2002
|
|
Bestalde, eta arlo akademikoarekin jarraituz, Mendeberri makroproiektupedagogikoaren ardatzetako bat eleaniztasuna da; honenbestez, aditu talde batekdihardu lanean
|
gure
ikasleen hizkuntz gaitasunak bermatzeko, euskararenak bame, noski. Beraz badago, mugimendua, erabakiak eta, noski, emaitzak geroxeagosumatuko baditugu ere.
|
|
Azken hori egia ukaezina da, baina aurrekoa bezain egia da ustezko eleaniztasun horren atzean erdaren nagusitasuna bermatzeko eta mozorrotzeko trikimailua aurkitu nahi duela zenbaitek.
|
Gure
ikasleek hizkuntza bat baino gehiago jakin dute, jakintza zientifiko modernoaren iturritik bitartekaririk gabe edango badute; baina hori ezin da aitzakia izan gure hizkuntzaren menpetasun egoera betikotzeko. Litekeena da gai baten inguruko bibliografia guztia ingelesez baino ez egotea, baina gai horretaz espezialduko diren euskal profesionalek Euskal Herrian, euskal gizartean murgilduta egin dute lan, eta horretarako euskara ezin alboratuzko lanabesa izango zaie nahi eta nahi ez.
|
2010
|
|
Zeintzuk dira euskara eta gaztelaniaren konpetentziak txertatzeko lehenetsi diren edukiak? Etorkizuneko irakasle izango diren neurrian,
|
gure
ikasleek hizkuntzarekin lotutako hainbat gaitan jantzita egon behar dutela deritzogu. Euren bizitza profesional zein pertsonalean hizkuntzarekin lotutako hainbat erabaki —batzuetan kontzienteki, beste batzuetan oharkabean— hartu dituzte:
|
|
Etorkizuneko irakasle izango diren neurrian,
|
gure
ikasleek hizkuntzarekin lotutako hainbat gaitan jantzita egon behar dutela deritzogu. Euren bizitza profesional zein pertsonalean hizkuntzarekin lotutako hainbat erabaki hartu dituzte.
|
|
•
|
Gure
ikasleek hizkuntza konpetentziak lantzeari buruz dituzten aurreiritziak eta sinesmenak aldatu beharra ikusten dugu; izan ere, gehienentzat, hizkuntza lanketa ez doa lanketa gramatikaletik baino askoz haratago eta nekez ulertzen dute eguneroko lanerako testugintzaren eta hizkuntza pragmatikaren bidez hizkuntza konpetentziak lantzen ari direnik. Beraz, gure hizkuntza didaktikaren imaginarioa bateratzea lehentasuntzat dugu, eta ez bakarrik ikasleekiko ditugun aldeak adosteko, baita irakasleon artean ditugun aldeak adosteko ere.
|
2015
|
|
—
|
Gure
ikasleen hizkuntza gaitasuna
|
|
Kontuan hartu behar dugu
|
gure
ikasleen hizkuntza gaitasuna ez dela bat eta bakarra. Hizkuntza gaitasun horretan eragile desberdinek dute zeresana:
|
|
Irakaskuntzan gabiltzanontzat Jose Maria Sanchez Carrionek proposatu zituen hiztun tipoak(" Txepetx", 1991) interesgarriak eta erabilgarriak dira, ikasle bakoitzaren ibilbidearen eta gaitasunaren adierazgarri izan daitezkeelako. Nahiz eta azkeneko urte hauetan hiztun tipo errealek aldaketak izan dituzten, gure ustez komeni da horiek oinarrian eta gogoan izatea
|
gure
ikasleen hizkuntza tipologia ulertzeko:
|
2016
|
|
Azaldutakoa hizkuntza baten kasuan edo ele anitzeko egoeretan aurkituko dugu, egoera mononomikoan edo polinomikoan. Baina
|
gure
ikasleek hizkuntzen arteko jokoarekin egiten dute topo, eta horretan egin behar dute egoeraren definizioa: balio ideologiko, egitura soziologiko eta arau pragmatikoen arabera ebatzi behar dute noiz, nola, zertarako eta norekin erabili hizkuntza bat edo beste.
|