Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 27

2000
‎Sinesmena den edo sineskeria den, nork erabaki behar du? Utzdezagun aparte, beraz, gure gizatasunean oinarritzeko.
2004
‎Manikeismoaren eta faltsukeriaren aurkako aldarria da, trazo lodiaren aurkako aldarri ozena. Bizitza ez da trazo lodiz osatutako koadro zatarra, baizik eta oso pintzelada txikiz eta zehatzez betetako koadro konplexua, eta gu guztiok, euskaldunak eta euskaltzaleak garen neurrian, ohituta gaude grafittien artean bizitzera; eslogan politiko bilakatu dituzte, estigmatizatu nahi izan gaituzte, eta nik gure gizatasunaren aldeko aldarria egin nahi izan dut, iruditzen zaidalako, zoritxarrez, beharrezko ariketa dela. Liburuan galdera asko dago, zalantza asko ere, eta aseberazioak baldin badaude, inolako harrokeriarik gabe egindakoak dira.
‎arduraz eta erantzukizunez asumitu behar dugu errealitatea. " Gizakiak egin egin behar du eta bere burua ere egin; zehatzago, errealizatu egin behar du eta bere burua errealizatu ere", Ellacuriak ezin zuzenago izkiriatu duen bezala Zubiriren pentsamendua laburbilduz (FBE, 258). c) Hirugarrenik, errealitateaz jabetzeak eta hura gure gain hartzeak errealitateaz (gauzez eta geure buruaz) arduratzera garamatza ezinbestean, gure gizatasunari uko egingo ez badiogu. Errealitatea ez zaigu ematen modu erreaktibo hutsean erantzun dezagun edota era hermeneutiko hutsean asumitu dezagun; errealitatea ardura eta erantzukizun gisa ematen zaio gizakiari, hots, eginkizun eta errealizakizun modura.
2006
‎Intsektuen mundutik haratago, badira tresna bizidunak erabiltzen dituzten beste hainbat animalia ere. Euren ekintzek biziki mintzen dute gure gizatasuna.
2007
‎Jende gehienak planeta, gure etxea, zaintzeko ardura du, eta badaki gehiegi erabiltzen ari garela. Zaila egiten zaigu hori onartzea, baina badakigu egiten duguna gaizki dagoela, gure gizatasunik sakonena ahultzen ari dena. Zer egin dezakete kontsumitzaileek?
2009
‎norberaren barruan sartzea. Nolabait, zu eta ni bi sexu desberdinetakoak izan arren, badago gure gizatasunean elementu sakonago bat berdindu egiten gaituena, elkartzen gaituena. Idazleak betiere horra jaitsi beharra dauka; desberdintzen gaituen horretara baino gehiago, berdintzen gaituen horretara.
2011
‎Oso gaztetan zen, ongi oroitzen naiz aipamen batek zure bidetik hiri zaharrera eraman gintuenekoa han gure zentzuak trabatuak geldituz eta arima trabatua betirako, Antonio, hotz egiten zuen antzinako apirila hartan eta berriagoa zen orduan mundua, zure lerro bakoitzak irakaspen bat zekarkigun agian aspalditik gure gizatasunaren zoruan zegoena baina oraindik osoki ohartu ez ginelarik, behar izaten dutelako errekai guztiek bere logelditik esnaraziko dituen ikusmen harrituaren sua.
2012
‎Portaera hori minigonari buruz izandako hainbat epairekin pareka dezakegu, zeinen arabera minigona aukeratzea den erasoaren arrazoia; hizpide dugun kasuan ere, ezgaituen gain dago perifrasiaren karga. Eta perifrasia, hain zuzen, gure gizatasuna onartzeko zailtasunak dituztenei zuzenduta dago; pertsona horiei gure gizatasun erabatekoa ez baitzaie, nonbait, behar bezain nabarmena iruditzen. Baina azter ditzagun sakonago hizkuntza politikoki zuzenak praktikan dituen ondorioak.
‎Portaera hori minigonari buruz izandako hainbat epairekin pareka dezakegu, zeinen arabera minigona aukeratzea den erasoaren arrazoia; hizpide dugun kasuan ere, ezgaituen gain dago perifrasiaren karga. Eta perifrasia, hain zuzen, gure gizatasuna onartzeko zailtasunak dituztenei zuzenduta dago; pertsona horiei gure gizatasun erabatekoa ez baitzaie, nonbait, behar bezain nabarmena iruditzen. Baina azter ditzagun sakonago hizkuntza politikoki zuzenak praktikan dituen ondorioak.
2015
‎Haatik, hurbiltzen gaitu orobat, bortizkeria distopikoa ezin aldenduz, dena den? gure gizatasunaren duintasuna galtzeko arriskuaren aurrean eduki ditzakegun beldur irrazionaletara, Norbert Wienerren Cybernetics (1948) liburuan aurreraturiko horietako batzuetara. Zein beldur ote dira?
‎Kontua da gure gizatasun tasa birziklatze tasa baina askoz baxuagoa dela. Era egokian birziklatzeko obligaziorik eta kontrolik egon ezean, gure obligazio moralaren gain geratzen da erabakia
‎Badira hilabete batzuk udaletxeko balkoian gure birziklatze tasaren kartela jarri genuela, gure gizatasunaren termometro hori. Hasierako susperraldi hura atzean utzita, gaur egun badirudi ezin dugula %40tik pasa.
‎Kontua da gure gizatasun tasa birziklatze tasa baina askoz baxuagoa dela. Era egokian birziklatzeko obligaziorik eta kontrolik egon ezean, gure obligazio moralaren gain geratzen da erabakia.
2016
‎Emakumea sobera femeninoa da, gizona sobera maskulinoa den moduan, baina emakumea ez da gizakia, eta gizona, ordea, bai. Etxeko bizitzak ez du areagotzen gure gizatasuna; izan ere, etxetik kanpora daude giza garapenaren bereizgarri guztiak.
2017
‎Kosmopolitar liberalen ikuspegitik, lobby farmazeutikoen eskakizunak ez dira siriarren, britainiarren, eskoziarren edo beltzen eskakizunak bezain moralki gaitzesgarriak, zergatik eta norberak hautatu egiten duelako lobby farmazeutiko bateko kide izatea, baina inork ez duelako hautatzen siriar, beltz, britainiar edo pobre, jaiotzea?; beraz, ezin duzu ezertarako eskubiderik jaso, soilik jaiotzez guztiz modu kontingentean egokitu zitzaizulako. Nazioak moralki kontingenteak baitira liberal kosmopolitar gehienentzat, bereizketa nazionalak bazter utzi eta gure gizatasunean oinarritutako taldeen arabera antolatu behar ditugu gauzak, hori ez baita arbitrarioa (haien) moralaren ikuspegitik. Hauen guztien ustez (Beck 2006; Caney 2001; Nussbaum 1996; Held, 2005), norbera jaiotzen den lekua kontingentea da guztiz, eta nazioarekin edo klasearekin edo etniarekin edo generoarekin lotutako kidetasunek ez lukete gure eta gure hurkoaren artean mugarik ezarri.
‎Lan teorikoa aspaldi egiten hasia dago. Beharbada gehien landu duena Judith Butler filosofo amerikarra da, zeina, generoaren azterketatik abiaturik, doluak komunitatea sortzeko izan dezakeen balore eraikitzailetik iraganik –gay komunitateak hiesaz hildakoei dolu egitean sortu zen komunitate zentzua iraganbide– gizakiok gizaki izateko ‘bestea’ren beharra norainokoa den aztertzen saiatzen den, bestea rik gabe gure gizatasuna ez dela gizatasuna iradokiz”.
‎Gutarik ainitzek nahi ditugu atzeman gure sustraiak, nun bizi ziren gure arbasoak. Ondoren, gure gurasoak, birraitatxi, birramatxi hobeki ezagutuz, ikusten ahal ditugu haiengandik eskuratu ditugun balioak, gure nolakotasuna, gure gizatasuna. Gisa hortan guhaur nolakoak giren uler dezakegu.
2018
‎Sistema sozial batean gehiengoak finkatutako arau soziala ez betetzeak gatazka sor dezake eta sistema sozial horren periferian, baztertuta gelditzeko arriskua dago. Beraz, gure gizatasunetik etengabeko onarpenaren eta integrazioaren bila gabiltzanez, egokitu egingo gara gizarte sistemak finkatutako jokabideetara, baita euskaraz egiteko dagoen arau sozialera ere. Euskararen aldeko egoera sozial batean murgilduta dagoena, nahiz eta erdaraz hobeto moldatu, euskaraz egiten ohitzen joango da, gaitasuna eskuratzen, jarrera aldatzen eta, azken batean, euskara erabat erabilgarri bihurtuko zaio, izan ere, praktika etengabeak ekarriko baitu hizkuntza barneratzea eta erraztasunez erabiltzea.
Gure gizatasunetik berezkoak ditugun oinarri oinarrizko beharrak betetzeko, maitasuna kasu, premiazkoak ditugun baliabide guztiak eskuratzen saiatuko gara. Javik eta Nikok euskara behar zuten Edurnerekin zeukaten maitasun harremanarekin aurrera egiteko eta" behar natural" horren indarrak eraman zituen euskara ikastera.
2020
‎Gure beldurrak, ezintasunak, gertukoekin egon ez izanak agonia eragin dezake, eta tortura. Ez dakit momentu horretan noraino agertu litzatekeen gure gizatasuna, gure baloreak eta gure bertuteak. Horrelako trantzeetan ikusten da benetako pertsona non kokatzen den.
‎Egoera horretan ager daiteke egoismo itzela edo bertute humanoa, eta, beraz, ikusiko da norantz goazen kolektibo moduan. Aukera polita dugu gure gizatasuna adierazteko eta elkarrekin banatzeko; tribura batzeko. Hiltzen ari direnei dagokienez, badirudi denak koronabirusaren hobi komun moduko batean bezala daudela, baina haietako bakoitzari agur propioa egitea beharrezkoa da, pertsonala eta gertukoa.
‎Oso gaztetan zen, ongi oroitzen naiz aipamen batek zure bidetik hiri zaharrera eraman gintuenekoa han gure zentzuak trabatuak geldituz eta arima trabatua betirako, Antonio, hotz egiten zuen antzinako apirila hartan eta berriagoa zen orduan mundua, zure lerro bakoitzak irakaspen bat zekarkigun agian aspalditik gure gizatasunaren zoruan zegoena baina oraindik osoki ohartu ez ginelarik, behar izaten dutelako errekai guztiek bere logelditik esnaraziko dituen ikusmen harrituaren sua".
2021
‎Katolikoa naiz Jesusengatik, Kristo, zinezko gizona, errana egiten duena; maite dituenentzat bizi guzia ematen duena, guretzat, jendetasun joankorra, itzulipurdikatua eta biziaren tragediak gaizki erabilia bizi dugunentzat; gure gizatasuna harrapari batzuek xehakatua, seguruena izan behar lukeen etxean ere, Jainkoaren etxean, Kristoren Elizan.
‎Zorionak emakume guztiei. Teknologia berriei esker gure gizatasuna adierazteko inoiz baino aukera gehiago daukagun honetan, Maialenek irabaztea ikaragarrizko zoriona da. Txapeldun garaikidea da.
2022
‎Mentalizazioa elkarrizketa erreflexiboaren bitartez garatzen da. Bizitzarekin hasten den harreman pertsonal eta sozialen inplikazioa gure gizatasunaren baldintza da. Inplikazioa era askotara garatzen eta sailkatzen da.
2023
‎Gizaki moduan bizitzeko garaia heldu zaigu, beraz, gure gizatasunaren baitan dugun zaurgarritasuna, interdependentzia eta sakontasuna goraipatu eta erakusteko, orain. Hortaz, hurrengo galdera berriz hartuko dut:
‎Honelako uneek gogorarazten digute botere aldaketa baketsu honek gure gizatasunaren adierazgarri dela, eta munduari erakusten diote, desberdinak izan arren, ahots guztiak entzun behar direla, baita batzuentzat desatseginak direnak ere.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia