Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 16

2010
‎lehendabizi baieztatu jendarte berantiarretan aurreiritzi eta sineskeriek indarra hartu dutela, horren parean adierazi zientzia eta gizartea zatikatuta daudela, ondoren erantsi gizarte zientzietan pentsamendu frantsesak erlatibismoa sustatu eta beraz zientziarekiko mesfidantza orokortu duela, eta amaitu esanez gaurko kulturan zientzia (ezagutza) eta gizarte irekia (demokrazia) urtzen ari direla, pesimismo kulturalaren arinkeriak hala elikatuta. Gure ikerketan ez da ikusi halakorik, eta joerak oso bestelakoak dira, gainera. Zientzia izan da bizi baldintzen hobekuntza iturri eta zientzia begitantzen da bizi kalitatearen eragile eta arazoak konpontzeko tresna nagusi.
2012
‎Hipotesi hori ez dago argi hala den edo ez. Edo hobeto eta zehatzago esanda, gure ikerketa ez da nahikoa hipotesi hori baieztatu, matizatu edo ezeztatu ahal izateko. Izan ere, aldagai askok eragiten baitute pertsuasio prozesuaren une horretan.
‎Zeintzuk dira orduan pertsuasio egoera batean eragin dezaketen aldagaiak? Asko luzatuko ginateke guztiak azaltzen, eta gainera, gure ikerketarako ez da beharrezkoa, hemen nahikoa baitzaigu pertsuasio iturriari lotutako aldagaiak zeintzuk diren ikustea, haien artean kokatuko dugulako euskara, pertsuasioan eragina duen aldagai gisa. Argi gera bedi, beraz, oraingoz baztertu egin dugula euskara mezuaren edo mezubidearen aldagai gisa ikertzea.
Gure ikerketan ez dugu gaia aztertu ikuspegi horretatik; ez dugu aztertu esplizituki txartzat jotako eta jo gabeko hizkuntza aldagaien aurrean hizkuntza jokaera ezberdina den. Laboven «change from above» estandarraren eraginaren norabidean aldatzen direnak izango lirateke, eta «change from below» estandarraren eraginaz bestelako aldaketak.
‎Nolanahi ere, familiaren eta hezkuntza sistemaren arteko harremana aztertzen ari garelarik, aintzat hartu genuke bi erakunde sozial horien baitan aldaketa handiak gertatu direla (Bourdieu, 1997; 1999b; 2000a; Bourdieu eta Passeron, 2001b; Cardenal de la Nuez, 2006; Casal, 2003; Castells, 2001b; Giddens, 1998; Fernández Enguitak, 1990; Fernández Palomares, 2003). Baina gure ikerketan ez dugu aurkitu aldaketa sakonegirik familiaren eta hezkuntza sistemaren arteko harremanean: nabarmena iruditu zaigu posizio sozialak asko baldintzatzen duela transmisioaren izaera eta eraginkortasuna, zentzu horretan ezberdintze prozesuak ahalbidetzen dituzten lau teknika orokor identifikatu ditugu:
2017
‎Horretaz gain, gure ikerketan ez da aurkitu haurdunaldiko tabako esposizioaren eta ADHNa garatzeko arriskuaren arteko erlazio esanguratsurik. Beste ikerketa batzuek azaldu duten harreman hori familia barnean parte hartzen duten nahaste faktore ugarik azal dezakete, baina ez tabakoak umetoki barnean izan dezakeen eraginagatik.
2018
‎Haurdunaldiko amaren tabako kontsumoak jaiotzean pisu baxuko umeak izateko arriskua handitzen duela jakina da, baina hori ez da lan honen ikerketaren ardatza izan. Gure ikerketan ez da aurkitu GParekin loturarik zeukanik. Faktore horrek maila sozioekonomikoarekin lotura dauka, maila baxuagoko familiek gehiago erretzen dutelako (13).
2019
‎Emaitza horiek bat egiten dute bibliografian aurki daitekeenarekin (22), (24), (25). Aitzitik, beste batzuetan ez bezala, gure ikerketan ez dugu ikusi haurdunaldian alkohola (23) edateak, tabakoa erretzeak (5), (9), (27) ezta zigarrokinen kea arnasteak (5), (6), (27) ere jaioberrien T4 mailarekin erlaziorik dutenik.
‎Dena den, bi azalpen hauek, bistan da, euskararen baitan dute oinarria eta gure ikerketarako ez lukete garrantzirik izanen, ez behintzat, haiekin batera noizkoak diren aritzean desadostasunera eramanen ez bagintuzte.
‎Aukera gehiago, izan, badirela erakusteko EGLUn irakurritakoa ekarriko dugu hona. Gure ikerketarako ez dute garrantzi handirik; baina, multzo horrek, nola edo hala, gure argazkiari kolorea ematen dio. EGLU VIan azaltzen diguten bezala...
‎Euskararen jatorrira joateko garrantzi handiko eragozpena, oztopo gaindiezina, dela ematen du. Hala ere, guk, traba hori neurri handi batean saihestu dugu, ongi saihestu, gainera, gure ikerketa ez dugulako oinarritu euskararen lexikoan, euskal esaldietan baizik.
Gure ikerketarako ez da hain garrantzitsua menderakuntzan sartzea; horregatik, EGLUn aurkitzen ditugun azalpenak, hala nola, noren mende dagoen..., esaldi nagusiaren mende jartzen dugu bertzerik gabe, nahiz eta jakinaren gainean egon, batzutan, izen baten mende, bertzetan, adjektibo, aditzondo edo aditz baten mende daitezkeela. Guri interesatzen zaiguna da zenbat esaldi mota daukagun jakitea eta zer den esaldi bakoitza berezi egiten duena; helburu horrekin ekarriko dugu Euskal Gramatika Osoan egindako sailkapena:
2020
‎Soziolinguistika Klusterraren (2016) ikerketak erakutsi zuen noka erabiltzen zutenak nabarmen gehiago zirela emakumezkoak eta toka erabiltzen zutenak nabarmen gehiago zirela gizonezkoak. Gure ikerketan ez dugu zehazki neurtu emakumezko zein gizonezkoek noka ala toka egiten duten, baizik eta genero batekoari eta bestekoari hika egiten al dioten. Ikusi dugunez, gizonezkoei egiteko hika erabiltzen dutenak gehiago dira gizonezkoak bai senideen artean eta bai lagunartean, eta horretan bat egiten dute bi ikerketek.
‎Adinari dagokionez, teoriaren atalean ikusi dugu zenbait ikertzailek (Alberdi, 1993; Legorburu, 2018) esaten dutela nokako formen erabilera asko murriztu dela azken hamarkadetan eta desagertzear ere egon daitekeela. Gure ikerketak ez du fokua bereziki nokako formetan jarri, hitanoaren erabileran baizik. Baina esan genezake hika egiteko ohiturak behera egiten duela adinak behera egiten duen heinean, salbuespen batzuk badauden arren.
2021
‎Mario Santos El Correo Vitoriano ko kazetariarena. Ordura arte harreman sinbiotiko baten distantzia zuhurra izan genuen, non berak informazioa lortzen baitzuen bere egunkarian argitaratzeko, eta ni, berriz, ziur nengoen, haren luma neurrizkoaren babesean, gure ikerketak ez zituela inork gaizki interpretatuko. Baina ez egun hartan, ez egun hartan.
2023
Gure ikerketa ez da bakarrik Lau Haizeetara katalogoaren gainekoa izan. Katalogo hori digitalizazio lan baten emaitza da, baina ez XVIII. mendean dagoen guztiaren zerrendatze agortzailea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia