Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2004
‎Xedapenon helburua da Konstituzioan jaso diren prozesu bermeen babes azkarra. Xedapen horietatik gehienak orokorrak dira, eurek arautzen duten gaia ere halarrizko eskubideak, prozesu izaera dutekoa delako eta gai horrek beti sorraraz dezakeelako Konstituzioan jasotako oinanak, babesteko beharra. Horregatik, ez da zentzuzkoa lehenespeneko izapidetzaperientzia aintzat hartuta, legeak, geroa ezartzea.
2007
‎Kode Zibilaren aipatu artikuluek jasotzen dituzten printzipio orokor horietako batzuk EKren 9.3 artikuluan beren beregi jasota daude, eta horrela konstituzio lerruna lortu dute. ...aren II. ataleko oinarrizko eskubideak (hau da, Konstituziora bildutako printzipio bat urratuz gero, ezin da lehenespenezko errekurtso sumariorik egin jurisdikzio arruntean ez babes errekurtsoa Konstituzio Auzitegian); hala ere, errekurtsoek zein konstituzio aurkakotasun arazoek emandako babesa dute (hots, horiek urratuz gero, lege baten edo lege lerruneko arau baten konstituzioaurkakotasuna aitor dezake Konstituzio Auzitegiak), horiek aldatu nahi izanez gero konstituzio eraldaketarako prozedura areagotuaren bermea dute eta, nola ez, legea baino lerrun txikiagoko edozein arauren konstituzioaurkakotasun adierazpena, auzitegi arruntek ebatzia, oinarritu dezakete.
‎Azken hori Konstituzioko artikulu horretan beren beregi aipatzen ez den arren, gure antolamendu juridikoan ezin da lehenengo printzipiotik bereizi. Hierarkia printzipioaren arabera, goi lerruneko arauak lehentasuna du behe lerruneko arauaren aurrean, baina eskumen printzipioaren arabera, gure antolamenduko arau juridiko bakoitzak indar loteslea soil soilik proiektatu dezake Konstituzioak emandako esparru materialean, inoiz ez harago.
‎Kuba eta Puerto Rico estatu gisa sartu ziren, Filipinak eta Afrikako kolonia espainiarrak etorkizunean estatu gisa era zitezkeela ezarri zen, eta testuan, inongo azalpenik gabe, Leon ez zen jaso). Bigarren, horren guztiaren eraginez, Konstituzio federala eta estatuek eman zitzaketen Konstituzioak aldi berean indarrean egongo ziren, baina azken horiek ezin zuten Konstituzio federalaren aurka agertu (93 art.). Hori dela eta, Konstituzio horiek Espainiako Gorte Nagusiek onetsi behar zituzten, eta horiek aztertu behar zuten ea testuotan oinarrizko eskubideak, botereen mugak eta Konstituzio federalaren manuak bermatzen ziren (102 art.).
‎Konstituzioak diseinatutako ereduak autonomia erregioak eratzeko ekimena eratxiki zien historia, kultura eta ekonomia ezaugarri erkideak zituzten mugako probintziei. Horiek hala erabakiz gero, euren Estatutua aurkez zezaketen konstituzio testuaren 12 artikuluan ezarritakoaren arabera, hau da, udal gehienen edo gutxienez erregioko hauteskunde erroldaren bi herenak hartzen zituzten udalen ekimenez. Ondoren, horretarako deitutako plebiszituan onetsi behar zuten erregioko hautesleen bi herenek eta, amaitzeko, Gorteek onetsi behar zuten (betiere, Konstituzioari eta Estatuaren lege organikoei lotuta egonez gero erregio botereari eskualdatu ezin zitzaizkion arloetan); Erregio Autonomoen Federazioa ez zen inola ere onartzen.
2008
‎Zernahi gisaz, berdintasun printzipioa ez da erabatekoa, erlatiboa baizik. Berriro ere, zenbait oinarri aurki ditzakegu Konstituzioan, pertsona jakin batzuei dagozkienez bereizketa egiteko (esaterako, tributuak erabiltzen direnean ekonomi, kulturedo osasun politika gauzatzeko, alegia, fiskalitateaz kanpoko helburuak betetzeko). Konstituzio Auzitegiak behin baino gehiagotan ezarri du berdintasun printzipioak bereizkeria bidezkoezina bakarrik debekatzen duela.
‎Antzeko zerbait esan dezakegu Konstituzio zuzenbideaz. Finantza zuzenbidean aplikatzen diren printzipio nagusiak Konstituzioak berak ezarri ditu, eta euren eragingarritasuna Konstituzioak ezarritakoaren arabera aztertu behar da.
2012
‎Pentsa nezake Alderdien sistema demokratikoa demokraziaren ukoa dela, demokrazia bezatua. Pentsa nezake Konstituzio espainola errotik antidemokratikoa dela, bere sorkuntzaren moduaz nahiz edukiaz(, demokrazia tranpa?, edozein frankistaren gustukoa).
2015
‎Asmo onak errugabe utz ditzake batzuk; beste batzuetarako, ez da nahiko asmo ona. Har beza berorrek eskarmentua eta jo beza konstituzioetara, haien zale handia baita, munduaren aurrean gutxi irabaztea eta Jainkoaren aurrean galtzea nahi ez badu.
‎2 Beraz, kanpaia jo eta guztiak kapituluan bildurik, nagusiak edo buruak seinalea ematean, irakurle ofizioa duen ahizpak irakur bitza Konstituzio hauek eta Erregela. Eta irakurri behar duenak esan beza:
‎81). Hala ere, azken baieztapen hori ez da erabat egia, zenbait kasutan Estatuak esku har baitezake Konstituzioaren 149.1.7 artikuluan oinarrituz, zeren Estatuak lan legegintzan duen eskumen baztertzailea jasotzen baitu. Gainera, Konstituzioaren 149.1.17 artikuluan oinarrituz ere esku har dezake.
‎Zerbitzu sozialei dagokienez, nabarmentzekoa da ez dituela Konstituzioak definitzen eta ez da zehazten nork duen eskumena. Ondorioz, zerbitzu sozialak autonomia erkidegoen eskumen izan daitezke Konstituzioaren 148.1.20 artikuluaren interpretazio zabala eginda edota autonomia erkidegoetako estatutuek jaso ditzakete Konstituzioaren 149.3 artikuluan oinarrituz.
2021
‎Eusko Alderdi Jeltzaleak eta Euskadiko Ezkerrak proposatu autodeterminazioari buruzko eztabaida kritikatzen zuen, ez baitzuen ulertzen nola gauza zezakeen Konstituzioari men eginik:
‎Dei horri erantzunez, 2021eko maiatzaren 29an, 50 manifestazio antolatu ziren Frantzia osoan, jendetsuenak Baionan eta Guingampen suertatu zirelarik, bakoitzean 10.000 pertsona inguru batu baitziren. Sortutako kalapitaren aurrean, Jean Castex lehen ministroak bi diputaturi eskatu zien txosten bat idatz zezaten Konstituzio Auzitegiak murgiltze eredua aplikatzen duten sareengan eduki zezakeen ondorioei buruz. Txosten hori jasotzean, hizkuntza gutxituetako hezkuntza ordezkariekin biltzea hitzeman zuen.
2023
‎Herritarrek zentro eskuina eta zentro ezkerrari gakoak eman zituzten konstituzio berri baten eraikitzeko. Gobernuak ez zezakeen konstituzio berria bakarrik idatzi (Erreforma politiko Legean idatzi zen bezala). Parlamentu berriak zuen konstituzioa idatziko.
‎Horrez gain, egutegiaz ere mintzatu da Frantziako presidentea, esan baitu espero duela prozesua azkar amaituko dela, Korsika ere erakundeen erreformaren parte izatea nahi baitu; hain justu, uste baitu «toki berezi bat» izan dezakeela. Gilles Simeoni uharteko gobernuburuak esana du urte amaierarako amaitu nahi duela «dena», Frantziako Parlamentuak datorren urtean bozkatu dezan konstituzioaren balizko aldaketez; horretaz, estatuburuak adierazi du «uda ondoren» hasiko dutela lege nagusia aldatzeko prozesua.
‎Zernahi gisaz, berdintasun printzipioa ez da erabatekoa, erlatiboa baizik. Orokortasun printzipioarekin gertatu bezala, berriro ere, zenbait oinarri aurki ditzakegu Konstituzioan, pertsona jakin batzuei dagozkienez bereizketa egiteko (esaterako, tributuak erabiltzen direnean ekonomia, kulturedo osasun politika gauzatzeko, alegia, helburu estrafiskalak betetzeko). Konstituzio Auzitegiak behin baino gehiagotan ezarri du berdintasun printzipioak bereizkeria justifika ezina bakarrik debekatzen duela.
‎Antzeko zerbait esan dezakegu Konstituzio zuzenbideaz. Finantza zuzenbidean aplikatzen diren printzipio nagusiak Konstituzioak berak ezarri ditu, eta euren eragingarritasuna Konstituzioak ezarritakoaren arabera aztertu behar da.
‎Arnal Suya eta González Pueyok esaten zutenari jarraituz: " Laburbilduz, finantza autonomiaren ikuspegitik, esan dezakegu Konstituzioaren agindua eta Gutunaren postulatuak bete direla, neurri handiagoan edo txikiagoan. Baina ezin dugu gauza bera esan nahikotasunaren ikuspegitik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia