Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 51

2000
‎Ez gara ezer. Sorterriak bidaltzen gaitu paseoan, maitasunak egiten gaitu eta sistemak elikatzen gaitu. Eta panpinak baino ez garenez, badago beste adibide bat:
‎Baina sendotasun hori fede itsu batetik edo pentsuaren sendotasunetik baizik ezin etor daiteke. Fede itsuak, ordea, itsutzen gaitu eta bertzeen salatzerat eta haien ezabatzerat eramaiten gaitu... eta pentsu bategatik bertzeen ezabatzea da, hain zuzen ere, ene pentsuak ezin onar dezakeena. Halarik ere, aitortzen dut ezen neke eta gaitz dela, pentsuaren bidetik, mundu sendo baten lantzea; izan ere, pentsua arrazoinaren esparrua da, bai, baina ezin ahantz daiteke ezen arrazoinak zalantza duela bere egunorozko ogi... halako tailuz, non segur dagoenean ere ez baitago segur, zeren arrazoinak, zalantza bat itzali orduko, pizten baitu bertze bat... pizten ditu bi, edo piz ditzake anitz, zalantzen katea infinituraino luzatuz.
‎Eta, nahiz eta bigarrentsuak ziren, goraki mintzatzen ziren beren buruez, klar eta ozen, eta lau haizeetarat kanpatzen eta famatzen zituzten beren bertuteak eta bertutezko obrak, zeren zaldun zalduntzat eta kontu kontuzkotzat baitzituzten beren buruak, halako moldez, non bi hitz haiek enplegatzen baitzituzten noiznahi den, bertzeen aitzinean: zaldunak gaituk eta zaldunak gaituk... haien Espainiako etxeek mendez mende pilatu eta juntatu zituztèn merituekin eta tituluekin batean, zeinak errezitatzen baitzituzten arrosarioaren letaniak balira bezala.
2003
‎Gero eta garbiago ikusten dut jokoa: elizak izutzen gaitu eta politikariek izutzen gaituzte, izua boterearen bitartekorik eraginkorrenetakoa baita, azken batean, menpekoak are menpekoago egiteko. Zergatik horrelako beldurra libertateari?".
‎Nortasuna bera ere saldu egiten da. Garai batean azpildarrok bereziak sentitzen ginen, eta gure berezitasun sortzailea maite genuen; egun, aldiz, diru goseak uniformizatzen gaitu eta egiten gaitu berdin. Zoritxarrez.
2004
‎Hizkuntza bat gaitu eta gaurkotu gabe iraun arazi nahi izatea, ez da itsusi, edo lotsagarri: kriminala da.
‎Abertzale batek, beraz, ez du irteera bakar bat baizik: etniaren hizkuntza gaitu eta gaurkotu, eta etniaren bizia salbatu. Ez du besterik ezer:
‎Lurrak biltzen gaitu eta
2006
‎Baina ez da ausartuko hemen sartzera, ezta, eder hori? Ez izan beldurrik, ene kuttuna, Ama Birjinak babestuko gaitu eta. Orain ohera joanen gara, epel epel lokartuko gara.
2008
‎Munduak aldatu gaitu eta ez alderantziaz, Hala ere, ezer ez dela aldatu pentsatu nahi dugu. Lehengo berberak garela pentsatzearekin nahikoa dugu orain.
‎Nora goaz gu ahozko kultura hutsarekin, gizarte modernoaren eskakizunak saihestuta? Nazio modernoaren oinarrizko baldintza bat ez al da ba, esan bezala, herritargoa hizkuntz jardun idatzian gaitua eta alfabetatua izatea. Jakitekoa litzateke, abertzale askoren burubideetan, zer irizten dioten afera honi:
‎Badakit, noski, ikuskizunak ez duela beste munduko misteriorik, sutan doan astro bat baizik ez dela ezerezean amiltzen, baina gure txikitasunetik begiratuta inpresioa egiten du nola ardan kolorez janzten, odolbildu erraldoi bihurtzen eta Pollocken koadroetako margo gorriak bezala itsasoko urdinaren kontra lehertzen den ikusteak. Koloreen gradazioak, espazioaren handitasunak, erritmoak berak harritu egiten gaitu eta, nolabait esateko, lasaitu ere bai, musika klasikoak eta arteak oro har egiten gaituzten bezala. Natalie berriro ikustekotan itsasoari begira atzemango dudala iruditzen zait, pasealekuko karelean zango gurutzatuen gainean eserita.
2009
‎–Eta gu, egun osoan lanez gainezka! Eta hori ere ez zaiguk komeni, Txomin, zahartzen ari gaituk eta, erantzun zion Andonik, zeina, Txomini txanda errespetatu gabe, halaxe mintzatu baitzen, Chaplini begira?: Gogo gogoan diat atzo esandakoa, eta hara:
‎–Eta gu, egun osoan lanez gainezka! Eta hori ere ez zaiguk komeni, Txomin, zahartzen ari gaituk eta –erantzun zion Andonik, zeina, Txomini txanda errespetatu gabe, halaxe mintzatu baitzen, Chaplini begira–: Gogo gogoan diat atzo esandakoa, eta hara:
2011
‎14:30 Neska gidariak gazte aterpetxera gidatu gaitu eta see you later batekin agurtzen gaitu. Literalki horrek, gero arte?
‎–Bahituta gauzkate, maite. Herriak bahitu gaitu eta guk ez dugu herriaren izen onik zikindu. Gure gorpuak nahi dituzte.
2012
‎Zalantza bat, Benito. Koruan Herribehera ikasten ari gaituk eta partituran jartzen dik letra hirea dela eta musika herrikoia. Hori horrela al da?
‎Ekaitzak haitzuloan harrapatu gaitu eta ordu erdi baino gehiago gelditu behar izan dugu bertan. Verak ez nau behartu leial izango natzaiola zin egitera, ez dit galdetu ea banandu ginenez geroztik beste emakumerik maite izan dudan.
2013
‎Zure anaia eta ni etxean gelditu gara arratsaldean, merkatutik bueltan euri jasak harrapatu gaitu eta blai eginda iritsi gara etxera. Suaren ondoan gaude orain arropak sikatzen ari diren bitartean, zuri eskutitz hau idazten.
‎Barnean, ordea, poesia ere bizi da? edo poesiak bizi gaitu eta poesiak ematen digu, zatikatze ororen gainetik, osotasun bat, baita musikak eta dantzak ere. Baina zuk ere ezin hobeki kantatzen duzu, eta ondotxo dakizu hori?.?.
‎kanpotik egiten zaio buru, beraz, eritasunari eta ez barrutik. Barnean, ordea, poesia ere bizi da... edo poesiak bizi gaitu eta poesiak ematen digu, zatikatze ororen gainetik, osotasun bat, baita musikak eta dantzak ere. Baina zuk ere ezin hobeki kantatzen duzu, eta ondotxo dakizu hori.... ’ ‘Bai, arrazoi duzu:
2014
‎Itsasaldekoek barnealdekoei noziarazten dieten bazterketa sotil eta gaizki disimulatuak elkartasunera bortxatzen gaitu eta barrara goaz biok Alfa eta biok pare bat kubatatara gonbida nazan; neurea nik neuk ordainduko dudala iradokitzeko saiakera patetikoa hasi dut, gajoa ni, urte batzuk barru pasako zait baina une honetan oraindik sinesten dut ikastolan bota ziguten berdintasunaren txapa horretan (berdintasuna badela eta hori guztia, legeak bermatua eta bla bla bla), noski ezeztapen kategorikoa jaso dut arrapostu... Halere, 0 tik begiratuta, oraindik ez daukat erabat argi soilik inertziazko gurasokeria sasi xalo hutsa den Alfaren erantzuna ala gibel asmorik gordetzen duen, alegia, gibel asmo zehatz bat, neure hankartea zabalduko edo gutxienez berea jango dudan esperantza, edariari lehen tragoa ematearekin batera, dirua sexuaren truke?
‎Oroitzeak urratzen gaitu eta
2015
‎–Aita gabe, seguruenik begitan hartuko gaitu eta mendekua bilatuko du.
‎–Geuk ere bai, gaur gure amaren urteak ospatzen ari gaituk eta, badakik?
‎Esteban Garibaik ere esaera zahar eta kantu mordoxka bildu arren, haien azalpen eta argibide guztiak gaztelaniaz idatzi zituen. Euskara goraipatu egin zuen, baina ez zuen premia berrietarako gaitzeko eta egokitzeko urrats garbirik egin. Hego Euskal Herrian, dena dela, bera izan zen, XVI XVII. mende bietan barrena, Euskal Herriaren osotasuna, eta euskaldunek batak besteari ulertzeko zailtasuna aipatu zituen bakarra.
2016
‎Rastafarien sinesmenarekin bat egiten dut erabat. Haien ustetan, jainkoa ez da zeru goienetan dagoen kanpoko izaki guztiahalduna, gu belauniko, erreguan eta babes eske otoitz egiten nahi gaituena; aitzitik, zutik eta dogmetatik aske nahi gaitu, eta norberaren barruan dago, bakoitzak deskubri dezan eta harekin mintzatzeko gertu, beti babesten gaitu eta erraza da harenganako bidea egitea; norberaren buruan sinestea eta marihuana bidelagun hartuta abiatzea besterik ez da behar.
2017
‎To, elizarakoan ere nik beti guraizeak sakelan! Azken finean gizonak gaituk eta batek ezin jakin dezake non zer gerta daitekeen, ez al da hala?
‎Gizonak gara gu, piztia izugarriak! Jainkoak ikusten gaitu eta ileak lazten zaizkio beldurrez! Zuek kretarrok eta nik mazedoniar honek mendi hau oraintxe irentsi behar dugu!
‎–Kasu emak, Zorba, gomendatu nion ahapetik?. Ongi goberna hadi, herrian sartzen ari gaituk eta. Ez dezagun susmo txarrik piztu.
‎Hasteko, ikusiko dugunez, ez dago demokraziarik non eta ez dagoen etengabeko politizaziorik eta konfrontaziorik. Bigarrenik, ongizatea lortu nahi bada, ezinbestekoak dira boteretze indibiduala eta kolektiboa, eta, horretarako, berriz, ezinbestekoak dira zenbait gaitze eta menderatze, zeintzuei esker sortuko baitira subjektu eta objektu sozial eta politiko berriak. Txanpon beraren bi alde dira gorputz (indibidual eta kolektibo) otzanak eta boteretuak, eta etenik gabeko gatazkan sortzen dira.
‎Aldi berean, argudiatu nahi dut edonolako baldintzak agertzea eta ezartzea beti dagoela lotuta politizazioarekin, eta, ondorioz, borroka politikoarekin (2 tesia). Hartara, ongizatea lortu nahi bada, ezinbestekoak dira boteretze indibiduala eta kolektiboa, eta, horretarako, berriz, ezinbestekoak dira zenbait gaitze eta menderatze, zeintzuei esker sortuko baitira subjektu eta objektu sozial eta politiko berriak.
‎Gaur egungo teoria politiko nagusiek ez dituzte aipatzen menderatzeko eta gaitzeko halako mekanismoak, etengabeko gatazka osatzen dutenak, eta, aipatzekotan, moralki gaitzesgarritzat jotzen dituzte. Pentsalari horiek diote halako mekanismoek askatasun indibiduala ahultzen dutela, baina inork ez du azaltzen nola gizarteratzen eta gorpuzten diren gaitzea eta boteretze kolektiboa, ez eta zer lotura duten ere askatasun eta berdintasun politikoaren sorrerarekin.
‎Baina ez gaude ziur norengana jo, nork eutsiko digun festaren amaiera heldu arte. Isolamenduari diogun beldurrak irensten gaitu eta, azkenean, nahi ez genuenarekin amaitzen dugu, gaua okerrera doala, hots, amildegian behera erortzen jarraitzen dugulako sentsazio gogaikarria gemeloetara igotzen zaigun bitartean. Zutik egoteagatik dela esaten dugu.
‎Zer moduz gauden galdetu diogu elkarri baina interes handiagoa daukagu igogailuak jaistean egin duen soinuan bestearen erantzunean baino. Azkeneko pisuraino eraman behar gaitu eta ez nago oso ziur lortuko ote duen.
‎AURTENGO uda ez da inoiz amaituko. Gure bizitza osoan segituko gaitu eta ezin izango diogu ihes egin. Bero hau gurekin egongo da betiko eta, gure leiho guztiak zabaltzen saiatu arren, hor egongo da ezinegona, hor izerdia, hor arnasa falta.
‎gehiago amorraraziko gaitu eta oihu
2019
‎emakume da aldez aurretik horretaz kontsultatua izan gabe; ez da ausartzen matxinatzera; men egiten du, baina gogoz kontra; aurpegiratze etengabe bat da emakumearen jarrera. Emakumeen konfidentziak aditzen dituzten guztiek, hau da, medikuek, apaizek, gizarte langileek, denek dakite kexa dela haien doinurik usuena; lagunen artean daudenean, auhenetan aritzen dira nor bere gaitzez eta guztiak zoriaren bidegabekeriaz, munduaz eta gizonez oro har. Norbanako libre batek bere gain hartzen ditu bere porrotak, eta halakotzat jotzen, baina emakumeari besteengandik datorkio den dena:
‎–Begira, hirurok gaude egoera gaitzean eta ez dakigu ezer alkarren gainean, baina askatu zaitugula,, behintzat, estimatua da, hitz egin dio astiro, hitzak ondo aukeratzeko ahaleginetan?. Jaitsi, hartu zaldi bat, eta ospa egin dezagun, gudaroste sendoagoa agertzeko ez dugu lar.
‎Nahi adina luza genezakeen adibideen zerrenda honek agerian uzten digu hiztun motak ikaragarri ugaldu zaizkigula, eta beraiekin batera baita hitz egiteko moduak eta euskara erabiltzeko manerak ere. Horrek gure ikuspegiak zabaltzera behartzen gaitu eta kasuen abaniko zabal horren aurrean erantzun desberdinak eta egokituak aurkitzera. Ez baitago denentzat balio duen errezeta magikorik.
‎–Ea, Manolo, jarri hiru kañatxo, egarri gaituk eta, eskatu zuen giderrak eskuan zituenak. Tipo guapoa zen; ilaje hori luzea zuen eta begirada xarmagarria.
‎–Lan hau guk biok egin beharrekoa duk oraintxe, alferrik ari gaituk eta bestela. Jakin ezak misio hau isilpean gordetzekoa dela, bai eginean nola egindakoan ere:
‎–Ez zagok pasatzerik, kamarada. Garbiketa operazioa egiten ari gaituk eta.
2020
‎Gehi diezazkiogun, ordea, beste hiru osagai: (1) zatiketa administratiboak bi indar zentripetoren mende utzi gaitu eta are gehiago zatitu, gure baitako asimetriak areagotuz; (2) gure balizko autonomiaren eskumenak zeinen murritzak diren argi geratu da, ez baitu balio izan lurraldeen arteko oinarrizko bizikidetza eta koordinazio funtzionala bermatzeko ere; (3) kaltetuok ateak zabalik utzi dizkiogu indar horiei. Eta ondorio bat:
2021
‎Triste egon beharrean, egungo pertsonei beti up, beti positibo egotea eskatzen zaie, burmuina osasuntsu mantentzeko. Horrek lehiakorragoak egingo gaitu eta, horrela, bizitzan emaitza hobeak lortuko omen ditugu. Baina ez ote gaitu nekatzen eta deprimitzen derrigorrezko positibotasunak berak?
‎26 Banitatearen kartzelatik ateratzeko, geure burua kanpotik ikusteko, krudelak izan gabe zorrotzak izateko, munduan dagoen guztia tragikoa ez bada komikoa dela ulertzeko. Umoreak umore onez mantentzen gaitu eta heldutasunaren opari guztien artean umorea da gehien merezi duena, dena konpontzen ez badu ere, dena hobetzen duelako. " A nadie se le dio veneno en risa" idatzi zuen Lope de Vegak, eta arrazoia zeukan.
‎Bai, euskarak besarkatzen gaitu eta euskal hiritar sentiarazten. Hizkuntza bakoitzak bere musikaltasuna dauka.
2022
‎–Beharbada ez zintudan kontu hauekin nahastu, baina zoriak berriro elkartu gaitu eta zaila egiten zait gaztetan elkar ezagutu izan ez bagenu bezala jarraitzea –esan du aparkalekutik ateratzen ari ginela.
2023
‎Bazkalosteko nagikerian, altzoetan hartzen dute loa haurrek, amek ileak laztantzen dizkietela. Eta edalontziak erortzen dira, kristalak hautsi, logaleak hartzen gaitu eta buruak disimuluan jartzen ditugu mahaiaren kontra. Gero, umeak iratzarri eta algaraka hasten dira berriz ere, nagusien munduarekin sinkronizatu nahi ez balute bezala, eta baso gehiago erortzen dira lurrera.
‎Ebaluatzeak indikadore egokiak planteatzera eraman behar gaitu eta hauen jarraipen zehatz bat egitera. Perspektiba hau aktore guztiek izan lukete txertatua beren prozesuetan, eta sistemak bermatu egin luke, horretarako egongo litzatekeen eragile baten bitartez.
‎Berak esana da: " Ausartak izan behar gara, gizarteak berez konformistak izatera bultzatzen gaitu eta".
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia