Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 54

2000
‎Esaterako, epaileok holako manifestazio batean egotea kontraesan bat litzateke. Azken funtsean, gu botere bat gara eta gure lana erabakiak hartzea eta berauek inposatzea ere bada. Bateon bati inposatu egiten zaio gure erabakia.
‎Bateon bati inposatu egiten zaio gure erabakia. Beraz, nola azaldu jendeari gure boteretik desobedientzia zibila bultza dezakegunik. Adibidez, nola ager dezake hori Eusko Jaurlaritzak?
‎Ordura arteko tentsio guztia bat batean hustu genuen. Geure indarraren potentziala neurtzea izan zen; gure boterearen sentipena, Herrerako egoerarekiko erabaki ahalmena eta agintea geure eskuetara pasa izanaren sentipena. Kartzeleroen aurpegian ikus zenezakeen ezina, inpotentzia.
2003
‎Hegoaldean bi autonomia erkidego ditugu eta zer nolako botere publikoa nahi dugun frogatzen ari gara. Iparraldean, tamalez, oraindik ez dugu, baina, hemen ere guretzat botere publiko hori nahi dugu. Eta nahi horrek badu etorkizunik, demokratikoena eta kontrolagarriena baita.
‎Subiranotasuna harrotzen denean, absolutismoaren haizeak jo ohi du, gehiagotan gutxi batzuen mesederako, denen askatasunerako eta elkarkidetzarako baino. Dena den, aitortu beharra dago, niri gustatu ez arren, gure inguruan botere politikoen arteko harremana subiranotasunaren parametroetan erabakitzen dela, eta, beraz, ezabatzen ez den bitartean, bere erabilera mugatu dugula. Hori da, hain zuzen, Setien jaunak proposatzen duena.
2004
‎Saltsa nahasia beharbada, baina garrantzitsuena ematen diren urratsak gure asmo estrategikoen zentzuan emanak izan daitezen da. Eta horretarako aliatuak behar ditugu, hautetsien behartzeko batetik, gure baitako botere gerlatxo antzuen ekiditeko bestetik. Jendartea dugu erakarri behar, galdera soziala emendatu erraten den bezala.
2005
‎Garrantzitsua da gizonek eurek jabetzea sexismoak emakumeei bezala beraiei ere kalte egiten diela, eta hori izatea bien arteko berdintasunaren alde lan egiteko zioa. «Gizon askori ez zaigu interesatzen berdintasunaren aldeko borroka, horrek gure boterea, historikoki eman zaizkigun eskubide eta pribilegioak, ez aprobetxatzea esan nahi duelako. Baina maskulinitate tradizionala aztertzen badugu, konturatuko gara gizonontzat ere oso eragin kaltegarriak dituela, afektibitatearen alorrean adibidez.
2008
‎Horrek, jakina, lehena nagusitasun puntu batean uzten du, eta bigarrena mendeko. Kontua da horrelako mendekotasun egoeran aurkitzen diren gizarteak ez direla botere gabeak, gaitasun eta kontrol gabeak guk boterea planteatu dugun bezala, baizik eta beraiek beste elementu kulturaletan aurkitu daitekeen botere mota izan dezaketela.
2009
‎Orain arte esan dudan guztia laburbilduz, zenbait galdera eginen genizkieke apezpikuari eta gure botere publikoei:
2010
‎Hondarribian egon arren transformatu zaitezke japoniar. Hori da gure boterea. Ezin dugu hegan egin, ultra izpirik jaurti, baina pertsona gisa garatu eta aurrera egin dezakegu.
‎Giza errorerik bada, hoben guztiak funtsean batean bil litezke: hybrisa, hantustea, mugetatik kanpo bizi nahi izatea, gure boterea eta ingurua mugagabeak eta betirako baliran. Ez genuke ahaztu behar guztiok patuaren mendekoak garela, baita Jainkoak ere, denok aldatu ezin ditugun muga batzuen artean bizi baikara, eta orobat, gogoan izan behar genuke hobenak, salbuespenik gabe, Jainkoek ordainarazten dizkigutela, alegia, naturaren indarrek edo botere kosmikoek.
2011
‎Horrela da, bai. Baina hala ere, hori guri boterearen irakurketa eskematikoegia iruditzen zaigu. Bestelako irakurketa eginez, ikus dezakegu, botere harremanak gizarte antolakuntzaren maila guztietan gertatzen direla:
‎Eskema honekin azaltzen du Txepetxek ‘botere linguistikoaren birbanakuntza’ kontzeptua. Hala ere, Txepetx gai honetaz mintzo denean botere politikoaz orokorrean dihardu, guk Botere Ofiziala deitu dugunarekin pareka daitekeen botereaz. Ez du boterearen kontzeptuan gehiago sakontzen eta ez du bestalako sailkapen edo mailaketarik bereizten.
‎Hizkuntzaren nahiz mistikaren bidez, gure gaitzaren terapia bakarra da elkartze hori, eta terapia horrek komunikazioa du helburu, iritsi ezinekoa elkarrekin partekatzea, ezjakintasunetik (eta, beharbada, larriminetik eta eromenetik) atereaz. Gure boterea eta ahalmena gure ezinetik eta gure jatorrizko ezgaitasunetik datoz, hots, bereiztetik eta inkomunikaziotik. Eta, hala ere, a zer paradoxa, hizkuntzak berresten du gure existitze bereizi, mugatu, oskolpeko hori.
2013
‎Gizarte baten zimenduak zalantzan daudenean, jende asko sufritzen ari denean eta ongizate estatua desegiten ari denean, komunikabide bakoitzak erabakitzen du zeren gaineko informazioa ematen duen. Guk boterean diren erakundeen lanari eta ikuspegiari buruzko informazioa ematen dugu, baina baita egungo sistemaren kontraesanak agertzen dituztenen inguruko informazioa ere. Eta gure irizpide bat bada kritika hutsetik harago, adibide positiboen eta beste emaitza batzuk lortzen dituzten alternatiben berri ematea.
Gure botere tresnak (hiru espazio hauetan ditugunak, dituzkegunak eta posibleak) xehetu eta ezagutu gabe egindako planteamendu maximalistek mesede gutxi egiten digute. Halako planteamenduek balio dute artikuluak idazteko, hitzaldiak emateko eta agitazio politikorako.
2014
‎Baina planteamendu teoriko horren gainetik, Kennedyren beraren hitzek utzi zituzten agerian AEBen benetako asmoak: " Orain arazo bat daukagu gure boterea nazioartean sinesgarri egiteko eta Vietnamek horretarako toki egokia dirudi".
‎Memelokeriaren eta horren ondorengo nire mailakako urruntzearen ostean berak ere ez zidan deitu, zinez serio hartu baitzuen gure arteko botere desoreka hauspotzen ez jarraitzearena eta niri baitzegokidan kasu zehatz hartan berari deitzea, ziur naiz halere ezin konta ahala aldiz estutu zituela hortz ilarak bata bestearen kontra soinu karraskaria atera arte eta lotu zituela eskumuturrak gerriaren atzean nire zenbakia ez sakatzeko, baina lortu zuen azkenean helburua, psikologoak bost puxtarri emango zizkion gutxienez, dena dela azke... (eta gainera gaztelaniaz, gero esango du euskaltzalea dela) batekin amaitutzat eman nuenean elkarrizketa.
2015
‎Alkateak oso indartsuak izan dira. Guk boterea banatu nahi dugu; auzoetara joan eta euren proposamenak gara ditzatela.
‎Langileen alorra jorratzeko, sindikatuen parte hartze aktiboa eskatu zuen, baina jakitun da gaur egun haien artean dagoen giroa kontuan hartuta zaila dela guztiekin batera lan egitea. Bezeroak ahalduntzeaz hitz egin zuen," zergatik ez dugu bezerook gure boterea baliatuko euskalduntze prozesua bultzatzeko?". Erakundeei bi funtzio esleitu zizkien:
‎Norentzat gara gu arriskutsu? Gauza bat da hortzetako euria esatea, saihetsetan kaiola esatea, eta beste bat, oso desberdina, guk botereari enbarazu egiten diogula uste izatea. Guztiz desberdinak, gainera?.
‎Ulaziak, gero, alderdi abertzale errepublikano bat fundatu zuen, 1910ean. Zer diren gure botere sareak, historiara zer heltzen den ere kontrolatzen dute. Prantzesko Ulazia apenas agertzen da historia liburuetan ere.
‎Uste nuen gure botereekin nahi genuena egin genezakeela.
2016
‎Ala txantxazale batzuen adarjotze neurriz gainekoa? Adibide arrunt eta sinpleak dira horiek, liburuetan ez ezik filmetan ere egunero ikusi ohi ditugunak; batzuetan nahiz besteetan, kontatzaileak kontrolatzen du beti informazioa, idazleak erabakitzen du noiz zer azaldu, noiz zer ezkutatu; horixe da gure botere apala, Jainko txiki bihurtzen gaituen ahala. Hala ere, batzuetan itxurak egin arren, gu ere ez gara ahalguztidun ez orojakile:
2017
‎zer den euskal identitatea, eta nolakoa den euskal subjektua.Sarri askotan, gure begien pare dagoenari erreparatzen diogu, bista apur bat gorago jarri beharrean. Errua botatzen diogu kateari edota dokumentalen egileei, alegia, gure botere maila berean daudenei. Baina ez ahaztu gauza bat:
‎Inondik ere, oinarrizko baldintza bat betetzen zuten horrela. Zeren eta gure botere autonomikoaren jardunean pentsamendu eta ekintza hizkuntza espainiera da, ez euskara. Administrazioaren lan hizkuntza zein den ikusi besterik ez dago251 Gurean botere publikoaren eragile nagusiek ez dute euskaratik eta euskaraz jarduten, hizkuntza ordezkatzailearen altzorik dihardute ustez euskararen alde edo252.
‎Zeren eta gure botere autonomikoaren jardunean pentsamendu eta ekintza hizkuntza espainiera da, ez euskara. Administrazioaren lan hizkuntza zein den ikusi besterik ez dago251 Gurean botere publikoaren eragile nagusiek ez dute euskaratik eta euskaraz jarduten, hizkuntza ordezkatzailearen altzorik dihardute ustez euskararen alde edo252.
2018
Gure botereak erabakiko ditugu!
2019
‎Eta lantzeak ez du zertan esan nahi gelan pornografia ikusten jarriko garenik, baina gaiaz eztabaidatu daiteke, irudiak kritikoki aztertzen lagundu, askotan ezer zalantzan jarri gabe sinesten dituztelako gauzak. Gu sar gaitezke gelan, aluak bost zulo dituela esan, eta batek baino gehiagok sinetsi egingo digu, kritikotasun maila txikia dutelako eta guk boterea dugula uste dutelako. Pornoan ikusten duten guztia sinesten badute, txarto goaz.
‎Hiru aldagai horiek izango dute beheranzko beheranzko balantzaren inklinazioa. Adibidez, pentsio plan bat kontratatzera prest bagaude deskontu baten truke, entitatearekin inbertsio funts bat dugu, batez bestekoa baino soldata handiagoa, negoziatzeko gure boterea handiagoa izango da eta beherapena handiagoa izango da profil ona izateagatik. Azken batean, bankuek negoziatzeko prest daude beti, eta, beraz, aukera galdua izango litzateke proposatzen diguten lehen prezioa onartzea beste eskaintza batzuk alderatu gabe, eta ez saiatzea.
‎Onintza Enbeitak, 2018ko Bizkaiko Txapelketako irabazleak, uste du “ [gizon] askok badakitela gu orain izena jartzen hasi garen egoera horretan eurek zerikusi handia dutela eta gure boterea neutralizatzea dela modu bakarra eurek ezer ez aldatu behar izateko. Eta gehituko nuke botere hori neutralizatzeko erabiltzen duten estrategia horretan, gutxiespen edo kuestionamendu horretan azpikoz esaten digutela:
‎Zenbaiti gure arteko aliantzak eta maitasun adierazpenak deserosoak eta desegokiak zaizkie. Gure botere residualaren beldur dira, desakreditatuko ditugun beldur, eta horren izu direlako daude zelatan. Zelatan eta zigortzen.
‎Hau da, gure diskurtsoa kuestionatuz hark eman diezagukeen boterea dela kendu nahi digutena. Ez dut uste kasu guztietan hala denik, baina uste dut haietako askok badakitela gu orain izena jartzen hasi garen egoera horretan eurek zerikusi handia dutela eta gure boterea neutralizatzea dela modu bakarra eurek ezer ez aldatu behar izateko. Eta gehituko nuke botere hori neutralizatzeko erabiltzen duten estrategia horretan, gutxiespen edo kuestionamendu horretan azpikoz esaten digutela:
Gure botereak ditugu, kotxe hau eta zer gehiago?
Gure botereak erabiltzen irakatsiko zigutela Hasieran garrantzirik gabeko gaiak, gauza zakarrak esate baterako.
2020
Gure inguruan botere handiko enpresa edo entitate batek hartuko balu gure semola," 0 km" esan ahal izango luke, baina zein botere harreman sortu da tarte horretan. Edo guk lurrarekin batere kontakturik izango ez bagenu, batek daki nondik hartuko bagenu zereala… zein botere harreman gertatuko litzateke bitartean?
‎0 km-tik harago joan behar da, botere harremana da garrantzizkoa. Guk, adibidez, kontsumitzaileak ditugu Andaluzian, Valentzian, Madrilen, Euskal Herrian… Tokiko denda askorekin lan egiten dugu, eta gure arteko botere harremana horizontala da, ez dugu bata bestea estutzen. Greba orokorra izan da duela gutxi, eta harira datorrela uste dut:
‎Alderdikoikeriak jota ez gaudenok badakigu hori ezinezkoa dela, eta ttipi samarrak izanik eta gure boterea mugatua, lehenik, etxean, etxekoekin beste harreman bat dela beharrezkoa, beste konfiantza bat, eta horretarako oztopo handiena une honetan PNV da. Garbi daukat nire boto babesik ez duela jasoko, ez udan, eta ez udazkenean!
‎Baina gure ingle psikologikoari emandako lehen ostikoetako bat irailaren 11 izan zen, gure botere militarra eta ekonomikoa desafiatu zutenean.
‎Guztiok gizon zein emakumeok gure botere handiena lortu nahi dugu.
2021
‎Behin aurkezpenak eta balorazioen itzulia eginda, azken aipu bat proposatuko diegu gogoetarako, Hermann Hesse idazle suitzarraren honakoa: " Norbaiti beldurra diogunean, guganako boterea eman diogulako da". Hori edo beste aipuren bat proposa daiteke, jakina, baina komeni da ondoren bilatzen den helburua betetzea ahalbidetzea:
‎Nahi nizueke irakurri, eta zuek pentsatzea komunikatu nahi digun mezuari buruz: " Norbaiti beldurra diogunean, guganako boterea eman diogulako da" Aipu hori irakurrita, zein beldur motaz ari zaigu idazlea. Edo, zein beldur mota deskribatzeko balio dezake aipu honek?
‎Ahal dela, koloretako kartulinak eramango ditugu ikasgelara, eta bertan jasoko dute aipuak irudika dezakeen beldurra eta zein egoeratan dagoenari oparituko lioketen. 4 ikaslek guztiekin partekatu ostean, paper handi batean itsatsiko ditugu koloretako kartulinak denok" Norbaiti beldurra diogunean, guganako boterea eman diogulako da" horma irudia eraikiz. Beharbada, ahoz ditugunez denak partekatu, gogoetek emandakoa partekatzeko aukera eskainiko du horrek.
‎Kotxeak zein baino zein handiagoak ziren, dieseldunak batzuk, besteak elektrikari esker ibilki eta azkenak hibridoak. Abiadura maite genuen, gure botere ekonomikoaren indarra erakustea halaber.
‎Egun honetatik aurrera gure botereei uko egiten diegu.
2022
‎Eta gorago esan bezala, gure botere autonomikoak, hots, Espainiako botereen eranskin txapeldunak erabakia du borondatearen haizeak bultzaturik soilik egin behar duela aurrera euskaldun erdaldun txalupak.
‎«Luzaroan egon gara honi buruz alarma jotzen. Batzuek mezulariaren aurka egingo dute, baina ezin ditugu promesak egin, jendea xaxatu bozka dezan, eta hala egiten dutenean gure botere guztia erabiltzeari uko egin. Garaiz gaude hori konpontzeko, baina ausartak izan behar dugu».
‎–Boterea! Eta zer zekiagu guk botereari buruz. Deus gutti.
‎Gure eskaera independentistak murriztu ditugu, gure estatu independentista ere argaldu dugu, baina, hori eginez, gure sentimenduak eta pasio askatzaileak ere ahultzen dira, estatu independente argaldu eta murriztu ahala gure botere nahia ere ahulduz eta gutxiagotuz doa eta. Estatu independente oso batekin amesten dutenek bozkario gutxi sentituko dute independentzia linguistiko kultural hits horren aurrean.
‎Bertakook ezin dugu maternalismoaren eta tutoretzaren logika ezarri, eta ezin dugu gure esperientzia edota borroka orokortu. Horregatik, gure boterea erabiltzen dugun moduaz kargutzea dagokigu, gure egunerokotik abiatuta, gure “espazio erradikaletan” gertatzen denaz jabetuta. Zenbat emakume* arrazializatu daude antolatuta eta zelako rola dute?
2023
‎Beraz, halako elkar hartzeak garrantzitsuak dira mundu berri bat asmatzeko: ea nola lehiatuko dugun boterea, eta zer egingo dugun guk boterea exekutatzeko.
‎—Gu ez goaz boterea hartzera, Durito, gu boterea kentzera goaz —azaltzen saiatu nintzen—, eta haien jabeen eskuetara itzultzera.
‎Berak gure boterea erabiltzen du.
Gure botereak ezkutatzea ez da soilik guretzat iraingarria, baizik eta bekatu bat ere.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
gure 26 (0,17)
Gure 7 (0,05)
guk 6 (0,04)
guganako 3 (0,02)
Guk 2 (0,01)
gu 2 (0,01)
gure arteko 2 (0,01)
Gure inguruan 1 (0,01)
Gurean 1 (0,01)
gure baitako 1 (0,01)
gure inguruan 1 (0,01)
guretzat 1 (0,01)
guri 1 (0,01)
Argitaratzailea
Argia 13 (0,09)
Open Data Euskadi 8 (0,05)
Susa 6 (0,04)
ELKAR 5 (0,03)
Berria 3 (0,02)
Uztaro 3 (0,02)
Pamiela 3 (0,02)
Labayru 3 (0,02)
Alberdania 2 (0,01)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 2 (0,01)
Booktegi 2 (0,01)
Consumer 1 (0,01)
ETB serieak 1 (0,01)
Jakin liburuak 1 (0,01)
Hitza 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia