2003
|
|
Hemen euskararen aldeko balantza pisuzko eskubidez eta argudioz bete beharrean, maximalismo kaltegarritzat jotzen dira oinarrizko eskubideak, eta tamainako erretagoardia exkaxarekin trukean eskain daitekeen gauza bakarra aldarrikapenen narkotizazioa da (eta arr akasta izatekotan gero eta gutxiago, ezinbestean). Hizkuntza eskubideen bermea eta eskubideen urraketa ren salaketano rmalizazioaren aldeko neurri aurrerakoiagoak bultzatzeko indar palanka izan beharrean (ikuspegi" posibilista"
|
garatzeko
ere ezinbesteko elementua euskararen aurkako jarre ren aurrean), palanka horren deuseztapena bihurtzenda EAEn ardura instituzional gorenak dituzten alderdienlehentasun. Nafarroan atzetik atzetik arrasto berean.
|
2004
|
|
Porrota ikusita, 1996an Euskalmedia desegin eta garai bateko dirula guntzaeredura itzuliko da Eusko Jaurlaritzaren Kultura Saila, alegia, diru laguntzen deialdi publikoetara. Ordea, diru laguntzak murriztuta eta dibertsifikatuta agertuko dira, orain ez baitira bakarrik produkziorako emango (film luze zeinlaburretarako), baizik eta gidoiak idazteko eta proie ktuak
|
garatzeko
ere. Hurrengo urteak nahiko larriak izango dira Euskal Herriko zinemagintzarentzat, baliabide propio nahikorik gabe jarraituko baitu produkzio dinamika esanguratsurik pizteko.
|
2008
|
|
Ikusi dugunez, immigrazioaren eta autogobernuaren arteko loturak auzi arauemaile andana sortzen du. Auzi horiek, dena den, ia ez dira
|
garatu
ere egin Katalunian, ez teorikoki ez instituzionalki. Hauxe dago argi:
|
2009
|
|
Beraz, euskal lurraldeen muga egitura ezin da gatazka konpontzeko ezein saiotik bereizi. Zentzu horretan, muga administratiboek bi estatuen arteko banaketaren ondorioak areagotu eta
|
garatu
ere egin dituztela esan daitekeen arren, era berean esan dezakegu mugak berregituratzeak gatazkaren konponbidearen hasiera ekar lezakeela. Hain zuzen, estatu mugak araubide juridiko berezi baten azpian daude gaur egun. Muga horien balio sinbolikoa, orain arte ukiezina, zalantzan jarria da, edo gainditua da mugaz gaindiko hitzarmenen mekanismoaren bidez, edo zenbait estatuk osatutako blokeak eratzearen ideiaren bidez, bloke supraestatal horiek nortasun komuna batzeko aukera emango bailukete.
|
|
idazle on batzuk ere atera dira. Baina ez dago idazle onik, ez badago askatasunik, eta askatasuna behar da baita euskara bera askatzeko eta
|
garatzeko
ere! Hizkuntza bat barrutik hazten eta hedatzen delako.
|
2013
|
|
• Ilegalizazioa dela eta, herri mobilizazioa
|
garatzeko
ere zailtasuna.
|
2015
|
|
Nago hori baino gehiago behar dugula. Nago gure praktika berri eta berritzaile (edo zahar) horiek babestu, mimatu eta sendotuko dituen diskurtso propioa
|
garatu
ere garatu behar dugula. Horietarako zumitzak han eta hemen barrundatu ahal ditugu, eta, diskurtso berri hori egiteko eta jendarteratzeko, aurretik aipatutako elementuak ditugu, baina beste baterako utzi dut diskurtso berri horren formulazioa (edo, xumeago jokatuta, diskurtsoaren zirriborratze konpultsiboa).
|
2020
|
|
Baina euskal testuek ulergarriak izan behar dute euskaldunentzat..., beroriek gaztelaniaz edo frantsesez jakin gabe ere. Horretarako, beste hizkuntzetako terminoen kopia automatizatuak baztertu dira euskal testu filosofikoetatik, kopiatzea galgarria delako, bai hizkuntzarako, bai eta pentsamendua bera
|
garatzeko
ere. David Crystalek Language Death (Hizkuntz heriotza) liburuan ikertzen duenez, diglosia jasaten ari diren hiztunek hizkuntza nagusiaren simil bat egitera jotzen dute.
|
|
Baina euskal testuek ulergarriak izan behar dute euskaldunentzat..., beroriek gaztelaniaz edo frantsesez jakin gabe ere. Horretarako, beste hizkuntzetako terminoen kopia automatizatuak baztertu dira euskal testu filosofikoetatik, kopiatzea galgarria delako, bai hizkuntzarako, bai eta pentsamendua bera
|
garatzeko
ere. David Crystalek Language Death (Hizkuntz heriotza) liburuan ikertzen duenez, diglosia jasaten ari diren hiztunek hizkuntza nagusiaren simil bat egitera jotzen dute.
|
2023
|
|
Bestetik, oso garrantzitsua da curriculum hartan euskal kulturaren ondarearen eta genealogien inguruan egituratu ziren edukiak eta ikuspegiak birpentsatzea, begirada kritiko batetik, ondare horren inguruko diskurtso kritikoak garatzeko, baita begirada berrituak
|
garatzeko
ere, gaur egungo gizarte kezkekin eta premiekin lotzeko, eta ikasleei ere ondare horrekiko askotariko harremanak izan ditzaketela adierazteko. Euskal kulturaren ikuspegiak, ideologiak eta imajinarioak birpentsatu behar ditugu kritika feministaren begiradatik, kritika ekologikoaren begiradatik, kritika antirrazistatik... eta betiere klasearen aldagaia ere ardatz hartuta.
|