Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 41

2001
‎Abiadura Handiko Trenaren (AHT) proiektuaren karietara hain zuzen ere:" Premisa batetik abiatu behar dugu. Inoiz, Abiadura Handiko trenbide sarea egingo da, beti ere, berori egiteko eskakizunaren enfasiaren, justifikazioaren eta aprobetxamendu onaren ziurtapenaren arabera. Edozein modutan ere, adierazitako trenbide sarearen trazaketa berria izango da".
2002
‎Aipatudugun bezala, siderurgiaren arloko lehen industrializazioko merkataritzaren oinarria kanpoko merkatua izan zen. Hala eta guztiz ere, XIX. mendearen bigarren erdiaren berritasunik handiena trenbidearen eraikuntza izan zen, barneko merkatuenartikulazioa erraztu baitzuen.
2003
‎Horrela, abiadura handiko trenbide sarea milaka kilometroko hedadura lortuko luke XXI. mende honetako lehen hamarkadan. Aurreikuspen hori, hala ere, ezda oso sinesgarria ezta planifikatzaileentzat beraientzat ere, finantziazio ahalmennahikorik ez dagoelako, eta gaur egun hainbat egitasmotan dauden atzerapenek etainkognitek berrets dezaketenez.
‎Zenbait erakunde ekologistek berehala altxatu zuten ahotsa, haien esanetan17: alde batetik, kontsulta fasea izan beharzukeena ez zela benetakoa, izan ere proiektua onartutzat ematen baitzen, eta hirutrazaketa alternatiboak aurkeztuz proiektua bere osotasunean eztabaidatzea saihestu nahi izan zutela, hau da, abiadura handiko trenbidearen beharra bera ez zedilaeztabaidatu; bestalde, txostenean ingurumenak izango duen eragina ia ez zela aipatzen, eta horren ondorioz, bazirudiela benetako eztabaida gertaraziko lukeen informazioa emateko baino publizitatea egiteko balio zuela txostenak.
2005
‎Ez dut uste konparatzerik dagoenik. Lapurdin oraindik ez da egin abiadura handiko trenbidea.
2007
‎Horrez gain, Arranoa Inperial Iberiarra Babesteko Programa babesten du, eta Adif ek 200.000 euro jartzen ditu urtero. Hala, Adif ek ingurumena errespetatzen duten teknologia berriak erabiltzeko konpromisoa sendotu nahi du, abiadura handiko trenbide berriak ezartzea eta natura zaintzea bateragarri egingo dituzten ekintzak garatzeko.
‎enpresak direla gehien kutsatzen dutenak, “garraio eta etxebizitza zerbitzuak huts egiten dutenak” esan zuen Aizpirik. Exekutiboak prestazio handiko trenbide sarea garatzearen alde egin du, eta merkantzien lurreko garraioa ordezkatzeko “itsasoko autobideak” sortzearen alde Kalkuluen arabera, gaur egungo neurriekin lortuko du industriak berotegi efektua eragiten duten gasen% 37 baino gehiago ez isurtzeko helburua bitartean, 1990eko datuekin alderatuta, eta, aldiz, sektore zehaztugabeek muga hori gaindituko dute, gutxi gorabehera% 65e... Emisio Eskubideak Esleitzeko Lehen Planak lehen aldiz mugatu zituen energia eta industria instalazio milako bateko emisio poluitzaileak, eta Gobernuak bigarrena onartu du, 2008an indarrean jarriko dena.
‎Ekintza lerro berri horretan, Gobernuak apustu hau egin du: prestazio handiko trenbide sarea garatzea, “itsasoko autobideak” sortzea salgaiak lurrez garraiatzeko, garraio flotetan ibilgailu garbiak erabiltzea edo ikatzezko etxeko galdarak ordezkatzea.
2008
‎Zer gertatzen da gaur egun Espainiako Estatuan? Nik dakidanez, eraikitzen ari diren abiadura handiko trenbideak ez daude salgaiak eramateko diseinatuta. Izan ere, hasiera batean bakar batek ere ez zuen salgairik eraman behar.
‎Horrekin guztiarekin garbi dago obra publikoa izango dela ekonomiaren motore, eta dezeleratzeak etxebizitzen eraikuntza pribatuari eragin dion arren, azpiegitura erraldoiek lur mugimendu handia sortuko dute datozen urteetan. Gero eta gehiago egiten dira garraiobideak lur azpitik begi inpaktua gutxitzen delako eta geoteknian hobetu delako, Abiadura Handiko Trenbidearen ehuneko handi bat tunelak izango omen dira (104 km) eta euskal" Y" aren proiektuak aurreikusten du 16 milioi m3 lur soberan izango dela. Zer egin, orduan, lur horrekin?
‎Penintsula iberikoko abiadura handiko trenbideak, oraingoz, 1.500 kilometroko luzera du eta ibilbide osoa aginte mahaiaren, hots, tren dorrearen kontrolpean dago.
2009
‎Esaterako, Euskotreneko Topoaren trenbidea bi errailetatik laura pasatzea aurreikusten du Donostia Irun zatian. Gisa horretan, trenbidea Metro Gipuzkoa bilakatuko litzateke, Renferen aldiriko ibilaldiekin batean aldiriko trenei leku gehiago egiteko, merkantziako konboiak abiadura handiko trenbidera pasa lirateke, egiteke dagoen azpiegitura. Honela azaldu du Pilar Arana Mugikortasun zuzendariak Aldundiaren postura:
‎Bordeleren eta Hendaiaren artean abiadura handiko trenbide gehiago eraikitzeko proiektua ez da norabidez aldatu, Suitzako elkarte baten txostenak eragozpenak jarri baditu ere.
‎Batzordeak ez du aipamenik egin Errobi, Euskal Herriko Hegoa eta Errobi Aturri eskualdeek eskatuta CITEC Suitzako erakundeak egin berri duen ikerketa. Txosten horren arabera, Iparraldean gaur egun dauden trenbideek ez dute gainez egingo 2050 urtea baino lehen, eta beraz, oraingoz ez da beharrezkoa abiadura handiko trenbide berriak eraikitzea.
‎Bestalde, Sustapen ministroak Nafarroako abiadura handiko trenbidearen garapenerako plana aurreratuko duela iragarri du.
‎Bi urte behar izan zituzten konponbide bat topatzeko. Nazioarteko Diru Funtsaren laguntzarekin, Hego Koreak ekonomia biziberritu zuen, eta aurrekontuan egindako murrizketei esker, abiadura handiko trenbidearen proiektuari ekin zion berriro. Azkenik, ziurtasunik ezeko hainbat hilabete igaro ondoren, KTX proiektuko lantaldea lanera itzuli zen.
‎(ON) Onena trenbideak lerro zuzenean eraikitzea da, baina gaindi ezin daitezkeen oztopoak badaude, orduan kurben bitartez konpondu behar da arazoa. Gure abiadura handiko trenbideetan, kurbek zazpi mila metroko erradioa dute gutxienez, abiadurari eusteko.
2010
‎Hauteskunde hauek berezitasun bat dute Ipar Euskal Herrian, LGVaren (Abiadura Handiko Trenbidea) inguruan gertatuaren ondorioz. Aferak gatazka soziopolitiko minbera azaleratu du, eta horrek ondorio zuzenak izan ditzake emaitzetan.
‎Azken finean, lurralde antolamenduak birbanatze papera ez balu jokatuko, oso atzeratuak gelditzen ari diren lurraldeak, denbora pasatu ahala, pobreagoak bihurtuko lirateke eta aurreratuenak edotabotere gehien biltzen dutenak, ordea, aberatsagoak. Zentzu horretan, gaur egunpolitikoki jasangarritzat onartzen diren abiadura handiko trenbideak eta garraiosistema ezberdinek ez lukete zuzenduko lurralde desorekarik, alderantziz, hustuegingo lituzkete gaur egun nahiko utzita dauden zenbait landa eskualde, populazionahiz errentak metropolietan areago metatuz.
2011
‎«Harmonizazioa» deitzen diote eta Bilduren politika fiskal berritzailea ito nahian ari dira. «Gelditu ezineko garapena» aldarrikatu, eta diru publikoa xahutzen dute Abiadura eta Hedadura handiko trenbide eta portuetan, lurraren, naturaren, jendartearen askatasuna hipotekatuz lehenik, gabetuz gero.Bestelako sareak hedatu behar ditugu jendartean: elkartasunaren sareak, alde askotako krisi multiplo honi alternatibak eskainiz.
2012
‎Sinpatiak begi bistakoak dira. Alta bada, zein dira PSko jarrerak LGV (Abiadura Handiko Trenbidea) eta Ipar Euskal Herriaren (Lurralde Elkargoa) instituzionaltzeari buruz. Bigarren itzulian sostengua, gai horien inguruko negozaizioen arabera ebatziko da zalantzarik gabe.
‎Batetik, bistakoa da kostu ekonomikoa jasangaitza dela: gobernu espainiarrak AHTren eraikuntzan 82.000 milioiko gastuak egin ditu jadanik, eta Europa osoan dauden Abiadura Handiko trenbide guztien %44 penintsulan metatzen da, Kataluniako ERCk egindako azterketa baten arabera. Egoera ekonomikoak okerrera egin ahala, ez dirudi xahuketa maila horri eutsiko dionik.
2014
‎Ez da lehenengoa, eta ez da izango azkenekoa ere, baina maiatzaren lehenengo aste honetan beste ustelkeria kasu bat geratu da agerian, azpiegitura handiak eraikitzearen ingurukoa. Espainiako Kontuen Auzitegiaren arabera, Madril Bartzelona abiadura handiko trenbideari 7.550 milioi euroko aurrekontua egin zioten, eta 728 milioi euro gutxiagoan adjudikatu zuten, 6.822 milioian, nahiz eta, azkenean, %31 gehiago kostatu zen, 8.996 Are gehiago, ikertutako zati baten kostua, Hospitalet La Torrasari zegokiona, haren adjudikazio prezioa halako bi kostatu zen azkenean. Halako albisteek alarma handia eragiten dute gizartean, eta Espainiako Estatuko politikaren ustelkeria maila larrian sakontzen, baina, sakoneko arazoa xeheago aztertu ahal izateko, hiru alderdi bereizteko:
‎Horri erantsiz gero Espainiako Estatua dela azpiegitura inbertsioetan liderra, batez beste, ELGAko herrialdeek halako bi?, ez da harritzekoa ere halako albisteekin topo egitea behin eta berriro. Hogei urte hauetan, abiadura handiko trenbide sarea hedatzen aritu da gehienbat Espainiako garraio politika, eta horixe da, beharbada, errealitate horren adierazgarririk behinena. Espainiak alferrik xahutu ditu 30.000 milioi euro baino gehiago, biztanleko eta kilometro koadroko trenbide kilometro gehien dituen munduko herrialde bihurtzeraino.
‎hala nola kendu egin behar izan zuten Toledo Cuenca Albaceteko AHT zuzena, egunean bederatzi bidaiari garraiatzeak 18.000 euroko kostua zekarkielako egunero. Bitxia da Kontuen Auzitegiak xeheki aztertzea baliabide publikoen erabilera, baina ez zergapetzea hainbat erabaki hartzeko prozesua, milioi askotako inbertsioak zuritzen eta konprometitzen dituena, hala nola abiadura handiko trenbide lineei dagozkienak. Aipatzekoa da, hala ere, Frantziako Kontuen Auzitegiak ezbaian jarri duela abiadura handiko trenaren hainbat konexioren errentagarritasun ekonomiko eta soziala.
2015
‎Hor ere hamabiko bat hil izan baita, kolpatuak bestalde. Harridura handia trenbidetako arduradunen artean. Harrigarri halere, haurrak ere bazirela trenbide hortan.
‎Europak lehentasuna Gipuzkoako abiadura haundiko trenbidearen alde
‎Europako komisioak 459 milioi euroko laguntza onartu du Bergara Donostia Baiona abiadura haundiko trenbidearen alde. Laguntza ohargarria Gipuzkoako trenbidearen alde, gastu osoaren %40a suposatzen duena.
2017
‎Abiadura Haundiko Trenbidea: Astigarraga eta Irun arteko erraila 2019ko udan bururatua?
2018
‎Europako Kontu Auzitegiak txosten etsigarria zabaldu du Europako abiadura handiko trenbide sarearen inguruan (Euskal Herrian AHT, Frantzian TGV, Espainian AVE…).
‎Autobus elektrikoen sektorean apustu handia egin eta biharamunean, oraingoz bere jokaleku nagusia trenak direla gogorarazi du CAFek. Kontratu mardul baterako lehian sartu da, Londres eta Ingalaterra erdialdeko eta iparraldeko hiriak lotuko dituen HS2 abiadura handiko trenbiderako trenak egiteko. 54 tren hornitzeko lehiaketa irabaziz gero, 3.100 milioi eurotik gora lor ditzake, eta %50 handituko luke gaur egun duen eskarien zorroa.
‎Europako Kontu Auzitegiak aurkeztu berri du abiadura handiko trenbide (AHT) sareari buruzko ikerketa, eta kritika gogorra egin dio orain arteko kudeaketari. Txostenaren arduradunak, Oskar Hericsek (1958, Schandorf, Austria), BERRIArekin aztertu ditu haren inguruko gorabeherak.Europako AHT sarea «garestia, mantsoa eta ez eraginkorra» dela ondorioztatu duzue.
2020
‎Orduan, bada, zer da HS2? High Speed 2ren laburdura; hau da, Erresuma Batuko abiadura handiko trenbide batena. HS1, berriz, Londres eta Mantxa azpiko tunela batzen dituen trenbidea da.
2022
‎Lehenik argitu behar da Espainiako edota Frantziako AHT sareak ez daudela prestatuta salgaiak garraiatzeko. Euskal Y-a edo Nafarroako korridorea bai ordea, eta horregatik ofizialki prestazio handiko trenbide gisa izendatzen dira. Horrek esan nahi du bidaiariak daramatzaten trenek ezin dutela 220 km/ h ko abiadura gainditu, eta salgaien kasuan 120 km/ h koa.
‎Buenok, Kortazarrek eta Hoyosek argitu dute Euskal Y-a «prestazio handiko trenbide bat» izango dela, eta horrek aukera emango diola, bidaiariak ez ezik, salgaiak ere garraiatzeko. Horrek berezi egiten du, besteak beste, haren diseinua:
‎Hara euskal irakurleari De Luca gustatzeko hirugarren elementua, ukitu politikoa, ez bakarrik bere obrarena, baita De Luca berarena ere, izan baitzen iraultzaile 70etako Italian. Da oraindik ere ezeroso, duela ez asko absolbitu baitzuten Lyon Turin abiadura handiko trenbidea sabotatu behar zela esateagatik.
2023
‎Deialdian, hiru hautetsiek mugaren eta Bordele artean den linea berritzea eskatzen dute, kontsultatu dituzten azterketen arabera gutiegi erabiltzen baita. Linearen arraberritzea lau aldiz gutiago kostako litzatekeela abiadura handiko trenbide baten obrak baino defendatzen dira. Galdegin dute estudio baten egitea obren gastuak zenbatekoak litzatekeen zehazteko.
‎Ezkioko Errota Burun bizi gaituk. Errota baserrikoa duk Aitziber jaiotzez, baina hura abiadura handiko trenbidea egiteko eraitsi zitean eta gaineko aldean etxe berria eraiki behar izan zitean. Han bizi gaituk Aitziberren gurasoak, gu biok eta bi semeak.
‎«Proiektu honen errefusaren adibide enblematikoa da», adierazi dute. Hala ere, salatu dute Ipar Euskal Herriko herritarrentzat zerga berriak ekarriko dituela abiadura handiko trenbide berriak, aurreikusiak diren geltoki berrietatik ordu bat baino gutxiagora diren herri guziek parte hartu dutelako proiektuaren finantzaketan.
‎Izan ere, naturguneak eta landa ingurunea industrializatuko dituzten azpiegitura berri ugariren eraso bortitza pairatzen ari gara: zentral eolikoak eta makro poligono fotovoltaikoak, abiadura handiko trenbide eta azpiegiturak, goi tentsioko lineak, meatzaritza proiektu berriak, erraustegiak, negutegi industrialak eta makro abeltegiak... Horiek guztiak ageri dira Euskal Herriko mapan, jada martxan dauden proiektuak edo laster gauzatzekoak direnak.
‎Horregatik, abiadura handiko trenbidearen eraikuntzaren ardura duen Adif erakundeari –Espainiako Garraio, Mugikortasun eta Hiri Agenda Ministerioa– eskatuko dio obren inguruko informazio eguneratua helaraztea. Udal Gobernuaren eskaera honako hau izango da:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia