2007
|
|
Egunkari eta aldizkarietatik ateratako hitzen bilduma egiten dugu: sariez, errealismoaz eta fikzioaz, literaturak sortzen omen duen interes eskasaz, literatura azkena jotzeko zorian ote den, errekonozimenduaz eta famaz eta prestigioaz,
|
gure
sistema literarioa ez sanoa ote den, debate premiaz, idazle kanonizatua izateko patroiaz, itzulpengintzaz, kritikaz, haur eta gazte literaturaz, irakurleez, merkatuaz...
|
2008
|
|
Izan ere, kanonizazio prozesu literarioaren atzean beti baldin badago indar bat bultza egiten, egungo egoera literario nahasia ulertu nahi badugu hasi genuke ere galdekatzen zein indar dagoen kanonizatzeko bidean dauden gure idazle potoloenen atzean bultzaka? Hau da,
|
gure
sistema literario nerabea ote da idazle hauek kanonizatzen dituena ala beste nonbaitetik (gurea ez den sistema indartsuago batetik, espainiar sistemaz ari naiz, noski) dator bultzada. Nik uste lehia bat dagoela arlo horretan eta askotan kanpoko bultzada barnekoa baino indartsuagoa dela, hots kanpokoen ikuspegitik irakurtzen ditugula gure autoreak, geure epaitzeko ahalmenean sinetsiko ez bagenu bezala, geure behar literarioen kontzientzia garbirik ez bagenu bezala.
|
|
Orain arteko iritziek nahikoa argi adierazten dute
|
gure
sistema literarioak hainbat gabezia dituela. Hutsune horiek betetzeko zer egingo luketen galdetu zaie galdeketako parte hartzaileei, eta proposamen horiek guztiak esparru, helburu eta prozeduretan sailkatu ditut hurrengo atalean.
|
2010
|
|
Gaztelaniaz jardun zuen, sarrera hitzak kenduta, euskal narratiba garaikidearen lorpenez. Gure sari nazionalak, gure autore itzuliak, gure best sellerrak,
|
gure
sistema literarioaren garapen azkarra... Lehen lerroan eserita geunden delegaziokoen arteko begirada nahiz irribarre gurutzatuek bertakoek ikusi ahal izan ez zuten iruzkin isila osatu zuten.
|
2013
|
|
Bereziki, hezkuntzaren alorrean eredu elebidunak ezarri izanaren ondoriotzat jo daiteke irakurlegoaren premien aldakuntza eta erakundeen politika kulturalak argitalpengintzari laguntzeko partidak ezarri izanaren fruitu argitaletxeen sorrera. Ondorioz, Olaziregiren iritziz, ez dago inolako zalantzarik genero narratiboak lortu dituela abantaila gehien egoera berri horretan, eta
|
gure
sistema literarioan kanonikoa izatera iritsi dela:
|
2014
|
|
Talentuari eginiko laudorio horren ostean dator desenkantua:
|
gure
sistema literarioa mantentzeko irakurlerik ez dugu. Bi faktoreren erruz:
|
2016
|
|
Nire ustez hori froga biribila da:
|
gure
sistema literarioan ezin da benetako kritika egin. Beno, izan ere, ez da egiten.
|
|
Eta autoitzulpenaren auzia, zer esanik ez:
|
gure
sistema literario (ar) en egoera diglosikoaren parte dira, eta, beraz, interesatzen zaizkigu.
|
2019
|
|
Perspektiba horretatik ari da SÃ ¡ enz. Euskararen sistemak, ordea, bitarteko guztiak jarrita ere, ezin du noranahi heldu, eta nahitaezkoa izateak,
|
gure
sistema literarioarentzat, ez du gaztelaniarentzat daukan zentzurik, osasuntsuak nahitaezkotzat jotzen duena gaixo batentzat kutixia izan liteke, edo indar galtzea. Hizkuntza hegemonikoetako argitaletxeen termino komertzialetan, bi aldiz pentsatzekoa baldin bada halako obra bat argitaratzea, areago gure sistemarentzat:
|
2021
|
|
Horregatik uste dut
|
gure
sistema literarioa kaltetuta dagoela. Lan onak egiteko oztopo gehiegi jarri ditugu, eta sistemari edozein gorputz literariok bizitzeko behar duen tenperatura falta zaio.
|
|
Baina ulertu, ulertzen da. Zailagoa da ulertzea zergatik sinetsi duten
|
gure
sistema literarioaren parte diren hainbeste kidek literaturaren historian behin eta berriz gertatu dena inoiz gertatzen ez den zerbait dela. Alegia, posible dela kalitatezko liburuek irakurleen artean nolabaiteko arrakasta izatea, baita arrakasta handia izatea ere.
|