik. Izatearen aurrean autentikotasunez jokatzea da tratatuaren aldarria.
|
|
Bestea ni ez izaten moduan agertu behar da; (iii) Cogitoak Bestea erakutsi behar digu ez bera objektu delarik, baizik eta parte duelarik gure izatean; eta (iv) Bestea barneko ezeztapen bezala atzeman behar dugu ni ez izaten, hau da, Besteak eta nik batasun sintetiko bat eratzen dugularik eta bata bestea denik ukatuz eratzen garelarik. Horrek eskatzen du, bestalde, nik ezin dudala, nahiz eta izate batasuna osatu, osotasunaren ikuspunturik
|
hartu
eta, beraz, Bestearen existentziaren bizipena osotasun osagabea dela.
|
2021
|
|
Batetik, zergatik mugatu behar da maskulinitateen ikerketa gizonengana? Zergatik ez aintzat
|
hartu
eta ikertu, esaterako, emakume maskulinoek garatutako maskulinitateak. Generoa originalik gabeko kopia denez, ez dira ‘egiazko’ formen imitazioak; emakumeen maskulinitatea gizon maskulinoena bezain propioa eta esanguratsua da.
|
|
Egungo identitatean presente dauden zenbait osagai
|
hartu
eta desplazatuz identifikazio alternatibo sinesgarriak eskaini ezean, gizonak bere maskulinitatea desegiteko saiakera oro porrotera kondenatuta dago. (Serra 2018:
|
|
Kapital soziala: giza taldeetan parte
|
hartzea
eta kontaktuak. Kapital kulturala:
|
|
Bere buruaren egilea den neurrian, egiten duen eta eginean den horren erantzulea ere bada. Hain zuzen, erantzukizun hori beregain
|
hartu
eta ekiten duen norbanako autonomo, libre eta aktiboa da bere subjektu eredua.
|
|
Onerako zein txarrerako, gure aurretiko zein haraindikoak diren hizkuntza, arau, teknologia eta prozesuen eskuetan gaude. Horiek, eratu eta sostengatu ez ezik, mugatu, mehatxatu eta baztertu egiten gaituzte, besteen begirada, esku
|
hartze
eta biolentziarekiko zaurgarri eginez (Butler 2004: 31).
|
|
Ikusi dugunez, kontratu sozial heterosexualaren baitan hiritartasuna ukatu zitzaion emakumeari, ez baitzen gai pasioak mendean
|
hartu
eta arrazoimena ordena publiko eta unibertsalaren mesedetan erabiltzeko. Ez zen norbanako buru jabea, izaki libre eta berdinen ezaugarri nahiz gaitasunak gizonari soilik baitzegozkion.
|
|
30). Hain justu, besteen esku
|
hartze
eta besteekiko jarraitutasun horrek lotzen eta inplikatzen gaitu besteen bizitzetan eta gugandik aurrean nahiz harago dagoen mundu sozialean. Elkarrenganako ardura dugu, nia neurri batean besteena den bezalaxe, besteak ere nireak baitira hein batean.
|
2022
|
|
Momentu bikoitza du askapen filosofiko horrek: esklabotza egoeraren kontzientzia
|
hartzekoa
eta, nork bere kabuz, deskubritzeke dagoen argi bateranzko bidea deskubritzekoa. Platonismo kristauak gerora hartu zuen norabidea gorabehera, Platonentzat ez dago ez bekaturik ez kulparik gorputzean.
|
|
Neurri batean puskatua eta neurri batean askea, zalantzazko esparru bat eta erlazio berrien posibilitatea irekitzen dituena. Segmentua, berriz, elaborazio bat da, jakintzak
|
hartu
eta kategorizatu, arautu eta antolatu egiten dituena. Distantzia antolatzen du, aurrez ikusteko eta identifikatzeko moduan kudeatzeko.
|