Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.360

2000
‎Esate baterako, Baionako Moderno trinketa aurrerapen handia da guretzat eta hori Hegoaldera ekarri behar dugu. Trinketarekin lan handia egin behar dugu Hegoaldean, guztiz ezezaguna baita.
‎DATORREN astelehenetik ostiralera, hilaren 22tik 27ra, greba eta mobilizaziorako astea deitu dute Amnistiaren Aldeko Batzordeek eta, Senideak, Gureak eta Gurasoak elkarteek. Euskal Preso Politikoen Kolektiboak egindako gonbiteari heltzen dio deialdiak eta lau erakunde hauek alderdi, sindikatu eta gizarte mugimendu desberdinekin izandako hausnarketatik atera da.
‎Komunikazioa ez ezik, ikusmolde bat, logika bat ere baduelako. Egin kontu," gora gu eta gutarrak" esaldiaren esanahia ulertzeko euskara ikasi egin behar da, ez da aski norbaitek azaltzea.
‎Turistak, gu eta beste despistaturen bat paraje honetan. Bide ertzeko trafiko seinaleak, guztiak bala zuloz dekoratuak, punteria entseatzeko diana perfektua ziren nonbait.
‎Sar dezagun eskualdeetako hedabideen ekoizpena sare orokorrean, eta kostu lokalekin seinale orokorrak hedatzen arituko gara. Seinale uholdea iristen denean, gutaz eta gure hizkuntzan jardungo dutenen kuota mantendu edo hobetzeko bide samurra.
‎" Oraingoz orai pikotara joan ez gaitezen bide bakarra geratzen zaigu: beti gu eta beti hemen, lanean ahalik eta jatorren jarraitu"
Gure artean eta gaur egun, aspaldi etxe gehienetan egoten zen fraile barometro haren ordezkotzat har genezake Pello Zabala. Gure gazteek ez zuten fraile hura ezagutu.
‎Handik laster jakin genuen, berriz ere, gure eta Europaren Batasun eta bakebidearen zoritxarrerako, hizkuntza gutxituen aldeko gutunari Frantziak betoa jarri ziola. Eta orain arte hor jarraitu izan du, onespenaren faltaz eta europarron ahalkegarri.
‎Konklusio gisa, autore ezberdinek haurtzaroan eta subjektuaren bizi zikloanzehar garapen sozioemozionalaren jarraipena gertatzen dela frogatu dute.Bizitzaren aurreneko urteetan eratzen diren Barne Ereduak, aipatu ditugunezaugarriak dira, egonkortasunerako joera eta informazioaren lanketan dakarrenalborapena?, funtsean, jarraikortasunaren arrazoiak. Beraz, gutaz eta besteezditugun irudiak aldaraztea, oso zaila da. Zorionez, eguneroko praktika klinikoanikusi ahal izan da badirela beren bizitzak eta harremanak aldatzeko prest daudenpertsonak.
‎Sen berezia dugu euskaldunok musikarako. Gure musika zertan den berezia ez dutorain zehaztu behar, gurea eta beste herrien musikak dastatzeko eta bizitzeko gaitasunberezia dugula, Victor Hugo-k adierazi zuen gisan.
‎Kulturari dagokionez ez dira etxe erraldoiak, baizik kultura transmititzeko gizaegiturak. Gureak eta guretzat behar ditugu, mundu osoan dagoen jakinduria gureanjorratzeko.
‎sentimenduek. Ezagupen eremukoak izan ez badira ere, ulermenarekin batera sentimenduak ibili dabiltza aberri defentsan, nortasun propioarendefentsan, gu eta gutarrak garenon ezinbesteko maitasun eta afinitatean. Ez dagonortasunik ez eta kulturarik sentimendurik gabekorik.
‎Sinesmen eta lagunen atal honetan, euskaldunekin kasu. Ematen du harro sentitzen garela, gu eta gutarrak ingurukoak baino zuhurragoak izan omen garelako, baina, egia berdadero, eta funtsezkoenaren esploratzaile porrokatuak gara maizegi, etaabsolutua aurkitu nahi dugu absoluturik ez dagoen munduan.
‎Gureak dira, haiekberen eskuko direlako. Lurralde hau gurea eta haiena da, denbora hau gurea eta haiena, borroka hau gurea eta haiena. Diegun maitasunari esker, zubiak eginez ez ditugubertan behera utziko.
‎Gureak dira, haiekberen eskuko direlako. Lurralde hau gurea eta haiena da, denbora hau gurea eta haiena, borroka hau gurea eta haiena. Diegun maitasunari esker, zubiak eginez ez ditugubertan behera utziko.
‎Gureak dira, haiekberen eskuko direlako. Lurralde hau gurea eta haiena da, denbora hau gurea eta haiena, borroka hau gurea eta haiena. Diegun maitasunari esker, zubiak eginez ez ditugubertan behera utziko.
‎Hona hemen italiar edo frantziar bati egingo ez lioketen baina euskaldunoi behin bainogehiagotan egiten zaigun galdera. Baina, zergatik egiten zaigu guri eta ez italiar edofrantziar bati. Kasu ezberdinak izan daitezke, zalantzarik gabe.
‎Indoeuroparrak, ordea, ezbakarrik patriarkalak, baita militaristak eta konkistatzaileak izan dira. Euskal Herriarenkonkistatzaileak, musulmanak izan ezik, indoeuroparrak izan baitira, beharrezkoazaigu jakitea gu eta gure konkistatzaileen arteko kultur ezberdintasunak zertan diren.
‎Hala ere, bere horretan segituko duke irratiak, berehalako informazioa jasotzeko bitarteko bikaina den aldetik. Aldaturik eta teknologia berriei egokituz, baina gurekin eta gugandik hurbil, laguntasun uneak eduki eta informazio arina jaso nahi dugunerako. Multimedia sistemen heltzea, informatikaren aurrerakuntzak eta entzuleen eta merkatuen ohitura berriei egindako egokitzapenak atal berria sortzen ari dira irratibidearen historian.
‎—Arrazoin du jaun Martinek. Izan ere, Kristo gizon guztien salbatzerat etorri zen, eta, horregatik, pobre jaio bazen ere, aberatsena ere bada pobreena bezainbat, errege magoena eta artzainena, gurea eta haiena. Baina mundu honetan bakoitzak bere maila eta bere gradua du, eta bakoitzak bere mailatik adoratu beharra du Jainkoa:
‎Gu bizirik gaudek eta hori duk handiena, ez da Gure alde eta bakea!
‎—Hara, pulitzer bat genian gure artean eta gaur ikasi behar! Ez da, beraz, deus gaineratzen ahal" profesional handi" horrek aipatu ez duenik?
‎Pentsa zer izan litekeen nire egunkari berekoa balitz! Batzuetan halako deskoordinazioak izaten dira gure artean eta...
‎Negarrari ekin genion gero, Edurtxo Caterpilarrek behin eta birritan adierazi zigun arren amonatxo haurdunena parodia bat zela, halako antzerki satiriko bat. Baina guk eta horrexegatik jakin nuen beste hiru gonbidatuen izaeraz eta minduraz beste begi batzuekin ikusten genuen oro, anestesiaren edo maitasunaren begiekin, guk edaniko ardoaren ozpinduak zer berezi bat, hondar berezi bat utzi baitzuen gugan, sentiberatasun isuria biziki areagotzen zuena; guk, hortaz, ezin ikus genezakeen graziarik halako satira beltz batean, edota azafatek beren borondate on guztiar...
‎Bihar nirekin joango zara hondartzara. Zulo handi bat egingo dugu, bertan sartu, eta zeru guztia gurea eta guretzat bakarrik dela irudituko zaigu.
Guretzat eta josteta hutsa besterik izan ez dena hasi zait xuxurlaka, Olgarentzat benetako sofrikarioa eta gurutze bidea gertatu da. Nonbait, ez oso aspaldi lankideren batekin abentura bat izan zuen eta, Xavierren isilpean gorde ahal izango zuela uste izan bazuen ere, gure epaiketaren kontu horrek zuzenean eragin dio; pertsonaiekiko identifikazio handia, oso handia izan omen du; ni orain konturatu naiz:
‎Hurrengoa esango nuke: basatien ikuspuntuak deskribatzeko Frazerrek" ghost" [espiritu] edo" shade" [itzal] bezalako hitzak —guretzat eta beraientzat hain arruntak direnak— eskura edukitzeak gure eta basatien arteko parekotasuna erakusten digu.
‎—1995ean Iñaki Iñurrietak euskaratutako edizioan, Klasikoak bilduman—). Gure aurrekoak eta gu bezalakoak ez direnak —beste kulturetakoak— primitiboak eta basatiak dira, gure zientzia eta teknologia lortu ez dutelako. Orduan, errito guztiak sasizientzia dira (sasimedikuntza sendatzeko, sasifisika euria eragiteko eta uzta biltzeko).
Gurekin eta beste ehun preso ingururekin oraintsu egin duten mugimendua dugu mintzagai, irratian entzundako zerbaiten kariaz. Espainolak mundu guztian joko zikinean eta maltzurkerian ibili direla beti, diosku Antxonek, egundo ez dutela gizatasunik izan gauzak gizalegez egiteko garaian.
2001
‎Donostiako Tabacalerako eraikin zaharrean ere tankerako gune bat egitea erabakitzen badute, ibilbide artistikoak etapa bat gehiago izango du. Edozeinek pentsa dezake arte garaikidea osasuntsu dagoela gurean eta hainbeste proiekturekin Euskal Herria punta puntan jarriko dela alor honetan. Baina titanioaren distiratik haratago begiratuta, modernotasun nahiaren azala altxata, beste mundu bat ageri zaigu.
‎Guk ez dugu behar inoren baimenik, gizartearen gehiengoa eskubide horren gauzatzearen alde egonez gero eta bakoitza bere esparruan eta bere neurrian eskubide horren alde pauso bat emateko prest badago, eskubide hori gauzatu egingo da. Hor agertzen da desobedientzia, beraiek oztopoa jarriko dute eta bere erara erantzungo dute; hor agertuko da argi bakoitza nolakoa den, bai gu eta bai beraiek.
‎Politika egiteko politikagintzarako dauden tresnak daude, esate baterako, Batasuna alderdia, eta bejondeiola politika egiten badu. Ez gaude preso politikoei aitorpenik eskatzeko eta ez dugu halakorik egingo, baina gero eta preso gehiago gure proposamenak aztertzen ari dira eta horietatik batzuek, kalean bezala, bat egingo dute gurekin eta beste batzuek ez. Ez dugu ez kolektiborik ez ezer hautsi nahi, gizartean politikagintzarako bideak zabaldu nahi ditugu eta horretan parte hartu nahi duenak ateak zabalik izango ditu.
‎Sektore ezberdinen arteko itxurazko parekatze horrekin EAJren baitan dagoen elkartasuna haustea bilatzen du Guevarak. Pertsona hauek alderditik kanpoko indar batzuei hauspoa ematen diete, gure artean eta errealitatean ez dauden ezberdintasunak irudikatuz. Bai beraiek bai espainolek badakite, presioak presio, EAJk indartsu jarraitzen duen neurrian kapaza dela bere norabidea mantentzeko.
‎Aurreko ildoetan dira guztiak isladatzen, izei bakartiaren irudia laku bazterrean bezala, eta hilobi berberean ehortziren gaituzte gu eta gure marrak, gu eta gauza horik guziak" (IGB, 114)
‎Aurreko ildoetan dira guztiak isladatzen, izei bakartiaren irudia laku bazterrean bezala, eta hilobi berberean ehortziren gaituzte gu eta gure marrak, gu eta gauza horik guziak" (IGB, 114)
‎" Gu eta gure irudimenaren artean lanbroa" (IGB, 131) baieztatzen du poetak, jakinik agian, ispiluak beste mundurako bidearen ate den moduan, lanbroak ere beste horrenbesteko lana egiten duela poeman. Poeta itsasoan dago, portura heldu nahirik, baina lainoak ez dio uzten desira betetzen:
‎" Egunen batean mundua lehunagoa eginen da gure inguruan eta nahinorantza abiatuko gara nahieran eta hamaika urteren ondoren lehenengoz gorrotoaren gortesiaz diosala eginen diegu gartzelan utziko ditugun funtzionarioei" (GP, 109)
‎Arreta eskaini: senti dezala begiratzen diogula eta ulertzen dugula, konturatu dadila badela norbait, guretzat eta inguruko gainerakoentzat.
‎Jarri zaitez gure alde eta Arzakera joango gara pintxoak jatera. Zure kontura, noski.
‎Alabaina, hizkuntzak, egiten? gaitu, gu eta gure kulturekoizpenak oro baldintzatuz. XX. mendearen hastapenean euskal sozietatea, baserritarra barne?
‎Eta baita nik ere. Gure arratsaldea zen, gurea eta guretzako, eta gustokoena egiten pasatu genuen: izenburuak aholkatzen, inpresioak trukatzen... Gero, bakoitza bere etxera, bere maitetxoarekin.
‎Eguraldi onak animatuta seguruena. Gaur uda usaina dago airean izan ere, hondartzatik izozki bat janez itzultzen zaren egun horietako baten zerbait, nahiz eta oraindik udaberrian egon eta egutegiak zenbaki dezente ipini gu eta egun epelen artean.
‎Bere prehistoria nazionala egiten ari den herriaren zati galduak baikara, gu eta gure mamuak. Iraun nahian erresistentzian beti, maitasunak eta heriotzak multiplikatuz.
‎Bejondeiola, berriz ere! Begien argia galdu ez duenak ez dezake horrelako usterik izan, aski baita gogoratzea gure gurasoak zer ziren gu eta gure ondorengoen aldean, aski baita berdintzea idazle zahar bat berri batekin. Azkeneko lan hau Aita Mokoroak8 aspaldi egin zuen nik egin dezakedan baino hobekiago.
‎Lehen esan dudanaren ondorio bezala gauza bat ikusten da argi eta garbi. Gure artean eta guk gauzak ongi ezagutzen ditugun garaian, ez da sekula euskara hemengoen adierazpide edo mintzabide osoa izan. Beste hizkuntzaren bat izan du beti aldamenean.
‎Behin eta bitan izan genuen norgehiagoka elkarrekin Errenterian bertan, eta bi aldietan galduan atera ginen gu eta irabazian haiek. Orduko gauzen berri dakienak igarriko zion beharbada bazela batzuen eta besteen artean, mailloten koloreaz gainera, beste bereizgarririk.
‎Kantagai esan dut, eta ez dakit esaera batere egokia den. Bilintx, izan ere, soinua lagun heldu da gureganaino eta askok eta askok entzutez ezagutzen dute irakurtzez baino areago. Jakin, badakigu honek ere idazten zuela, doinua berandu hartu dutela franko bertsok.
‎Egan izan da, nik dakidanez, gure artean eta euskaraz lehenbiziko aldiz zinema gaiak jarraikiro astindu dituen aldizkaria: aitzindaririk izan baldin badu, berriz ere diot, ez dut nik ezagutzen eta besteren argien begira gelditzen natzaizue.
‎Guztiok, ezjakinean edo jakinaren gainean? irakasle genuena galdu dugu guk eta zeukan haberik sendoenetariko bat galdu du euskarak. Euskal literaturaren oroitzapenak lurrean diraueino ez da noski itzaliko haren izena eta omena.
‎" Yo no soy lingüista". Izan ere, egiazko filologorik izan baldin bada gure artean eta gure arteko, don Julio izan da hori, beste edozein baino areago. Eta, inor izendatzekotan, bera izendatu genuke etxekoen artean filologo guztien patroi.
‎Gaur badakigu astindu gaituzten lurrikarak sortuak zirela ordurako, eta ez direla berehalakoan baketuko. Zorioneko gorreria ordukoa, alde batetik, hari zor baitiogu ihartuko ez den Lizardiren poesia, gure eta ondorengoen atsedentoki baketsu izateko sortua. Baina ez Leturiak ez Txillardegik ez gaurko nornahik ez dezake entzungor egin.
‎daukagu, aurrean duzuen Etxepare hau berau. Jakin, badakigu ez zela bera izan hasiera, baina antzinagokoen berririk ozta ozta iritsi da gureganaino eta guregana direnak negarbide ditugu pozbide baino gehiago. Oroitzapenik asko eta asko galdu du gure herriak azkeneko bost mendeetan; goragokoetarik," Bereterretxen khantoria" gelditu zaigu, bere bakardade soilean miresgarri, osatzeko gauza ez garen zenbait zatitxoren aldamenean.
‎Gaur badakigu astindu gaituzten lurrikarak sortuak zirela ordurako, eta ez direla berehalakoan baketuko. Zorioneko gorreria ordukoa, alde batetik, hari zor baitiogu ihartuko ez den Lizardiren  poesia, gure eta ondorengoen atsedentoki baketsu izateko sortua. Baina ez Leturiak ez X k ez gaurko nornahik ez dezake entzungor egin.
‎Ikustekoa izango da haiexen" ilustraziñoia"! Gaixoak gu eta gaixoak gaurko liburuak! Surtara ez badoaz denak, zenbat bider ez ote dituzte murriztuko, soilduko, hankamoztuko, itxuraldatuko eta hitz batean" hobetuko"!
‎Ez genuke bestalde atzendu behar ez dela euskal literatura gutaz eta gure artean izan dugun literatura bakarra gure herri honetan. " Literatura vasca" ez da beti, ezta maizenik ere, antzina" literatura vascongada" deitu ohi zutena (hots," euskal literatura"), nahiz guk besterik nahi.
‎Itsuen herrian, okerra errege. Badakit okerrak, ni bezalakoxeak, gero eta gehiago ari direla agertzen gure artean eta horiekin ari nahi nuke eskuz esku pilotan. Badaiteke, haa  tik, bi begien bista osorik dutenak ere izatea, eta ugari gainera, baina orain  arte baino maizago zokotik plazara irteten ez diren bitartean, hobeki ezagutzen ez dituguino, lasai samar jardun dezakegu geure lan honetan, nola edo hala, goragokoen beldurrik gabe.
‎Garate jaunak azpimarratu izan duen gure kulturaren gailur horretan  ari direlako lanean, 1794 bitarte horretan, eta gure bitarteko izan zirelako kanpotarrekin. 1800 inguruan agertzen baita Humboldt gure artean eta honek, gure berri jakin ondoren, euskararen berri onak zabalduko ditu Europan eta Europaren eranskinetan, ia aipamen soiletan gelditu ziren lehenagokoek egin ez zuten bezala. L.M. Siculok esan nahi dut edo Bonaventura Vulcaniusek, Merulak, Scaligerok eta bestek, Adelung Vater,  Humboldten bultzagile gertatu zirenak barne.
‎Horretaz aurrerakoan dago, ordea, istilurik larriena: Arestik gurekin eta bere buruarekin zeraman borroka Bilbo erdaldunduan oraindik ito ez den euskal kontzientziarena zen.
‎Ez da hori ukatuko duenik, ezta ere euskarari orduko izatea aitortuko ez dionik. Eta orduan, gaur lagunez murrizturik gelditu bagara ere, elkarren aldameneko ziren gurea eta besteak, Gallia aldeko galoaz bestalde.  Eta hori mesedegarri izan zaigu, kidetasun horren bidez euskarak badituelako auzokoekin harremanak, ahaide ez diren auzoak badira ere.  Kidetasun horren ezaugarri izan dira Coloquios sobre lenguas y culturas prerromanas de la PenÃnsula Ibérica, gero paleohispà ¡ nicas, direlakoak.
‎Hori dela eta, lon, hau da zuretzat hobea: jainkotsua izatea gure aurrean eta ez Homerorenean aditu trebea.
‎Marsianoen marxismoa eta Lenin lenifikantea beude hemendik urrun! Gora gu eta gutarrak! Gora askatasuna!
‎Elite ikasiaren soaren menpe lerratzen zen, bestela justifikaziorik ez zuen gure kultura herrikoia. In extremiseko onarpena zen guretzat eta arrail on bat mesedez...
‎Ezina ekinez egina. Gora gu eta gutarrak. Ni banoa.
2002
Guretzako ETA errealitate bat da. Errealitate hori baloratzeak Etxerat osatzen dugun senitartekoen artean eztabaida bat zabaltzea suposatuko luke, eta Etxerat en iritzi eta ideologia anitzeko pertsonak biltzen gara.
‎Baina guk ETAri berak bidalitako paperaren atzean erantsi beharreko zenbait puntu ipini genizkion, hau erantzunik gabe geratu zen eta horregatik akordioa ez zen burutu, nik oso garbi esan dut hori beti. Zer esaten genion?
‎Baina hau ez da beti horrela izan gurean eta atzera begiratuz erraz topatuko dugu literatur kritikak zeresan handiagoa eman zuen garairik. Orduan, poetika desberdinek, literaturaren helburuek edo kritikak berak gogoeta ugari eragiten zuten eta bizitasun handiko eztabaidak bultzatzen zituzten.
‎Espainian, Katalunian edo Frantzian apurka apurka eman zena (errealismoa; eleberri modernoa: modernismoa; existentzialismoa; esperimentalismoa) bat batean eman zen gurean eta ohiturazko eleberritik eredu existentzialistara pasa ginen. Kuhnen esanak gure eginez, iraultza estetiko baten ezaugarri guztiak ditu, beraz, euskal eleberrigintzak XX. mendean bizitako aldaketak.
‎Nola ordea? Gu eta garen guztian gizon izakeraren bertze eidea bat gizonaren nahiz suaren nahiz uraren eidea berezia, berekiko, ba dela erran ahal dezakegu?
‎Lehenik eta behin ikasteko eskubidea dutela jakin dezaten lan egiten dugu guk eta gero, benetan ikas dezaten.
‎Une honetan, kontsumo gizartea da gurea eta kontsumo horren sustraian motibazio gutxi gorabehera moralak islatzen dira.
Gure eta ikertzen genuen objektuaren arteko harremanetan, gizarte hura zenbezala ulertzen saiatzeko egin beharreko ahaleginak eta erabili beharreko lanabesak zein izan behar zuten pentsatzera bultzatu gintuen horrek guztiak18.
‎euskera eta euskal kulturaren aldeko zenbait ekimen eta ekitaldi irainduz eta gutxietsiz. Ez genuen horrela aurrera egiterik gure artean eta gure entzule askorengan nolabaiteko, eskizofrenia, eta bestelako, patologiarik?
‎Europak asmatu zituen kultura, klase gizartea eta iraultza industriala. Europako batasun ekonomikoak indartu egin du diskurtso hori, bai gure artean eta bai mundu zabalean ere. Eurozentrismoak demokrazia liberalaren jardunaren menpe jartzen du gizarte harremanen zilegitasunaren bermea.
‎Berben bitartezkoak ez diren horiek guztiak antzinako komunikazio eredutzat dauzkagu; baina, primitiboak diren horiek, bizirik diraute gure artean eta beharrezkoak ditugu eguneroko giza harremanetan. Berba beharrezkoa dugu giza komunikazioan, bai; hala ere, abantaila guztiez gain, berbak ere badu bestelako eredu komunikatzaileen beharra.
‎Egiten dugun orok, gure erreakzio orok, informazioa ematen diete gure ingurukoei eta, hartara, komunikatu egiten dute. Ordea, arazoa eta problema plantea daiteke kodetze eta deskodetze lanetan:
‎Azken finean, talde baten herentzia kolektiboa da kultura, hots, bizitza eta bizimoduak konfiguratzen dituzten ideien eta portaeren multzoa. Ikuspuntu horretatik begiratuta, kultura zerbait normatibo da, onaren eta txarraren arteko muga ezartzen duena, gure eta besteen arteko distantzia ezartzen duena. Baina, kultura, gainera, etengabe negoziatzen ari den zerbait da:
‎Hemen bildutako kasuak hauek dira: ue, te, i, dio, gu eta zu bukaera dutenak, alegia, duzue, dute, nadi, dio, dugu eta duzu motakoak.
‎Lan egiteko orduan, ekintza eremua prestatuko dugu, errezel, paper edo erraz su har dezaketen beste produktu batzuetara gehiegi ez hurbiltzeko. Gu eta gure ingurunea prestatu ondoren, ekin lanari. Aire zorrotada 5 bat cm-ra aplikatuko dugu. gainazaletik, mugituz, puntu bat gehiegi berotu ez dadin eta hura erretzen has dadin.
‎Ataritik irteten banintzen, berriz, etxe azpiko belardian behera abiatu eta soro barrenera joaten nintzen. Han, bidean bertan, bazen pago mardul bat, enbor motza eta adar luzea, gure eta etxekonekoen lur sailak bereizten zituena. Ni zuhaitzera igo, eta jarleku aproposa aurkitzen nuen haren adar arte ezagunean.
‎Emeki emeki ibili beharrean, euskara maila unibertsalera presaka eta taka taka igaro nahi izate horrek, tarrapataka, esan dudan bezala, gero eta zulo handiagoa egiten du gure eta iparraldeko gure anai arreben artean, euskara, zerbait baldin bada, hizkuntza nazionala dela atzenduz: " ministeritza"," delegaritza"," magisteritza"," arratxa"," biztanle entitate"," altak eta bajak" edo" erretxazea" dabiltza gure euskara landu eta zainduan, hitz hauen erabiltzaile asko" esne desnatatuaren sindromeak" ukituak direla, Sarasolak aipatu liburuan dioen gisa.
‎Aparra dariola dabilkigu, bai, telebista, batez ere jai eta besten inguruko programa horiek ematen dizkigutenean, denok ikus dezagun zein den zuen hazkuntza eredua. Batetik alkoholdun edariak txarrak direla agintzen dizuegu familietan eta eskoletan, baina esatariak ikusiko dituzue ardoarekin edo xanpainarekin eskuetan, paparrekoa laxo, gora gu eta gutarrak esango balute bezala. Hori al da telebista publiko batek eman lukeen eredua?
‎Testu honek ondo baino hobeto deskribatzen ditu irakurle askoren sentipenak gaur egungo poesiaren aurrean jartzen direnean. Eta, esan bezala, gure artean eta gure inguruan idazten den poesiaren parte handi baten izana islatzen jarraitzen duelakoan nago. Gure literaturan oraindik ere betetzen da, adibidez," egunkarietan poesiaz idazten dutenak poetak berak direla" ekuazioa, hein handi batean, behintzat:
‎Gure lehenengo geldialdia Big Sur eskualdeko hondartza txiki, isolatu eta bakarti batean egin genuen. Hondartza osoa guretzat; beno, guretzat eta gugandik 50 metrora zegoen familia estatubatuar batentzat. Harea beroegi zegoen, eta ura hotzegi; izan ere, ur lasterrek iparraldeko ur hotzak dakartzate San Frantziskoko badiaraino, eta Mexikora hurbiltzen garen heinean ura ere epeltzen joaten da.
2003
‎Aurten ere, urteroko ohiturei segiz, mahaikada galantak bildu gara gurean eta haur, ume, gaxte eta gazte zenbait, deseroso (deskomodo, gure iloba batek dion moduan) zegoela jabetu naiz. Denok kantan ikusteak, telebistarik ezak, jostailu eta erregaloak konpartitzeak... zerk sortarazia ote?
‎Lehena, nazionalismoaz. Badakit oso jarrera orokorra dela gure eta haien nazionalismoei eduki desberdin eta kontrarioa ematea. Hitzak ere aldrebesten ditugu, gurea abertzaletasun zintzoa eta haiena nazionalismo erasokorra kontsideratzeko.
‎Hitzak ere aldrebesten ditugu, gurea abertzaletasun zintzoa eta haiena nazionalismo erasokorra kontsideratzeko. Baina gure eta haien lekua damurik gabe alda daiteke, beraiek gauza bera erraten baitigute: finean, bakoitzaren abertzaletasuna (berdin zaio konstituzional edo iraultzaile) nazionalismo da besteentzat.
‎Apustua irabazi zuten, baina apustu bat irabazteak bizi guztirako jendearekin gaizki konpontzea badakar, ez du merezi. Oso gaizki bukatu zuten gurekin eta azkar desagertu ziren, denei kontatu baikenien zer nortasunez jokatu zuten. Tira, guretzat lezio txiki bat izan zen.
‎Ia ezer ez, igogailua jarri ziguten egunetik aurrera. Ze, igogailua izugarrizko abantaila izan da guretzat eta beste bizilagun guztientzat, baina ordutik, ia amaitu dira eskailera buruko elkarrizketa sinple baina adeitsuak.
Gure artetik eta herri guztietatik guzurra, gorrotoa, indarkeria, askatasunik eza aldendu daitezala.
‎Eta, nik esan beharrik ez dago, guztiok dakizue, ondo baino hobeto, bakerik eza zer dan, eta bakearen preminea ze gorria dan gure artean egunotan. Gure artean eta mundu osoan. Halan dinosku Aita Santuak.
‎· Euskal bizitzako alderdi asko eskainiz, ikasgurea, iker gurea eta eztabaida aberasgarria sortuazoteko ikasleen artean. Gai asko, era askotakoak.
‎Gaur, gure artean eta gure inguruan, gauza batzuk arin eta sakon aldatu dira, eta, harenbaten, aurrerantzean ez dira gitxiago aldatuko. Hori holan dala, zer dino Eleizeak, zer dinoe gure gotzainak?
‎Gure auzoan nire umetako lagun guztiak be neure antzera egozan. Hori holan dala, gure bizimodu osoa, gure hartuemon eta barriketa guztiak, bai etxean eta bai auzoan, euskal giro hutsean egin behar.
‎" guk uste genduan, baina..." bihotz barruan garratz hausnartuaz. Ez dira gitxi gure artean eta gazteak, batez be gure olerkariagaz bihotz bihotzez dinoenak:
Gure eta gure aldamenekoen ongizatea arrisku bizian jartzen duena, ordea, rol horiexek maiz interpretatzea da.
‎Iñaki Barcenak ere zeregin honetan asko lagundu zigun. Bioi mila esker, demasakoaketa hanka sartzeak gureak eta ez haienak direla argi gera dadila.
‎–Informazioa, lana, ondo konpondu gure artean eta zabaldu?. (E1)
‎Ni ez naiz idazlea eta ez dakit nola diren gauza horiek, baina era guztietako aldarteak eragiten zizkion idazteak Monikari. Bolada horretan bereziki isilune luzeak izan genituen gure artean eta arrotz bati bezala begiratzen zidan tarteka.
‎Baina, bizitzaren ironiak, Anak batzuetan zeloen beharra zeukala esaten zidan. Ziurregi ikusten nuela gure artekoa eta hori arriskutsua zela.
‎Behar duzun denbora guztia egoten ahal zara gurekin eta gure hitzak Atikako putzuak bezain sakon eta agortezinak dira. Zurekin eztabaidatzea gustatzen zait.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
gu 1.360 (8,95)
Lehen forma
gu 247 (1,63)
gure 118 (0,78)
guretzat 112 (0,74)
gure artean 89 (0,59)
gurean 77 (0,51)
gurea 76 (0,50)
guk 75 (0,49)
gurekin 71 (0,47)
Gu 51 (0,34)
guri 32 (0,21)
gureak 27 (0,18)
Guk 23 (0,15)
Gure 23 (0,15)
gure inguruan 21 (0,14)
gutaz 19 (0,13)
Gureak 18 (0,12)
gugan 15 (0,10)
Gurea 13 (0,09)
gure baitan 13 (0,09)
guretzako 13 (0,09)
Gure artean 11 (0,07)
Guretzat 8 (0,05)
guregatik 8 (0,05)
gurera 8 (0,05)
GU 7 (0,05)
gugana 7 (0,05)
gugandik 7 (0,05)
gure aurrean 7 (0,05)
Gurean 6 (0,04)
gure esku 6 (0,04)
gugatik 5 (0,03)
gure aurretik 5 (0,03)
guregan 5 (0,03)
guretako 5 (0,03)
guretik 5 (0,03)
GUK 4 (0,03)
gure alde 4 (0,03)
gure aurrekoek 4 (0,03)
guregana 4 (0,03)
guri buruz 4 (0,03)
Gure Esku 3 (0,02)
Gure esku 3 (0,02)
Guregatik 3 (0,02)
Gurekin 3 (0,02)
gure aldekoak 3 (0,02)
gure artekoa 3 (0,02)
gure aurretiko 3 (0,02)
gure inguruko 3 (0,02)
gure kontra 3 (0,02)
GUrekin 2 (0,01)
Gure aldetik 2 (0,01)
Guretzako 2 (0,01)
Guri 2 (0,01)
gugaz 2 (0,01)
gure aldetik 2 (0,01)
gure artekoez 2 (0,01)
gure artera 2 (0,01)
gure aurka 2 (0,01)
gure baitatik 2 (0,01)
gure gainean 2 (0,01)
gure ingurukoei 2 (0,01)
gure ingurutik 2 (0,01)
gureari 2 (0,01)
gureganaino 2 (0,01)
GURE 1 (0,01)
Gugandik 1 (0,01)
Gure alde 1 (0,01)
Gure aldekoak 1 (0,01)
Gure arteko 1 (0,01)
Gure artekoa 1 (0,01)
Gure artetik 1 (0,01)
Gure aurrekoak 1 (0,01)
Gure inguruan 1 (0,01)
Gure inguruko 1 (0,01)
Guregan 1 (0,01)
Guretako 1 (0,01)
Guretik 1 (0,01)
Gutaz 1 (0,01)
gu-aren 1 (0,01)
gure aldean 1 (0,01)
gure aldekoa 1 (0,01)
gure artekoak 1 (0,01)
gure artekoari 1 (0,01)
gure artekoaz 1 (0,01)
gure arterako 1 (0,01)
gure aurrekoa 1 (0,01)
gure aurrekoak 1 (0,01)
gure aurrekoekin 1 (0,01)
gure aurrekoen 1 (0,01)
gure aurrekoen pare 1 (0,01)
gure aurrekoenak 1 (0,01)
gure azpiko 1 (0,01)
gure baitakoak 1 (0,01)
gure bizkar 1 (0,01)
gure gisa 1 (0,01)
gure gisara 1 (0,01)
gure ingurukoak 1 (0,01)
gure ingurukoekin 1 (0,01)
gure ingurukoen 1 (0,01)
gure ingurukoenak 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 171 (1,13)
Berria 134 (0,88)
Argia 113 (0,74)
Pamiela 90 (0,59)
Alberdania 87 (0,57)
Booktegi 76 (0,50)
UEU 50 (0,33)
Consumer 48 (0,32)
Susa 46 (0,30)
Jakin 39 (0,26)
Labayru 37 (0,24)
Herria - Euskal astekaria 37 (0,24)
Open Data Euskadi 34 (0,22)
Euskaltzaindia - Liburuak 33 (0,22)
goiena.eus 32 (0,21)
Maiatz liburuak 30 (0,20)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 20 (0,13)
aiurri.eus 17 (0,11)
Urola kostako GUKA 17 (0,11)
Guaixe 16 (0,11)
Jakin liburuak 15 (0,10)
Uztarria 14 (0,09)
hiruka 13 (0,09)
Noaua 12 (0,08)
Hitza 12 (0,08)
Goenkale 11 (0,07)
Txintxarri 11 (0,07)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 9 (0,06)
barren.eus 9 (0,06)
EITB - Sarea 8 (0,05)
Karmel Argitaletxea 8 (0,05)
erran.eus 8 (0,05)
Erlea 7 (0,05)
ETB serieak 6 (0,04)
alea.eus 6 (0,04)
LANEKI 5 (0,03)
Aldiri 5 (0,03)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 5 (0,03)
Karmel aldizkaria 5 (0,03)
Uztaro 5 (0,03)
aiaraldea.eus 5 (0,03)
uriola.eus 5 (0,03)
Anboto 5 (0,03)
ETB dokumentalak 4 (0,03)
Euskaltzaindia - Sarea 3 (0,02)
ETB marrazki bizidunak 3 (0,02)
Ikaselkar 3 (0,02)
aikor.eus 3 (0,02)
Euskalerria irratia 3 (0,02)
Karkara 3 (0,02)
Maxixatzen 3 (0,02)
Bertsolari aldizkaria 3 (0,02)
Osagaiz 2 (0,01)
Sustraia 2 (0,01)
Berriketan 2 (0,01)
Deustuko Unibertsitatea 1 (0,01)
Euskaltzaindia - EHU 1 (0,01)
HABE 1 (0,01)
Kondaira 1 (0,01)
Kresala 1 (0,01)
plaentxia.eus 1 (0,01)
Zarauzko hitza 1 (0,01)
Ikas 1 (0,01)
AVD-ZEA - Editorial Dykinson 1 (0,01)
Euskaltzaindia - EITB 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia