Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.867

2000
‎Kanpotik datozenak ere euskaldunak izan ohi dira, Azpeitia eta barnealdekoak gehienbat. Baina horrek ez du esan nahi, euskaraz ez dakien herriko norbaitek erdaraz ezin dezakeenik hitz egin, noski»
‎Ausardia EAJn, eta ez nolanahikoa, `erosotasunean' bizitzera ohitua dagoen alderdiari ezin baitzaio samur egin bat batean zikloiaren erdigunean egotea; bizi dugun gatazka giroak ezin diezaioke besterik eskaini euskal gizartean halako ordezkaritza eta erantzukizuna duen alderdiari, eta goxoa ez den gozokiari heldu behar diote jeltzaleek eta bereziki Ibarretxe lehendakariak.
‎«Asteberri» edo garai bateko «Erreportari» bezalako saioek jarraipena izan lukete. Telebista komertzialek ezin dezaketena egin, alegia. Baina ez bakarrik euskal gaiak jorratzeko, beste makina bat gai ere hor egonik, natura, historia edo antropologia direla.
‎Orain, ordea, bere estiloa txakurtuz, beraren apalestea adieraziz, haratustela izango balitz bezala tratatzen dute morboa irentsiarazteko, salmentak igotzeko, zer egin dezaketen edozein gizakirekin, komeni bazaie, erakutsiz. Are gehiago huts egiten duena idoloa izan bada, bere burua ezin dezakeelarik ondo defenditu. Ez dute kontuan hartu nahi Maradonak futbolean bakarrik erdietsi zuela arrakasta.
‎Une honetan atzerapauso horietako batean egon gaitezke, baina etorkizunari begira lan eginez gero, arduragabekeria handia litzateke guztia bertan behera botatzea. Ezin dezakegu pentsatu bakoitzak bere helburuetan %100 lortuko duenik, eta besteak ezer utzi gabe aurrera egingo dugula; Jose Mari Olarrak antzekoak esaten zituen duela gutxi idatzitako artikulu batean.
‎Filosofian bada axioma bat dioena: " Ez daukanak ezin dezake eman", salbuespen bakarra lotsa da: lotsarik ez duenak bakarrik ematen baitio besteari lotsa.
‎Zernahi gisaz ere, bilduma honetako ezaugarririk aipagarriena berriro ere aniztasuna da: " Hibridotasuna ezin dezakegu ahantz, jenero, tonu eta tekniken amalgama zerikusizkoa baitago ipuinotan zehar: atzekoz aurrerako denbora, eszenen tartekatze ikasia, literaturaren jarduerari buruzko hausnarketak eta kritikak, zati filosofikoak..." (Egunkaria XII)
‎Hori da bide zuzena giza eskubideak guztiontzat onartzean. Gogoa eta nahia ezin ditzakegu utzi paper soilean idatzirik, erabilera da beharrezkoena. Bestela, eibartarrok isekaz erabili ohi dugun esaldia gogoratu:
‎Nafarroa osoak elebiduna izan behar luke, hizkuntzari buruzkoan bertako biztanleek eskudide berdinak izango badituzte. Bestela, ezin dezakete aurrera eraman Nafarroako Gobernuak sortu zuen Ley Foral del Vascuence delakoa.
‎Iruditzen zait, gure hizkuntzan, naturaren baitan bezala, ezagutzen dena baino gehiago dela oraindik ezagutzen ez dena. Horregatik, bere zoria ezin dezakegu utzi aldian aldiko politikari arin batzuen baitara.
‎– Telebista lokal analogikoen kasuan ezin dezake pertsona bakar batek kapitalaren erditik gora izan, baldin eta telebistaren hedapen eremua 200.000 eta 6milioi biztanleren artekoa bada.
‎– Lurrazaleko telebista lokal analogiko zein digitalen kasuan, sozietate bakarbatek ezin lezake eremu geografiko (partean zein osoki) baten gaineanemisio modalitate berean emititzeko bi emakida izan.
‎Estatuaren ikuspegitik, psikoterapia mota modura, psikoterapien multzoarenelementu bat edo azpimultzo modura sailkatuta dago psikoanalisia, eta ez arrazoirik gabe; eta ikuskera honi bi multzoen kanpokotasun xehe eta bakuna kontrajartzeak ezin gaitzake ase. Bien artean ebaketa badela eta ebakidura hori hutsik ez dagoela uste dut.
‎Honek inoiz bultza lezake analista arrazoi terapeutikoengatik efektu analitikoak baretzera. Edozein subjektuk ezin dezake egin edo ez du egin behar analisibat, eta albora uzten dut analistaren erantzukizun sozialaren erregistroa. Zer eginbehar du, subjektu batentzat bere, gozamenaren plus a?
‎Objektibitatea eskuraezina den zerbait gisa agertzen daazkenik, eta behatzaileak testuinguruan duen eragina kontuan hartzen ez dutenazterketek baliagarritasunik ez dute. Printzipio hau Mekanika Kuantikoarenazterketan jardun zuen fisikariaren izenean, Heisenberg en Ziurgabetasun Printzipioa izenaz da ezagutua, eta Zukav en hitzez esateko, hauxe inplikatzen du: ezin dezakegula zerbait behatu, zerbait hori aldatu gabe. Objektu behatua aldatugabe, naturak bere bidea nola jarraitzen duen behatzen bazterrean (eraginik izangabe) jardun dezakeen behatzaile independenterik ez dago (Zukav, 1991, or. 123). Teorizazio hauen inguruan sortzen den hausnarketak Bateson enganako itzulerabat eta komunikazioaren teorien berriztatze bat dakar berekin, eta orientaziozientifiko ezberdinetan garatutako jarrera epistemologikoa den Konstruktibismoaren Familia Teoriaren aplikazioa eragiten du.
‎–Klase ustiaketa? (edo, ustiaketa kapitalista?) kontzeptuak ezin ditzake injustiziaguztiak bildu. Orain arte, ustiaketa kapitalista, ez bakarrik, baina batik bat bai?
‎Gaur eguneko abeltzaintzaren ikuspuntutik ez da animalia errentagarria, eta irabazien beharrak bultzatuta, desagertzear dago. Baina montxinak eremu marginalak ezin hobeto aprobetxatzen dituenez, baliagarria da beste arrazek ustia ezin ditzaketen eremuei etekina ateratzeko.
‎Iruñan egon nintzen azkeneko aldian, berriz, koadro polit bat ikusi nian, Tuteran dagoen pintore batena, zeinari Vicente Berdusán baiteritza, oker ez banago... Ordea, Italia aipatu duk eta uste diat ezen Jainkoak baizik ezin zezakeela hitz hori hire ezpainetan jar, zeren eta, Italia aipatu orduko, Pedro Huizi etorri baitzait bururat, Sagrario Landaluzeren semea... Ubarneko damarena:
‎Eta hala ibili nintzen nihaur ere neure bortz amorio haiekin, bakoitzaren edertasunarekin edertasun handiago baten bila, nahasten nituelarik, konparazione, honen begiak haren kokotsarekin, edo honen biloa haren masailekin, harik eta ohartu nintzen arte, lehenik, ezen ezin nezakeela erretratu hura nehola ere osa, zeren Nenbo beltza baitzen eta bertze laurak zuriak, eta hautu hartan orin bat baino gehiagorako nahi bainuen nik Nenbo, eta zeren Laura haur bat baitzen eta Rosa de Osorio adinetara heldua, eta nekez lot zitezkeen haien gorputz zatiak, munstro bat eta nahaste borraste guztizko bat sortzeko ez bazen bederen, nola erraiten baitzuen Kopernikok; eta ohartu ni...
‎Eta hausten da soka batzuetan, eta erortzen eta amiltzen gara zuloan beheiti, non herensugeak eta munstroak ditugun aiduru —izua eta bekaitza, herra eta zorigaitza—, ahutzak zabal eta hortzak zorrotz. Baina amets batek bertze amets bat dakar, eta amesten dugu orduan ezen ametsez bete dezakegula bertzela bete ezin dezakeguna eta hala edireiten diogu zulo bakoitzari bere estalkia... eta, hala eta halatan, baldin badakigu ezen zulo horietarik batean herensuge bat dagoela, amesten dugu ezen aitagure batez uxa dezakegula; baldin lamia badago, kandela piztuz uxa dezakegula; eta baldin Basajauna badago, ur benedikatuaz uxa dezakegula eta ohil. Eta gaitz bakoitzari edireiten diogu erremedioa, eta hala egiten dugu aitzina...
‎Eta, Mignonekin bizi izan nuen lehen esperientziaren ondotik, zalantzak berriro bururat etorri bazitzaizkidan ere, zeren eta pentsatzen bainuen batzuetan ezen deabruak baizik ezin zitzakeela biderat ene urrats gaixto haiek, eraman nindutenak, alde batetik, engainamendu hartarat, zeinaz baliatu baitzen Mignon ni galtzoinik gabe eta poltsarik gabe uzteko, eta, bertzetik, estatu nigargarri hartarat, zeren, kontu hartaz denaz bezainbatean, ezin gaitzago eta ezin irrigarriago geratu bainintzen, neure kontzientziaren aitzinean bai bederen; halarik ere, bada, zalantza haiei bertz...
‎Inork ezin dezake esan zenbat urte dituen, ez baitaki noiz hilko den. Poeta handi bati irakurri berria nion esaldia behin eta berriz errepikatuz nindoan, stadiumera iritsi nintzenean.
‎Euria egitea eta negar egitea sinonimo dira; eta haren eskutik: Inork ezin dezake haizea hautsi. Ezustean oldartzen zuten beti aforismo harrigarriek, eta Brown jaunak abegi onez hartzen zituen, eta goxoki on bat dastatzen den bezala luzaz edukitzen zituen hitz laburño haiek ahosabaian, esanahi guztia xurgatu nahian.
‎denak, luze. Eta orduan pentsatu zuen, gosal  tzen ari zelarik, hura haluzinazio baten ondorio besterik ezin zitekeela izan, eta hala izanik ere edo, hain zuzen, halaxe zelako, ez zuela askorik iraungo, ezin zezakeela askorik iraun, eta gehiegikerien sareetan ez erortzeko ahalegin guztiak egin behar zituela, eta egoera hura ahalik eta modurik naturalenean eraman. Eta zein zen modurik naturalena?
‎" Iturri onetik dakigu Armando Bonillak Afrikan egin zituen misiolari lanak zer  tzuk ziren, eta ez dira, lagun maiteak, erraz, itsu itsuan sinesteko modukoak. Bagenekien basakeria gurekin bizi zela, guregan sortzen eta zornetzen zela, bai, baina hainbesterainokorik... hainbesterainokorik ezin dezake bururik gaiztoenak ere irudika". Armando Bonillak, bien bitartean, etzaulkian jarraitzen zuen etzanda, egonarriz, itxuraz guztiz bere onean, ausart, bat batean gutxiagotasun konplexu hura gainditu balu bezala, Deere jaunari kontra egiteko prest.
‎Eta orduan Da Vincik esaten zuena adierazi behar izan nion aurkezle prestuezari: " Inork ezin dezake basiliskoa hil, animalia batek izan ezik: erbinudeak.
‎Ba al dut nik iraganik? Zertarako balio didate errefrauek, horiek ere ezin badezakete nire iragana zuri. Horiek ere ezin badezakete nire atsekabea otzan?
‎Zertarako balio didate errefrauek, horiek ere ezin badezakete nire iragana zuri? Horiek ere ezin badezakete nire atsekabea otzan?
‎Ez zen hitzik Migelek bereganatu ezin zezakeenik. Migel guztiahalduna zen.
‎Horrek ezin gaitzake eraman, hala ere —eta pentsamendu bakarraren sareetan erortzeko arriskua espreski uxatu nahian—, udazken honen hasieran Euskal Herrian gertakari haundia izan dena ezkutatzera, edota garrantzi izpirik kentzera Eduardo Chillidak Hernaniko Zabalaga baserrian museo bizia zabaltzeari.
‎Russellen ontologismo sasirrazionalistaren arduren artean zegoen, esate baterako. Zientzi proposizio ororen izatea ezin genezake eskuratu Russellek uste bezala, ‘egia enpiriko absolutu’ batera joz eta kontuan hartu barik hizkuntza, subjektuaren eta komunitatearen menpe egonik, egia horren osagaia dela, errealitatearen parte, azken finean. Eta hizkuntzak, hain zuzen ere, zientzia egokiro ezagutzeko arbuiatu ezin ditugun aldaketa historiko eta soziologikoak jasotzen ditu:
‎1) Lehenengo eta behin, nazien mundu ikuskerak bere deskribapen arrazistak ‘zientifikoki’ frogatzen zituela ikusita —arrazen existentzia, arrazen arteko hierarkia kognoszitibo eta fisikoak, arrazen arteko gatazkak historian, etab.—, ez da hain zaila ulertzea Zirkuluaren ikusmoldeak haiek frogantza zientifiko baten menpean jarriko zituela. Eta, argi eta garbi dagoenez egun, nazien tesiak babesteko erabili zituzten baieztapen enpirikoek ezin dezakete azterketa zientifiko zorrotzik gainditu. Ondorioz," munduaren ikusmolde zientifiko batek bertan behera uzten ditu ideologia nazionalsozialistaren printzipio deskribatzaileak" 134.
‎Bi zeinuk, bata jatorrizko zeinua eta bestea jatorrizko zeinuen bidez definiturik, ezin dezakete modu eta molde berean adieraz. Ezin daiteke definizioen bidez bereiz izenak.
‎Gai filosofikoei buruz idatzi diren perpaus eta auzi gehienak ez dira faltsuak, zentzugabeak baizik. Beraz, mota honetako auziei ezin diezaiekegu inolaz ere erantzunik eman, beren zentzugabetasuna baiezta baizik. Gure hizkuntzaren logika entelegatzen ez dugulako sortzen dira filosofoen auzi eta perpaus gehienak.
Ezin zaitzaket giltzapetu,
Ezin zaitzaket ordenatu,
Ezin zaitzaket harrapatu,
Ezin zaitzaket maitatu,
Ezin zaitzaket pentsatu,
‎Espaloiak jendez beteta zeuden txirrindulariak ikusi nahian, eta neuk ere zerbait ikusi nahi. Jendearen atzetik edo artetik ezin nezakeen nahi beste gozatu. Orduan, makurtu eta lau hankan, errepide ertzera heldu nintzen, baina justu txapel okerraren ondora heldu; eta hala makurtuta ikusi ninduenean, egundoko kulatazoa eman zidan goitik behera bizkarrean.
‎" Orduan nork hil zuen?", galdetu zuen Ivanek. " Jainkoak bakarrik daki", esan zuen amatxi zaharrak;" garai hartan", segitu zuen," jendeak jendea hiltzen zuen; kaserna hartan gizon hura hil zutenean, ba, Henri hemen ez zenez, bere burua defenditu ezin zezakeenez, ba... berari leporatu zioten". " Nor zen hildakoa?", galdetu zuen Ivanek.
2001
‎Bakoitzak, bat eta besteak, bere mementoko umoreak eraginda, bialtzen zituen lanekin osatua izan zen aldiz aldiz. Baiña orrela ezin genezakean luzaroan jarrai". Beraz, irakurle maiteak, adi hitz hauei:
‎Elustondok honela aitortzen zuen, aldez aurretik, Ilargira joate hura: " Izugarrizko ekintza izan ez denik ezin genezake uka". Baina hortik aurrera, zalantzak zituen:
‎Gure aburuz, klase" izan" ahal izateko ezinbestekoa da helburu bat izatea. Zentzu honetan, langileriak baino ezin dezake bururaino eraman nazio euskal prozesua gure herrian, herri gehiengoaren beste sektoreekin batera: baserritarrak, intelektualak, klase ertainak, abertzale nagusi txikiak, eta abar.
‎Oso zuzenetik jarraituko dugu euskararen inguruan Gobernuak egin dezakeena eta ados ez bagaude garbiki azalduko dugu. Gobernuak ezin dezake egin UEUrekin egin duena; hau da, Nafarroako administrazioarekin halako harreman luzea izan duen elkarte kultural bati ezin zaio diru-laguntza kendu Gobernuak euskararen aurka gerrilla gerra bat hasi duelako. Errusiako Ikasketa Elkarteak Iruñean udako ikastaroak egingo balitu, seguruenik dirulaguntza jasoko luke.
‎" Bizitzak uraren joana jarraituz nabigatzen badu eta heriotzak korrontearen aurka ezin dezakegu itsasoa ezagutu.
‎Horren guztiaren funtsean dagoen premisa erraz ulertzen dugu: gizakiaren entzumena soinu espektro guztia harrapatzeko gauza ez izateaz jabeturik, MP3 gailuak gordetzen duen musikak belarriak atzeman ezin dezakeena bazterrean utzi duenez, karga dezente arindu da.
‎Nolanahi ere, mutur batean zein bestean zer gertatzen den inork ezin diezazuke bermatu.
‎Programazioari dagokionez, irakasle bakoitzak bere programazio propioazeraman; horrela, ariketa ugari sortu genuen, baina filosofia berberaren barruan.Azken batean, ezin dezakegu ahantz gure gainetik (irakasleon gainetik) euskaltegiadagoela, eta euskaltegiaren gainetik HABE. Horrela, hiru kurrikulu dauzkagu; bainahiru horien artean adostasuna, edo koherentzia, behintzat?
‎Beraz, Haur besoetakoa irakurtzen dugularik, bikoiztutakofilme amerikar bat ETB1ean ikusten ari garenean bezala jasotzen dugu. Bateanzein bestean argi dago ezin dezaketela pertsonaiek euskaraz jardun errealitatean; baina konbentzioz onartzen dugu hori. Antzeko zerbait egin zuen, urte batzukberanduago? 1969an?
‎Dena den, ezin dezakegu esan hura guztia kimika organikoa zenik. Gaur ezagutzen dugun kimika organikoa XVIII eta XIX.
‎Gizonak androsterona gehiago botatzen du emakumeak baino, eta berau sentikorrago da usain horrekiko. Saiakuntza batean, dentistaren kontsultan aulki bat usaimenak kontzienteki hauteman ezin dezakeen androsterona kontzentrazio batez prestatu zen; ikusi zenez, emakumeek aulki hartarako joera zuten, gizonek muzin egiten zioten bitartean.
‎Debekatuta dago! Ezin dezakezu inor karidadez hil, seme, ez hilarekikoz ez hirugarren batekikoz ere. Legean dagoen prezioa kobratu, eta listo!
‎horien eta beste askoren aburuz, ezin egiazta ez gezurta daitekeen esaldi batek ez du ezer adierazten, ez du ezer esan nahi. Horrenbestetara heldu gabe, pentsa daiteke gaurko egunez, mende joanek hala erakutsi digutelako, ezin dezakegula bestetan adinako sinesterik izan arrazoi hutsaren eta arrazoibide soilen indarrean. Giza ezagueraren mugak hobeto ezagutzen dira gaur eta, nahiz batzuek aurrerago eta besteek atzerago muga horiek ipini, galdu da alde guztietan haurtzaroko uste oso hura.
‎diskurtsoa ibilian dabilela, halako batean bidera irten zaion ideia ezusteko bati eusten dio Mitxelenak, zangatik irten berri den galeperrari ehiztariaren eskopetak nola. Ez da harritzekoa Mitxelenaren ororekiko interes hori, eta le style est l’homme même dela erakutsi badigute ere, psikologiak soilik argi ezin dezakeen kontua da seguru asko: kimika organikoa ez beste guztia irakatsi omen zuen Mitxelenak Torrelavegako Institutuko irakasle izan zen urteetan.
‎Ez ditut nik gogoko erabat gaurko berrikeriak eta ezin ditzaket izan. Gehiegizkoak direlako batzuetan, beharbada, eta gehienetan gure garaikoek maiteen genituen (txoro txoroan ala jakinaren gainean eta merezi onez, bestek esan beza) uste eta balioen kontra doazelako batez ere.
‎Jesuitaren bat ere aipatu dugu eta Aita Kardaberaz aipa dezagun. Badakizue bere euskal lan guztiak argitaratuak daudela; ezin dezaket esan lehen bezala aski merke argitaratuak daudenik15, baina argitaratuak daude Retanarenean eta badute aurretik aita Leon Lopetegi  jesuitaren aurkezpen bat eta hor Aita Lopetegik oso ongi azaltzen du zergatik ez zen aita Kardaberazen San Ignacioren bicitza16 hemezortzigarren mendean agertu, joan den mendean baizik, segur aski Aita Aranak agerrarazia. Zergatik ez zen agertu hemezortzigarrenean?
‎Bitarteko izan ziren, nolanahi ere, askoren axolagabekeria eta gehiagoren seta. Lege zaharreko egiturek ezin zezaketen lehengo egituretan iraun Lege berriaren mendean, hots, ezin iraun zezaketen aldakuntza eta antolamendu larririk gabe3 Eta guztia osorik gorde nahi zutenek deus ere gabe, edo horrelatsu, gelditu behar izan zuten, maizenez gertatu ohi denez.
‎Zailago da, ordea, inguruko erdaldunentzat beste edozein inguruko erdara baino. Ezin genezake, bada, egin Errepublika garaian Bartzelonako Unibertsitate Autonomoan egin ohi zutena: gogoko zuten hizkuntzaz mintzatzen zirela irakasleak, ikaslea, katalana ez izan arren, esaten zenaz beti jabetuko zelakoan.
Ezin dezakegu hor planto egin, Santamaria jaunak ederki erakutsi duenez, gure hizkuntza" diglosiaren purgatoriotik libratu nahi badugu". Berak bi Unibertsitateak lerro paralelo gisa ikusten ditu, hots, behar den geometria hautatzen badugu, nonbait elkar joko duten lerroak.
‎Hitzok eder, geiak ez. Ageri baita ageri ahala hiztegiek, gurean hartu duten gradu hedatu bezain goitarrean bederen (entziklopedia aldera iraultzen direlarik), ezin dezaketela hitzen ezaguera biluzian planto egin," geiak" ere ezagutu behar direlarik, hitzak ez eze. Asko den adina ez izanik ere, premiazko dute hiztegigileek hitzen berri jakitea, eta ikastea dagoeneko ez badakite, bai euskarazkoen eta bai erdarazkoen.
‎Honen hiztegiak ez zuen Larramendirenik bildu jakinaren gainean; bai, eta sarri asko, oharkabez. Gerra bizia sortu zion beste hark, deserrietara bidali zuen aurrean eta berak, indartsua izanik, ezin zezakeena ondorengoen samaldak burutu zuen ia azken hondarreraino. Ez naiz orain hasiko euskal idazle sabindarren (barka," aranisten") multzoa neurtzen.
‎Zineman eta bestetan, gainera, ez dakit gehiegi kritika motez, Alexandria ingurukoak baino berriagoak direnez behintzat. Gehiago ezin dezakeenari ezin dakioke gehiagorik eska.
‎Baina, noizean behin bada ere, zer edo zer ikusten du eta atsegin izaten zaio lagun artean ikusi duenaz mintzatzea. Hemen bezalako lagun artea, berriz, gutxitan topatuko du, ezin baitiezaioke hitza inork uka. Horrelako egokiera ederraz baliatu gabe, nola geldi?
‎Baina zaharrak erosoak bezain nekagarriak gertatzen dira bide berriak. Hobe da, noski, Góngora edo Joyce irakurtzea bestek aztertu, barrendu eta adierazi dituen ondoren, eta halaz guztiz ezin ditzaket irakur tantaka eta pittinka baizik. Bide berrietan barrena abiatzeko nagitasun hori zabalduxea dago, nolanahi ere:
‎Ez dugu atea zabaltzen ikusi. Ezin zezakeen inork erakuts, ez Ingmar Bergmanek ere, ez begik ikusi ez belarrik entzun ez duenik.
‎Hala biz. Izango duten ala ez, ordea, ezin dezaket esan, ez bainaiz, profeta ez ezik, ezta igarlea ere.
‎Gure Erdi Aroko historiaren hutsune nabarmen hori ez du inork oraindik bete eta ez dakigu gainera noiz izango den inor zertxobait bete  tzeko gauza. Etxaideri, jakina, ezin diezaiokegu horrelakorik eska, historialaria ez denez gero. Besteren lanez baliatu behar zuen horretarako eta aski eta gehiegi baliatu da balia zitekeen guztiaz.
‎Ez dut nik uste, eta ezin dezake zentzuz jantzitako gizonek uste izan, euskalduna sortzez, izaeraz, beste inor baino gogo meharragoa denik. Ez ote zaigu ordea arima pixkaren bat estutu, izaeraz ez, hazieraz baizik?
Ezin dezakegu gehiago esan. Lehen urratsetan erakutsi digu Loidik, argi eta garbi, baduela nobelarako dohain berezia, horretarako jaioa dela.
‎Baina ez Leturiak ez Txillardegik ez gaurko nornahik ez dezake entzungor egin. Bizibeharra eta ezinbizia aurrean ditugu, ezin ditzakegu besterik gabe guregana usteak, sinesteak, bizibideak, ohiturazkoak direlako bakarrik, zehatz eta astiro esaminatu gabe.
‎Aldi txarrean jaio gara gure neurriaren betea agertzeko: mendera ezin genitzakeen gertariek erabili gaituzte maiz aski orbela bezala nora ez genekiela. Nolanahi ere, eta aspaldidanik naiz iritzi horretakoa, Paradisu galduaren mina daukagu  hezur muinetaraino sartua eta beldur naiz ez ote garen beti ibiliko gaur biharretako munduan tanquam aduenae et peregrini, herriminak uzkurturik dauzkan arrotz eta kanpotarren gisan.
‎Zenbaitek egin duen susmoa, alargunaren ondasunek batik bat liluratu zutelakoa, ez daiteke ausarkeriarik gabe ahotan hartu, egia izatea gertatuko balitz ere. Utzi zizkigun maitasun agirien aito  rra (ezkon aurreko neurtitzak" Ioanaren betheginzarrea" ri eta heriotza ondoko hileta luze samina) ezin baititzakegu besterik gabe uka.
‎Segur dakidana besterik da: ez Eleizalderen, ez neronen, ez hark dioen bezala horretaz, beste hizkuntzei begiralditxo bat emanaz, noizean behin bederen pentsatu duenaren ustez, ezin dezakeela iraun gure hizkuntzak oraingo heinean, bakoitzaren" amaren hizkuntza" delarik, ama horiek gehiegi direlako eta desberdinegiak dituzten mintzaerak.
Ezin ditzaket, ordea, gogorik ez badut ere, medikuak bakean utz, Hipokratesen zina gogorarazi digun Arenaza jauna dela medio: " lenengo eta bein, ez [eriari] kalte aundiagorik egin" 7 Garbi dago hori xehetasunetan sartzen ez garen bitartean, baina ilun, arras ilun, horrelako erabateko oinarriekin gertatu ohi den bezala, aurrean daukagun eri hau edo hori gogoan dugunean.
‎Baina ez Leturiak ez X k ez gaurko nornahik ez dezake entzungor egin. Bizibeharra eta ezinbizia aurrean ditugu, ezin ditzakegu besterik gabe guregana usteak, sinesteak, bizibideak, ohiturazkoak direlako bakarrik, zehatz eta astiro esaminatu gabe.
‎Gizon begiragarria da egiazki, beste edozein adina, Gandhi indiarra, baina ezin ditzaket ontzat har liburu honek aurrealdean dakartzan haren hitzak4 Ez da egia, aurrenik, europarrok makinak egin ditugunik, makina besterik egin ez dugula adierazi nahi bada. Askozaz goragokoa den jakintza baten umeak baizik ez dira makinak eta jakintza hori ez du aginte  goseak ekarri, jakin goseak baizik.
‎Arrazoi dute, beharbada, baina ezin dezake egungo eguneko inork aldi hartako edozeinek zekiena jakin, ez sentitzen zuena sentitu. Hona zer bertso egin omen zituen Txirritak, eta ez da Txirrita jauntxotzat hartuko duenik jaio, Cánovasen alarguna ikusi ondoan:
‎eta ondoan erdarazko" tocan a la puerta" daramanez gero, nabari du jo egizu atea edo antzekoren bat esan nahi duela pasarte horrek. Esan, ordea, ezin zezakeen horrelakorik esan, kopiatzailea burutik egin edo moz  korturik ez egotekotan. Beste hau, berriz bai ederki esan zezakeela:
‎Euskaldun izatea ez da gizon izateko era bat besterik, gizon oso eta betea izatekoa horretarako kemenik dugunean, Txillida izatea gizon izateko bidea eta modua den bezalaxe. Ezin dezake Txillidak bere nortasuna uka, eta ezin uka dezake, dioena dioela eta degiena degiela, bere euskaltasuna. Bere nortasuna ukatzea eta murriztea bezainbat bailitzateke.
‎Alde batetik, ezin dezakegu ahantz Euskal Herriarenbu rujabetzaren alde dagoen hainbeste euskal herritar erdaldun, eta orobat Euskal Herriko eskualde batzuk duela ehundaka urte direla erdaldun. Zuhurtzia halandaze.
‎euskaldunok, herri txiki bat garen neurrian, munduko beste herri txiki guztiek bezala, bigarren eta hiruga rren hizkuntza handiren bat edo batzuk ikasi behar ditugu, baina argi edukita elebitasun hori, batezere, Euskal Herritik kanporakoa dela eta arrotzak gurean daudenerako. Haatik, ezin dezakegu ahantz hainbat euskal herritar oraindik ere erdaldunak direna, eta justiziaz beraz, ezin ditzakegula ezelan ere zapal eta bazter. Era berean, gorago esan dudan legez, ezin utz dezakegu alde batera gure arazoa ez bailitzan, Euskal Herriko hainbat eskualdetako hizkuntza nagusi eta lehena erdara dela. b) Euskararen zabalkundea oso prozesu geldoa izanen dela, eta berrogei urte dugula, behintzat, Euskal Herri osoa berreuskaldundu baino lehen. c) Euskal Herria ren egitura soziala eta historikoa ikusita, elkarrekin batera joan eta borrokatu arren, bakoitzakbe re erritmoari eutsi behar diola, eta beraz hiru ekintzae remu nagusi desberdindu behar ditugula, gero bakoitzaren barruan egin daitezkeen diferentziez gain:
‎euskaldunok, herri txiki bat garen neurrian, munduko beste herri txiki guztiek bezala, bigarren eta hiruga rren hizkuntza handiren bat edo batzuk ikasi behar ditugu, baina argi edukita elebitasun hori, batezere, Euskal Herritik kanporakoa dela eta arrotzak gurean daudenerako. Haatik, ezin dezakegu ahantz hainbat euskal herritar oraindik ere erdaldunak direna, eta justiziaz beraz, ezin ditzakegula ezelan ere zapal eta bazter. Era berean, gorago esan dudan legez, ezin utz dezakegu alde batera gure arazoa ez bailitzan, Euskal Herriko hainbat eskualdetako hizkuntza nagusi eta lehena erdara dela. b) Euskararen zabalkundea oso prozesu geldoa izanen dela, eta berrogei urte dugula, behintzat, Euskal Herri osoa berreuskaldundu baino lehen. c) Euskal Herria ren egitura soziala eta historikoa ikusita, elkarrekin batera joan eta borrokatu arren, bakoitzakbe re erritmoari eutsi behar diola, eta beraz hiru ekintzae remu nagusi desberdindu behar ditugula, gero bakoitzaren barruan egin daitezkeen diferentziez gain:
‎Ardura, gauez, politikarien, entitate publikoaren ordezkarien eta euskaltzaleen eskaera zuzenen uholdearen minean, berdinki ttattit, oraindik kulturalki bizirik izateaz harrituak ibiltzea gertatzen zitzaigun. Ororen buru, mende anitzetako iraupena istripua zela ohartzen ginen, agian suerte apurra, beharbada noiztenka borroka ahul bat, baina sentitzen genuen gaurdanik laguntzarik gabe ezin genezakeela erauntsiaren aldean iharduki, eta euskaltzain zenbaiten espantuak debalde zirela.
‎Horretaz guztiaz ari ninteke ahalegin handirik gabe, baina dagoeneko hori guztia topiko bat da. Horretaz guztiaz ari ninteke ahalegin handirik gabe, baina, aldi berean, bada beste arrazoi bat sobera alegeraki ez aritzeko; ariketa hagitz arriskutsua litzatekeela niretzat, zeren, inork ezin baitezake atzeman literatura obra batean norberak duena baina filosofia gehiago, adimen gehiago, izpirituaren ñabardura gehiago; bestela esanda, nire jardunak nabarmen utziko ninduke zuen aurrean, naizenaren luze labur eskasa argi bai argi geldituko litzateke zuen begietara, nire erretratu intelektuala edukiko zenukete. Ni kultura motz bateko ordezkari erudizio laburrekoa naiz:
‎Gogora zaitezte nola jausi zen Erromako Inperioa. Umoreak baizik ezin zintzaketen salba, edo agian kritikak, baina horretarako ere ez zarete gauza, serioegitzat hartzen duzue zeuen burua. Izan ere, horixe izan zen Leibnizbarrutiaren irakaspen interesgarrienetakoa; ez zela, ez bera eta ez bere lana ere, erabat seriotan hartu behar gaztigatzen zuen umore fin eta argigarri, argi eragile bat.
‎Nola, lehendabiziko aldiz akaso, zoriona bete betean dastatu nuen. Hurrena, errealitatea gorrotatu nuen inork gorrota ezin zezakeen modura eta, beste behin ere, nire burua madarikatu nuen eskarmenturik ezin nuelako hartu.
‎Kasuaren bukaera eta baita neure bukaera ere. Okerrago ezin nezakeen joka, dena gaizki egin nuen. Kasua argitu beharrean gehiago kakaztu nuen eta amore emateak eman ohi duen mina bizi bizi sentitzen nuen nire erraien tolesturaren batean.
2002
‎Gaitz hori, ordea, ez dugu arestikoa, aspaldidanik datorren eritasuna baino. Euskal literaturaren loraldiak, nik uste, ezin dezake hortan berehalako eraginik izan: eragin hori zenbait urteren buruan baizik ez da nabari izango.
‎Hemen sortu daiteke beste gorroto batzuk dituen beste epaile bat ere, Garzonek Batasunaren aurka jo duen bezala, beste batzuen aurka joko lukeena. Epaile bat ez badago burutik ondo ezin dezake edozer gauza egin. Galdera hori guk hor dugu aspaldi, noiz planto egin astakeria juridiko politikoen aurrean.
‎Kontrol horretan benetan herriak hartu behar du parte. Baina ezin dezakegu parte hartu, zientziaz ezer ez dakigulako.
‎Bigarren urrats honek ere ezin zezakeen, ordea, komunikazio hutsune ikaragarri hura bete, eta literatura etorri zen orduan Angelen azken une ezkutu haiek argitzera, errealitate gordinaren erreferentzia gainean fikzio sinesgarria eskainiz: «Oraindik ere bezperan pattarrari esker lorturiko lo laburra...
‎Par. Eta bertze gauzen barne denez, hekieri ukhitzen ez othe? Berbera barne delarik ezin dezake bertze gauzeri ukhi, bainan bai berekiko, beregan edo berebarne baitirau.
‎Par. Izan ere ezten bat hori, beraz," hartaz"," zerbaitaz"," huntaz"," huntakoaz" eta" haukietakoaz" kutsatzen da, eta hunelako mugakeraz; bertzenaz ezin genezake erran, ez" huntan" edota" huntako", baldin bata" zerbaitez" edo bertzez kutsatua ezpa litz.
‎Par. Hunela, bata eztenaz geroz, ezin dezake birregin zerbaiten baithan, han ezpaita.
‎Onetzaz, urrengo baten idatziko dogu argijago, zorrotzago eta zertzelada gayagogaz. Baña lotsagarrikeri au ezin geinke ixildu. Entzundako itzaldijetatik ori baño onura obia ataraten ez baldin ba" dogu, ez uste ixan egingo dogunik ezer, len baño lotuago geratu eta galdubago egin baño.
‎Ez zuk eta ez nik ez genuke ezertxo ere egiterik izango arrebak lagunduko ez baligu. Ezin zenezake pentsatu ere egin zein buru azkarra den. Eta ezta nolako begi azkar eta sarkorrak dituen ere?
‎Une hartan begiak itxirik zeuzkan Medusak, gorgona hura zeharo lo baitzegoen oraindik, baina aurpegiko itxura ez zen lo lasaiarena. Agian amesgaizto bat zebilkion biraka eta ezin zezakeen baztertu nahita ere. Zerbaitek aztoratu egiten zuen munstroa.
ezin nitzake gorrota.
‎Agian, Estatuaren eta EAEren arteko gatazkaren zurrunbiloan kokaturikdagoen eskumen nagusia Gizarte Segurantza da. Gaur egun, biztanleriari eta percapita errentari dagokienez, EAEk ezin diezaioke ekarpen garrantzitsurik eginestatu espainiarrari, ezta bere birbanakuntza funtzioan gehiegi lagundu ere. Beraz, kutxa bakarraren haustura aipatu arren, ez da inolaz ere ulertzen Gizarte Segurantza EAEra ez transferitzea, elkartasunik ezaren aitzakiaz.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
ezin izan 1.866 (12,28)
ezin 1 (0,01)
Lehen forma
ezin 1.709 (11,25)
Ezin 155 (1,02)
EZIN 2 (0,01)
ezinen 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 391 (2,57)
Alberdania 175 (1,15)
Berria 132 (0,87)
UEU 104 (0,68)
Booktegi 101 (0,66)
Susa 95 (0,63)
Argia 93 (0,61)
Pamiela 79 (0,52)
Open Data Euskadi 70 (0,46)
Euskaltzaindia - Liburuak 69 (0,45)
AVD-ZEA - Editorial Dykinson 51 (0,34)
Maiatz liburuak 49 (0,32)
Consumer 42 (0,28)
Labayru 36 (0,24)
Deustuko Unibertsitatea 33 (0,22)
Jakin 32 (0,21)
EITB - Sarea 31 (0,20)
Karmel Argitaletxea 26 (0,17)
Uztaro 25 (0,16)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 25 (0,16)
Jakin liburuak 24 (0,16)
LANEKI 19 (0,13)
EITB - Argitalpenak 14 (0,09)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 12 (0,08)
goiena.eus 10 (0,07)
ETB dokumentalak 9 (0,06)
Hitza 8 (0,05)
Euskaltzaindia - EHU 7 (0,05)
Aldiri 7 (0,05)
Karmel aldizkaria 7 (0,05)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 7 (0,05)
Herria - Euskal astekaria 7 (0,05)
Kondaira 6 (0,04)
Erlea 5 (0,03)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 5 (0,03)
Guaixe 5 (0,03)
hiruka 5 (0,03)
Osagaiz 4 (0,03)
Uztarria 4 (0,03)
Ikaselkar 4 (0,03)
Karkara 4 (0,03)
uriola.eus 4 (0,03)
Urola kostako GUKA 4 (0,03)
Bertsolari aldizkaria 3 (0,02)
ETB serieak 2 (0,01)
HABE 2 (0,01)
aiaraldea.eus 2 (0,01)
aiurri.eus 2 (0,01)
Noaua 2 (0,01)
Zarauzko hitza 2 (0,01)
Anboto 2 (0,01)
Aizu! 1 (0,01)
IVAP 1 (0,01)
AVD-ZEA liburuak 1 (0,01)
ETB marrazki bizidunak 1 (0,01)
Goenkale 1 (0,01)
Kresala 1 (0,01)
Sustraia 1 (0,01)
erran.eus 1 (0,01)
barren.eus 1 (0,01)
Euskaltzaindia - Iruñeko Komunikabideak Fundazioa 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ezin ezan esan 70 (0,46)
ezin ezan egin 52 (0,34)
ezin ezan ezer 49 (0,32)
ezin ezan jakin 33 (0,22)
ezin ezan beste 24 (0,16)
ezin ezan zerbait 20 (0,13)
ezin ezan gauza 19 (0,13)
ezin ezan ni 18 (0,12)
ezin ezan ikusi 17 (0,11)
ezin ezan hori 16 (0,11)
ezin ezan inor 16 (0,11)
ezin ezan ukatu 15 (0,10)
ezin ezan horrelako 13 (0,09)
ezin ezan pentsatu 13 (0,09)
ezin ezan ahaztu 12 (0,08)
ezin ezan bera 12 (0,08)
ezin ezan eman 12 (0,08)
ezin ezan gu 12 (0,08)
ezin ezan halako 12 (0,08)
ezin ezan hura 12 (0,08)
ezin ezan imajinatu 11 (0,07)
ezin ezan ahantzi 10 (0,07)
ezin ezan besterik 10 (0,07)
ezin ezan gehiago 10 (0,07)
ezin ezan hitz 10 (0,07)
ezin ezan onartu 9 (0,06)
ezin ezan deus 8 (0,05)
ezin ezan ekarri 8 (0,05)
ezin ezan gainditu 8 (0,05)
ezin ezan modu 8 (0,05)
ezin ezan aipatu 7 (0,05)
ezin ezan asmatu 7 (0,05)
ezin ezan atera 7 (0,05)
ezin ezan nahi 7 (0,05)
ezin ezan ulertu 7 (0,05)
ezin ezan alde 6 (0,04)
ezin ezan aurreikusi 6 (0,04)
ezin ezan egia 6 (0,04)
ezin ezan erantzun 6 (0,04)
ezin ezan espero 6 (0,04)
ezin ezan iraun 6 (0,04)
ezin ezan sinetsi 6 (0,04)
ezin ezan zalantza 6 (0,04)
ezin ezan aldatu 5 (0,03)
ezin ezan antzeman 5 (0,03)
ezin ezan bazter 5 (0,03)
ezin ezan bide 5 (0,03)
ezin ezan bizitza 5 (0,03)
ezin ezan buru 5 (0,03)
ezin ezan eduki 5 (0,03)
ezin ezan erabaki 5 (0,03)
ezin ezan eraman 5 (0,03)
ezin ezan hartu 5 (0,03)
ezin ezan herri 5 (0,03)
ezin ezan hor 5 (0,03)
ezin ezan horiek 5 (0,03)
ezin ezan inola 5 (0,03)
ezin ezan jende 5 (0,03)
ezin ezan mapa 5 (0,03)
ezin ezan tributu 5 (0,03)
ezin ezan albo 4 (0,03)
ezin ezan arazo 4 (0,03)
ezin ezan ase 4 (0,03)
ezin ezan asko 4 (0,03)
ezin ezan asma 4 (0,03)
ezin ezan baieztatu 4 (0,03)
ezin ezan baztertu 4 (0,03)
ezin ezan bi 4 (0,03)
ezin ezan den 4 (0,03)
ezin ezan emakume 4 (0,03)
ezin ezan erabili 4 (0,03)
ezin ezan eragin 4 (0,03)
ezin ezan ere 4 (0,03)
ezin ezan erran 4 (0,03)
ezin ezan eskatu 4 (0,03)
ezin ezan estatu 4 (0,03)
ezin ezan etxe 4 (0,03)
ezin ezan euskal 4 (0,03)
ezin ezan euskara 4 (0,03)
ezin ezan gizarte 4 (0,03)
ezin ezan gogoratu 4 (0,03)
ezin ezan hemen 4 (0,03)
ezin ezan inoiz 4 (0,03)
ezin ezan irudikatu 4 (0,03)
ezin ezan lan 4 (0,03)
ezin ezan leku 4 (0,03)
ezin ezan luzaro 4 (0,03)
ezin ezan maitatu 4 (0,03)
ezin ezan ondorio 4 (0,03)
ezin ezan salbatu 4 (0,03)
ezin ezan uko 4 (0,03)
ezin ezan utzi 4 (0,03)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia