2015
|
|
Kantak, ikusten denez,
|
hainbat
praktika (haien aktore, objektu eta eszenatoki zenbait ere) biltzen ditu izen bakar batera. Erregistro bat egiten du:
|
|
Euskara, bistan da, hitz bat da, izen bat, baina bada izan hitz egiteko era, hots, praktika modu bat. Izena den aldetik adiera batekin, hitz egiteko era jakin batekin, lotu dugu, praktika den aldetik hainbat eta
|
hainbat
praktikarekin lotzen dugu. Lotura maila batean izenari adiera edo esanahia eman diogun bezala, bestean zentzua emango diogu.
|
|
Modernitatea ez da istorio bera emakume, eri, ero, eskale, gaizkile, langile, beltz, eta zerrenda luze horretan sar litezkeen guztientzat. Egitura identitatea, beraz, beti izan da
|
hainbat
praktikatan, ez guztietan, identiko jokatzeko inposizioa, ez denetan eta ez denentzat. Neurri handi batean, alegiazkoa izan da.
|
|
euskaraz egitea. Adierazle huts bat, hortaz, hainbat eta
|
hainbat
praktika artikulatu edo bildu egiten duena, eta jendeak komunitate bihurtu. Euskaraz egitea, izena edo etiketa ez den aldetik, ezin da bera ez den erreal baten metafora izan, auto aurkezpen gisan egikaritzen diren praktika konkretuetan baino ezin da izan:
|
|
Esan bezala, toki geografiko edota espazio denbora sozial bereko publiko orokorrak desagertuko dira, erreferentzia instituzional eta normatiboak atomizatuko dira. Baina, desinkronizazioa areagotu arau, sinkronia berriak sortzeko teknologiak ere ugalduko dira, haien bidez aldi eta kontu baterako bilduko dira jendeak,
|
hainbat
praktikatan bildu ere. Baina gauzak erruz aldatu ezean, ez da tokiko sinkronia orokorrik izango.
|
|
Efektu hutsen garaian, komunitatea landu beharreko biltze partzialak omen da. Horrela, baina, hainbat alderditan,
|
hainbat
praktikatan, konprometitzen gaitu: engaiamendua eskatzen digu Egiturari aurre egiteko hain zuzen.
|
|
Euskal Zera heterogeneoa da eta disjuntzioan eta tentsioan du bizi kemena, euskal kolusioa heterogeneotasun horretan biziberritzen da. Politika hutsaz jardungo banu, esango nuke, besterik gabe, euskal errepublika behar dugula, alegia, askotariko jendeak jokatze eremu (publiko) batera eta
|
hainbat
praktikatan bildurik atontzen den agentzia kolektiboa behar dugula. Erronka, berriz, kolusioa desegin barik, haren gozamena galdu barik, askotarikoa euskal libidoa pizten duten praktiketara biltzea da.
|
|
Haien izaera aktibo eta sortzailea azpimarratu nahi izanez gero," identitate praktikak" esan beharrean," identifikatze praktikak" esan dezakegu. Praktika horiek bitarteko, hainbat eta
|
hainbat
praktika egotziko dizkiegu leku edo posizio sozialei (eta horrela rolak sortuko ditugu), pertsona eta pertsona tipoei (eta nortasun prototipoak sortuko), pertsona artekoei (eta taldeak, figurazio kolektiboak eta estereotipoak egingo ditugu) edo egitura sozialei (eta horrela instituzio eta kolektiboak antolatuko ditugu). Eta, jakina, nork bere buruari ere hainbat praktika egotziz autokontzeptuak sortuko ditu, esan bezala, ez buruz eta hitzez soilik, eginez eta izanez.
|
|
Praktika horiek bitarteko, hainbat eta hainbat praktika egotziko dizkiegu leku edo posizio sozialei (eta horrela rolak sortuko ditugu), pertsona eta pertsona tipoei (eta nortasun prototipoak sortuko), pertsona artekoei (eta taldeak, figurazio kolektiboak eta estereotipoak egingo ditugu) edo egitura sozialei (eta horrela instituzio eta kolektiboak antolatuko ditugu). Eta, jakina, nork bere buruari ere
|
hainbat
praktika egotziz autokontzeptuak sortuko ditu, esan bezala, ez buruz eta hitzez soilik, eginez eta izanez. Argitze aldera, ikus dezagun adibideren bat:
|
|
Funtzio horretara beren beregi bideratzen diren praktikei" praktika identitarioak" deritzegu, baina alderdi edo funtzio hori praktika ororena da. Askotan, berriz, isilpean bezala doaz, hala nola jokatze eremu jakin bateko arizale guztiek
|
hainbat
praktikatan berdin jokatzen dutela sentitzen dutenean, sentitze hori esplizitu egin barik. Orduan identitatea, praktiken xedea bainoago, praktiken egituraketa da, halako egituran antolatzen baitira.
|
|
Hainbat jendek azturei loturik bizi behar dute, horretara kondenatuta esango luke logika hipermodernoak. Horrez gain,
|
hainbat
praktika ere aztura izatera kondenaturik daude debeku kognitiboz, ez dago haiek pentsatzerik determinazio ontologiko edota soziologiko itxi baten mendean ez bada. Konbentzioa, hitzarmena, ituna... ez dira praktika guztiei aitor diezaiekegun izaera.
|
|
Horrenbestez, kultura kritika deritzon arloan mugituko naiz, ikuspegi pragmatiko batetik: euskal identitatea
|
hainbat
praktikarekin berdinduko dudanez gero, euskal Zer identitarioa praktikan zertan den eta zelan ibiltzen dugun aztertuko dut. Baina lana bera ere zergintza horretan sartu behar dugunez, eta disimulu barik haren aldekoa denez, esan dezaket jakintza hori interesatua dela, euskal Zera zertan den argitu nahi badut, hura praktikatzen, hedatzen eta mundu bihurtzen nola jarrai dezakegun argitzeko dela.
|
2022
|
|
Elikagaien segurtasun sanitarioan, horien manipulazioan bete beharreko
|
hainbat
praktika on sartzen dira, osasunean eraginik izan dezaketen gaitz batzuk prebenitzeko. Elikagaia, berez, osasun babesle bada ere, gizakiari gaixotasunak transmiti diezazkioke eta, gainera, bakterioak ugaltzeko bide izan dakioke, intoxikazioak probokatuz.
|