2000
|
|
O Facho elkarteak argitara eman zuen liburu hura Francoren gobernuak bahitua izan zen, aitzakiatzat liburuaren hitzaurrea hartuz. Nork pentsa
|
zezakean
Zuzenbide Politikoko katedradunagan halakorik. Hitzaurre hark ez zekarren legezko ez zenik, baina Francoren diktadurak ezin holakorik onar.
|
|
gure herria, inperioen hondar hauen aldean, konstituzionalismoaren proiektu politikoa berme osoz aurrera eraman dezakeensubjektu politikoa delako. Argi geratzen ari baita, gatazka nazionalak bere baitanmantentzen dituzten estatuek nekez gaindi
|
ditzaketela
zuzenbidearen filosofiarenazpian erortzen diren teoria nagusiak eraikitzeko erabiltzen diren irizpideak. Egitura (beraz, konstrukto) politiko hauek ez baitaude citizenship delakoan oinarriturik.
|
2004
|
|
Edozein kasutan, legearen intereserako errekurtsoa jar dezakete Fiskaltzak eta Herriaren Defendatzaileak. Halaber, errekurtso hori jar
|
dezakete
zuzenbide publikoko pertsona juridikoek, euren jarduera eta eginkizunak direla eta, errekurtsoarekin lotutako prozesuko arazoen inguruan, baldin eta horiek arazoon jurisprudentzia batasunean interes legitimoa egiaztatzen badute.
|
2005
|
|
Jakin badakit azken horren lanetik probetxua atera dezakedala, eta aitortzen dut beste batzuentzat ere lagungarri izan daitekeela. Horregatik, irakurleek zerbaiten gabezia atzeman
|
dezakete
zuzenbide desberdinen arteko arazoak eta generoak bereizteko orduan, batez ere, esateko moduetan eta ordenari dagokionez. Horren inguruan hauxe baino ez dut esango:
|
2006
|
|
Pertsona juridikoaren konkurtso adierazpena egiten denetik, konkurtsoko epaileak, ofizioz edo konkurtso administrazioak arrazoiak azalduz hala eskatuta, agin
|
dezake
zuzenbideko edo egitezko administratzaile zein likidatzaileen ondasun eta eskubideak enbargatzea, bai eta adierazpenaren aurreko bi urteetan kargu hori izan dutenen ontatzen badu konkurtsoa erruduntzat kadasun eta eskubideak enbargatzea ere, baldin eta eginiko jardunak ondoriozlifikatzeko oinarriak daudela eta masa aktiboa ez dela nahikoa, zor guztiak ordaintzeko. Enbargoa erabakiko da epaileak behar bestekotzat jotako zenbatekoan, eta, interesdunak hala eskatuz gero, enbargoaren ordez kreditu erakundeak emandako abala ezar daiteke.
|
2007
|
|
Nekazaritza jarduerak gauzatu izana egiaztatzeko, eta Gizarte Segurantzaren Nekazaritzako Araubide Bereziaren testu bategineko 2 artikuluan eta hurrengoetan ezarri osterantzeko inguruabarrak egiaztatzeko, interesdunek erabil
|
ditzakete
zuzenbidean onartutako frogabide guztiak, eta, bereziki, benetako lanaldiak hasteko eta amaitzeko komunikazioa. Interesdunek egiaztapen horiek egin dituzte araubide honetan alta izateko, altari eusteko eta baja izateko.
|
2010
|
|
soilik, bakarrik eta esklusiboki epaileek zigor ditzateke herritarrak legearekin bat. Are gehiago, printzipio honen aldamenean, gizakien oinarrizko eskubideak muga
|
ditzakeen
zuzenbidearen arlo honetan, guk Zigor Zuzenbide jurisdikzional deritzoguna, ezinbesteko dira akzio eskubidea eta prozesu jurisdikzionala.
|
2011
|
|
«Auzitegiek atzo [herenegun] egin zuten gauza bakarra izan da estatu konstituzionala ez desegitea», gaineratu du. «Espainiako Estatuan hausnarketa sakon bat egin behar dute, ikus
|
dezaten
zuzenbide estatuak ezin duela egon politikaren gainetik».Pello Urizar EAko idazkari nagusi eta Bilduko kidearentzat ere ez dago botere banaketarik Espainiako Estatuan, auzi honetan eta beste askotan egiaztatu ahal izan duen moduan. Bai Bilduren zerrendak baliogabetu zituen Gorenaren erabakian bai konstituzionalaren erabakian «presio politikoak» egon direla adierazi du.
|
2013
|
|
Eta horretatik guztitik epaiketara eraman ahal izan den horrek asko esaten du Espainiako botere judizialaren sendotasunaz eta independentziaz, eta esan
|
dezakegu
zuzenbide estatuaren garaipen handi bat izan zela. Izan ere, bizitza politikoan goi mailako ardurak zituztenen erantzukizunak argitzea lortu zen, eta, oso garai zailetan, justiziak oztopo handiak gainditu behar izan zituen, iritsi behar zuen tokira iristeko.
|
|
Haien arrazoinamendua, teknikaren ikusmiratik, nagusitu egin zen, eta, nagusitasun tekniko horren ondorioz, guztiz erakargarri bihurtu da garai guztietako juristentzat. Arrazoi berbera dela medio, zuzenbideko aditu ez direnak nekez uler
|
dezakete
zuzenbide erromatarra. Zuzenbide horren merituak, tamalez, ez dira artearenak edota galtzadenak bezain erakargarri.
|
|
Zalantzarik gabe, egoera hori aldatzeko biderik errazena izan zitekeen gaitasuna eskuratzeko adina igotzea. Nolanahi den ere, horrek aldaketa sakona ekar
|
zezakeen
zuzenbide tradizionalaren oinarrizko arauetan, horien arabera gaitasuna eta pubertaroa bide beretik zihoaztelako. Erromatarrak aldaketa hori egiteko uzkur agertu ziren, aldaketak ustekabeko ondorioak ekar zitzakeelako.
|
|
XVIII. mendearen azken aldera, grinarik gabeko so egile orok pentsa
|
zezakeen
zuzenbide erromatarra ez zela oinarrizko osagaia europarren ikusmoldean. Zernahi gisaz, oraindik ere zuzenbide erromatarrak eratorritako hainbat hitz erabili ohi zituzten haiek, hala diskurtso moral nahiz politikoan, nola nazioarteko diplomazian.
|
|
Zuzenbide zibileko juristak han zeuden, bertan geratzeko asmoz. Hasieran duda mudaren bat izan arren, Philip Melanchthon bezalako pertsona ospetsuek zuzenbide erromatarren onbideak gailendu zituzten, sistema hori gatazka ororen gainetik zegoelako, eta bakea zein ordena ekar
|
zezakeen
zuzenbide inpartzial bakarra zelako.
|
2017
|
|
Administrazio publikoek akordioak, itunak, hitzarmenak eta kontratuak egin
|
ditzakete
zuzenbide publikoko zein pribatuko pertsonekin, baldin eta ordenamendu juridi koaren aurkakoak ez badira, akordiorik edo transakziorik onartzen ez duten kontuen gainekoak ez badira, eta interes publikoa babestea badute xede.
|