Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 54

2010
‎Nonbait porrot itzela izan zen haien bilera. Sartu orduko Ugartek esan omen zien bere bizkar inork ez zuela barrerik egingo, are gutxiago berarentzat sakratuak ziren gauza eta pertsonak erabiliz. Irantzuk eta Koldok ez zuten, noski, ezer ulertu eta hasieran isilik egon ziren, Ugarteren demanda errespetuz entzunez.
‎Frantziak bere Makhzen a zabaldu ahala, frantziar militarren artean halako miresmen bat hasi zen sortzen, berberofilia moduko bat Adolphe Hanoteau kapitaina aipa daiteke hemenberbere horien askatasun, lan zentzu eta ausardia ederresten zuena eta, politikoki, tribuon bizimodu igoalitario eta demokratikoa. Berbereen ohiturek frantsesenen antz handiagoa zutela errepikatzen zen arabiarrenak baino, berbereak europarren jatorri berekoak zirela gogorarazten zen.827 Oso zabalduta zegoen, eta halaxe esaten zen, arabiarrak nomada zirela berez, ez zirela lurra maite izateko gauza eta, aberriarena sentimendu geografikoa denez gero, ezinezkoa zutela naziorik eraikitzea. Berbereak sedentarioak ziren, lurrari loturik bizi ziren, baina ez zuten nazioa eraikitzeko beharrezkoa zen elkartasun sentimendurik.
‎Biblioteka eta paperak lurretik zehar barreiaturik topatu dituzte. Arduraz bildu dituzte erlijio gauzak eta eskuizkribu pertsonalak, altxorra balitz bezala. Eskuizkribuak orriz orri osatu behar izan dituzte, hiztegiaren lau tomoak, eta poesia bildumaren bi tomoak, diarioa eta gutun orri zenbatezinak.
‎Satira konprenitzen bada, ondo ikusten da gauzen eta hitzen arteko muga: objektuak falta direnean sortzen da hizkuntza.
‎William Shakespeareren obran, Nabarrako Ferdinand erregeak eta hiru lagunek Longaville, Dumaine eta Berownehiru urtez estudiora dedikatzeko plana adostu dute, gainerako gauzak eta bereziki emakumeak alde batera utzirik, gortea jakituriaren eta edertiaren barruti bihurtzeko. Horixe da Ferdinanden esaeraren zentzua:
2011
‎Nehork ez lekike erraten xuxen zertako bazka hezea esnetsuago den, ezen ez idorra. Bakoitzak ikus dezakeena da, bizkitartean, hola doazela gauzak eta ez bertzela. Emaiozu behi berari bazka hezea zenbait egunez, bertze zenbaitez idorra, eta esneak berak erakutsiko dizu zein duen alde eta zein ez.
‎Ravioli platerak mahai gainean zituztenean Marco, serio serio, hizketan hasi zen: begira, Nora, gaur berean guztiz okertu dira gauzak eta hau esateak min handia egiten badit ere, uste dut elkar ikusteari utzi behar diogula. Zer demontre diozu?, galdetu zuen neskak haserre.
2012
‎Eta ohitura hau erraz zabalduko delakoan nago, bereziki idazle gazteen artean. Iragarki huts bilakatuko dira horrela bai pertsonaiak eta baita lekuak, gauzak eta sal daitekeen edozer ere. Horrelako zerbait:
‎Askotan saiatu naiz imajinatzen bizimodu hura, orduen joatea, bakardadearen zama, iluntze eta gau ezin luzeagoak bakar bakarrik dagoen hamaika urteko mutil batentzat... Gaur, ostera, ikusi inguruan dauzkagun hamaika urteko neska mutilak eta ikusi zer nolako bizimodua duten, eta ezin da ia sinistu ere egin, nola dauden super babestuak, zenbait gauza eta tramankuluz dauden inguratuta, nola ez diren ezer sakelako telefonorik edo telebistarik edo musika entzuteko ez dakit nik nolako tresnarik ez badute.
2013
‎Eguna argitu zuenean, bost piraguatan indioak azaldu eta haien lurrera joateko adierazi zidaten keinuka, jateko gauzak eta hainbeste behar nuen ura aginduz, eta, hala, indioek esandako parajera heldu eta 45 gizonekin lehorreratu nintzen. Indio kopuru handi batek egin zidan han harrera, arraina eta fruta emanez eta gu ikusteaz poz handia erakutsiz.
‎Agian alde egin izanen zuten. " Baina nora, amona Ixako ez zen ibiltzeko gauza eta?". Euriak bustitako astazaldi erdi kiskaliak, gapirio eta zur ikatzek erretxin usain garratza dagite.
2014
‎Erreferentzia komunak sekulako garrantzia dauka bezalako ekintza batean. Pastorala ezagutzen bada, negatiboan ikusten dira gauzak eta beraz barregarriak dira: apeza turkoen atetik jalgitzen da, beti otoitzetan dabiltzan eskaleak lanean direlarik, etxen ikusten dira jendeez gaizki esaka.
‎Euskaldunak garela bezain segur, Laudiotik Atharratzera. Transzendentzia transmisioan, zerbait Etxahun Barkoxetik, Pello Errota inpernuko hondarretan bibolina jotzen entzuten eta ikusten duzu, biziki urrunetik jin den gauza eta euskara egin baitu. Bertsotik ateratzen diren irudietan, radikaltasuna, gordintasuna eta errealitatearen biluztea, arazoa gure aho zilora botatzeko ankerkeria, biltzen dugun muturreko horretan...
‎Haur antzerkia ematen du: sinpleegi ote dira gauzak eta batzuetan hori bezain zozoa da politika. Ez ote dutea hori bezain ridikulu egiten herriko bozetan artetan?
‎• Lafitti kontra hasten zaigu gure Piarres bere lehen antzerkien idazten bazterren irri eginarazteko. Azkainen edo beste ikusi gauza eta jende irrigarriak harilkatuz.
‎Abilidade eta ironia handiz, errepresentazioaren kritika egiten zuen bere lanetan. Materialak pilatuz idazten zuen, errepikapenak erabiliz harreman berriak sortzen zituen gauzak eta hitzen artean, eta horrek testuen ohiko irakurketa jarraitua iraultzen zuen. Ondorioz, beste atentzio bat eskatzen dute bere lanek.
‎Hau berridazten dudan unean, Mursegoren ahotsean Harkaitz Canok idatzitako Nietzschek kantua gogoratzen dut. Torinon, gauzen eta hitzen arteko hasierak eta bukaerak non dauden bereiztea zaila den tarte lauso horretan.
‎Idaztean lengoaiaren, ahotsaren, gorputzaren, esperientziaren eta biografiaren gudu zelaia zeharkatzen da. Ideiak eta esperientziek, gauzek eta hitzek talka egiten dute gudu zelaia horretan. Idaztean bakarrik gauden arren, ez gaude bakarrik.
‎Sentimenduak norbanakoak dira, norbanakoak nola sentitzen duen sentitzen duena. Afektuak, berriz, haratago doaz, gorputzaren mugimenduarekin zerikusia baitute, gorputza, gauzak eta materiaren arteko mugimenduarekin. Gorputza da besteei afektatzeko eta aldi berean besteengandik afektatua izateko duen ahalmena.
‎" Guk eztugu euskotarren anaitasuna eta euskeraren loratzia bertzerik nahi. Badakigu euskotarren ganerat etorri direla bertzen gauzak eta gu izandu garela bertzen erriyen gudaritzak edoziñ gauzatarako. Eta bertzen aberriyen langilliak edoziñ lanatarako[...].
2015
‎Dakigunez, ahalegin horren gailurra Wittgensteinen Tractatus delakoa da. Logikoki eta munduko gauzak eta gertaerak beren horretan islatuz pentsatzeko eta hitz egiteko ahalegina, finean, interpretazioak behin betiko ebazteko, eta horrela, bertan behera uzteko nahiaren emaitza izan zen. Horrela sortu nahi izan zuten diskurtso komunitate unibertsal bat non funtsezkoa ez zen izango diskurtsoaz eztabaidatzea, ez zen izango zeinuez eta zentzuez ika miketan ibiltzea eta adostasun une prekarioak lortzea, baizik eta zentzuak eta zeinuak josiko zituzten kodeak edota konfigurazioak erabat finkatzea.
‎Deleuzek esango zituzkeen hitzetan: ikuspuntuak dira gauzak eta gertaerak, izakiak eta izateak.158
‎44. Munduko gauzak eta gertaerak praktika sozialen gaiak izaten dira, praktiketan gauzatzen eta eratzen dira, eta praktika direla esan genezake. Praktikak ez dira soil soilik jardunak, praktiketan kontuan hartu behar dugu praktiken inguru osoa:
‎Pertsonak, instituzioak, egiturak, jokaerak, objektuak, denak izango omen dira izatezdirena, ezen bilduta daude artikulazio aldaezin, kolektibo eta asmo gabekoetan. Sinple esan, gauzak eta pertsonak direna dira, besterik ez. Substantzia esentziala dute, eta hark determinatzen du zer diren.
‎Euskara eta euskal Zera objektibatuz euskalduna izateko modu eta aukera berriak sortu ziren; inguruko gauza eta egoeretan, min egiten omen zion horretan bertan ere, topatu du jarraipen hari bat asmatzeko bide. Esaterako, objektibazio zientifikoak diskurtso moderno eta sendo bat eman zion euskaldun eta euskal herritar askori diferentzia identitate jokoan; Erromantizismoaren alienazio eta autoadierazpenaren hipotesiak oinarri ezin hobeak izan dira motibazio politikorako; folk bilduman mututu ziren kantak berpizturik enjoy euskara leloa sartu zitzaion buruan makina bat jenderi; euskal Zereko herria aberria zela sinetsirik hainbatek eutsi ahal izan zion deserriari, barneeta kanpo deserri arrotzari; Olentzero eta Mari Domingiren jaia asmatuz eta ospatuz euskal kutsu bat eman diogu kontsumo zartadari, aitzakia aurkitu dugu behinola eguberri egun argi berria zela kontatzeko...
‎Ikonografien lizunkeria identitate praktiketara itzultzea erreza da: identitate pornografia gauza eta sinboloetan, erritual eta ikuskizunetan, identitatearen ikonoak ahalik eta nabarien, gordinen eta jarraituen antzeztu eta irudikatzea da. Sexu pornografian bezala, besteren batek egiten du praktika.
‎Olson psikologo kognitiboak honela kontatu zigun tesi hura: "... tradiziozko gogamenak gauza eta irudikapenaren arteko harremana maneiatzeko zailtasunak zituen, sinetsi129. Bere buruz, hots, bere kabuz ari den zeinu praktikaren ideia Roy Wagneren lanetik ekarri dut hona. Roy Wagner antropologoaren ustez sinbolizatzeko bi modu daude:
‎4emoriaren gaixotasunak jota daudenek gauzen eta pertsonen izenak atzentzen dituzte; inguruko jabetasuna, eguneroko bizitzaren kontrola astiro galtzen dute. Etengabe ezabatuz doaz haria eta eramandako bidea; barreneko labirintoan galtzen dira mantsoa baina atzeraezina den xendra bihurri batean.
2016
‎Bizarra ere azkar moztu zuen, aparrari bere azala prestatzeko astirik eman gabe, eta, irratia piztu ordez, berak eta Guiomarrek ispilu aurreko apalean zeuzkaten objektuei begira entretenitu zen. Oso desberdinak ziren bere gauzak eta bere lagunarenak. Guiomarren hortzetako zepilloa eta hortzetako orea, adibidez, arruntak ziren, edozein denda motatan eros zitezkeenak; bereak, aitzitik, farmazian erosiak.
‎Handik aurrera, heltzen zen etxera egun osoa mostradorearen atzean zutik eman ondoren, afaltzen zuen edozer gauza eta egongelako sofan etzaten zen, nobela beltz bat eskutan. Ez irrati ez telebista.
2017
‎Minak Mexikoren bihotzeraino, Bajioraino, azkar joan nahi zuenez, Soton utzi zituen bidaia oztopa zezaketen gauza eta pertsona guztiak. Horregatik artilleria astun gehiena Sotoko gotorlekuan utzi zuen, baita inprimatzeko makina eta haren arduradunak ere:
‎Mendietaco aprovechamentuac gobernatuco dira Ayuntamentuac acordatu eta Diputacioac aprobatuac dauzquin moduan. Iñor acuerdo oyen contra deuz eguiten baldin badu izanen da castigatua legueac aguintcen moduan eta quenduco zayo aprovechatceco pensamentua zuen gauza eta gañera pagatuco du eguin duen dañua edo eguillea izanen da entregatua Juzgaduari ala tocatcen bada segun cer caso dan.
2018
‎Jar dezagun adibide bat: Iruñerria ipar ekialdetik hego mendebalera zatitzen duen marra egiten du Salaberrik (1996b, 26; 2000, 885), bokal asimilazioa242 dela eta; horrela, marratik ezker dauden hiztunek lotsagarrie, gauze eta eskuen diote; beste batzuek, ordea, lotsagarria, gauza eta eskua dute, eta Iruñeak azken horiekin eginen luke bat. Kontua da ondorio horretara iristeko hizkuntzalariak duen materiala ez dela hango eta hemengo dozena bat testu baino gehiago, inola ere ez eremu osoa hartzen dutenak, eta batera daudela Utergako XVIII. mendeko dotrina, bokal asimilazioduna, eta XIX. mendeko Lizarraga Elkanokoaren testuak, asimilaziorik gabeak.
‎Hasierako zortzi taloetarik hiru gelditzen zaizkik. Hirugarren goizean, barranka bateko ateka batean, kara gaiztoko bi gazte hire gauzak eta dirua eskatzen hasi zaizkik.
‎Baina gauza bat da borroka horretan irabazi ezin izatea, eta beste bat oso diferentea borroka okertzea estimatu behar diren gauza eta balioen kontra. Kontua ez da irabaztea ala galtzea, baizik zer egiten dugun irabaztean zein galtzean.
Gauza eta jende asko dago izenik gabekoa.
‎Geure buruaz jabetzeko gauza ginen, inposatzen zitzaigunaren aurka protestatzeko behintzat. Baina, jende kopuruaren atalasetik harago, gizarte jendetsu konplexua, elkar ezagutzen ez diren pertsona, gauza eta ideien manupean dago.
2019
‎—Hartu zure gauzak eta etorri nirekin esan zion atezainak Mateori.
‎Jaunak: badakit nola gertatu ziren gauzak eta nor izan zen sabotatzailea". Charliek zeharka begiratu zion:
‎Beraz, hasiera hartan, aditzoina asmatu zuten garaian, zenbait gauza eta hiztunaren nahia izan ziren eskaeran elkartu zirenak. Gure lagunekin, eskua hartuko dugu adibidetzat:
‎3 pertsonako adizkia, singularrean, da adizkia, hain justu. Erran daiteke inplizituki zein esplizituki betidanik da adizkia egon dela gauza eta zeinuaren artean, edo nahi baduzu, adierazle eta adierazitakoaren artean ibili dena, haien arteko lotura baita.
‎Teknozientziak gauzak eta jendeak zatitu eta minimizatu eta oro batera bihurtzen ditu, gutxieneko eta orobateko zati horietan atzemate aldera jendeen eta gauzen esentziak, esentzia horiekin zientzia jolasak egiteko.
2020
‎Baina guardiek bi gazte motxilekin ikusi eta mendizale itxura hartu zieten, nonbait, eta dokumentaziorik eskatu gabe eta ezer galdetu gabe, ondotik pasatu eta aurrera jarraitu zuten. Aitak bere burua lurrean piririka ikusten omen zuen, baina azkenean ondo atera ziren gauzak eta Etxarrira iritsi ziren. Han osaba Perikorekin hitz egin zuten eta esku onetan utzi zuten Arrue.
‎‘eragotzi’, ‘oztopatu’, ‘mugitzea galarazi’ Haindu: ‘libre utzi’, ‘soltatu’, ‘mugitu’, ‘berea eman’ Haintzat hartu behar dira gauzak eta hitzak, jendea ere bai. Haintasuna duintasunaren parekoa da.
‎Bestela ere gauza eta kontu desberdinak uztartu zalea zen Lete. Askotan entzun dugu ez zela oso kantari ona, baina Irigarairentzat hori baino garrantzitsuagoa da kantagintzan zuen indarra, sinesgarritasuna zuelako bere kantaerak.
2021
‎Konponbidea giza jenialtasunik handienetako bat izan zen, originala, sinplea eta ondorio kalkulaezinekoa: gauzak eta ideiak marrazteari uztea, ezin konta ahalak baitira, eta hitzen soinuak marrazten hastea, errepertorio mugatua baita. Horrela, ondoz ondoko zenbait sinplifikazioren bidez, letretara ailegatu ziren.
2022
‎Gregorioren arrebak bere gela garbitu eta antolatu nahi du, altzariak txoko batean tolestu eta gauza batzuk atera, baina ama ez dago ziur" garbiketa" hori Gregorioren gogoko izango ote den. Oraindik semearen gauzak eta semearen ohiturak ziren zirenean utzi nahi ditu. Gizaki baten moduan ikusten du oraindik, baina bere alabak, agian egunero sartu delako gelara Gregoriori janaria ematen, badaki aldaketa dagoeneko erabatekoa dela eta ez dagoela atzera egiterik.
‎Hori da Brasil, edo behintzat herrialde honetan niri parean tokatu izan zaidan jende mota. Gauzek eta elkarrizketek berehala hartzen dute halako sakontasun xalo bat.
‎Arazoa egon liteke hasten garenean diszernimentu arazoak izaten" udalekuko maila" (edo udaleku baterako maila ona) duten gauzak eta nazio mailako hedapenerako maila ona duten gauzak bereizteko. Bien artean, herrialde gehienetan, amildegi bat dago.
2023
‎Jose Manuel Soltxaga Otanok ez du ulertzen zer gertatu den azken egunetan, nola okertu diren gauzak eta, are gehiago, ez du ulertzen zer gertatu den gaur goizean, zergatik dauden" beste" langile horiek guztiak barrikadaren atzealdean, zergatik gainerako fabrikek geldirik diruditen eta zergatik rantxera baten soinua belarrietaraino iristen ari zaion. A que le tiras cuando sueñas, mexicano?
‎[Gizon gailen batzuek] nabarmentzen dute hezkuntzak helburu partikular eta zehatzen batera mugatu behar duela eta pisatu eta neurtu daitekeen fruitu bat eman behar duela. Haien argudioei erreparatuta, ematen du gauza eta pertsona orok bere prezioa duela; eta pentsatzen dute inbertsio handi bat egin bada eskubidea dugula emaitza handi baten zain egoteko. Iruditzen zaie planteamendu horrekin baliagarri bihurtzen dituztela hezkuntza eta irakaskuntza, eta erabilgarritasuna dute funtsezko terminoa.
‎Bilgarriak, azken batean, ez du garrantzirik. Eta arau horrek balio du bai hitzak epaitzeko bai gauzak eta gizakiak epaitzeko ere.
‎Jaun hauei gaizki irudituta ere, beharrezkoa ez dena premiazkoa dela uste duten horietakoa naiz. Gauzek eta pertsonek niri zenbat eta zerbitzu eta mesede gutxiago egin, orduan eta gehiago estimatzen ditut. Baliagarria zaidan pitxer bat baino nahiago dut pitxer txinatar bat, herensugez eta mandarinez josia, ezertarako balio ez duena[...].
‎" Lehenago esan dizutet gure baserritarrek nahasten dituztela errelijioko gauzak eta sineskeriak. Auritzeko Larrañeta aita berberak, hau kontatu zidan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia