Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 18

2000
‎Heriotza erabat onartzeak abiarazten du gizakia jakinduriarenbidetik. Egiak, bestalde, giza adimenaren ahal itzela du oinarri, berez bereizezina dena, gauza errealaren existentzia eta esentzia, bereizi egiten baititu, gauzaren esentzia, ondoren, adiera bilakatua, morfema bati lotu eta hitza eta mintzoa sortzeko. Egiak ere, hortaz, heriotza du oinarri,, zakur?
‎Hala ere, kontzeptu bilakaturiko gauza erreala espazio eta denboratik at gelditzendela esatea, ez da osotoro zuzena. Kojeve ren ustez Aristoteles-ek arrazoi zuen, ideiaplatonikorik ez dagoela, gauza espazial eta denborazko materialetan ez bada, esatenzuelarik; ideiok aipatutako gauzon esentziak, formak edo, entelekiak, dira Aristoteles enean.
‎Egoera teologikoa gauzen esentzia eta azken zergatiak bilatzeagatik bereizten zen. Emaitza lez, izaki supranaturalak lortzen ziren:
2004
‎Orain, berriz, Descartesen helburua gauzen esentzia (gauzak zer diren) eta existentzia (gauzak zer mundutan ematen diren) ezagutzeko giltza bilatzea da, eta hau du sekula segurtasun osoz esperientziaren bidez aurkitu, ezin dugulako era horretara errealitatearen osotasuna besarkatu, esperientzia beti partziala, zatikakoa, izango delako. Horregatik, hasteko behar dugu osotasuna bilduko duen arrazoimenaren ideia bat, eta bera Jainkoarengan gorpuztuko da.
2006
‎Bigarren Kojeverentzat, berriz, gauza naturala izen bilakarazten duen giza ekintzak aurretik izaera bereziko prozesu bat eskatzen du," prozesu orokortzaile" deritzona, berezkoa, gauzaren esentzia bereizten duena dagoen kokagunetik eta dirauen aldi tartetik. Prozesu hauxe da Introduction a la lecture de Hegel-en aintzat hartu ez zuena.
‎Guztiok elkartzen ditugu, oharkabean bada ere, izen baten adiera eta dagokion gauzaren esentzia, eta nolabaiteko analogia ikusten dugu izenaren morfemaren izaeraren eta dagokion gauzaren izaeraren artean.
2008
‎11 Hamaikagarren aporiak planteatzen du badena (to on) eta bata (to hen) gauzen esentziak eta substantziak ala atributuak diren. Tesia:
‎Hamaikagarren aporiak planteatzen du badena (to on) eta bata (to hen) gauzen esentziak eta substantziak ala atributuak diren. Tesia:
‎Adibidez," triangeluan bi angelu zuzen izatea" (V 30, 1025a21). Kasu horietan, ezaugarri akzidentalak berez eta nahitaez ematen dira, baina ez dute parte hartzen definizioak adierazitako gauzaren esentzian. Bestalde, Aristotelesen arabera, izan eta ez izan (eta da eta ez da, eta badena eta ez dena) egiazko eta faltsu bezala uler daitezke.
‎Badena eta Bata gauzen esentziak ala atributuak dira?
2009
‎Zergatik, bada, Nietzsche genealogistak, zenbait alditan behintzat, baztertzen du hastapenaren bilaketa (Ursprung)? Lehen lehenik, bilaketa mota hori gauzaren esentzia zehatza, bere posibilitate hutsa, bere nortasun bere baitara kontu handiz bildua, eta kanpokoa akzidentalahurrenez hurrenekoa den guztia baino lehenagoko forma ez mugikorra jasotzen ahalegintzen delako. Horrelako hastapen baten bila ibiltzea," jadanik bazena", bere izaerari zehazki egokituriko irudiaren" horixe bera" aurkitzen saiatzea da; gertatu ahal izan diren zirkun zarkun, zuhurkeria eta mozorrotze guztiak arroztzat hartzea da; mozorro guztiak kenduz azkenean lehen identitatea agerian jartzen saiatzea da.
‎Hori dela eta, hizkuntzaren jatorriak ez du prozesu logiko bat jarraitzen, eta filosofoak egia eraikitzerakoan hartzen duen material horren jatorria ez dago gauzen esentzian. Eta beraz, zer da egia?
2011
‎Nahimenaren esanera dagoen gizakia berekoia izaten da, eta gizakiak elkarren etsai izatera eramaten ditu (Schopenhauer, 1999). Izan ere, pertsona berekoiak ez du gauzen esentzia ikusten, ez du bere baitako gauza ikusten; denboraren eta espazioaren arabera banako bihurtutako eta zatitutako irudi fantasmagorikoak bakarrik ikusten ditu; ez du ikusten pertsona guztiok ikuspegi metafisikotik esentzia bera dugula.
‎Nahimena, alde batetik, gauzen esentzia da eta esentziak beste pertsonez errukitzera, haien tokian jartzera eta haien antzekoak sentitzera eramaten gaitu. Baina, bestalde, nahimena berekoia da eta besteen kontra lehiatzera eramaten gaitu.
2018
‎Gai erredundanteen garai batetik gatoz eta lan egin dugu gauzak esentziara ekartzeko. Bai, iruditzen zait eboluzio bat eman dela entzuleen, gaien eta bertsolariengan, gure jendartean bezala.
2019
‎Teknozientziak gauzak eta jendeak zatitu eta minimizatu eta oro batera bihurtzen ditu, gutxieneko eta orobateko zati horietan atzemate aldera jendeen eta gauzen esentziak, esentzia horiekin zientzia jolasak egiteko.
2022
‎Poemek gauzen esentziara jotzen dute orduan, eta nik hori nahi nuen: gauzen esentziara, objektuen musikara, zaratara, hotsetara jotzea, betiere horiekin jolastu eta nire burua aproban jartzeko, zerbait diferentea egiteko.
‎Literatura jolasa da niretzat; eguneroko errutinatik ateratzen gaituen zerbait izan behar du. Poemek gauzen esentziara jotzen dute orduan, eta nik hori nahi nuen: gauzen esentziara, objektuen musikara, zaratara, hotsetara jotzea, betiere horiekin jolastu eta nire burua aproban jartzeko, zerbait diferentea egiteko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia